Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Toinen asia, joka on epämiellyttävä näin täällä vähän pohjoisempana ja enemmän Pakkasherran vierailuja osuvalla alueella on lämmityslaitteen on/off toiminta. On ilkeä tunne, kun esim. 25 pakkasella lämmityslaitteesta yhtä-äkkiä puhaltaa kylmää ilmaa tuulilasille. Tuntuu siltä, että tämä ilmiö on suunnitteluvaiheen tulos koska tuntuu, että sekoitettua ilmaa ei tule oikeastaan ollenkaan. Onko ilmiöittä muilla, vai onko vain "kotterokohtainen"?
Nämä asiat voisi muuttaa tehtaalla melko vähäisin panoksin kokonaisuuteen nähden.
Terve!
Ainakin minun 21113:ssani (m/03) on sama ilmiö.
Kun katossa oleva lämpötilatunnistin haistaa, että lämmönsäätimeen asetettu lämpötila on saavutettu, ohjaa lämmityslaitteen säätöläppä osan ilmasta lämmityskennoston ohi. Jostain syystä tämä ilma menee pääosin tuulilasille.
En ole koskaan 110-sarjalaisen lämmityslaitetta purkanut, enkä tiedä, mistä ilmiö johtuu.
Olen "kiertänyt" ilmiötä siten, että
1) kaikki puhallus jalkatilaan
2) lämmönsäädin max-asentoon
3) puhallin pois päältä
Useimmiten ajoviima riittää puhallukseen, joka kuitenkin on niin pieni, ettei autosta tule liian kuuma.
En ole kuullut tai nähnyt, että joku olisi tehnyt asiaan muutoksen, mahdollisuuksina tulisi äkikseltä mieleen a) jonkinlainen "sekoittaja" ilmakanavaan b) säätöhana lämmityslaitteen vesikiertoon.
(110-sarjassa on kokonaan ilmasäätöinen lämmityslaite, kennostossa on aina täysi nestekierto.)
Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Nyt, kun kokemusta 112 HB 8v:stä reilut 3vuotta, niin olen havainnut ominaisuuden joka pitäisi muuttaa. Mielestäni siinä ovat 1- ja peruutusvaihteen välityssuhteet liian nopeat. Sillä ei pysty oikein tyhjäkäynnillä ns. ryömimään. Peruutettaessa ja eteenpäin ajettaessa hitaasti täytyy kytkintä luistattaa. Ilmenee erikoisesti parkkipaikalla ja ahtaissa paikoissa ajettaessa. Tällä välityssuhteen muutoksella säästettäisiin myös kytkintä kulumiselta.
Äkikseltä veikkaisin, että peruutusvaihteen välityksen pitkälti määräävät konstruktiiviset seikat: vaihteiston akseleiden välit ja mahdolliset hammaspyörien halkaisijat/hammasluvut. Yleensä tuntuu siltä, että kaikissa autoissa on normaalikäyttöön liian nopea peruutusvaihde.
Ykkösen välityksen kanssa lienee hieman sama juttu, joskin asiaan vaikuttaa myös se, ettei 1. ja 2. vaihteen välistä porrasta haluta tehdä kovin suureksi, erityisesti vuoristoajo, perävaunun veto ja reipas kiihdytys huomioiden.
Toisaalta etuveto-Ladojen kytkimet ovat omissa autoissani kestäneet yli 200.000 km, kytkinremppaa on tarvinnut tehdä ainostaan edellisen omistajan käyttö- tai asennusvirheen vuoksi. Kunnossa oleva moottori, niin 8- kuin 16-venttiilinen, vetää tasamaa-kovapohja-pysäköintipaikalla jo noin 600 r/min alkaen, joten en pidä kytkimen luistatusta ainakaan haitaksi asti tarpeellisena.
menestystä
SvS