Sivu 13/78

Re: Lada 1970

Lähetetty: 22.10.2007 13:21
Kirjoittaja AI
Alkaa näköjään ilmat kylmenemään, jopa viisi astetta pakkasta aamulla. Hyvin lähtee käymään, tuppaa pörpöttämään alkuun, todella tarkka ryypyn asennosta, jos on liikaa päällä niin pörpöttää ja liian vähän päällä meinaa sammua. Kun käy puolisen minuuttia niin alkaa käydä kunnolla. Takakontin lukko oli jäässä, piti sulattaa muovipussilla jossa kuumaa vettä ja öljytä kun suli. Ovi ei meinannut aueta kun oli jäätynyt tiivisteeseen kiinni. Kasettisoitin temppuilee, vaihtaa suuntaa omia aikojaan, kai se on vaan kylmä.

Aamulla huomasin oikeassa takaovessa kohtuullisen kokoisen sinisen maalijäljen, eilen parkkipaikalla viereisestä autosta takaovella kolhittu! Perhanan vandaalit!

Syksyn kuvasatoa

Lähetetty: 25.10.2007 14:59
Kirjoittaja AI
Kuva
Muutama syksyinen kuva.
Taitaa olla viimeiset kuvat tältä vuodelta! Kovalevyllä on vielä jonkin verran kesällä kuvattuja kuvia, pitää joku päivä laittaa ne vielä
näytille. Ensi vuonna ei varmaan tule ihan yhtä paljoa kuvattua.

Re: Lada 1970

Lähetetty: 27.10.2007 15:50
Kirjoittaja AI
Nyt kun on ollut oikein kosteaa ja muutama aste lämmintä niin käynnistyvyys kylmänä on ollut hiukan heikkoa. Ja käynti ja kulku ensimmäiset 5-10 km ontuvaa ja nytkyttävää. Syynä noi kurjat oranssit Hot Wires-sytytyskaapelit jotka olivat joskus tuossa -71:ssä, siinä ne aiheutti samanlaisia ongelmia jotka loppuivat kun vaihdoin tilalle mitkä lie mustat johdot. Jos noilla vielä ensi viikon pärjäisi, sitten on tarkoitus jättää 1970 talvilepoon.

Öljyt aamulla tarkistin, oli mennyt aavistuksen verran alle minimiviivan joten pari desiä lisäsin.

Re: Lada 1970

Lähetetty: 29.10.2007 14:44
Kirjoittaja AI
Huomaa tuolla maantiellä että osalla autoilijoista on jo nastarenkaat alla, tiestä irtoaa moskaa niin pirusti. Tuulilasille lentää kuraa mutta mikäpä tuota on putsatessa kun pesulaitteessa on nyt takaiskuventtiili letkussa, kumituttia painellessa tuulilasille lirahtaa tippa vettä joka painalluksella.

Re: Lada 1970

Lähetetty: 1.11.2007 12:13
Kirjoittaja Warreossi
On näköjään yksi -71:nen tullut myyntiin suositulle autopalstalle,jota ei saa mainostaa.Hinta on kyllä kohtuullisen kova tuon kuntoiselle projektille.

Re: Lada 1970

Lähetetty: 1.11.2007 16:52
Kirjoittaja ladamaster
Lada on hieno ja on Sinussa vähän valokuvaajan vikaakin :D

Re: Lada 1970

Lähetetty: 3.11.2007 14:15
Kirjoittaja AI
Ajokausi on sitten tältä vuodelta ohi. Mittarissa näkyy kilometrejä olevan 28 581 eli lähes 8000 kilometriä on tullut lisää sitten viime syksyn. Tarkoitus oli Lada pestäkin mutta kun oli pakkasta niin jäi pesemättä, täytyy joku päivä kun on lämpimämpää ajaa Lada vielä pihalle ja pestä se.

Tilalle otin tallista ajoon tuon -71:n. Olipa sillä kiva käydä heittämässä lenkki. Mukavat penkit, puuratti joka on alkuperäistä huomattavasti pienempi, silti ohjaus on paljon kevyempi eikä ole liiemmin klappia. Ei nytkytä ja kulkee kun kaasua painaa. Ja kunnolliset turvavyöt! Pakoputki kuuluu aavistuksen vuotavan ja jarruissa tuntuu pientä tärinää eli pientä hienosäätöä vaatii vielä ennen kuin vien katsastukseen.

Meinaa mennä offtopikiksi, pitäisiköhän muuttaa aihe "Lada 1970 & 1971":ksi? Mahtaako ketään kiinnostaa 1971:n kuulumiset?

Lähetetty: 3.11.2007 15:13
Kirjoittaja Jusu
AI kirjoitti:Meinaa mennä offtopikiksi, pitäisiköhän muuttaa aihe "Lada 1970 & 1971":ksi? Mahtaako ketään kiinnostaa 1971:n kuulumiset?
No ilman muuta ja muut ilman :idea:

Re: Lada 1970

Lähetetty: 5.11.2007 17:09
Kirjoittaja AI
Että peräti yksi kiinnostunut löytyi! Täytynee kai Jusulle sähköpostitse alkaa raportoimaan...

1970:lle on tänään tehty liikennekäytöstäpoisto katsastuskonttorilla, maksoi 10,20 euroa ja nyt ei sitten tarvitse ajoneuvoveroa maksaa "seisonta-ajalta".

Re: Lada 1970

Lähetetty: 5.11.2007 22:04
Kirjoittaja Vanja-eno
Kyllä muakin kiinnostaa, vaikka sitä 71:stä onkin vähän "tuunattu" :wink: :D

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 6.11.2007 8:14
Kirjoittaja AI
No johan kahdelle kiinnostuneelle kannattaa tänne kirjoittaa... Eli seuraava koskee siis -71:stä.

Eilen aamulla 8 astetta pakkasta, hyvin pärähti käymään. Pakkasessa katselin ikkunoita raapiessa että pakokaasua tupruaa oikean takapyörän kotelosta. Kolmenkymmenen kilometrin ajon jälkeen alkoi pitämään jo melkoista pärinää. Kotiin kun pääsin niin kurkkasin auton alle, keskiputken pöntössä oli käden mentävä reikä ja pienempiä reikiä siellä täällä. Katsoin netistä josko Lahden Motonetista löytyisi uusi putki tilalle, peräti yksi löytyi vajaan kahden kympin hintaan. Soittelin vielä ja varmistin että se todella on siellä, oli ja suostuttiin varaamaan. Puolen päivän jälkeen sen hain ja kotimatkalla kävin pajalla kyselemässä onnistuisiko asennus lähipäivinä, onnistui samantien ja kustansi kympin.

Jarrupolkimen täristyskin loppui eilen. Viime talvena ja keväällä kuskin puolen etujarrusta kuului varovaisissa jarrutuksissa rahinaa, piti tutkia kesällä mikä on vikana, jäi kuitenkin melko myöhään syksyyn. Jarrupalan kitkapinta oli irronnut ja siitä pala lohjennut pois ja oli kuluttanut jarrulevuun pykälän. Tarkoitus oli vaihtaa jarrulevy mutta sen verran laiskotti että laitoin vain uuden (käytetyn) jarrupalan kokeeksi, jos se vaikka muotoutuisi jarrulevyn muotoon. Ilmeisesti jarrupala sitten heilui pykälän päällä ennen kuin siihenkin kului vastaava pykälä. Alkuun polkimen tärinä oli melkoisen voimakastakin mutta väheni hyvin nopeasti ja nyt siis toimii ihan normaalisti.

Nyt tämä Lada taitaa ollakin jo katsastuskunnossa mutta hinta hirvittää sen verran että taidan lykätä loppukuuhun kun on kaikkea muutakin rahanmenoa tässä alkukuussa vielä. Aikaahan tuon katsastamiseen on tammikuun loppuun asti.

1971

Lähetetty: 8.11.2007 17:02
Kirjoittaja AI
Eipäs aamusta lähtenytkään käymään, startti pyöri vain puolisen sekuntia. Käänsin avainta uudelleen eikä edes öljynpaineen merkkivalo syttynyt (latauksen valo kun ei koskaan sytykään...) Eikä tullut virtaa lämppärin puhaltimellekaan. No, akun kengät irti ja puukonkärjellä rapsutin niitä mutta ei auttanut. Miinuskengän maadoituksen otin irti ja olipa lokari sen alta ruosteessa, pulttikin ihan ruosteinen korin kierteistä puhumattakaan. Raaputtelin puukolla uuden maadoituspaikan ja johdon laitoin raaputetun kohdan päälle niin johan lähti. Toimii kai taas 3-4 vuotta kuten edellinenkin raaputettu kohta. Oli kiva ährätä vesisateessa tuonkin kanssa, onneksi sytytysvermeet eivät kovin herkkiä kosteudelle tässä rakkineessa ole kun pääsivät hieman kastumaan.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 11.11.2007 10:37
Kirjoittaja 110HB
Montas noita seiskaykkösiä on rekisterissä?

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 11.11.2007 11:26
Kirjoittaja AI
110HB kirjoitti:Montas noita seiskaykkösiä on rekisterissä?
Vuodenvaihteessa niitä oli kaksi.

1971

Lähetetty: 12.11.2007 7:31
Kirjoittaja AI
Eilen vaihtelin pyyhkijänsulat kun olivat alkaneet jo rispaantua. Ostin nämä jo reilu vuosi sitten Tarjoustalosta 9,90 eurolla, Boschit. Kyllä taas pyyhkii.

Oikea takarengas vuotaa jonkin verran. Kesällä sen korjautin kun viime talvena sai aina viikon-parin välein sitä olla täyttämässä. Renkaan ja vanteen välistä hapettumat ja irronneet maalit putsattiin pois. Vuotaisikohan vielä sitten venttiilin juurestakin? Täytyy joku päivä käydä rengasliikkeessä kunhan kaikki ovat saaneet talvirenkaat alle ja ruuhkia ei enää ole.

Onpas ylellistä iltasella ajella kun valoilla näkeekin jotain. Hurja ero noihin -70:n valoihin verrattuna. Tässä onkin Hellan umpiot, alunperinhän ne olivat Saturnukset joita ei myöskään hirveästi kaukovalojen osalta päässyt kehumaan.