Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Minua saa pyytää ja rukoilla, anella ja madella edessäni ennen kuin suostun tuomaan noita "IlmanohjainTurhakkeita" Venäjältä. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
veprove

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja veprove »

100km ajettu ensi Samarallani ongelmitta, Alea iacta est! Paluuta länsiautoiluun ei taida olla :lol:
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Olen nyt tammikuussa ottanut maanatait vapaiksi töistä ja olen käynyt risusavotassa. Nuorempana tuli enemmän heiluttua moottorisahalla mutta kun kaupunkiin aikanaan muutin jäi tällainen harrastus pois. On meinaan hyvää kuntoliikuntaa.

Tuo risusavotta on vaan kovin tiettömän taipaleen takana. Viimeinen kilometri on sellaista vanhaa metsäauto tienpohjaa jossa on pahimmillan kai lähes 30 sentin korkeuseroja. Sinne päästäkseen pitäisi olla maasto-auto mutta onneksi Samarassani on maavaraa nostettu joten ykkösvaihteella ja varovaisuudella päästään perille. Viime maanataina taisi olla vain 3-4 senttiä lunta ja se ei kulkua haitannut. Nyt siellä taitaa olla jo 10 senttiä lunta joten saa nähdä miten Samara kulkee lumessa
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Hyvin Samarani kulkee vielä 15-20 sentin korkuisessa pakkaslumessa johtuen kai kevyestä autosta, kapeista renkaista, alakierroksilla vääntävästä moottorista ja korkeasta maavarasta. Tärkeää on pitää kova vauhtia kun lumessa ajaa. Jos sattuisi lunta kerääntymään liikaa moottorin pohjalevyn alle, niin aina kuitenkin pääsee taaksepäin.
Lumessa alkaa myös moottorin lämmöt nousemaan helposti sellaisiin lukemiin joissa normaalisolosuhteissa ei pääse.

Risusavotassa tuli kokeiltua ehkä 15 vuotta vanhaa Husqvarnaa malli 345 ja sekä 26 vuotta vanhaa Stihl moottorisahaa. Täytyy sanoa että Stihl oli käteen sopivampi vaikka se oli painavampi saha.

Loppuun vielä kesäinen kuva viime kesältä.

Kuva
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Haetko useinkin Virosta 50 laatikkoa kaljaa kerralla vai onko tuolle nojalle jotain oikeaa järkisyytä? Pitkät kilvet vielä tuohon niin a vot.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

No ei tällä iällä enää paljon kalja maistu, vaan tyydyn konjakkiin ja laadukkaisiin viineihin. Viron työmatkoille en ole samaraa vielä uskaltanut ottaa, johan siinä asiakkaat alkaisivat katsomaan minua kieroon. Olen siis tyytynyt vinguttamaan firman luottokorttia ja vuokranut sieltä Hertziltä auton.

Itse Samarassa ei mielestäni ole mitään ihmeellistä. Vielä 10-15 vuotta sitten tämänkaltaiset samarat olivat ihan yleisiä esimerkiksi tuolla Pietarissa ja niitä oli silloin paljon. Oletko muuten koskaan käynyt Venäjällä?? Kysymyksestäsi päätellen et ole.

Matkustusmukavuutta tuossa autossani on lähinnä paranneltu. Eilen ja tänäänkin ole ajanut Samaralla noin 130 kilometriä josta pari kilometriä 20 senttisessä lumessa.

Missään nimessä ei pitkiä kilpiä! Siinähän sitten katoaisi auton orginaalisuus sillä nyt ajellaan todellakin vanhalla autolla. Ja vanhaan autoon kuuluu juuri sellainen rekisterikilpi, joka siihen on ensimmäisen kerran rekisteröitäessä pantu. Auton omat lyhyet kilvet, siis samoilla tunnuksilla, ovat vuodelta 2007.

Pistetään tähän vielä sellainen väite, että vuodesta 1999 halvalla Samaralla ajellessa olen arviolta säästänyt viisinumeroisen summan verran rahaa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Jouska kirjoitti:Moi,

Uusi ruiskusuodatin tuli vaihdettua tänään Samaraan. Sinkitystä peltivanteesta taivutelin ensin uuden suodattimen kiinnityspannan joka varmasti kestää auton loppuiän.

Niinhän siinä kävi, että molemmat pa putket meni poikki suodattimen molemmilta puolilta kun kiinnitysmutterit olivat ruostuneet poltto-aineputkeen kiinni.

Onneksi tulolinjaan oli uusi letku Venäjältä joka kiinnitettiin takapenkin huoltoaukon kautta pumpun jakolinjaan kiinni ja sitten uuteen suodattimeen. Ensi oli tosin laskettava tankkia hieman alaspäin.

Toinen, menolinjan puoli korjattiin käyttämällä katkennutta tulolinjan letkua jossa on pitkä ruosteeton metallinen putki ja kartiokiinnitysmutteri. Tuo metalliputki taivutettiin U-mutkalle ja katkaistu pää työnnettiin kumisen pa putken sisään ja klemmareilla kiinni. Toinen pää kiinnitettiin sitten normaalisti suodattimeen. Linjassa pitäisi olla pumpun käydessä noin 3 barin paine mutta ei vuoda onneksi ja olen ajanutkin jo 70 kilometriä ja hyvin tuntuu toimivan.
Moi,

Löysin tuosta kunnostetusta pa suodatin asetelmasta kuvankin. Ei siitä ihan samanlainen tullut kuin alkuperäinen.

Kuva
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Jokari kirjoitti:Haetko useinkin Virosta 50 laatikkoa kaljaa kerralla vai onko tuolle nojalle jotain oikeaa järkisyytä? Pitkät kilvet vielä tuohon niin a vot.
Moi,

Jokarin kysymys on itse asiassa tosi hyvä. En tiedä itse miksi Venäjällä on paljon käytetty tätä korotusta, todennäköisesti maavaran takia. Minähän halusin sitten samanlaisen korotuksen omaan Samaraani koska auto näyttää mielestäni lelu-autolta ja se on harrasteautoille sopivaa. Omassa autossa on siinä mielessä parempi toteutus että alustaa peräpäässä on samalla jäykistetty ettei auto olisi niin vaappuva. Tuolla etunojalla on saatu seuraavia hyötyjä.

- turbulenssi takana ikkunan kohdalla vähentynyt > taka-ikkuna pysyy puhtaampana.
- pienentynyt poltto-aineen kulutus matka-ajossa.
- maavara kasvanut,
- etenemiskyky kai parempi lumessa ja sohjossa kun painopiste siirtynyt edemmäksi vetävien pyörien päälle.
- välilliseti jarrujen parempi toiminta ja teho > jarrut etupainoisemmat

Hieman huonompaa näkyvyyttä taakse kompensoitu paremmilla, isommilla sivupeileillä.

Sivupeilejä en malta olla kehumatta. Ne on hankittu Moskovasta ja ovat venäläisvalmisteiset. Tarkoitettu malliin Vaz 2108 ja 9. Peilin säätö tapahtuu vaijereilla, Näkyvyys taakse laaja-alainen, eivät suhise, varustettu häikäisyn estolla ja sähkölämmitysellä. Hinta oli jotain 70 euroa. Satakymppiin oli omanlaisensa mallinsa. Suosittelen niille jotka aikovat pitää Ladaansa pitempään, ja jotka haluavat panostaa takanäkyvyyteen. Ja sähkölämmitys pelaa ihan yhtä hyvin kuin länsiautoissa. Peilit toimitetaan valmiiksi maalattuina eri metallinhohtoväreihin. Miten ihmeessä venäläiset osaavat valmistaa näin laadukkaan tuotteen?
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2698
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

[quote="Jouska" En tiedä itse miksi Venäjällä on paljon käytetty tätä korotusta, todennäköisesti maavaran takia.[/quote]

Selitys on yksinkertainen venäläisissä Samaroissa, jotka käyvät Suomessa ostoksilla. Kun paksi lyödään tavaraa täyteen, perä laskee normaalille ajokorkeudelle ja näin päästään tullista läpi ilman lisämaksuja, vaikka kilorajat paukkuisivatkin...
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Viime lauantaina ajelin aikaisin aamulla maalle. Tavallisesti Samaran sisällä tulee tunnin ajomatkan aikana kuuma, en näet paljoa viitsi koskea lämmityslaitteen säätöihin. Tällä kertaa ei tullut sisällä kuuma ja vähän ihmettelin.

Saksalainen tervehdys tuulilasin suuntaan paljasti että puhallus oli tavallista viileämpää. Kun pääsin perille ja katsoin ulkolämpömittaria, ymmärsi mistä viileämpi puhallus johtui, -27 astetta pakkasta. :?
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Samanlainen kokemus oli aikanaan ajaessani Kuplavolkkarilla Helsingistä Joensuuhun.
Oli pakkaslukema kohonnut tuolla välillä melkoisesti.
Kuplalla tuota saksalaista tervehdystä sai tosin tehdä leudommillakin keleillä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kävin pari viikkoa sitten Espoon Motonetissa hamstraamassa vara-osia samaraan: vesipumpun sekä kytkimen korjaussarjan. Molemmat olivat talon viimeiset. Aiemmin syksyllä pamahti laturi ja hommasin myös viimeisen laturin Motonetistä.

Sitä vaan pisti miettimään että ollaanko vara-osien saannin kanssa jatkossa venäjän kävijöiden varassa??
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
pressa
Viestit: 10449
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Iltasanomissa jossa haastattelussani sanoin varaosien saanin takkuavan, kertoi deltan pääjohtaja heillä olevan osia ja että he huolehtivat vanhojenkin Ladojen varaosista.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo viime vuonna kuulemma 250000 euron edestä myynyt osia Ladaan Delta-autosta, tietysti deltan hinnoilla toi ei vielä ole kuin parit öljynsuodattimet :D
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Olen jonkun verran puuhaillut moottoriajoneuvojen ja varaosien maahantuonti- ja tukkuliikkeessä.

Jos Ladan vo-myynti on Deltassa todellakin ollut vain 250.000 euroa vuodessa, on ihme että näinkin pitkään on hommaa ylläpidetty.

Neljännesmiljoonan myynnillä homman täytyy olla todella raskaasti tappiollista, vaikka yksilön mittapuun mukaan summa kuulostaakin suurelta.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin