Eipä ole tullut asiaa tolta kantilta koskaan mietittyä, eikä myöskään tappeja vaihdeltua jos vain ovi pelaa.Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Saranoiden (ja lukkojen) lujuudella on melkoinen merkitys kolariturvallisuuteen, erityisesti sivulta tulevan iskun suhteen. Väljä sarana voi olla merkki myös korroosion hapertamasta tapista, joten katsastuksessa on järkevää vaatia välyksettömyyttä.
Väljä sarana on käytännössä poikkeuksetta käyttäjälähtöinen vika.
menestystä
SvS
Kokemuksia halvasta Samarasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Kävin Samaralla Tartossa ja paluumatkalla ikkunaveivi alkoi pyöriä tyhjää. Luulin, että siellä oli ikkuna irti nostajasta mutta nyt katsottuna selvisi, että vaijeri oli hypännyt rullalta ja oli aivan solmussa rullan vieressä. Vaijeri oli niin terävillä mutkilla ja sekaisin ettei siitä enää kalua saanut. Täytyy vaihtaa koko nostajalaite, kun saa jostain hommattua.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
samarai kirjoitti:Kävin Samaralla Tartossa ja paluumatkalla ikkunaveivi alkoi pyöriä tyhjää. Luulin, että siellä oli ikkuna irti nostajasta mutta nyt katsottuna selvisi, että vaijeri oli hypännyt rullalta ja oli aivan solmussa rullan vieressä. Vaijeri oli niin terävillä mutkilla ja sekaisin ettei siitä enää kalua saanut. Täytyy vaihtaa koko nostajalaite, kun saa jostain hommattua.
Moi,
Voihan nenä. Mulla oli yksi ylimääräinen ikkunahissi vielä vuosi sitten tallella. En ole varma, mutta muistaakseni taisin heittää sen roskiin kun ajattelin ettei näitä kukaan muukaan tarvitse. Se oli sellainen taka-oven ikkunahissi jonka purkasin vanhasta taka-ovesta ennenkuin se meni keräykseen. Vielä olisi siihe kuuluva taka sivuikkuna talella jos joku sattuu tarvitsemaan. Ilmaiseksi annetaan. Tänä kesänä kyllä vien takasivulasin lasinkeräykseen jossei kukaan muu tarvitse.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Menin sitten hankkimaan uudenaikaiset takavalot Samaraan. Ajattelin että alkuperäiset 80-luvun takavalot ovat vähän vanhanaikaiset nykyaikaa ajatellen, varsinkin kun auto on muuten laitettu nätiksi. Tällä kertaa ovat kuitenkin E hyväksytyt eli kelpaavat katsastuksessa. Näitä on kuulemma vaikea löytää Venäjältä.
Itse takavalot ovat tyylikkäät mutta kaikki muu on vähän huonosti toteutettu. Juotokset ovat huonot, lampun pidikkeet eivät pysy takavaloissa kiinni ja kaiken lisäksi paketissa oli kahdet vasemman takavalon lampunjohdot. Liittimeen ovat johdot niitattu ja juotettu väärinpäin oikeaa takavaloa ajatellen eli paljon joutuu fiksaamaan ennenkuin voi laittaa takavalot Samaraan kiinni.
Menin sitten hankkimaan uudenaikaiset takavalot Samaraan. Ajattelin että alkuperäiset 80-luvun takavalot ovat vähän vanhanaikaiset nykyaikaa ajatellen, varsinkin kun auto on muuten laitettu nätiksi. Tällä kertaa ovat kuitenkin E hyväksytyt eli kelpaavat katsastuksessa. Näitä on kuulemma vaikea löytää Venäjältä.
Itse takavalot ovat tyylikkäät mutta kaikki muu on vähän huonosti toteutettu. Juotokset ovat huonot, lampun pidikkeet eivät pysy takavaloissa kiinni ja kaiken lisäksi paketissa oli kahdet vasemman takavalon lampunjohdot. Liittimeen ovat johdot niitattu ja juotettu väärinpäin oikeaa takavaloa ajatellen eli paljon joutuu fiksaamaan ennenkuin voi laittaa takavalot Samaraan kiinni.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Jouska kirjoitti:
Moi,
Voihan nenä. Mulla oli yksi ylimääräinen ikkunahissi vielä vuosi sitten tallella. En ole varma, mutta muistaakseni taisin heittää sen roskiin kun ajattelin ettei näitä kukaan muukaan tarvitse. Se oli sellainen taka-oven ikkunahissi jonka purkasin vanhasta taka-ovesta ennenkuin se meni keräykseen. Vielä olisi siihe kuuluva taka sivuikkuna talella jos joku sattuu tarvitsemaan. Ilmaiseksi annetaan. Tänä kesänä kyllä vien takasivulasin lasinkeräykseen jossei kukaan muu tarvitse.
Ei se ikkunahissi minulle kuitenkaan olisi käynyt kuskin oveen, koska käsitykseni mukaan kaikissa ovissa on omanlaisensa hissinsä.
Ja uusi ikkunahissi on nyt jo tilauksessa Venäjältä.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Jonkin aikaa Ladattomana elänyt ja nyt ostin Juhannukseksi ensimmäiseltä omistajalta, katsastamaton/kilvetön Samara 3ovee ja -01 mallinen. Aj.150tkm. 60e. Siirtoluvalla ajoin kotiin.
Imurointi, puhdistusaineella muovipinnat puhtaaksi sisältä ja ulkoapesu, niin auto näyttää ihan toisenlaiselta. Eiliset juhannisvieraatkin sanoivat, että ei hinnalla pilattu.
Imurointi, puhdistusaineella muovipinnat puhtaaksi sisältä ja ulkoapesu, niin auto näyttää ihan toisenlaiselta. Eiliset juhannisvieraatkin sanoivat, että ei hinnalla pilattu.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Perjantaina maalle mennessä pakoputki katkesi siitä takapöntön edestä ja taipui alas takapyörien "vakaajan" päälle. Siinä sitten alkoi kovasti kolisemaan. Onneksi oli enää pari kilometriä perille. Aloin heti samantien perillepäästyä vaihtamaan sekä väliputken että uuden takapöntön. Väliputki näytti kanssa vähän huonon oloiselta. Onneksi olin ehtinyt hamstraamaan näitä pakoputkia etukäteen jemmaan.
Takapönttö näytti olevan joku "Fenno" merkkinen putki, ikinä kuullutkaan moisesta merkistä. Vaihdon jälkeen tuli autoon jotenkin möreämmät, matalammat pakoäänet.
Sitten tuli askartelua uusien takavalojen kanssa varmaan kolmisen tuntia. Venäläinen toveri oli sarjaa pakatessa laittanut kahdet vasemmanpuoleiset johtosarjat takavaloille ja toiset sarjat piti sitten juottaa oikeanpuoleisille valoille sopiviksi. Sitten kokoamisvaiheessa olivat laittaneet liian lyhyet johdot, niin etteivät kaikki lamput yltäneet omille paikoillensa koska aina jokin johto oli liian lyhyt ja kanitti. Pakko oli sitten rakentaa johdotus pidemmäksi. Puukolla sitten piti sovitella lampunkantojen muovisia kiinnitysnastoja sen verran jotta ne sai lukittua paikallensa siten miten ne olivat ajateltu.
Lopulta sain valot ja lamput paikallensa ja pystyin ottamaan kuvankin.....

Näillä valoilla pitäisi pystyä katsastamaan auton eli ovat E-hyväksytyt valot.
Perjantaina maalle mennessä pakoputki katkesi siitä takapöntön edestä ja taipui alas takapyörien "vakaajan" päälle. Siinä sitten alkoi kovasti kolisemaan. Onneksi oli enää pari kilometriä perille. Aloin heti samantien perillepäästyä vaihtamaan sekä väliputken että uuden takapöntön. Väliputki näytti kanssa vähän huonon oloiselta. Onneksi olin ehtinyt hamstraamaan näitä pakoputkia etukäteen jemmaan.
Takapönttö näytti olevan joku "Fenno" merkkinen putki, ikinä kuullutkaan moisesta merkistä. Vaihdon jälkeen tuli autoon jotenkin möreämmät, matalammat pakoäänet.
Sitten tuli askartelua uusien takavalojen kanssa varmaan kolmisen tuntia. Venäläinen toveri oli sarjaa pakatessa laittanut kahdet vasemmanpuoleiset johtosarjat takavaloille ja toiset sarjat piti sitten juottaa oikeanpuoleisille valoille sopiviksi. Sitten kokoamisvaiheessa olivat laittaneet liian lyhyet johdot, niin etteivät kaikki lamput yltäneet omille paikoillensa koska aina jokin johto oli liian lyhyt ja kanitti. Pakko oli sitten rakentaa johdotus pidemmäksi. Puukolla sitten piti sovitella lampunkantojen muovisia kiinnitysnastoja sen verran jotta ne sai lukittua paikallensa siten miten ne olivat ajateltu.
Lopulta sain valot ja lamput paikallensa ja pystyin ottamaan kuvankin.....

Näillä valoilla pitäisi pystyä katsastamaan auton eli ovat E-hyväksytyt valot.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Näitähän on yksi kerholainenkin tuolla Parkanossa vääntämässä, eli kotimainen laatu putki. (omassa on myös takapönttö fennosteel tuotantoa)Jouska kirjoitti:Takapönttö näytti olevan joku "Fenno" merkkinen putki, ikinä kuullutkaan moisesta merkistä...
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
2 vuotta tuntuu kuitenkin aika lyhyeltä ajalta siihen verrattuna, että mulla on Transitissa 23 vuotta vanha orkkisputki alusta loppuun.
Taitaa olla vanhempi kuin Jokari.
No Samaran putkia onkin vaihdettu sitten senkin edestä.


No Samaran putkia onkin vaihdettu sitten senkin edestä.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3652
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Tuolta Fennosteeliltahan saa edelleen vuoden -68 Ladaankin pakoputken!!!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,pressa kirjoitti:Näitähän on yksi kerholainenkin tuolla Parkanossa vääntämässä, eli kotimainen laatu putki. (omassa on myös takapönttö fennosteel tuotantoa)Jouska kirjoitti:Takapönttö näytti olevan joku "Fenno" merkkinen putki, ikinä kuullutkaan moisesta merkistä...
Juu varmasti ihan hyvä takapönttö. Huomasin takapöntössä yhden hassun yksityikohdan kun ostin sen.
Takapönttö oli sinkitty kauttaaltaan niin kuin äänenvaimentimet yleensä, mutta tähän oli joku jälkikäteen tehtaalla hitsannut oikeanpuoleisen koukun ja sen kiinnitysraudan. Ne olivat tietysti ílman pintakäsittelyä, mutta eivät vielä pintaruosteessa.
Kiinnittäessä putki sopi ihan hyvin, kiitokset vaan tehtaalle että olivat muistaneet tuon koukun hitsata.

***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Oho,
viesti tulikin kahteen kertaan.
Oho,

***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Nyt on taas Samarassa toimiva ikkuna kuskinovessa. Nostajan vaihto onnistui yllättävänkin helposti ilman turhaa räpeltämistä.
Kiitokset PöyhöinKuusaalt varaosan toimituksesta. Oli vielä uusi kahvakin kaupan päälle.
Kiitokset PöyhöinKuusaalt varaosan toimituksesta. Oli vielä uusi kahvakin kaupan päälle.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Paljonkos sillä Samarain Samaralla olikaan kilometrejä takana?? Alkoi vain kiinnostamaan.
Paljonkos sillä Samarain Samaralla olikaan kilometrejä takana?? Alkoi vain kiinnostamaan.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.