Aina vaihdetaan suodatin samalla.Lada-Jussi kirjoitti: näissä huolto-ohjeiden orjallisessa noudattamisessa tulee mieleen yksi kysymys. mielestäni toi 7500 km on vain öljynvaihto huolto, eli tarkoittaa että vain joka toisessa öljynvaihdossa (15000 km:n välein) vaihdetaan öljynsuodatin, joka kerta (7500 km:n välein) vaihdetaan moottoriöljy, onko näin?
Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lohkolämppärin vastus oli mennyt mykäksi.Motonetistä hain uuden defan vastuksen,melko suolasen hintanen mokoma kikkare.
Vanha vastus oli kauttaaltaan kattilakiven? peitossa ,ilmeisesti sen takia kärähtänyt.Samalla tietysti tuli vaihdettua uudet jäähdytysnesteet..Auto on muuten pelannut kuin unelma alkuhuoltojen jälkeen,ei mitään valitettavaa.Talvirenkaat täytyy tänään pyöräyttää alle.
Vanha vastus oli kauttaaltaan kattilakiven? peitossa ,ilmeisesti sen takia kärähtänyt.Samalla tietysti tuli vaihdettua uudet jäähdytysnesteet..Auto on muuten pelannut kuin unelma alkuhuoltojen jälkeen,ei mitään valitettavaa.Talvirenkaat täytyy tänään pyöräyttää alle.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!Miihkali kirjoitti:Minkämerkkisiä tulpanjohtoja ootte uudempiin samaroihin ja satakymppeihin Suomenmaasta ostelleet?. Meinaan kun ne puolanpäähän tulevat johdonpääthän on hiukka erikoiset.Ei varmaan löydy ihan metritavarana.
Ainakin Tampereen seudulla en ole törmännyt kun vanhemman samaran piuhoihin.
Ns. jakajapuolaisissa Ladoissa on ymmärtääkseni aivan normaali 90 asteen mutkalla oleva DIN-liitin. (siis se nimellishalkaisijaltaan 4-millinen, eikä isompi SAE-liitin, jollainen taas on siellä tulpan päässä)
Tosin en ole asiaa sen enempää tutkinut, kun alkuperäinen liitin on helppo irrottaa ja kiinnittää uuteen johtimeen.
Työkaluiksi tarvitaan puukko, ruuvitaltta tms. liittimen avaamiseen ja sopivat pihdit liittimen uudelleen puristamiseen.
Lisäys 20.11.08
Tarkistin asian; se jakajapuolan liitin on ns. DIN-malli.
Eri luettelojen mukaan 110-sarjaan sopivat seuraavat johdinsarjat:
2112-moottori (16-venttiilinen)
NGK RC-LD1202
Champion LS 118/190
ProSport RS-10136
Finwhale FC-112
PVL 8 71 498
Carol OES887
Bosch B260
2111-moottori (8-venttiilinen)
NGK RC-LD1201
Carol OES886
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
nelossylinteri ja 0304
Kiitokset kaikille vastanneille, jotka esittivät monta hyödyllistä ja laajakantoisempaakin näkemystä.
Jäi mainitsematta auton malli: kyseessä on 8-venttiilinen vuonna 2002 ostettu 110, joten seitsemäs vuosi on meneillään, kilometrejäkin pitkälti toistasataatuhatta . Takuu on siten pois laskuista.
Noita hyviä neuvoja tässä ei kuitenkaan voinut paljoa käyttää hyväksi. Auto vietiin merkkihuoltoon ja sielläkin sitä tutkailtiin peräti kolme päivää.
Lopulta tuntui löytyneen syy, joka laskussa määriteltiin seuraavasti:
Kampiakselin hihnapyörän vulkanointi rikki, minkä johdosta sytytys vialla. -> vaihto
Käynti ei tasaista, 4 sylinterin kipinä puuttuu, puola rikki. -> vaihto.
Vaihtoon menivät siten kampiakselin hihnapyörä ja sytytyspuola sekä siinä sivussa sytytystulpat. Hintaahan siinä kertyi, mutta ei sentään nelinumeroista euromäärää. Sen jälkeen ongelmaa ei ainakaan toistaiseksi ole näkynyt.
Jäi mainitsematta auton malli: kyseessä on 8-venttiilinen vuonna 2002 ostettu 110, joten seitsemäs vuosi on meneillään, kilometrejäkin pitkälti toistasataatuhatta . Takuu on siten pois laskuista.
Noita hyviä neuvoja tässä ei kuitenkaan voinut paljoa käyttää hyväksi. Auto vietiin merkkihuoltoon ja sielläkin sitä tutkailtiin peräti kolme päivää.
Lopulta tuntui löytyneen syy, joka laskussa määriteltiin seuraavasti:
Kampiakselin hihnapyörän vulkanointi rikki, minkä johdosta sytytys vialla. -> vaihto
Käynti ei tasaista, 4 sylinterin kipinä puuttuu, puola rikki. -> vaihto.
Vaihtoon menivät siten kampiakselin hihnapyörä ja sytytyspuola sekä siinä sivussa sytytystulpat. Hintaahan siinä kertyi, mutta ei sentään nelinumeroista euromäärää. Sen jälkeen ongelmaa ei ainakaan toistaiseksi ole näkynyt.
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
- lada-juntti
- Viestit: 482
- Liittynyt: 23.5.2006 8:42
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Harvinaisen lujassa jäässä ovenlukot 110:ssä. Edellistalvet olen pärjännyt lukkosulalla, mutta nyt on lukot syväjäässä. Piti ottaa ronskimmat konstit käyttöön, eli kuumailmapuhaltimella lukko sulaksi. Täytyy vaan olla tarkkana, ettei maalitkin kärähdä samalla.
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Samoja kokemuksia 5 vuoden ajalta.Kyllä Lada satakympin lukot oikein imevät vettä.Rasvaus pitäisi tehdä ennen ensimmäisenkään pisaran osumista lukkoon.Viime talvena käytin lukon päällä teippiä joten suora sade ei osu lukkopesään.Teippi pitää asentaa siten että ajoviiman aiheuttama ilmavirta painaa teipin lukkoa vasten,muuten kuuluu räpä räpä räpä räpälada-juntti kirjoitti:Harvinaisen lujassa jäässä ovenlukot 110:ssä. Edellistalvet olen pärjännyt lukkosulalla, mutta nyt on lukot syväjäässä. Piti ottaa ronskimmat konstit käyttöön, eli kuumailmapuhaltimella lukko sulaksi. Täytyy vaan olla tarkkana, ettei maalitkin kärähdä samalla.

Re: nelossylinteri ja 0304
Mikä merkitys vulkanoinnilla on? Joku vaimennin?pena kirjoitti:Kiitokset kaikille vastanneille, jotka esittivät monta hyödyllistä ja laajakantoisempaakin näkemystä.
Jäi mainitsematta auton malli: kyseessä on 8-venttiilinen vuonna 2002 ostettu 110, joten seitsemäs vuosi on meneillään, kilometrejäkin pitkälti toistasataatuhatta . Takuu on siten pois laskuista.
Noita hyviä neuvoja tässä ei kuitenkaan voinut paljoa käyttää hyväksi. Auto vietiin merkkihuoltoon ja sielläkin sitä tutkailtiin peräti kolme päivää.
Lopulta tuntui löytyneen syy, joka laskussa määriteltiin seuraavasti:
Kampiakselin hihnapyörän vulkanointi rikki, minkä johdosta sytytys vialla. -> vaihto
Käynti ei tasaista, 4 sylinterin kipinä puuttuu, puola rikki. -> vaihto.
Vaihtoon menivät siten kampiakselin hihnapyörä ja sytytyspuola sekä siinä sivussa sytytystulpat. Hintaahan siinä kertyi, mutta ei sentään nelinumeroista euromäärää. Sen jälkeen ongelmaa ei ainakaan toistaiseksi ole näkynyt.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Oudolta tuntuu tuo vulkanoinnin rikkimeno. Onko siinä hihnapyörässä todellakin kumia? Vulkanoinnillahan saadaan raakakumiin parempia ominaisuuksia sekoittamalla siihen rikkiä ja kuumennuskäsittelyllä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Kyllä se kumilta/vulkanisoinnilta vaikuttaa pykii ainakin samalla lailla.
Vaihdoin samaraani vanhemman mallisen siis kokonaan valua olevan pyörän paremman ja tasaisemman käynnin ja käynnistymisen toivossa ei vaikuttanut kumpaankaan eli välillä tuntuu hakevan tyhjäkäynnillä ja pitkä vieteri on käynnistäessä.Olen paremminkin lähteviä kokeillut ja nähnyt ei tarte kuin avainta kääntää niin lähtee käyntiin samantien.
Siinä pyörässä se vulkanisointi tai kumi kummaksi sitä sanotaan vähentää tärinää ja vaimentaa tai sellaista viisaammat on sanoneet tiedä sitten.
Vaihdoin samaraani vanhemman mallisen siis kokonaan valua olevan pyörän paremman ja tasaisemman käynnin ja käynnistymisen toivossa ei vaikuttanut kumpaankaan eli välillä tuntuu hakevan tyhjäkäynnillä ja pitkä vieteri on käynnistäessä.Olen paremminkin lähteviä kokeillut ja nähnyt ei tarte kuin avainta kääntää niin lähtee käyntiin samantien.
Siinä pyörässä se vulkanisointi tai kumi kummaksi sitä sanotaan vähentää tärinää ja vaimentaa tai sellaista viisaammat on sanoneet tiedä sitten.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- lada-juntti
- Viestit: 482
- Liittynyt: 23.5.2006 8:42
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
No nyt on meikäläiseltä mennyt ohi joku tärkeä autoinsinöörien innvaatio. Siis nykyautoissa vulkanoidaan kaikki hihnapyörät. Eli siis tää liittyy jotenkin nokkaremmiin, joka vulkanoinnin pettäessä on luiskahtanut uuteen loveen. Ja sitäkautta jako mennyt pieleen ja Lada nyykähtää. Ja sytytys vialla sitten. Interestiä!Jaska HKI kirjoitti:Kampiakselin hihnapyörän vulkanointi rikki, minkä johdosta sytytys vialla. -> vaihto
Siis kumipeitteiset hammaspyörät, jotka sitten pettää, rulettaa.
Kaiken olen nyt nähnyt ( siis ladafoorumilta luettuani).Hard dog hallelujah!!!
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tervehdykset toivottelen.
Tuohivirsun ja -kontinaikaan kutsuttiin sitä värinänvaimentimeksi. Kuorma-autoissa ja työkoneissa se oli ja on edeleenkin erittäin tarpeellinen.
Tuohivirsun ja -kontinaikaan kutsuttiin sitä värinänvaimentimeksi. Kuorma-autoissa ja työkoneissa se oli ja on edeleenkin erittäin tarpeellinen.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Siis ei se jakohihnan hammaspyörä vaan laturinremmin pyörä joka vulkanisoinnin petettyä/murruttua vaikuttaa asentotunnistimen saamaan tietoon. Aivan värinänvaimennin sitä hain ei vain muistunut mieleen.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tuolla oli juttua noista tulpanjohtosarjoista, niin sattui silmään tällainen 16V johtosarjojen vertailu:
http://translate.google.com/translate?u ... l=ru&tl=en
10 sarjaa - jossa ykkösenä PVL. Itse ostin Samaraan tuollakin esiintyneen "SLON" - merkkisen johtosarjan ja se näytti jäävän aika hännille tuossa testissä. Paketissa lukee kuitenkin suurella otsikolla, että "AvtoVaz suosittelee".

http://translate.google.com/translate?u ... l=ru&tl=en
10 sarjaa - jossa ykkösenä PVL. Itse ostin Samaraan tuollakin esiintyneen "SLON" - merkkisen johtosarjan ja se näytti jäävän aika hännille tuossa testissä. Paketissa lukee kuitenkin suurella otsikolla, että "AvtoVaz suosittelee".


Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- lada-juntti
- Viestit: 482
- Liittynyt: 23.5.2006 8:42
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Apua, nyt mä olen tippunut lopullisesti nykyautotekniikan kelkasta. Selittäkää nyt mulle, kuinka laturinremmi ajoitetaan. Ja mitä aiheuttaa laturinremmin vulkanoinnin pettäminen ja sitäkautta laturinremmin ajoituksen pieleenmeno. Periaatteessa mä ymmärrän, että onhan laturi aikamoinen mötkäle, joka tarvitsee hammaspyöräänsä värinänvaimentimen( vulkanoidun), ettei koko Lada mene flutteriin.1500i kirjoitti:Siis ei se jakohihnan hammaspyörä vaan laturinremmin pyörä joka vulkanisoinnin petettyä/murruttua vaikuttaa asentotunnistimen saamaan tietoon
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
Eikös olisi helpompaa kuin et suotta yrittäisikään ymmärtää sellaista asiaa jota et ymmärrä...
Siis eihän sitä laturinremmiä tietenkään tarvitse ajoittaa, mutta koska sitä pyörittävä hihnapyörä on jakopään ulkopuolella niin sen ulkokehältä usein luetaan tunnistimella kampiakselin asento ja mahdollisesti muita moottorin pyörimiseen liittyviä tarvittavia tietoja.
Sitten kun tuo vulkanointi alkaa pettää, niin pyörän ulkokehä ei ole enää tarkasti kampiakselin mukana, asentotunnistin saa virheellistä tietoa ja sen vuoksi kaikki toiminnot, mitä varten siitä saadaan signaali, menevät hieman pieleen.
Ja itse laturi ei tuollaista vulkanointi tarvitse, vaan sillä tasoitetaan kampiakselin värinöitä.
Tulipa vielä mieleen että eikös liikaa kiristetty laturinhihna aiheuta tuossakin asiassa ylimääräistä rasitusta ja vääntöä joka voi edesauttaa tuon vulkanoinnin vaurioitumista...

Siis eihän sitä laturinremmiä tietenkään tarvitse ajoittaa, mutta koska sitä pyörittävä hihnapyörä on jakopään ulkopuolella niin sen ulkokehältä usein luetaan tunnistimella kampiakselin asento ja mahdollisesti muita moottorin pyörimiseen liittyviä tarvittavia tietoja.
Sitten kun tuo vulkanointi alkaa pettää, niin pyörän ulkokehä ei ole enää tarkasti kampiakselin mukana, asentotunnistin saa virheellistä tietoa ja sen vuoksi kaikki toiminnot, mitä varten siitä saadaan signaali, menevät hieman pieleen.
Ja itse laturi ei tuollaista vulkanointi tarvitse, vaan sillä tasoitetaan kampiakselin värinöitä.
Tulipa vielä mieleen että eikös liikaa kiristetty laturinhihna aiheuta tuossakin asiassa ylimääräistä rasitusta ja vääntöä joka voi edesauttaa tuon vulkanoinnin vaurioitumista...
