Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
lada-juntti
Viestit: 482
Liittynyt: 23.5.2006 8:42
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja lada-juntti »

Jusu kirjoitti:Eikös olisi helpompaa kuin et suotta yrittäisikään ymmärtää sellaista asiaa jota et ymmärrä...
Joo, näinhän se on :lol:

Jusu väänsi ratakiskosta selkeän vastauksen mun kysymykseeni, mutta en mä siltikään vielä ymmärrä. Päässä on vaan mielikuva Taunuksen laturinremmistä. Sillä ei ollut mitään väliä, missä asennossa se oli, kunhan oli tarpeeksi kireällä. Eikä siitä luettu kampiakselin asentoa. Mutta maailma muutuu ja Lada-juntti alkaa olla aika vanha eikä se käsitä enään nykytekniikkaa. Näin se elämän kulku menee, kakskymppisenä kaikki on hanskassa, mutta yhtäkkiä sä oletkin viiskymppinen, ja maailma alkaa näyttää käsittämättömän tekniseltä...
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re:

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Jusu kirjoitti: Siis eihän sitä laturinremmiä tietenkään tarvitse ajoittaa, mutta koska sitä pyörittävä hihnapyörä on jakopään ulkopuolella niin sen ulkokehältä usein luetaan tunnistimella kampiakselin asento ja mahdollisesti muita moottorin pyörimiseen liittyviä tarvittavia tietoja.
Sitten kun tuo vulkanointi alkaa pettää, niin pyörän ulkokehä ei ole enää tarkasti kampiakselin mukana, asentotunnistin saa virheellistä tietoa ja sen vuoksi kaikki toiminnot, mitä varten siitä saadaan signaali, menevät hieman pieleen.
Ja itse laturi ei tuollaista vulkanointi tarvitse, vaan sillä tasoitetaan kampiakselin värinöitä.
Tuon kampiakselin hihnapyörän ja siinä olevan värinänvaimentimen (englanniksi damper )rakennekuva on
galleriassa.
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

lada-juntti kirjoitti:
Jusu kirjoitti:Eikös olisi helpompaa kuin et suotta yrittäisikään ymmärtää sellaista asiaa jota et ymmärrä...
Joo, näinhän se on :lol:

Jusu väänsi ratakiskosta selkeän vastauksen mun kysymykseeni, mutta en mä siltikään vielä ymmärrä. Päässä on vaan mielikuva Taunuksen laturinremmistä. Sillä ei ollut mitään väliä, missä asennossa se oli, kunhan oli tarpeeksi kireällä. Eikä siitä luettu kampiakselin asentoa. Mutta maailma muutuu ja Lada-juntti alkaa olla aika vanha eikä se käsitä enään nykytekniikkaa. Näin se elämän kulku menee, kakskymppisenä kaikki on hanskassa, mutta yhtäkkiä sä oletkin viiskymppinen, ja maailma alkaa näyttää käsittämättömän tekniseltä...
Ja odotahan poika kunhan tulet kuusikymppiseksi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Uudemmissa 2111- ja ilmeisesti kaikissa 2112-moottoreissa ja niiden jälkeläisissä (21114 ja 21124) on kampiakselin moniurahihnapyörän ulkokehä vulkanoitu hihnapyörän keskiöön.

Tällaista rakennetta käytetään tavallisesti kampiakselin vääntövärähtelyjen vaimentamiseen. Rakenne on tavanomainen erityisesti pitkäkampiakselisissa moottoreissa (5-ja 6-sylinteriset rivimoottorit).

Vääntövärähtelyjen seurauksena saattaa olla:

Pahimmassa tapauksessa kampiakselin murtuminen (tästä syystä Ladan moottorissa tuskin on vaimenninta, akseli on lyhyt).

Värähtelevän akselinpään käyttämien hihnojen, hammaspyörien jne. eliniän lyheneminen. (Värähtelevä pää on käytännössä akselin ”vapaa” pää, sillä vauhtipyörän massa pitää toisen pään vaimennettuna.)

Värähtelevässä akselinpäässä olevien antureiden antaman informaation epätarkkuus. (Esimerkiksi kampiakselin asentotunnistimen antama väärä tieto palamiskatkoista, vikakoodit P0300, P0301 jne.)

***
Ladassa vulkanoinnin pettäminen lienee melko harvinainen vika; en ole ainakaan millään Lada-foorumilla (seuraan jonkin verran venäläisiä ja saksalaisia foorumeita) kyseiseen ilmiöön törmännyt, vaikka tuntuu siltä, että kaikki muut mahdolliset ja mahdottomat viat on foorumeilla käsitelty.

Tiedossani ei ole, miksi Ladan moottoreissa on alettu käyttää vaimenninta.

SvS

Moottorityypit
2111 = 1,5 l, 8-venttiilinen
2112 = 1,5 l, 16-venttiilinen
21114 = 1,6 l, 8-venttiilinen
21124 = 1,6 l, 16-venttiilinen

Vääntövärähtely
Vääntövärähtely ilmenee akselin pituussuuntaisten kohtien hetkellisenä, toistuvana erisuuruisena kulmanopeutena.

Havainnollisena esimerkkinä: Pitkä akseli kiinnitetään tukevasti pystyyn lujaan lattiaan. Akselin yläpäähän asennetaan vauhtipyörän kaltainen levy. Kun levystä ensin lujasti väännetään samaan tapaan kuin auton ohjauspyörästä, ja sitten päästetään irti, jää levy joksikin aikaa edestakaiseen pyörimisliikkeeseen, vaikka akselin alapää ei kierry. Tällöin akselissa on vääntövärähtelyä.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Viime yönä tuli Helsingin seudulle 25-30 senttiä lunta.Kun piti lähteä lumitöitä tekemään niin porttigongin oli tukkinut yövuorosta palaava mies Opel Vectrallaan.Lapioimme auton alustan ja pyöränurat joten pääsimme pojan kanssa työnnettyä auton takaisin kadulle.Kun ensimmäisenä lähdin jäi lumikinokseen auton levyinen vana jossa oli pakoputken painauma.Kolmen kilometrin päässä oli HKL:n bussi tiellä poikittain liitymässä.Pääsin koukkaamaan liitymän kivetyksen yli joten matka jatkui esteettä työpaikalle jossa odotti 10 tuntinen työpäivä aurauksen,hiekoituksen ja lapioinnin merkeissä.
Hank-motors

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Hank-motors »

eikö ole aika hyvä maavara 110 ladassa,sitä ei pienet lumi-kinokset pidättele jaska!! kyllä sitä täälläkin päin tuli lunta jokin verran,mutta taitaa sulaa loppuviikosta pois.joten helpottuu toi muillakin merkeillä autoilevien ajelu.
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Nyt, kun kokemusta 112 HB 8v:stä reilut 3vuotta, niin olen havainnut ominaisuuden joka pitäisi muuttaa. Mielestäni siinä ovat 1- ja peruutusvaihteen välityssuhteet liian nopeat. Sillä ei pysty oikein tyhjäkäynnillä ns. ryömimään. Peruutettaessa ja eteenpäin ajettaessa hitaasti täytyy kytkintä luistattaa. Ilmenee erikoisesti parkkipaikalla ja ahtaissa paikoissa ajettaessa. Tällä välityssuhteen muutoksella säästettäisiin myös kytkintä kulumiselta.
Toinen asia, joka on epämiellyttävä näin täällä vähän pohjoisempana ja enemmän Pakkasherran vierailuja osuvalla alueella on lämmityslaitteen on/off toiminta. On ilkeä tunne, kun esim. 25 pakkasella lämmityslaitteesta yhtä-äkkiä puhaltaa kylmää ilmaa tuulilasille. Tuntuu siltä, että tämä ilmiö on suunnitteluvaiheen tulos koska tuntuu, että sekoitettua ilmaa ei tule oikeastaan ollenkaan. Onko ilmiöittä muilla, vai onko vain "kotterokohtainen"?
Nämä asiat voisi muuttaa tehtaalla melko vähäisin panoksin kokonaisuuteen nähden.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Toinen asia, joka on epämiellyttävä näin täällä vähän pohjoisempana ja enemmän Pakkasherran vierailuja osuvalla alueella on lämmityslaitteen on/off toiminta. On ilkeä tunne, kun esim. 25 pakkasella lämmityslaitteesta yhtä-äkkiä puhaltaa kylmää ilmaa tuulilasille. Tuntuu siltä, että tämä ilmiö on suunnitteluvaiheen tulos koska tuntuu, että sekoitettua ilmaa ei tule oikeastaan ollenkaan. Onko ilmiöittä muilla, vai onko vain "kotterokohtainen"?
Nämä asiat voisi muuttaa tehtaalla melko vähäisin panoksin kokonaisuuteen nähden.
Terve!

Ainakin minun 21113:ssani (m/03) on sama ilmiö.

Kun katossa oleva lämpötilatunnistin haistaa, että lämmönsäätimeen asetettu lämpötila on saavutettu, ohjaa lämmityslaitteen säätöläppä osan ilmasta lämmityskennoston ohi. Jostain syystä tämä ilma menee pääosin tuulilasille.

En ole koskaan 110-sarjalaisen lämmityslaitetta purkanut, enkä tiedä, mistä ilmiö johtuu.

Olen "kiertänyt" ilmiötä siten, että
1) kaikki puhallus jalkatilaan
2) lämmönsäädin max-asentoon
3) puhallin pois päältä

Useimmiten ajoviima riittää puhallukseen, joka kuitenkin on niin pieni, ettei autosta tule liian kuuma.

En ole kuullut tai nähnyt, että joku olisi tehnyt asiaan muutoksen, mahdollisuuksina tulisi äkikseltä mieleen a) jonkinlainen "sekoittaja" ilmakanavaan b) säätöhana lämmityslaitteen vesikiertoon.

(110-sarjassa on kokonaan ilmasäätöinen lämmityslaite, kennostossa on aina täysi nestekierto.)
Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Nyt, kun kokemusta 112 HB 8v:stä reilut 3vuotta, niin olen havainnut ominaisuuden joka pitäisi muuttaa. Mielestäni siinä ovat 1- ja peruutusvaihteen välityssuhteet liian nopeat. Sillä ei pysty oikein tyhjäkäynnillä ns. ryömimään. Peruutettaessa ja eteenpäin ajettaessa hitaasti täytyy kytkintä luistattaa. Ilmenee erikoisesti parkkipaikalla ja ahtaissa paikoissa ajettaessa. Tällä välityssuhteen muutoksella säästettäisiin myös kytkintä kulumiselta.
Äkikseltä veikkaisin, että peruutusvaihteen välityksen pitkälti määräävät konstruktiiviset seikat: vaihteiston akseleiden välit ja mahdolliset hammaspyörien halkaisijat/hammasluvut. Yleensä tuntuu siltä, että kaikissa autoissa on normaalikäyttöön liian nopea peruutusvaihde.

Ykkösen välityksen kanssa lienee hieman sama juttu, joskin asiaan vaikuttaa myös se, ettei 1. ja 2. vaihteen välistä porrasta haluta tehdä kovin suureksi, erityisesti vuoristoajo, perävaunun veto ja reipas kiihdytys huomioiden.

Toisaalta etuveto-Ladojen kytkimet ovat omissa autoissani kestäneet yli 200.000 km, kytkinremppaa on tarvinnut tehdä ainostaan edellisen omistajan käyttö- tai asennusvirheen vuoksi. Kunnossa oleva moottori, niin 8- kuin 16-venttiilinen, vetää tasamaa-kovapohja-pysäköintipaikalla jo noin 600 r/min alkaen, joten en pidä kytkimen luistatusta ainakaan haitaksi asti tarpeellisena.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Minulla tuo lämmityslaitteen säätövipu on sitä pystysuunnassa liikkuvaa mallia ja parhaaksi asennoksi sille olen havainnut jalkatilan asennosta hieman ylöspäin eli tuulilasin puhalluksen suuntaan. Silloin tuntuu puhaltavan sopivan lämmintä ilmaa, eikä ikkunatkaan huurru niin kuin pelkällä jalkatilapuhalluksella.
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Pissapojan anturi ilmoitteli nesteen olevan vähissä,kuten olikin.Kun täytin säiliön niin se herjas samaa.Parin käynnistyksen jälkeen vika hävis,enkä voinut häiriötäkään kartoittaa koska nestepinta oli vielä anturin avauskorkin yläpuolella.Oikea vilkku alkoi taas nopeasti nakuttaa.Kontaktihäiriö on varmaan liittimessä koska se on niin löysän tuntuinen.Ainut tapa millä vikkupoltin takaa saa kontaktin oli se että työnsi polttimot reiästä sisään muttei työntänyt niin syvälle että lukituskynnet olisi naksahtanut.Kiihdytettäessä ja kovassa vauhdissa on takaa katon luota alkanut kuulua kovaa,häiritsevää räpinää.Yksi syy voisi olla HB:ssä olevat kolmioikkunoiden muovilistat jotka räpättävät tuulessa (silikonia kehiin?).Kuoppasella tiellä pimeässä ajaessa tunsin jonkun esineen osuvan oikeaan polveen.Perille päästyäni havaitsin että korkeudensäätimen nuppi oli lattialla.
Lada 112 HB 2003 63tkm
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Takaa alkoi kuulua kihnutusta.Pysähdyin ja tarkistin ettei pyörät hankaa mihinkään,samalla tarkistin pyöränpulttien kireyden.Kihnutus alkaa usein liikennevaloista lähdön jälkeen mutta hiljenee kun on saavutettu matkanopeus,alkaakseen taas kun laskeudutaan kaupunkinopeudelle.Tällaisen vaihtelevan metelöinnin jälkeen (70km) olen edelleen ymmälläni kun vanne ja takarumput ei lämpene,pyörien napamutterit on kiristetty ja lukitukset paikoillaan.Jarrukengät ja jarrunesteet ja yksi takajarrusylinteri vaihdettu noin 4tkm sitten.
Lada 112 16V 2003 63051km.
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Jaska HKI kirjoitti:Pissapojan anturi ilmoitteli nesteen olevan vähissä, kuten olikin. Kun täytin säiliön, niin se herjas samaa.
Minulla oli sama ongelma. Otin pissapojan anturin irti, ja siitä vielä magneettikohon irralleen. Laitoin kohon vesiämpäriin, ja huomasin, että se kelluu pystyssä – eikä tasapainossa. Laitoin kohon ”ylösalaisin” takaisin paikoilleen, ja kas kummaa, siitä lähtien se on toiminut ongelmitta.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jaska HKI kirjoitti:Takaa alkoi kuulua kihnutusta.Pysähdyin ja tarkistin ettei pyörät hankaa mihinkään,samalla tarkistin pyöränpulttien kireyden.Kihnutus alkaa usein liikennevaloista lähdön jälkeen mutta hiljenee kun on saavutettu matkanopeus,alkaakseen taas kun laskeudutaan kaupunkinopeudelle.Tällaisen vaihtelevan metelöinnin jälkeen (70km) olen edelleen ymmälläni kun vanne ja takarumput ei lämpene,pyörien napamutterit on kiristetty ja lukitukset paikoillaan.Jarrukengät ja jarrunesteet ja yksi takajarrusylinteri vaihdettu noin 4tkm sitten.
Lada 112 16V 2003 63051km.
Vielä tänä aamuna kuuli kihnutusta mutta vain tiukoissa kaarteissa oikealle.Töistä palattua ääni oli häipynyt.Liekö jarrukengistä irronnut pala joka myöhemmin jauhautui olemattomiin?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ostin minäkin niin suositun navigaattorin Mio 200 (99 euroa).Harvoin tarvii hakea outoja osoitteita huitsin nevadassa mutta jos tarve on todellinen niin mikä ettei.Kerrostalon kahdeksannessa GPS singnaali löytyi ikkunan lähellä ja näyttö alkoi näyttää näkymää joka ikkunasta avautui.... varsin lupaavaa :D .Kävin testailemassa laitetta ja hyvin toimi.Data päivittyi varsin nopeasti ja perille löysi varmasti.Ainoastaan äänenvoimakuuutta täytyy lisätä taustahälyn takia.Kahden vuoden takuu ja uudet karttapäivytykset tammikuun 2009 loppuun asti.Myyjä kertoi menestyneen testeissä hyvin.Varsin hyvä laite kun tällainen analogiatekniikkaankin jymähtänyt sai laiteen toimimaan.
Tapasin vanhan tutun jolla oli ollut useita Samaroita.Samaroista ja satakympistä tulimme tulokseen että kulutus ei nouse juuri vauhdin noususta huolimatta ja 5:lla ei kannata jurnuttaa aivan pikkunopeuksilla .Kaveri kuitenkin ajoi -99 Almeralla...miksiköhän :lol:
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Jaska HKI kirjoitti:Kaveri kuitenkin ajoi -99 Almeralla...miksiköhän :lol:
Oletus: Hän säästää Samaraa vain arvotilaisuuksiin! :?
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Vastaa Viestiin