Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Tänään tuli 5 vuotta täyteen kun ostin tämän kulkineen.Välillä tuntuu että kokemuksia karttuu liiankin kanssa.On tää sellainen peli ettei pääse todellakaan tylsistymään
Mun satakympille tuli 45 000km täyteen. 30tkm kohdalla nokka-akselin asentotunnistin sytytti chek engine valon, ja se vaihdettiin takuuna, ei kustannuksia. 40tkm kohdalla paisuntasäiliö alkoi vuotaa, se vaihdettiin takuuna uuteen, ei kustannuksia. Elikkä suht mukavasti mennyt.
Nyt täytyy varata aika 45tkm huoltoon, mistä sitten tulee kustannuksia.
Ostin autooni lähes uuden veroiset Nokia 14x175x65 kesärenkaat.Aluvanteet oli Toyota Corollaan sopivat mutta keskityskartiolla ja keskityspulteilla ne saadaan pienenemään Toyotan 100:sta mm:stä Ladan 98:aan mm:iin.Ajovaikutelma oli miellyttävä ja -melu pienempi kuin ensiasennusrenkaissa jotka oli merkiltään Continental.
Jaska HKI kirjoitti:Aluvanteet oli Toyota Corollaan sopivat mutta keskityskartiolla ja keskityspulteilla ne saadaan pienenemään Toyotan 100:sta mm:stä Ladan 98:aan mm:iin.
Tiesithän, että tuo on pahinta mahdollista syntiä? Pultit tulevat katkeamaan itsestään välittömästi ja pyörät karkaavat. Kuulemma.
Et ole ajatellut Kymenlaaksoon™ muuttaa?
Olisko jollain laittaa eli linkittää kuvaa noista keskityskartioista ja pulteista?
Kun kaikki tuntuu vaan niistä puhuvan ja minä en moisia osia ymmärä.
Olis vaan helpompi katsoa kuvista, jolloin niiden toimintaperiaatteen varmaan ymmärtäisi helposti. Liekkö sitten lailliset alkuunkaan?
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Tässä ajeltu vasta parisen viikkoa 300e ostetulla ja 2000 mallisella Lada 110 stw:llä.
Autolla ajettu 202tkm. ja pelaa älyttömän hienosti. Kuskin puoleinen sähköikkuna ei toimi ja revin kaikki systeemit pois oven sisältä.
Nyt ikkuna pysyy kiinni tilapäisesti rautalangalla, kuitenkin syyskuussa laitan uuden mekaanisen ikkunanostimen paikalleen, kunhan se tuodaan minulle Venäjältä.
köhmä kirjoitti:Olisko jollain laittaa eli linkittää kuvaa noista keskityskartioista ja pulteista?
Kun kaikki tuntuu vaan niistä puhuvan ja minä en moisia osia ymmärä.
Olis vaan helpompi katsoa kuvista, jolloin niiden toimintaperiaatteen varmaan ymmärtäisi helposti. Liekkö sitten lailliset alkuunkaan?
Koska Ladan pyörän keskiönapa on pienempi kuin Toyotan niin vanteeseen asennetaan nailoninen keskityskartio,joka keskittää vanteen kun se nostetaan paikoilleen.Pulteissa jotka on kartiokkaat kuten Ladassakin on myös kartionmuotoiset prikat joiden reikä on väljä siten että tämä em. kario pystyy liikkumaan sivusuunnassa pultin akseliin nähden.Nyt kun kierretään pultit 2/2 niin kartio pääsee kallistumaan hieman ja hakeutumaan pultin keskiötä kohti.Kun kaikki 4 pulttia on tasaisesti tiukattu niin homman on pakko toimia.Rengasliikkeet nätä käyttävät.
Jaska HKI kirjoitti:
Koska Ladan pyörän keskiönapa on pienempi kuin Toyotan niin vanteeseen asennetaan nailoninen keskityskartio,joka keskittää vanteen kun se nostetaan paikoilleen.
Tuohan on siis normi soviterengas jos jollekulle jäi epäselväksi. Navan on oltava tiukka epäkeskopultteja käytettäessä koska ne eivät keskitä ollenkaan.
Jaska HKI kirjoitti:Pulteissa jotka on kartiokkaat kuten Ladassakin on myös kartionmuotoiset prikat joiden reikä on väljä siten että tämä em. kario pystyy liikkumaan sivusuunnassa pultin akseliin nähden.Nyt kun kierretään pultit 2/2 niin kartio pääsee kallistumaan hieman ja hakeutumaan pultin keskiötä kohti.Kun kaikki 4 pulttia on tasaisesti tiukattu niin homman on pakko toimia.Rengasliikkeet nätä käyttävät.
Juurikin näin, tosin kaikki rengasliikkeet eivät näitä edes myy. Kuitenkin paras tapa kiinnittää eri jaon vanteet. Viiattimiähet käyttää näitä paljon kun 4x98 vanteita ei juuri löydy 17-18"-koossa.
Joooo!
Kiitoksia vaan paljon tovereille selvityksistä.
Nyt minäkin olen ajantasalla näiden suhteen.
Täytyy joskus harkita itsekin noita, mikäli tarvetta esiintyy.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Jaska HKI kirjoitti:Olen aikonut ottaa selkäotteen takalaisin huurtumisesta kun nuo peräkontin peräpeiliin tehtyihin reikiin aion asentaa tietokonetuulettimet.Toinen tuuletin on 12 voltin NMB Model 3610Nl-04W-B20 0,17amppeeria roottorin halkaisija 90mm.Toinen taas on F.T.C:n kuulalaakeroitu,roottorin halkaisija 74mm 0,13 amppeeria.Koska auton käyttöjännite on 14 volttia niin alensin sen 10W:n hehkupoltimolla jonka tinasin + navan kanssa sarjaan.Sarjassa olevan hehkulangan hyvä puoli on myös se että kylmänä hehkulanka antaa täyden jännitteen ja puhaltimet varmasti käynnistyvät.Jotta homma olisi mahdollisimman simppeli niin aion kytkeä piuhan rekisterikilpien valoihin niin poistopuhallin on aina päällä kun valotkin eli silloin kun yleensä ajetaan.Kokeilin vielä toiminnan akkulaturilla niin että varmasti puhaltimet tulee asennettua oikeinpäin ja suojaritilät myös.
No nyt on homma tehty.Porakärkiruuveilla 2kpl/puhallin kiinnitin puhaltimet peräpeilissä oleviin aukkoihin.Puhaltimien välisen yhdyskaapelin piiloitin verhoilun alle.Syöttökaapeli tuli toisen puhaltimen välistä ilmareikään ja siitä 6mm:n reikä puskuriin rekisterikilven alle,josta ylös lampulle.Piuhat tinasin rekisterikilven abikoille.Napaisuuden kokeilin testaamalla.Alkuperäiset rekisterikilven ruuvit voi vaihtaa pidempiin niin rekisterikilven valon takaisinlaitto on helpompaa,puskurin sisässä tilaa on.Nyt poistopuhaltimet on aina päällä kun ajovalotkin/parkitkin,joten homman voi siltä osin unohtaa.Jos laite toimi Samarassakin niin miksei 110:ssäkin.
Tänään kun satoi pääsin testaamaan viritystä.Ilma tosiaankin vaihtuu auton sisällä.Jos märissä vaatteissa menee autoon niin aluksi takalasi menee huuruun,mutta auton lämmittyä huurtuminen poistuu.Autossa oikein tuntee kuinka ilma vaihtuu.Samalla automaattinen lämmityslaitekkin toimii tarkemmin kun lämpö ei jää pyörimään auton kattoon.Tehostettu ilmanpoisto toimii edukseen parhaiten taajama-ajossa pienillä nopeuksilla missä auton etupuolelle ei muodostu ylipaineista ilmamassaa,joka pakoittaisi ilman kiertämään.
Ladani lähtölaskenta on käynnissä. Jotta saisin nauttia näistä viimeisistä hetkistä enemmän, niin päätin tarkistaa/säätää venttiilien välykset. Sain seuraavat tulokset: P .40, I .15, I .15, P .35, P .30, I .15 I .10, P .40. Viides pakoventtiili ja seitsemäs imuventtiilit vaikuttivat liian kireiltä. Pyöritin koneen kertaalleen vielä ympäri, ja sain kovalla puskemisella 0.35 rakotulkin mahtumaan viidenteen pakoventtiiliin, joten jätin sen rauhaan. En saanut ponnisteluistani huolimatta, 0.15 rakotulkkia mahtumaan seitsemännen venttiilin väliin, joten päätin vaihtaa säätölevyn. Imuventtiilissä oli 3.75 mm säätölevy, jonka vaihdoin 3.70 mm. Sen jälkeen sain mahtumaan 0.20 rakotulkin ongelmitta. Ladan matkamittarissa on 114'000 km.
Jaska HKI kirjoitti:Huomenna ajan Ladalla 650km.Helsinki -Kärsämäen TB....johonkin 28,5l pitäisi mennä
Ja sitten heräsit, olikin vain paha uni
HKI-Kärsämäki TB 495km-28 litraa.....5,65 litraa/100km.3 hlö ja matkatavarat.140km moottoritietä.
Kärsämäki-Vaala-Kajaani-Iisalmi-Juvan Shell-511km-29,7l....5,82l/100km.3hlö ja matkatavarat? 50kg auton osia (Opel Kadett)...puuskittainen vastatuuli.
Juvan Shell-Vuosaaren Shell 456km.Sama lasti kuin edellä kova puuskittainen vastatuuli.Yli 100km tempoilevaa liikennettä moottritietiellä 30,5 l....6,7l/100km.
Kokonaiskulutus 1462km:n matkalla 88.2litraa,keskikulutuksen ollessa 6,03/l 100km.