Pitääpä tässä avautuakin keväisestä autohankinnasta, nimittäin Idän ihmeissäkin näytillä olleesta tummanpunaisesta vm. 1995 Axtec-Samara 1300 S:stä. Autolla ajettu nyt reilut 76 000 km ja ostettaessa hintaa 500 euroa. Aivan erinomaisesti säilynyt yksilö, jossa ei ruostetta näkyvästi missään, pellit suhteellisen suorat ja muoviosatkin ehjät. Pohja on kuin uudessa ja kaikki osat katalysaattoria lukuun ottamatta vaikuttaa originaaleilta. Läpi kesän on tullut autolla ajeltua ja korjailtua pieniä kosmeettisia vikoja kuten aurinkolipan kiinnityslenkki ja puuttuva alkuperäisen rekisterikilven reiän suojatulppa. Kauheasti sai kuulla kauhistelua siitä, että mitä nyt emännällesi menit Axtecin ostamaan, nehän on hirveitä pommeja! Kyllähän tässä alkoi kämmenet hikoilla kun katsastuspäivä koitti. Tein melkein jo Axtec-jumalan palvontariittejä vielä leimakonttorin pihassa, kunnes äkkiä:
Ei mitään vikaa ja kehut vielä päälle. Tässähän on ihan oikeaa harrasteautopotentiaalia siis. Pientä fiksausta pitää suorittaa toki. Venttiilikopan tiiviste vuotaa, mutta Jussi tarjosi siihen jo jonkin valkoisen "lopullisen ratkaisun" hyllystään, vielä kun ehtii vaihtaa joku päivä moisen paikalleen. Kesärenkaat ovat nyt FSO:n vanteilla ja turhilla pölykapseleilla, mutta niin ikään Jussilta löytyi Axtec-Samaran alkuperäinen lähes virheetön vannesetti, jotka kiepautetaan alle ensi kesäksi ja kalupöpselit voidaan heittää samalla mäkeen. FSO-vanteet siirtyvät FSO-Ossille oikeaan käyttöönsä. Auton helmoja on jossain onnistuttu hieman murjomaan, liekö tunkilla vai katukiveyksillä, mutta nämä pitäisi oikoa vielä ennen talvea ja suojata hyvin suolan varalta. Lasinpyyhkimen varsi pitäisi vaihtaa kuskin puolelle ja hankkia autoon alkuperäinen takalasin pyyhkimen varsi mutkaisen tuning-varren tilalle. Mutta tällä erää siis harrastusta näyttäisi olevan sopivasti, ilman mitään massiivista työtaakkaa.
Ajossa Axtec-Samara on ketterä, paljon nohevampi käänneltävä kuin 205-kumeilla ja ralliratilla tuneksittu 1700i noppalamppu. Ajo on nyt myös pirteää kun pakoputkea tukkineita äänenvaimentimen villoja saatiin vähän rei'itettyä. Kulutus putki tukossa noin 7,6 litraa sadalle, mikä ei sekään ole paha kun on tottunut siihen, että terve auto vie aina yli kympin samalla matkalla. Kaiken kaikkiaan on todettava, että Axtec-Samarakin voi olla hyvä kulkupeli ja ennen kaikkea hyvä harrastepeli, ennen kun kaikki on laitettu raivospäissään paaliin.
PS. Niin kyseessä siis se edellisen Pravdan keskiaukeama-auto, mikäli joku ei jostain kumman syystä Idän ihmeissä tätä nähnyt
