Sivu 121/170

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 13.8.2012 13:15
Kirjoittaja Smoppi
pressa kirjoitti:Tarkista ensin että onko vuoto vesipumpussa. Toinen mahdollinen vuotokohde on päädyssä oleva pakkasproppu. Koppa auki ja tarkistus ennekuin alkaa osia ostamaan...
Toki tarkistelen ennenkuin ostelen osia. Jostain sieltä oikean eturenkaan läheltä se kuitenkin tiputtelee melko reilustikin. Toisaalta aikaisemmin tuo hukkasi nestettä vain kylmäkäynnistyksessä tarpeeksi kylmässä ulkolämpötilassa, mikä voisi ehkä viitatakin tuohon pakkaspropun vuotamiseen. Kohta menen tarkistamaan.

EDIT: Kyllä se on se vesipumppu joka vuotaa. Tihkuu jakohihnan päälle siellä kopan sisällä.

Huoltokirjasta näki, että vesipumppu on vaihdettu 47000 kilometriä sitten, todennäköisesti jakopäänrempan yhteydessä. Tiedä sitten miten monta vuotta tuosta on...

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 13.8.2012 16:22
Kirjoittaja Smoppi
Kävipä sitten niin, että Motonetin myyjän ojennettua minulle viimeisen varastossa olleen vesipumpun putosi vesipumppu yhtäkkiä pahvipakettinsa läpi betonilattialle ja hajosi. Noh, huomenna käyn toisaalla vaihtamassa Samaraan uuden venäläisvalmisteisen hihnan, kiristimen ja vähän käytetyn vesipumpun, kun uutta ei ole koko Kuopiosta nyt saatavana.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 13.8.2012 23:03
Kirjoittaja Bregade
Pitääpä tässä avautuakin keväisestä autohankinnasta, nimittäin Idän ihmeissäkin näytillä olleesta tummanpunaisesta vm. 1995 Axtec-Samara 1300 S:stä. Autolla ajettu nyt reilut 76 000 km ja ostettaessa hintaa 500 euroa. Aivan erinomaisesti säilynyt yksilö, jossa ei ruostetta näkyvästi missään, pellit suhteellisen suorat ja muoviosatkin ehjät. Pohja on kuin uudessa ja kaikki osat katalysaattoria lukuun ottamatta vaikuttaa originaaleilta. Läpi kesän on tullut autolla ajeltua ja korjailtua pieniä kosmeettisia vikoja kuten aurinkolipan kiinnityslenkki ja puuttuva alkuperäisen rekisterikilven reiän suojatulppa. Kauheasti sai kuulla kauhistelua siitä, että mitä nyt emännällesi menit Axtecin ostamaan, nehän on hirveitä pommeja! Kyllähän tässä alkoi kämmenet hikoilla kun katsastuspäivä koitti. Tein melkein jo Axtec-jumalan palvontariittejä vielä leimakonttorin pihassa, kunnes äkkiä:

Kuva

Ei mitään vikaa ja kehut vielä päälle. Tässähän on ihan oikeaa harrasteautopotentiaalia siis. Pientä fiksausta pitää suorittaa toki. Venttiilikopan tiiviste vuotaa, mutta Jussi tarjosi siihen jo jonkin valkoisen "lopullisen ratkaisun" hyllystään, vielä kun ehtii vaihtaa joku päivä moisen paikalleen. Kesärenkaat ovat nyt FSO:n vanteilla ja turhilla pölykapseleilla, mutta niin ikään Jussilta löytyi Axtec-Samaran alkuperäinen lähes virheetön vannesetti, jotka kiepautetaan alle ensi kesäksi ja kalupöpselit voidaan heittää samalla mäkeen. FSO-vanteet siirtyvät FSO-Ossille oikeaan käyttöönsä. Auton helmoja on jossain onnistuttu hieman murjomaan, liekö tunkilla vai katukiveyksillä, mutta nämä pitäisi oikoa vielä ennen talvea ja suojata hyvin suolan varalta. Lasinpyyhkimen varsi pitäisi vaihtaa kuskin puolelle ja hankkia autoon alkuperäinen takalasin pyyhkimen varsi mutkaisen tuning-varren tilalle. Mutta tällä erää siis harrastusta näyttäisi olevan sopivasti, ilman mitään massiivista työtaakkaa.

Ajossa Axtec-Samara on ketterä, paljon nohevampi käänneltävä kuin 205-kumeilla ja ralliratilla tuneksittu 1700i noppalamppu. Ajo on nyt myös pirteää kun pakoputkea tukkineita äänenvaimentimen villoja saatiin vähän rei'itettyä. Kulutus putki tukossa noin 7,6 litraa sadalle, mikä ei sekään ole paha kun on tottunut siihen, että terve auto vie aina yli kympin samalla matkalla. Kaiken kaikkiaan on todettava, että Axtec-Samarakin voi olla hyvä kulkupeli ja ennen kaikkea hyvä harrastepeli, ennen kun kaikki on laitettu raivospäissään paaliin.

PS. Niin kyseessä siis se edellisen Pravdan keskiaukeama-auto, mikäli joku ei jostain kumman syystä Idän ihmeissä tätä nähnyt :)

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 15.8.2012 12:01
Kirjoittaja Jouska
Jouska kirjoitti:Moi,

Hyvä idea laittaa tuollainen kytkentä jossain vaiheessa. Vaikka auto käynnistyykin nyt aivan heti, kuin uusi auto.

Jostain syystä ei nyt tule virtaa pissapojan moottorille, moottori ja sulake on kuitenkin kunnossa. Tämä ominaisuus oli jo ennen virtalukon vaihtoa.
Moi,

Se, ettei pissapojan pumpulle tullut virtaa johtuu siitä, että sulakekotelossa on yksi liitin hapettunut . Huomasin myös, että pissapojan letkut ovat vaihtokunnossa. Vanhasta pesukoneesta sattumoisin löysin sopivan kokoista kumiletkua, jolla lähtö tehdään pumpulta venttiilille. Kumiletkua kannattaa käyttää vain tuossa alussa pumpun jälkeen.
Kumiletkussa on se hyvä puoli, ettei se kuiva korpuksi kuin tuo aiemmin käyttämäni muoviletku. Kumiletkun saa myös paljon tiiviimmäksi noilla nippusiteillä.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 17.8.2012 17:46
Kirjoittaja Smoppi
Kävipä sitten tuon Samaran jakopään rempan suhteen niin, että puolen tunnin hommasta tuli kahden päivän homma. Joku oli kiristänyt kaikki osat niin penteleen tiukkaan, etten saanut niitä aluksi irti puutteellisilla työkaluilla. Aluksi pelkän laturin löysäämisessä kesti 20 minuuttia, ja kun lopulta sain laturin hihnan pois, niin yritin irrottaa laturinhihnan käyttöpyörää. Sitä ei kuitenkaan saanut pois vaikka kaveri painoi jarrua vaihde päällä ja itse väänsin siitä mutterista ihan täysillä. Vesipumppukin oli niin huonossa kunnossa, etten viitsinyt enää ajaa 60 km matkaa kämpille ja sitten takaisin korjaamaan autoa, ja kun joukkoliikennekään ei enää kulje entiseen tapaan, niin jäi tänään käymättä koulussa. Tänään aamulla kuitenkin saatiin pulttipyssyteltyä osat irti ja vaihdettua kaikki. Kiristys hoitui käsipelillä perstuntumamomenttiin ilman pulttipyssyä, että saa joskus aukikin. Tulipahan kampiakselin asentoanturikin puhdistettua tuossa samalla.

Tuli myös huomattua, että jako oli ilmeisesti ollut pari hammasta pielessä, koska ennen tuota remppaa moottori pyöri kampiakselin päästä kevyesti yhdellä kädellä ilman jatkovartta, mutta rempan jälkeen kunnolla tehdyn kohdistuksen jälkeen moottorissa oli huomattavasti enemmän puristuksia. Mitenkähän ovat Deltalla tms. (missä tuo nyt onkaan huollettu) kohdistuksen tehneet, vai ovatkohan kohdistaneet ollenkaan...? Ilmeisesti oli kuitenkin toleranssien sisällä tuo pieni ventiilien väärä ajoitus (ilmeisesti olivat vähän jäljessä oikeasta ajoituksesta), koska aika monesta päästötestistä tuo on mennyt läpi eikä virhevaloa ole polttanut.

Ps. jos Samarasta menee jako pieleen tien päällä eikä tilanteessa saa laturinhihnan käyttöpyörää irti nähdäkseen kohdistusmerkin, voi jollain ohuella esineellä tunnustella ykkös- tai nelossylinterin tulpanreiästä männän yläkuolokohtaa. Ko. mäntien ollessa yläkuolokohdassaan pitäisi ventiilien hihnarattaan kohdistusmerkin olla kohdallaan eli osoittaa kello 9:n.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 17.8.2012 18:10
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Pari pientä kommenttia:

Tov. Bregade, yritä säilyttää autosi; se edustaa harvinaista autoteknistä välivaihetta: happitunnistimen ohjaama kaasutin. Niitä ei monta vuotta tehty. Auto tekniikka on lopun perin helppo hallita, riittää kun ymmärtää hieman sähköstä ja kaasuttimen perustemput.

Tov. Smoppi, kampiakselin pään ruuvi aukeaa helposti seuraavalla tavalla: työkalu kiinni mutterikantaan, työkalun pää tuetaan akselipukkiin tms., käynnistysmoottorilla pyöräytetään kampiakselia. Terveen järjen käyttö on tarpeen, ja homma tehdään tietysti ns. omalla riskillä.

menestystä

SvS

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 17.8.2012 18:20
Kirjoittaja Smoppi
Sdelano v SSSR kirjoitti:
Tov. Smoppi, kampiakselin pään ruuvi aukeaa helposti seuraavalla tavalla: työkalu kiinni mutterikantaan, työkalun pää tuetaan akselipukkiin tms., käynnistysmoottorilla pyöräytetään kampiakselia. Terveen järjen käyttö on tarpeen, ja homma tehdään tietysti ns. omalla riskillä.
Tietääpähän tuon kun seuraavan kerran tekee jakoremonttia autoon, jossa on oikeakätiset kierteet tuossa pultissa :)

Itseäni muuten jostain syystä kiinnostaisi axtec-lada. Eikös niihin saa varaosia vielä ihan hyvin? Tuntuu järjenvastaiselta, kun jotkut väittävät, ettei niitä muka ole mahdollistakaan korjata, ja että kaikki niiden viat olisivat ominaisuuksia. Toimimaan kai ne on sentään tehty, ja uusina ovat toimineetkin aivan hyvin.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 24.8.2012 21:50
Kirjoittaja Smoppi
http://sininenankka.dy.fi/~sami/samara/ ... age165.jpg
http://sininenankka.dy.fi/~sami/samara/ ... age166.jpg

Maalailin vähän. :) Konepellin etuosan maalasin uusiksi, vaikkei ollutkaan lähtenyt ruostumaan. Takaluukkua myös maalasin vähän, ja ovien etureunat maalasin ja muutamia ruostetäpliä kuskin puolelta sekä vasemmalta puolelta peltien oikomisesta ja kolaroimisesta aiheutuneet maalin hilseilemiset hioin pois ja maalasin nekin uusiksi.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 24.8.2012 23:50
Kirjoittaja samarai
Ottipa silmään monta hienoa yksityiskohtaa ensimmäisessä kuvassa siitä takana olevasta 1900-luvun alun talosta otaksun.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 25.8.2012 0:13
Kirjoittaja Smoppi
samarai kirjoitti:Ottipa silmään monta hienoa yksityiskohtaa ensimmäisessä kuvassa siitä takana olevasta 1900-luvun alun talosta otaksun.
1800-luvulla tämä on käsittääkseni rakennettu kunnanlääkärin taloksi. Porukat asuu tässä eräänlaisesti vuokralla ja olen täällä käymässä viikonlopun. Katettu hirsitalo, lautakattaus lienee juurikin 1900-luvun alun peruja (lautojen alla on punaiseksi maalattua hirttä, jonka näkee mm. ullakolta muutamista kohdista). Koko talo on remontoitu täysin päin p:tä joskus 80-luvulla. Hieno talo kyllä kaiken kaikkiaan, talvella kylmä ja kesällä kylmä. :) Lienee alunperin kuitenkin ollut talvella melko lämmin talo, kun joka huoneessa on ollut takka. 80-lukulaisessa remontissa ne arvokkaat takat vain purettiin pois ja jätettiin vain kahteen huoneeseen, ja loppuihin huoneisiin tuli vesitoiminen lämmitys. :(

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 1.9.2012 11:32
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Tein äsken parkkipaikalla remonttia. Vaihdoin nyt aamulla Samaraani eräästä toisesta (paaliin ammoin menneestä) samarasta otetun "kunnostetun" sulakeboksin.

Nimittäin alkuperäisestä sulakeboksista oli yksi virtakisko hapettunut poikki ja siihen liittyvä sähköjohdon liitinkin oli myös hapettunut paperiksi. Vettähän sinne oli vuosien saatossa päässyt ja tuhonnut koko liitoksen. Eipä siinä enää voinut virta kulkea. Tämän "virtakatkoksen" takia ei pissapoika toiminut.

Ensin piti rakentaa uusi naaras liitin sähköjohdon päähän ja liittää se sitten istumaan siihen auton muoviseen pistokkeeseen, omaan koloonsa muiden liittimien vierelle. Piti tuota muovista koloa hieman suurentaa puukon kärjellä että yleismallinen liitin sopi paikallensa.

Tämän jälkeen piti irroittaa vanha sulakeboksi paikoiltaan, irroittaa siitä kaikki "Ш1-Ш10" liittimet. Hommaa haittasi se, että oli aika ahtaat paikat ja kai siinä oli se vaara että siinä voisi mennä sekaisin mikä pistoke kuuluu mihinkin reikään.

Onneksi mikään muu noista liittimistä ei ollut yhtä pahasti hapettunut ja boksin vaihto sujui nopeasti. Vanha boksi pois ja uusi tilalle, 26 minuuttia yhteensä. Olisiko uusi Suomen ennätys???

Kaikki liittimet tuli CRCllä voideltua ja työn jälkeen auto lähti normaalisti käyntiin ja kaikki tuntui nyt toimivan. Ja minä huokaisin helpotuksesta.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 1.9.2012 17:57
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Mihin tämä ainainen CRC -voitelu sulakerasioissa perustuu? Ainahan on irrtotusöljyä. Luulisi öljyn keräävän kaikkea kamaa sinne minne sitä on ruikittu. Eikö jokin muu aina olisi kontaktien puhtaana ja hapettumattomana pitämiseen parempi?

Tämä vain ihmettelynä. :shock:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 1.9.2012 18:46
Kirjoittaja Jouska
Moi,

irrotusöljy?? täh. Ainakin tuon hapettuneen liittimen irroitin voimalla, ja kai se sen vuoksi katkesikin se yksi kisko siitä sulakeboksista.

CRC kai parantaa kontakteja, suojelee hapettumiselta ja samalla toimii liukkarina, niin on helpompi kytkeä liittimet paikallensa.

Onneksi ehdi vaihtamaan sulakeboksin ennen tätä jatkuvaa kaatosadetta joka on jatkunut jo monta tuntia. Olen hamstarnnut edullisia, uusia ja käytettyjä Samaran osia vuosien mittaan ja kyllä ne on autoon tullut vaihdettua yksi toisensa jälkeen. Toisaalta tekniikka pelaa kuin uudessa autossa mutta voi sitä työtuntien määrää.

Laskeskelin tuossa karkeasti, että samaraani on lähes vaihdettu kaikki muu noin 18 vuoden aikana ainakin kerran paitsi moottori, vaihteisto, startti , hattuhylly, pa tankki ja pumppu, etujousitus, etulamput, etupakoputki, kolme ovea,ovien lukot, lämppärin kenno ja hana, sähköjohdotus, takalasin pyyhkijän moottori.

Toisaalta auto ei ole seisonut autokorjaamolla kuin ehkä neljä päivää tuona 18 vuoden aikana.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 2.9.2012 18:17
Kirjoittaja Smoppi
Lattarauta kirjoitti:
Smoppi kirjoitti:
samarai kirjoitti:Ottipa silmään monta hienoa yksityiskohtaa ensimmäisessä kuvassa siitä takana olevasta 1900-luvun alun talosta otaksun.
1800-luvulla tämä on käsittääkseni rakennettu kunnanlääkärin taloksi. Porukat asuu tässä eräänlaisesti vuokralla ja olen täällä käymässä viikonlopun. Katettu hirsitalo, lautakattaus lienee juurikin 1900-luvun alun peruja (lautojen alla on punaiseksi maalattua hirttä, jonka näkee mm. ullakolta muutamista kohdista). Koko talo on remontoitu täysin päin p:tä joskus 80-luvulla. Hieno talo kyllä kaiken kaikkiaan, talvella kylmä ja kesällä kylmä. :) Lienee alunperin kuitenkin ollut talvella melko lämmin talo, kun joka huoneessa on ollut takka. 80-lukulaisessa remontissa ne arvokkaat takat vain purettiin pois ja jätettiin vain kahteen huoneeseen, ja loppuihin huoneisiin tuli vesitoiminen lämmitys. :(
offtopic

Olen kuullut, että 80-luvulla on korjattu paljonkin päin p:tä. Taisi niissä huoneissa olla pönttöuunit, ei takkoja?
Mutta ikävää tosiaan että purettu pois, luohan ne tunnelmaa ja kuvastaa vanhan ajan henkeä ja toimivina
kiva jonain kylmänä talviaamuna lämmitellä? :) No ehkä ne on jonkun mielestä vieneet turhaa tilaa..
Millanes se vesitoiminen lämmitys on, patterit ja pannuhuone?

/offtopic
Patterit ja pannuhuone on nykyään joo. Ja kyllä siellä on ihan oikeat muuratut takat olleet :)

Nyt on taas Samara pelittänyt ihan niinkuin pitääkin. Viikonloppuna jaoin lehtiä.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 10.9.2012 17:16
Kirjoittaja Smoppi
http://aijaa.com/z9x6PS

Kylläpäs se nyt blingaa, kun on pesty ja vahattu! Mittarissa melkein 230tkm :)