Sivu 125/170

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 30.12.2012 16:23
Kirjoittaja Smoppi
Imuventtiilien välykset olivat täysin toleransseissa, mutta pakoventtiileissä oli kaikissa vähän lisättävää. 1. sylinterin pakoventtiiliin tarvitsee 0,10mm lisää, 2. ja 3. venttiileihin 0,05mm ja nelossylinterin venttiiliin 0,15mm. Kunhan pääsee näkemään tällä hetkellä paikoillaan olevien säätöprikkojen koot niin voisi säätääkin. Täälläpäin ei mikään korjaamo tee noita venttiilinvälysten säätöjä.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 30.12.2012 16:33
Kirjoittaja mikko853
Smoppi kirjoitti:Imuventtiilien välykset olivat täysin toleransseissa, mutta pakoventtiileissä oli kaikissa vähän lisättävää. 1. sylinterin pakoventtiiliin tarvitsee 0,10mm lisää, 2. ja 3. venttiileihin 0,05mm ja nelossylinterin venttiiliin 0,15mm. Kunhan pääsee näkemään tällä hetkellä paikoillaan olevien säätöprikkojen koot niin voisi säätääkin. Täälläpäin ei mikään korjaamo tee noita venttiilinvälysten säätöjä.
Delta korkeintaan, itekin oon joskus tuota kysellyt niin kaikki toteavat vaan etteivät omista käypäsiä säätöpaloja.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 30.12.2012 17:09
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Venäjältä saa vielä hyvin säätöpaloja vaikka kohta Samaraa ei ole kuin Mi eiku Polisilla. :lol:

Helpointa on tuoda kun tiedetään mitä kokoa tarvitaan. Kerran toin melkoisen kasa, kun pitä ostaa vähän jokakokoa että onnistuisi homma varamsti.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 31.12.2012 0:05
Kirjoittaja mush
Volkkarin säätöpalat käy myös, niitä ehkä saattaa jostain löytyäkin, vaikka viimeiset palasäädettävät taisi mennä T3 portterin myötä.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 31.12.2012 7:58
Kirjoittaja veprove
Komppaan mushia, lähimmästä moottorikoneistamosta Volkkarin paloja jos säädöllä kiirus..

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 31.12.2012 11:28
Kirjoittaja Smoppi
Ensin pitäisi saada se työkalu

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 31.12.2012 15:36
Kirjoittaja pressa
Kahdella isolla ruuvimensselilläkin onnistuu. Ensin toisella painat venttiilin alas ja sitten toinen syrjälleen paininkupin ja nokan väliin. Magneetti tikulla saat sitten helpoiten nostettua palan pois.
RTJN-65 on ainakin kerholehdessä ilmoittanut lainaavansa noita työkaluja ja hänellä noita säätöpalojakin.
Kuva

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 31.12.2012 19:40
Kirjoittaja Smoppi
Ei tuolla nyt niin valtavan kiire ole. Pääasia että on jotain välystä sentään. Kunhan saan joskus lähiaikoina sen venttiilinpainotyökalun niin katselen minkä kokoista prikkaa tuohon tarvitsee.

Miksiköhän joillain kasvaa nuo välykset ja joillain pienenee? Tapahtuuko huonoja öljyjä käyttäessä niin, että nokka kuluu nopeammin kuin venttiilit ehtivät upota seetiin? Hyvillä öljyillä taas nokka ei kulu ja venttiilin välys pienenee.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 31.12.2012 23:13
Kirjoittaja Jokari
Smoppi kirjoitti:Tapahtuuko huonoja öljyjä käyttäessä niin, että nokka kuluu nopeammin kuin venttiilit ehtivät upota seetiin? Hyvillä öljyillä taas nokka ei kulu ja venttiilin välys pienenee.
Mietitäänpä nyt millä puolella nokkaa se välys on ja kuluuko se...

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 1.1.2013 2:28
Kirjoittaja Smoppi
Huono öljykin hioo ajan mittaan sitä metallia pois siitä nokan pyöreältä puolelta.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 1.1.2013 6:43
Kirjoittaja ff8728
Minä en ymmärrä mitään venttiilien säätöhommista, uskallan tunnustaa.
Epäilen ylipäänsä tuota moottorin er osien raaka-aineen laatua. Laadunvalvontaa saatetaan jopa suorittaa ladan kokoonpanolinjoilla, alihankkijoilla...

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 1.1.2013 12:15
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Ei kannata epäillä raaka-aineiden laatua. Ne on maailmanlaajuisesti standardoitu ja niitä kontrolloidaan vähän siellä sun täällä. Oikeita seoksia käytetään oikeisiin paikkoihin, eikä kenelläkään valmistajalla ole varaa käyttää huonoja raaka-aineita moottoreissa.

Todennäköisempää näissä moottoreihin ja muihin liittyvissä vauriotapauksissa on että metallikappaleen valmistuksessa tai käytössä kappaleeseen syntynyt jotain muuta vikaa, esimerkiksi mikrohalkeamia joita ei paljailla silmillä huomaa tai metallin raekoko on väärä, tjs.

Piti vielä lisätä se, että ainakin etuvetoisten Ladojen moottorit ovat materiaalien osalta pitkä-ikäisiä, luotettavia ja koeteltumpia kuin mitä ovat nämä uudet tämänpäivän tuotteet. Osaltaan se johtuu kai matalapuristeisuudesta. Vertaa nyt johonkin länsimaiseen turboahdettuun pienilitraiseen tai vaikka kolmisylinteriseen bensiinimoottoriin. Enemmän minä luotan pitkällä tähtäimellä näihin matalapuristeisiin moottoreihin.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 1.1.2013 14:04
Kirjoittaja Smoppi
Ennen vanhaanhan oli normaalia, että venttiilien välykset kasvoivat, kun nokka/nokan vastakappale (samarassa siis säätölevy) ehti kulua nopeammin kuin mitä venttiilit ehtivät upota seetiin. Nykyöljyillä taas ongelmana on venttiilinvälysten pienentyminen, joskin moottorit kestävät nykyään paljon pitempään kuin ennen. Vanhan hyvän ajan öljyillä henkilöauton moottori oli lopussa jo 100tkm ajettuna.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 16.1.2013 19:04
Kirjoittaja samarai
Kävin Samaraa näyttämässä konttorilla kun alkoi leima lähestyä loppua. Hylätty tuli etujarruista -ero 35% ja takana jarrurummut soikeat, ottivat kuitenkin muuten ensimmäisen kerran täysin tasaisesti. Korjauskehoitus haljenneesta tuulilasista.

Alustasta mätävikaa ei onneksi löytynyt, kun ei ole nyt toimivaa miggiä käytössä.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 23.1.2013 19:30
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Kuinkas nyt etujarrut noin huonosti pelaavat?? Oletko ajellut viimeaikoina Samaralla vähän vai ikäkö niitä jumittaa?

Mun kanssa pitäisi käydä konttorilla jossain vaiheessa kokeilemassa. Pelkään taka-akselin jarruja, niistä on ennenkin ollut vähän harmia. Lisäsin vähän kuormaa Samaran takaboksiin jotta takajarrut ja paineen säädin vähän notkistuisivat.