Sivu 13/48

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 22.7.2010 21:22
Kirjoittaja Pavlovits
Siihen aikaan kun tulpanjohdot olivat kuparisydämisiä, hoituivat nuo radiohäiriöt joko resistorimallisilla tulpilla (tyyppimerkinnässä kirjain r) tai sellaisilla tulpanhatuilla, jossa on häiriönpoisto, kai jonkinlainen vastus siinäkin.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 22.7.2010 21:48
Kirjoittaja Kustaa
Niinpähän noita häiriöita aikoinaan taltutettiin.

Enpä kyllä kehoittaisi ketään ryhtymään radiotaajuushäiriögeneraattoriksi.

Muistanpa itsekin nuorempana, ne halavatun häiriöraidat TV-kuvassa, kun mopopojat rälläsivät kulmilla ja aina joltain puuttui häiriösuoja tulpan päästä. :twisted:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 22.7.2010 22:19
Kirjoittaja pvdriver
lada.h.s kirjoitti:Mutta eikös jos pihassa ajaa autolla jossa on kupariset tulpanjohdot, niin naapurin teevee ala näkymään heikosti?
No v*tut siitä! :D :lol:
no jos jotakin henkistä tyydytystä tuolla saa niin senkun, tuskin se käyntiä miksikään muuttaa... :roll:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 23.7.2010 6:51
Kirjoittaja lada.h.s
pvdriver kirjoitti:no jos jotakin henkistä tyydytystä tuolla saa niin senkun, tuskin se käyntiä miksikään muuttaa...
No olen itse tyytyväinen ja se riittää. Kyllä esim kylmäkäynnistyksen pitäisi olla ainakin periaatteessa helpompaa koska kipinä liikkuu paremmin.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 23.7.2010 11:18
Kirjoittaja Pavlovits
Mitenkä se on tuo kipinähomma, kun on monikärkitulppia ja kaiken maailman kipinänvahvistimia? Palotilan muodolla lienee vaikutusta palamistapahtumaan, mutta onko kipinällä muuta väliä kuin se, että sytyttääkö se seoksen vai ei? Vai voiko seos syttyä vähän huonosti, vaikka vähän toisesta reunasta?

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 23.7.2010 15:50
Kirjoittaja pvdriver
^... niin että jääkö kytemään...? :roll:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 23.7.2010 18:32
Kirjoittaja lada.h.s
Pavlovits kirjoitti:Mitenkä se on tuo kipinähomma, kun on monikärkitulppia ja kaiken maailman kipinänvahvistimia? Palotilan muodolla lienee vaikutusta palamistapahtumaan, mutta onko kipinällä muuta väliä kuin se, että sytyttääkö se seoksen vai ei? Vai voiko seos syttyä vähän huonosti, vaikka vähän toisesta reunasta?
Monikärkitulpissa kipinä pyrkii hyppäämään sylinterissä sinne päin missä on kaikista rikkain eli palamiskelpoisin seos.
Kyllä yleensä koko seos ainakin pyrkii palamaan. Jos HC eli hiilivety arvo on korkealla niin koko seos ei pala täydellisesti, vaan pakoputkesta
tulee ulos palamatonta seosta, eli hiilivetyjen ja hapen yhdistelmää.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 24.7.2010 17:09
Kirjoittaja lada.h.s
Laitoin tänään jarruja, vaihdoin oikealle takapyörälle kengät ja työsylinterin. Vasemalle puolelle en vielä vaihtanut koska olin hukannut yhden tärkeän
käsijarrun osan. Täytyy hommata se ennenkuin alan sitä kokoamaan.
Ja kyllä sen jarrun kokoaminen oli kaikista vinkeistä huolimatta kova homma.

Saako näihin enää alkuperäisiä tai uustuotantona valmistettuja hehkulamppu-umpioita? Muutamassa umpiossa oli heijastava materiaali kupruilla.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 29.7.2010 20:29
Kirjoittaja lada.h.s
Vaihdoin tähän tänään lämpömittarin näyttäessä maltilliset 36C ( !!! ) konepeltiin ostamani uudet kromiset ilmanottoritilät.
Kävin myös ostamassa 3 metriä kupariytimellistä tulpanjohtoa edulliseen 9 euron kokonaishintaan. Koko 3 metrin pätkässä ei yleismittarilla
mitattuna ollut yhtään vastusta.
Kestääkö tavalliset NGK BP6ES tulpat kuparijohtimilla annettua kovempaa kipinää? Vai kannattaako pitää varatulppia mukana?

Onko 1300S mallissa ollut alunperin kromi ja muovimaskeja vai miten? Koska oikeastaan kaikissa näkemissäni 1300S malleissa maski on ollut
muovia.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 29.7.2010 20:57
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
lada.h.s kirjoitti: Kestääkö tavalliset NGK BP6ES tulpat kuparijohtimilla annettua kovempaa kipinää?
Terve!

Kestävät ongelmitta.

menestystä

SvS

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 29.7.2010 21:20
Kirjoittaja pressa
lada.h.s kirjoitti:Kestääkö tavalliset NGK BP6ES tulpat kuparijohtimilla...
Laita mieluummin sinne BPR6ES tulpat, silloin ei tule niitä kipinähäiriöitä.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 29.7.2010 22:16
Kirjoittaja pvdriver
eikö tässä ollu juuri tarkotus pimentää naapuruston televisiot... :roll:

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 29.7.2010 23:08
Kirjoittaja Jokari
Niin ja se on todellakin yksi paskan maku onko se vastus tulpassa mutta ei johdossa tai johdossa mutta ei tulpassa. Mitään todellista, näkyvää etua ei saavuteta käyttämällä kuparijohtoa hiilijohtimen asemasta.
Teknologia on tulpanjohdoissakin kehittynyt 40 vuodessa...

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 30.7.2010 7:50
Kirjoittaja Pavlovits
Jokari ilonpilaaja.
Odotin innolla, että kaveri kertoo kohta autonsa tuntuvan selvästi tehokkaammalta uusilla tulpanjohdoilla.

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"

Lähetetty: 30.7.2010 7:59
Kirjoittaja lada.h.s
Jokari kirjoitti:Niin ja se on todellakin yksi paskan maku onko se vastus tulpassa mutta ei johdossa tai johdossa mutta ei tulpassa. Mitään todellista, näkyvää etua ei saavuteta käyttämällä kuparijohtoa hiilijohtimen asemasta.
Teknologia on tulpanjohdoissakin kehittynyt 40 vuodessa...
Jotain pitää aina kokeilla. Uskon vasta sitten kun olen kokeillut.
Pavlovits kirjoitti:Jokari ilonpilaaja.
Odotin innolla, että kaveri kertoo kohta autonsa tuntuvan selvästi tehokkaammalta uusilla tulpanjohdoilla.
No jos sitä tänään saisi ne johdot rekenneltua, sitten seuraa raportti.