Sivu 122/218
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 15.11.2008 9:06
Kirjoittaja pressa
onko nelosen tulppa eri värinen kuin muut? vaihda tulpanjohto uuteen ja seuraa mitä tapahtuu. Kipinän puuttuminen käy aikaamyöden katalysaattorin päälle. Puolan liittimet kannattaa puhdistaa myös.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 15.11.2008 11:58
Kirjoittaja köhmä
Voisikohan olla, että nelosen sytytystulppa ei toimi kylmänä??
Vaihda tulpat vaikka ristiin, niin saat vian siltä osin selville.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 15.11.2008 12:41
Kirjoittaja lada-juntti
Mua ei kannata ottaa vakavasti, mutta viallinen sytytystulppa??+¤%&
Olisikin elämä noin helppoa. Todennäköisempää on:
1. Kannentiiviste päästää jäähdytysnesteet johonkin sylinteriin.
2. Venttiilivika. Pako tai imu on sökö.
3. Kansi halki.
Katalysaattori -vikailmoítus.
1. Katalysaattori sökö.
2. ei muuta vikamahdollisuutta.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 15.11.2008 15:00
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve, Pena!
Ensi veikkaus on nelossylinterin tulpanjohto, kuten pressakin veikkasi. Johto saattaa ajoin toimia normaalisti, mutta välillä katkoa. (On hiilikuitu-lasikuitusydäminen kaapeli.)
Jos autosi on ajettu yli 50.000 km, kannattaa tulpanjohdot vaihtaa joka tapauksessa.
Vikakoodi 422 voi liittyä sytytyskatkoihin, mutta voi toki katalysaattorissakin olla vikaa. Jos katalysaattorista kuuluu metallista räminää, saattaa kennosto olla irtoamassa.
Sitten esitän vielä pienen toiveen arvoisille Lada-tovereille: Kun esillä on jokin tekninen ongelma tms., kertokaa toki autostanne hieman enemmän, venttiilien luku, ajomäärä, valmistusvuosi jne.
Parasta olisi, jos vielä ilmoittaisitte moottoritilassa olevan valmistajan kilven alareunasta löytyvän variantti- ja versiotiedon, esimerkiksi 00 130.
Kun vaikkapa näitä sytytysjohtimiakin (vast) on 110-sarjassa ainakin neljää erilaista sarjaa.
menestystä
SvS
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 15.11.2008 20:49
Kirjoittaja lada-juntti
Sdelano v SSSR kirjoitti:Jos autosi on ajettu yli 50.000 km, kannattaa tulpanjohdot vaihtaa joka tapauksessa.
Ei taida olla Lada-tehtaan määrittelemässä huolto-ohjelmassa tulpanjohtojen vaihtoa 50tkm:ssä. Eikä taida minkään muunkaan automerkin. No, pitäähän sitä kokeilla kaikenlaista. Ufo:jakin on olemassa. mä olen muuten nähnyt yhden sellaisen.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 15.11.2008 21:09
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Uudet tulpat voivat olla rikkinäisiä.
Jotain 4v sitten yhdellä tutulla Corolla alkoi käymään kohta huollon jälkeen kolmella.
Merkkiliike antoi pelottavia diaknooseja puhelimitse, kun omistaja tiedusteli vian syytä.
Kävin tutkimassa Corollaa ja 2 pytyn uusi tulppa ei antanut kipinää ja ostettiin uusi tulppa ja niin auto tuli kuntoon.
Ladani(2104) kävi myös ontuen ja ex omistaja oli hiljattain vaihtanut Berun merkkiset uudet tulpat.
Penkosin autotalliani ja löysin jotain vanhoja NGK tulppia ja vaihdoin ne tilalle ja niin Lada kävi kuin kissa.
Lada 110 alkuperäiset tulpanjohdot, mitähän laatua ne ovat?
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 15.11.2008 23:50
Kirjoittaja pressa
Lada Scandinavia kirjoitti:Lada 110 alkuperäiset tulpanjohdot, mitähän laatua ne ovat?
vaihtelevaa, kuten monet muutkin osat. Omassani oli ykkösen johto vaihdettu 68tkm ajettuna, vaihdoin kaikki 100tkm huollossa.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 16.11.2008 5:50
Kirjoittaja audiq
lada-juntti kirjoitti:Sdelano v SSSR kirjoitti:Jos autosi on ajettu yli 50.000 km, kannattaa tulpanjohdot vaihtaa joka tapauksessa.
Ei taida olla Lada-tehtaan määrittelemässä huolto-ohjelmassa tulpanjohtojen vaihtoa 50tkm:ssä. Eikä taida minkään muunkaan automerkin.
Ei ole ei. Siksi kannattaakin viedä (20e) tulpanjohdot tarkempiin tutkimuksiin, vaikka autosähkö-korjaamoon (70e/h), ettei vaan turhaan vaihda.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 16.11.2008 11:27
Kirjoittaja 1500i
Omaan samaraan vm.00 tulpanjohdot vaihdoin 78tkm ajettuna. Johtojen kuntoa testasin yleismittarin vastuspuolella yhdessä johdossa ei ollut yhteyttä johtoa liikutellessa.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 17.11.2008 7:49
Kirjoittaja Lada-Jussi
pressa kirjoitti:Lada Scandinavia kirjoitti:Lada 110 alkuperäiset tulpanjohdot, mitähän laatua ne ovat?
vaihtelevaa, kuten monet muutkin osat. Omassani oli ykkösen johto vaihdettu 68tkm ajettuna, vaihdoin kaikki 100tkm huollossa.
110:ssä on 15tkm huoltoväli, joten siinä ei ole 100tkm:n huoltoa, vaan huollot osuu 90 ja 105 tkm kohdille

olet nyt tuunannut autosi

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 17.11.2008 8:08
Kirjoittaja pressa
en aja öljyillä 15tkm vaan vähemmän...
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 17.11.2008 12:40
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Tulpanjohtojen vaihtoväliä ei todellakaan ole tehtaan huolto-ohjelmassa, kuten ei monen muunkaan kulutusosan, esimerkiksi renkaiden, polttimoiden tai tuulilasinpyyhkimien.
Kulutusosat sitten vaihdetaan joko ennakoivasti, vian tultua ilmeiseksi tai ei lainkaan.
Esimerkiksi Bosch suosittelee noin yleissääntönä tulpanjohtojen, -hattujen sekä mahdollisen virranjakajan suurjänniteosien vaihtoa 40.000 km välein.
***
Tarkastelemissani 110-sarjan autoissa on melko tavanomainen, radiohäiriöitä vaimentava sytytysjohdinrakenne: lasikuitusydämen ympärillä sähköäjohtava (hiilikuitu?)kerros, jonka päällä eristekerros ja uloimpana kulutuspinta.
Ainakin viisi kertaa olen etuveto-Ladalla ohittanut kilometritolpan, jossa lukee 100.000 km ja aina on käynti kummasti parantunut johtimien vaihtoon, vaikkei mitään huomattavaa vikaa olisi ollutkaan.
menestystä
SvS
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 17.11.2008 16:13
Kirjoittaja Miihkali
Minkämerkkisiä tulpanjohtoja ootte uudempiin samaroihin ja satakymppeihin Suomenmaasta ostelleet?. Meinaan kun ne puolanpäähän tulevat johdonpääthän on hiukka erikoiset.Ei varmaan löydy ihan metritavarana.
Ainakin Tampereen seudulla en ole törmännyt kun vanhemman samaran piuhoihin.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 17.11.2008 16:17
Kirjoittaja Lada-Jussi
pressa kirjoitti:en aja öljyillä 15tkm vaan vähemmän...
öljynvaihtohuoltohan onkin 7500 km:n välein
siis tarkoitin tuolla saivartelulla, että 100 tkm:n huoltoa ei voi olla, katsoo vaikka sieltä huoltokirjasta, niin ei ole sellasta huoltoa.
30tkm huollossa taisi olla tulppien vaihto ja sytytysjohtimien tarkastus, eli käytännössä tuo tarkastus saattaa aiheuttaa johtimien vaihdon, eli sekin on periaatteessa huolto-ohjelmassa, siellähän on paljon tarkastuksia jotka tarvittaessa aiheuttavat osan vaihtoa tai säätöä.
näissä huolto-ohjeiden orjallisessa noudattamisessa tulee mieleen yksi kysymys. mielestäni toi 7500 km on vain öljynvaihto huolto, eli tarkoittaa että vain joka toisessa öljynvaihdossa (15000 km:n välein) vaihdetaan öljynsuodatin, joka kerta (7500 km:n välein) vaihdetaan moottoriöljy, onko näin?
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 17.11.2008 16:46
Kirjoittaja 1500i
Bougicord (Autoasi liikeestä) merkkiset johdot itse ostin. Muuten lyhinjohto oli liian lyhyt tämä tiedoksi jos ostat sellaiset.