Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Imuventtiilien välykset olivat täysin toleransseissa, mutta pakoventtiileissä oli kaikissa vähän lisättävää. 1. sylinterin pakoventtiiliin tarvitsee 0,10mm lisää, 2. ja 3. venttiileihin 0,05mm ja nelossylinterin venttiiliin 0,15mm. Kunhan pääsee näkemään tällä hetkellä paikoillaan olevien säätöprikkojen koot niin voisi säätääkin. Täälläpäin ei mikään korjaamo tee noita venttiilinvälysten säätöjä.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

Smoppi kirjoitti:Imuventtiilien välykset olivat täysin toleransseissa, mutta pakoventtiileissä oli kaikissa vähän lisättävää. 1. sylinterin pakoventtiiliin tarvitsee 0,10mm lisää, 2. ja 3. venttiileihin 0,05mm ja nelossylinterin venttiiliin 0,15mm. Kunhan pääsee näkemään tällä hetkellä paikoillaan olevien säätöprikkojen koot niin voisi säätääkin. Täälläpäin ei mikään korjaamo tee noita venttiilinvälysten säätöjä.
Delta korkeintaan, itekin oon joskus tuota kysellyt niin kaikki toteavat vaan etteivät omista käypäsiä säätöpaloja.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Venäjältä saa vielä hyvin säätöpaloja vaikka kohta Samaraa ei ole kuin Mi eiku Polisilla. :lol:

Helpointa on tuoda kun tiedetään mitä kokoa tarvitaan. Kerran toin melkoisen kasa, kun pitä ostaa vähän jokakokoa että onnistuisi homma varamsti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja mush »

Volkkarin säätöpalat käy myös, niitä ehkä saattaa jostain löytyäkin, vaikka viimeiset palasäädettävät taisi mennä T3 portterin myötä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
veprove

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja veprove »

Komppaan mushia, lähimmästä moottorikoneistamosta Volkkarin paloja jos säädöllä kiirus..
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Ensin pitäisi saada se työkalu
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
pressa
Viestit: 10420
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kahdella isolla ruuvimensselilläkin onnistuu. Ensin toisella painat venttiilin alas ja sitten toinen syrjälleen paininkupin ja nokan väliin. Magneetti tikulla saat sitten helpoiten nostettua palan pois.
RTJN-65 on ainakin kerholehdessä ilmoittanut lainaavansa noita työkaluja ja hänellä noita säätöpalojakin.
Kuva
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Ei tuolla nyt niin valtavan kiire ole. Pääasia että on jotain välystä sentään. Kunhan saan joskus lähiaikoina sen venttiilinpainotyökalun niin katselen minkä kokoista prikkaa tuohon tarvitsee.

Miksiköhän joillain kasvaa nuo välykset ja joillain pienenee? Tapahtuuko huonoja öljyjä käyttäessä niin, että nokka kuluu nopeammin kuin venttiilit ehtivät upota seetiin? Hyvillä öljyillä taas nokka ei kulu ja venttiilin välys pienenee.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Smoppi kirjoitti:Tapahtuuko huonoja öljyjä käyttäessä niin, että nokka kuluu nopeammin kuin venttiilit ehtivät upota seetiin? Hyvillä öljyillä taas nokka ei kulu ja venttiilin välys pienenee.
Mietitäänpä nyt millä puolella nokkaa se välys on ja kuluuko se...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Huono öljykin hioo ajan mittaan sitä metallia pois siitä nokan pyöreältä puolelta.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Minä en ymmärrä mitään venttiilien säätöhommista, uskallan tunnustaa.
Epäilen ylipäänsä tuota moottorin er osien raaka-aineen laatua. Laadunvalvontaa saatetaan jopa suorittaa ladan kokoonpanolinjoilla, alihankkijoilla...
warre 353w sedan,
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Ei kannata epäillä raaka-aineiden laatua. Ne on maailmanlaajuisesti standardoitu ja niitä kontrolloidaan vähän siellä sun täällä. Oikeita seoksia käytetään oikeisiin paikkoihin, eikä kenelläkään valmistajalla ole varaa käyttää huonoja raaka-aineita moottoreissa.

Todennäköisempää näissä moottoreihin ja muihin liittyvissä vauriotapauksissa on että metallikappaleen valmistuksessa tai käytössä kappaleeseen syntynyt jotain muuta vikaa, esimerkiksi mikrohalkeamia joita ei paljailla silmillä huomaa tai metallin raekoko on väärä, tjs.

Piti vielä lisätä se, että ainakin etuvetoisten Ladojen moottorit ovat materiaalien osalta pitkä-ikäisiä, luotettavia ja koeteltumpia kuin mitä ovat nämä uudet tämänpäivän tuotteet. Osaltaan se johtuu kai matalapuristeisuudesta. Vertaa nyt johonkin länsimaiseen turboahdettuun pienilitraiseen tai vaikka kolmisylinteriseen bensiinimoottoriin. Enemmän minä luotan pitkällä tähtäimellä näihin matalapuristeisiin moottoreihin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Ennen vanhaanhan oli normaalia, että venttiilien välykset kasvoivat, kun nokka/nokan vastakappale (samarassa siis säätölevy) ehti kulua nopeammin kuin mitä venttiilit ehtivät upota seetiin. Nykyöljyillä taas ongelmana on venttiilinvälysten pienentyminen, joskin moottorit kestävät nykyään paljon pitempään kuin ennen. Vanhan hyvän ajan öljyillä henkilöauton moottori oli lopussa jo 100tkm ajettuna.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kävin Samaraa näyttämässä konttorilla kun alkoi leima lähestyä loppua. Hylätty tuli etujarruista -ero 35% ja takana jarrurummut soikeat, ottivat kuitenkin muuten ensimmäisen kerran täysin tasaisesti. Korjauskehoitus haljenneesta tuulilasista.

Alustasta mätävikaa ei onneksi löytynyt, kun ei ole nyt toimivaa miggiä käytössä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kuinkas nyt etujarrut noin huonosti pelaavat?? Oletko ajellut viimeaikoina Samaralla vähän vai ikäkö niitä jumittaa?

Mun kanssa pitäisi käydä konttorilla jossain vaiheessa kokeilemassa. Pelkään taka-akselin jarruja, niistä on ennenkin ollut vähän harmia. Lisäsin vähän kuormaa Samaran takaboksiin jotta takajarrut ja paineen säädin vähän notkistuisivat.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin