Talvirengasasiaa
Re: Talvirengasasiaa
No siinä tapauksessa nuo ei ole niitä vanhoja nastoja. Ovat vain niin vähän kuluneet. Ilmeisesti noilla renkailla ei ole hirveästi ajettu.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Talvirengasasiaa
Eilen tosiaan tuli ajettua tauon jälkeen Eurosamaralla ja Ässärenkailla, ja niiden ero Hakkapeliitta 5:siin on todella huomattava: löyvät tyhjää tuossa jyrkässä ylämässä (vaihdilla mäen pääsee kyllä ylös, ei ongelmaa), mutkissa pito on kyllä kohtuullisen hyvä, auto ei lähde käsistä, mutta jarrutettaessa pyörät taas lukkiutuvat Hakkapeliittoja helpommin ja kiihdytyspito on huonompi. Edelleen kuitenkin väittäisin Ässiäkin ns. halparenkaita paremmaksi vaihtoehdoksi, mutta ei toisaalta ei ole nyt sopivaa vertailukohdettakaan missään autossa, parhaiten vertaaminen onnistuu tosiaan noihin Hakkapeliittoihin.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Talvirengasasiaa
Yllättävän paljon näkee myös liikenteessä maastureita joissa on alla karkeat "palikka"-mallin maastorenkaat tai jotkut All-Terrain tyyppiset kumit. Muutamalla tuollaisena talvikeleillä ajaneena kokemusta ei voi suositella pahimmalle vihamiehellekään. Kuskilla on hyvin jossei ollenkaan hallintaa.
Kyllähän se jotenkin kiihtyy, mutta ei taatusti pysähdy tai käänny. Ja jos kääntyy niin pituusakselin ympäri sellaisessa tilanteessa jossa et sitä varmasti haluaisi. Nelikko päällä tilanne on vielä pahempi jos koko roska sattuukin kampeamaan sladiin itsensä.
Miten ihmeessä kuvitellaan että nappularengas pitää kivikovalla polanteella/jäällä yhtään mitään? Pito on kesärenkaan tasoa ja siinä ei paljoa ennakointi auta kun pitoa ei ole yksinkertaisesti juuri lainkaan.
Kyllähän se jotenkin kiihtyy, mutta ei taatusti pysähdy tai käänny. Ja jos kääntyy niin pituusakselin ympäri sellaisessa tilanteessa jossa et sitä varmasti haluaisi. Nelikko päällä tilanne on vielä pahempi jos koko roska sattuukin kampeamaan sladiin itsensä.
Miten ihmeessä kuvitellaan että nappularengas pitää kivikovalla polanteella/jäällä yhtään mitään? Pito on kesärenkaan tasoa ja siinä ei paljoa ennakointi auta kun pitoa ei ole yksinkertaisesti juuri lainkaan.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Tatu Waloranta
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 391
- Liittynyt: 25.4.2006 13:34
- Paikkakunta: Kellokoski
Re: Talvirengasasiaa
Kyllä niitä löytyy ihan kohtuu hyviäkin "nappula renkaita" talviajoon
Tosin BFG renkaat ovat kuuluisia huonosta talvi pidosta, erityisesti AllTerrain ja vanha mallin MTR
Totuushan on se, että jäällähän ei pidä kuin nasta, ja ennakointi on kaikki kaikessa oli alla sitten "Nappula Rengas" Tai "Nokian Hakkapelitta 5"
Ja oli rengas mikä tahansa, niin loppupeleissä kuski on se josta kaikki on kiinni( ja enkä puhu nyt mistään kuka on kovin "rallikuski", vaan ihan normi ajosta liikenteessä)...
Itse en myöskään säästä rengas asioissa

Tosin BFG renkaat ovat kuuluisia huonosta talvi pidosta, erityisesti AllTerrain ja vanha mallin MTR

Totuushan on se, että jäällähän ei pidä kuin nasta, ja ennakointi on kaikki kaikessa oli alla sitten "Nappula Rengas" Tai "Nokian Hakkapelitta 5"

Itse en myöskään säästä rengas asioissa

UAZ 31512 4x4 Cabriolet vm. 1988 Off-Road
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Volvo 940 STW 2.3T vm. 1998
Ford F100 Stepside 292 Y-Block V8 vm.1956
Harley-Davidson Sportster 883R
Re: Talvirengasasiaa
Ostin vuosi sitten huutonetistä 6kpl talvirenkaita (kun halvalla sain). 14 tuuman, koko taitaa olla 5.20/5.00-14. Sellainen neliskanttinen kuvio niissä on. Nastoja ei ollut, reiät nastoille kylläkin. Tein porakoneeseen sellaisen tuurnan jolla voi nastat pyöräyttää paikalleen. Nastatkin ostin huutonetistä. Laitoin nastat reikiinsä, 2 rengasta laitoin peräkärryyn ja 4 tuohon satakymppiin. Tänään kävin kokeilemassa pitoa lumella, 35 cm satanut ja hyvin kulki. Pito on niinkuin kesällä, renkaiden laillisuudesta en sitten tiedä.
Ei vaimon uudehkolla leveärenkaisella (vaikka uudet vredesteinit siinäkin) autolla olisi uskaltanut edes tarjota samaan paikkaan.
Ei vaimon uudehkolla leveärenkaisella (vaikka uudet vredesteinit siinäkin) autolla olisi uskaltanut edes tarjota samaan paikkaan.

Re: Talvirengasasiaa
Uudet 185/70/14 nastat pitäisi homma, vaan kun tietäisi mitkä. HKPL5 oli ihan hyvä, joskin äänekäs ja paras pito oli kolmantena talvena jo mennyttä vaikka pintaa riitti eikä yhtäkään nastaa puuttunut/ollut poikki, näitä saisi vieläkin.. HKPL7 saisi sarjan 50€ lisäpanostuksella, Continentalit 60€ lisäpanostuksella, Michelinit 65€ lisäpanostuksella.. Bridgestonet vielä kalliimmat ja ainakin noranza ykköset ovat äänitasoltaan hirveimmät jyristimet mitä muistan omistaneeni, kakkoset toki ehkä paremmat, mene ja tiedä..
Njet problem, normal katastroof 

Re: Talvirengasasiaa
HKPL5 ja HKPL7 on ainakin niitä kommarien hehkuttamia Venäläisiä renkaita, kaikki muuhan on täyttä kuonaa jota laittamalla patonki muuttuu paniiniksi...
Re: Talvirengasasiaa
Noranza kakkoset on myös melko jyristimet 175/70 koossa. Paljon äänekkäämmät kuin vredesteinit eikä nekään hiljaisuudestaan kehuja saaneet.mikko853 kirjoitti:Uudet 185/70/14 nastat pitäisi homma, vaan kun tietäisi mitkä. HKPL5 oli ihan hyvä, joskin äänekäs ja paras pito oli kolmantena talvena jo mennyttä vaikka pintaa riitti eikä yhtäkään nastaa puuttunut/ollut poikki, näitä saisi vieläkin.. HKPL7 saisi sarjan 50€ lisäpanostuksella, Continentalit 60€ lisäpanostuksella, Michelinit 65€ lisäpanostuksella.. Bridgestonet vielä kalliimmat ja ainakin noranza ykköset ovat äänitasoltaan hirveimmät jyristimet mitä muistan omistaneeni, kakkoset toki ehkä paremmat, mene ja tiedä..
edit. Vredesteinit oli arctraceja ja icetraceja
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Talvirengasasiaa
juu syksyn ekoilla liukkailla tuon totesin kun vetäsin pajeron hiekkatiellä rummun päähän tuhannen p'skaks, tietysti ilman vöitä.. selkä oli viikon kipee, ei kärsinyt edes henkilöauton rengasta nostaa ja auton runko ei vieläkään ole kunnossa. kyllähän sillä neliveto päällä pääsee, mutta ei se sit kyllä käänny tai pysähdyJokari kirjoitti:Yllättävän paljon näkee myös liikenteessä maastureita joissa on alla karkeat "palikka"-mallin maastorenkaat tai jotkut All-Terrain tyyppiset kumit. Muutamalla tuollaisena talvikeleillä ajaneena kokemusta ei voi suositella pahimmalle vihamiehellekään. Kuskilla on hyvin jossei ollenkaan hallintaa.
Kyllähän se jotenkin kiihtyy, mutta ei taatusti pysähdy tai käänny. Ja jos kääntyy niin pituusakselin ympäri sellaisessa tilanteessa jossa et sitä varmasti haluaisi. Nelikko päällä tilanne on vielä pahempi jos koko roska sattuukin kampeamaan sladiin itsensä.
Miten ihmeessä kuvitellaan että nappularengas pitää kivikovalla polanteella/jäällä yhtään mitään? Pito on kesärenkaan tasoa ja siinä ei paljoa ennakointi auta kun pitoa ei ole yksinkertaisesti juuri lainkaan.


21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Talvirengasasiaa
Nyt on ooppelissa hkpl7 alla. Selvästi hiljaisemmat kuin vanha Bridgestore Noranza / Nokian Hakkapeliitta 4 yhdistelmä, joskin Hakkapeliitta vitosesta tuttu ujellus on tallella ja asfaltilla ovat äänekkäät, lumella hiljaiset, rullaavat myös selvästi kevyemmin kuin vanhat. Pidosta en sano vielä mitään kun tiet on sulat.
Njet problem, normal katastroof 

Re: Talvirengasasiaa
Koska saamme Mikko kuulla kokemusksia Daytoneista? Voisi porukkaa kiinnostaa suora vertailu noihin Hakkapeliitta 7:hin. 

Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Talvirengasasiaa
Suoraa vertailua ei saa mitenkään kun on ihan eri autot, eikä Daytonitkaan ole vielä sammyn alla, pitää viikonloppuna ne sinne pyöräyttää, ilmaa niihin tuli jo haettua, sittepähän tuota näkee millaiset on testihäviäjät
On ne luultavasti paremmat kun alla olevat puolikuntoiset Kleberit 


Njet problem, normal katastroof 

Re: Talvirengasasiaa
Iltasanomat on vihdoin ottanut rengastestiin Ässärenkaat, toivottavasti autolehdet joskus perässä.
Hyvin pistävät kampoihin Puolassa valmistetuille Goodyeareille.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288533050308.html
Hyvin pistävät kampoihin Puolassa valmistetuille Goodyeareille.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288533050308.html
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Re: Talvirengasasiaa
Minä kävin ostamassa sarjan talvirenkaita nyt ennen ruuhkia 9-3:seen. Hakkaseiskat on siis käyttiksessä alla talvisin tästälähtien. Onko muut vielä ostellu talvirenkaita ens talvelle?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Talvirengasasiaa
Tekniikan Maailmassa, joka julkaistiin tänään, oli talvirengastesti.
Tilasin uuteen autooni Nokian Hakkapeliitta 8:t, kokoa 195/55R15.
Lehti näyttäisi olevan luettavissa lehden digipuolella ilmaiseksi.Vertailu:
Talvirenkaat, koko 205/55R16
- NASTARENKAAT
- Aurora Winter Route Master UW71
- BF Goodrich g-Force Stud
- Bridgestone Blizzak Spike-01
- Continental ContiIceContact
- Gislaved Nord Frost 100
- Goodyear Ultra Grip Ice Arctic
- GT Champiro Ice Pro
- Hankook Winter I
- Pike RS
- Michelin X-Ice North 3
- Nokian Hakkapeliitta 8
- Pirelli Ice Zero
- Toyo Observe G3-Ice
- KITKARENKAAT
- Bridgestone Blizzak WS70
- Continental ContiViking Contact 5
- Debica Frigo 2
- Fulda Montero 3
- Michelin X-Ice XI3
- Nokian Hakkapeliitta R2
- Pirelli Icecontrol
- Vredestein Nord-Trac 2
Tilasin uuteen autooni Nokian Hakkapeliitta 8:t, kokoa 195/55R15.