Sivu 13/31

Lähetetty: 22.4.2006 17:55
Kirjoittaja liero
hienosti oot jaksnnu paikkailla.

kovassa ne oven ruuvit tuntui olevan mullakin ,itte vasaroin kanss eka iskusmeegelistä 2 kärkeä pas2 ja sitten pyöristyi kanta...
poraa se kanta kylmästi poes niin ovi irtoo, sitten hitsaten mutteri siihen pultin jämään ,hitsauksen aikaansaama kuumennus tepsi ainakin mulla ja pultin jämä irtosi hitsauksen jälkeen tod hienosti kiintolenkillä pyöritellen....

Lähetetty: 23.4.2006 18:18
Kirjoittaja Jusu
Koetin tuon oven kanssa taas taistella mutta sain kummastakin saranasta vain yhden ruuvin auki, enkä välittänyt niitä muita muljata saati viitsinyt käydä niitä kaikkia irti porailemaan, joten olkoon nyt vielä siinä.
Täytyy joskus myöhemmin riuhtoa räppänä irti, jos saisi panostettua kunnon välineisiin tässä nollabudjettiprojektissa. Voihan sen sitten vaikka vaihtaa koko paskan jos saa katselluksi jostain paremman.

Laikkasin myös oikeaan takasivuun pienen reiän ja imuroin sieltä hieman hiekkaa sekä rapistelin pois lisää uretaania...
Takakylki on joskus johonkin reilusti lommottu ja pelti venynyt. Tein siihen pienen paikan entisen viereen ja pelti veteli entisestään. Aikamoista aallokkoa. Täytyy vielä koettaa rusikoida sitä vähän lekalla muotoonsa, ei se siitä ainakaan pahemmaksi mene. Kävi kyllä jo mielessä laikata mokoma aaltopelti hevonkuuseen, mutta eipä sitä viitsi nyt ruveta kokonaan uudestaan tekemään, kun siinä oli jo ennestään yksi aika lujasti tehty paikka.
Tuosta autosta tulee kyllä minun jäljiltäni aika kamalan näköinen, täytyy kai maalata se mattamustaksi ja ajella pelkästään öisin...
Nyt täytyy sitten vain askarrella altapäin sisäsivuun yksi palanen ja tilkkiä takapyöränkotelosta se sama typerästi tehty pystysauma mikä oli vasemmaltakin hapantunut. Pyöränkotelon takareuna roiskeläpänkiinnikkeineen sai jo kyytiä ja samalla katosi myös takaänkkärin kiinnityskumin korvake.

Ikuinen rojekti...

Lähetetty: 25.4.2006 21:47
Kirjoittaja Jusu
Oikea takapyöränkotelo vaatikin sitten remonttia lähes saman verran mitä vasen, mutta nyt se on sitten vihdoin läjässä.
Myös tuolta oli reikä helmaan eli yhtä paskana oli sieltä se vahvikepelti kuin vasemmassa helmassa.
Eli molemmat helmakotelot kuten ilmeisesti kaikki muutkin kotelot tuossa kotterossa ovat sisäpinnoiltaan kauttaaltaan ruosteessa eikä sitä ruostetta sieltä mihinkään saa, joten olkoot sitten siellä. Täytyy ruutata jotain öljynpaskaa niihin, etteivät heti läpi happane, mutta eipä tuosta roskasta silti enää kovin pitkäksi aikaa iloa ole. Hitsattavaa olisi kyllä enemmänkin ja varmaan tulee lisää aikanaan, mutta nyt en viitsi puhkoa enempää reikiä, kun menee pian koko kesä mokomaa tötteröä tilkkiessä.

Muistuipa tuossa mieleeni, että joskus pitäisi vielä vaihtaa moottorikin isompaan ja loota ja peräkin parempiin ja sitten nuo penkinlätyskätkin... Loputon työmaa.
Jos tuo ei olisi tuollainen tuiki harvinainen kartanomalli, niin olisin kyllä jo ajat sitten pistänyt kiertoon koko paskan. Onhan tuo kiva pihakoriste vielä sittenkin kun sitä kyllästyy ropaamaan.

Lähetetty: 27.4.2006 21:57
Kirjoittaja Jusu
Asentelin sisälokarit ja puskurinraudat paikoilleen.
Katsastin samalla etujarruja. Sylinterit liikkuivat herkästi, palat ovat reilut eivätkä levytkään ole juuri ruostuneet. Irrottelin tapit, yksi oli vähän lujassa mutta lähti. Rapsuttelin levyjen reunoja ja paukutin kilpien välistä ruostehilsettä pois kun vähän rohisivat.
Vaihdoin myös oikeanpuoleisen jarruletkun, kun siinä on pari vuotta ollut pieni murtuma ja letkukin oli ennestään kun aikoinaan vasemman puhjettua ostin molemmat. Letkut on asennettu satuloihin väärinpäin enkä välittänyt käydä vasenta kääntämään joten laitoin uudenkin väärinpäin, että ovat sitten molemmat nurin. Näin ollen inssi tuskin huomaa ruveta mukisemaan kun ei ole kahtena edellisenä vuonnakaan mokomaa huomannut.
Löysäsin vielä etulaakerit ja tungin niihin lisää vaseliinia ja säätelin ne sitten suhtkoht välyksettömiksi, en kuitenkaan liian tiukkaan.

Hitsasin vielä takapyöränkotelon reunaan uuden korvan äänenvaimentimen kiinnikkeelle ja hioin loppuja ruosteita sekä paukuttelin massoja. Pesin lakkabensiinillä saumat ja muut maalattavat kohdat jotta voin huomenaamuna maalata ne.

Koetin myös vääntää viimeviikolla saamiani vanhoja renkaita vanteille, mutta ne olivatkin sitä paljon hapertuneita että reunasta murtui paloja. Kyllästyin mokomien paskojen kanssa pelaamiseen ja viskasin ne menemään. Kiertelin rengasliikkeissä ja First Stopilta löytyi halvimmat uudet, 160 euroa sarja. Kiikutan huomenna vanteet liikkeeseen.

Ostin myös takaluukun väliin uuden tiivisteen, ettei tule vettä sisälle. Jokohan vappuna pääsisi ajelemaan...

Lähetetty: 28.4.2006 22:31
Kirjoittaja Jusu
Maalasin aamulla loput paikat ja vein vanteet rengasliikkeeseen. Lupasivat ne iltapäiväksi laittaa joten kävin kotona ja vaihdoin siinä odotellessani Toyotaan jakoremmin ja kasailin Ladan keulaan kaiken kiiltävän. Askartelin huomiovaloillekin uudet kiinnikkeet pellistä ja ripustelin nekin käpyjen nokkaan.
Haettuani renkaat laitoin ne alle ja katsastelin samalla takajarrut, joista löytyikin ihan toimivat rojut. Säädin vielä käsijarrun ja ripustelin pakoputken kunnolla.
Takapuskurin kiinnitysruuvit on ruostuneet aika huonoon kuntoon ja yksi menikin koko kelvottomaksi. Puskuri pysyy kyllä siinä jos hinauslenkkeihin ei ripusta mitään. Vetokoukun jätin pois välistä kun se olisi tullut samojen ruuvien alle. Tuskin laitan sitä enää ollenkaan, siirsin peruutusvalonkin alkuperäiselle paikalleen keskelle puskuria ja totesin että sitten jos siitä joskus palaa lamppu, on vaihdettava koko keksintö, koska lasin ruuvinkannat ovat ruostuneet pas2.

Kaivoin kilvetkin hanskalootasta ja ruuvasin ne kiinni. Vaikka osa ovista on vielä fiksaamatta, välillä on päästävä ajelemaankin tai minä räjähdän. Vakuutuskin on ollut jo jonkin aikaa voimassa ja tänään tuli myös se auton omistamisesta langetettava rangaistusmaksu, jota myös ajoneuvoveroksi kutsutaan.

Lähetetty: 29.4.2006 13:09
Kirjoittaja Jusu
Kävin heittämässä vähän hurua. En olekaan vuoteen ajellut kuin vähän pihassa rinkiä ja olikin jo päässyt uhontumaan, kuinka meluisa kosla se onkaan. :D Varsinkin kun vertaa tuohon korollankippanaan.
Täytyy laittaa joku jenkkakone peittämään vähän ajomelua. Mattojen alle voisi kyllä laittaa joskus jotain äänieristettä niiden paskojen tilalle jotka jo pari vuotta sitten viskoin menemään.
Täytyy tuohon nyt sitten keksiä joku hyvä ja HALPA maali, kunhan saan nuo loput ovet vielä kuntoon ja kohta on jo keliä maalata se. Tuo mustakin näyttää tuossa kaikkien keulan kiiltävien rojujen kanssa ihan kivalta, mutta kesällä saisi olla kyllä joku vaalea sävy, tai tuonne paistuu.

Lähetetty: 29.4.2006 15:07
Kirjoittaja samarai
miksi pitäisi varmaan yksi Ladojen kauneimmista värisävyistä vaihtaa? Itselläkin on ollut ton värinen Samara joskus. Värinumero tolle on varmaan "325 липа зеленая" eli "lehmuksenvihreä". (katsoin ihan joskus yli 10v. kaappiin jääneestä maalipurkista).

Toihan on niin originaalin näköinen peli, ettei varmaan kannata mitään "amisvirityksiä" alkaa tuunailemaan. :roll: :wink:

Lähetetty: 29.4.2006 18:28
Kirjoittaja Warreossi
samarai kirjoitti:miksi pitäisi varmaan yksi Ladojen kauneimmista värisävyistä vaihtaa? Itselläkin on ollut ton värinen Samara joskus. Värinumero tolle on varmaan "325 липа зеленая" eli "lehmuksenvihreä". (katsoin ihan joskus yli 10v. kaappiin jääneestä maalipurkista).

Toihan on niin originaalin näköinen peli, ettei varmaan kannata mitään "amisvirityksiä" alkaa tuunailemaan. :roll: :wink:
Samarain kanssa täysin samaa mieltä,varsinkin kun näit vielä vaivaa peltien kanssa.Pidä mieluummin vaikka laikukkaana,kuin maalaat koko mustaksi.

Lähetetty: 29.4.2006 23:58
Kirjoittaja Jaakkima
Juu, ei noim hienoa väriä kannata mattamustalla pilata, alkuperäinen väri on hienonpi.

Lähetetty: 30.4.2006 9:02
Kirjoittaja Jusu
En tarkoittanutkaan mitään mattamustaa, vaan sitä että hyvä ja kiiltävä pinta saisi noinkin kromipitoisen auton näyttämään aika siistiltä ja arvokkaalta. Tuosta tötteröstä taas kovin kiiltävällä maalilla saisi vain näkymään kilometrin päähän kaikki lutut, uturat ja paikkaukset mitä auto on täynnänsä joten moinen loistoautomaalaus on poissuljettu.
Tästä syystä siis joku vaaleampi vähemmän kuumuutta keräävä ja ei niin häikäisevän kirkas väri onpi hakusessa. Kävisihän tuo vihreäkin, kun siihen on jo silmä tottunut, mutta mahtaako jotain edullista ja kestävää perusmaalia saada edes lähelle tuonsävyisenä?

Lähetetty: 7.5.2006 13:00
Kirjoittaja Jusu
Massasinpa takapyöränkotelot ja helmanaluset. Eipä noilla kivisillä sivuteillä oikein viitsi päästellä pelkän ferrexmaalauksen varassa kun se ei ole mikään panssarimaali. Täytyy vielä joskus viritellä roiskeläppiä kotteroon.

Vasemman takaoven ovipahvin asentelin paikalleen kuten myös vasemman puolen kynnyslistatkin ettei lattiamatto enää repsota. Kajarit kiikutin taas takalattialle toistamaan philipsin tuottamaa möykkää ettei tarvitse tyytyä moottorin mölinään. Täytyy säädellä kettinkiä ja venttiilejäkin joku kaunis päivä niin saa tuon raksutuksen vähän sävyisämmäksi.

Lähetetty: 7.5.2006 15:55
Kirjoittaja samarai
Jusu kirjoitti:Kävisihän tuo vihreäkin, kun siihen on jo silmä tottunut, mutta mahtaako jotain edullista ja kestävää perusmaalia saada edes lähelle tuonsävyisenä?
mulla olis 1 litra tota originaalisävyä mutta ei taida riittää? Saahan sitä lisääkin jos ei nyt hirveä kiire ole, jos et ole vielä jo hommanut?

Lähetetty: 9.5.2006 19:22
Kirjoittaja Jusu
Maaliasia on nyt pysähdyksissä kunnes saan ovet kuntoon. Tuskin sopii budjettiinkaan ihan lähiaikoina. Täytyisi katsastaakin kosla kohtapuoliin.

Säätelin venttiileitä ja nokkaketjun. Liuskamitta on nitkunut melkein poikki joten en saanut sitä tungettua joka rakoon ja säätelin sitten pienemmiksi niitä mihin se helposti meni. Tarkistelin sitten normaali liuskoilla välyksiä, 0,15 meni joihinkin väleihin ja 0,10 kaikkin joten on ne nyt paremmin sinne päin. Käyntikin siistiytyi hieman.
Kone tärisi aiemmin tyhjäkäynnillä melkoisesti ja sammuttaessa jyräytti vähän jälkikäyntiä joten koetin korjailla sitä syttyä ruuvaamalla. Käänsin vähän myöhemmälle, käynti tasaantui ja kone tuntuu vetävän alempaa nykimättä mutta kävi yläkierroksillä vähän laiskemmaksi. Täytyy vielä koettaa rukata. Nokan ajoitus jäi tarkistamatta.

Vaan on se pirun laiska vehje tuohon corollaan verrattuna. Ei kyllä tosiaan mieli lähteä mihinkään pitkään reissuun tuolla jyrällä... En ymmärrä enää itsekään miten sillä on viitsinyt ajaa jokapäiväistä ajoa. :lol:

Lähetetty: 17.5.2006 19:54
Kirjoittaja Jusu
Paikkailin vasemman etuoven alanurkan ja turasin ovessa olevan reiän päälle pellinlapun. On taas just sen näköinen että on paikattu.
Siivoilin alareunan taitteesta enimmät ruostehilseet, kovin lujasti en raaskinut hioa kun tuntui että rapisee koko taite hevonkuuseen sieltä. Ei ne loput ruosteet noin paskassa ovessa enää paljoa haittaa tee, kunhan on ulkoapäin siisti ja pysyy kasassa. Jos joskus kävelee vastaan parempi uksi niin vaihdan sen siihen.
Yöllä on kuitenkin taas pakkasta joten maalaan oven vasta aamulla jotta kuivuu sitten huomisen päivän. Pesin maalattavat alueet tärpätillä valmiiksi.

Kilvenvalohässäkän kiinnitysruuvit oli niin ruosteenkyllästämät ettei tuikku saanut maata, joten väänsin pinnapultit poikki ja tein sitten M5 pulteista uudet. Rapsuttelin ruosteita vähemmäksi ennenkuin ruuvasin mutterit kiinni ja taas killittää.

Peruutusvalokin kärsi jonkinmoisesta maadoitusviasta joten rassasin sen irti ja koetin avata sen. Sain kuitenkin vain kuvun kulman rikki kun koetin porata ruuveja. Maavika oli lampun kiinnityksessä joten teippasin kuvun kuntoon, kiinnitin sen nippusiteillä lamppuun ja ruuvasin valon takaisin puskuriin ja taas loimottaa.

Lähetetty: 22.5.2006 18:14
Kirjoittaja Jusu
Ovi on ollut maalattuna torstaista, meinasin jo perjantaina kiikuttaa kotteroa leimalle mutta on ollut muuta näperreltävää.

Tänä aamuna läksin sitten menemään, mutta onneksi sain päähäni käydä koestamassa jarrut ensin ammattikoululla, sillä takajarruissa olikin noin 40% heitto.
Kotona kurkistelin vasenta jarrua ja sieltä oli toinen mäntä täysin jumissa eli jarrutti vain toisella kengällä. Nitkutin männän irti ja putsailin ja kasasin sylinterin ja taas pelaa. Kävin uudelleen jarruttelemassa ja nyt vasen oli vähän vahvempi mutta eroa vain kymmenkunta prosenttia.
Konttorilla taasen oli yli tunnin jono mitä en viitsinyt jäädä odottelemaan, joten otin ajan huomiselle aamupäivälle ja suksin tieheni.
Kotona puhdistelin pölyt toisestakin takajarrusta että vähän tasaantuvat.

Lasinpesurin pumppukin mykistyi välillä, mutta alkoi pelata kun kopautin sitä lenkkiavaimella. Tuumailin ettei sitä kehtaa konttorilla kovin koputella joten sitten otin pumpun kouraan ja purin alkutekijöihinsä koko kapineen. Hiilten jouset olivat ruostuneet murusiksi joten pätkin kuulakärkikynästä uudet jouset sinne ja taas surajaa.

Ruuvasin myös jäähdyttimen kunnolla kiinni kun toinen kiinnitysruuveista oli tipahtanut ja toinen löysällä. Vastajengat korista oli mennyt pas2 joten piti laittaa mutterit maskin taakse pulttien perään.
Tuo nykyinen termostaatti näkyy nostavan lämpöjä hieman yli 90:n, täytyy etsiä sinne se edellinen, joka piti lämmön tasan 90:ssä mutta valutti myös kylmänä koko ajan läpi mikä hidasti lämpiämistä talvella. Nyt sillä ei ole niin väliä, kun auto on kesäkäytössä.

Sytytyksessä lienee vielä säädeltävää kun tötterö ei tunnut kulkevan, kakkosella pääsi hädintuskin yhdeksääkymppiä.