Kokemuksia halvasta Samarasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Sdelano kirjoitti:
Säädin kaipaa liikuntaa, muuten on uhkana, että se jumittuu. Seuraavalla menettelyllä säädin toimii, varsinkin, jos vielä parin-kolmen vuoden välein vaihtaa jarrunesteen.
Silloin tällöin, ehkä parin kuukauden välein, vasen takapyörä ajetaan korokkeen päälle, niin että lähes koko taka-akselin paino lepää vasemmalla ja vasen takajousitus painuu kasaan.
Tällöin säädin käsittää, että taka-akselilla on suuri kuorma ja säädin antaa taakse suuren jarrupaineen.
Moottorin käydessä (jarrutehostimen vuoksi) painetaan jarrupoljinta useita kertoja voimakkaasti, ehkä 400...500 N voimalla (40...50 kg).
Tällöin säädin liikkuu, eikä jumitu.
Jumittumisesta on oireena ensin se, että vasen takapyörä jarruttaa vähemmän kuin oikea.
Säädin kaipaa liikuntaa, muuten on uhkana, että se jumittuu. Seuraavalla menettelyllä säädin toimii, varsinkin, jos vielä parin-kolmen vuoden välein vaihtaa jarrunesteen.
Silloin tällöin, ehkä parin kuukauden välein, vasen takapyörä ajetaan korokkeen päälle, niin että lähes koko taka-akselin paino lepää vasemmalla ja vasen takajousitus painuu kasaan.
Tällöin säädin käsittää, että taka-akselilla on suuri kuorma ja säädin antaa taakse suuren jarrupaineen.
Moottorin käydessä (jarrutehostimen vuoksi) painetaan jarrupoljinta useita kertoja voimakkaasti, ehkä 400...500 N voimalla (40...50 kg).
Tällöin säädin liikkuu, eikä jumitu.
Jumittumisesta on oireena ensin se, että vasen takapyörä jarruttaa vähemmän kuin oikea.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Juu, kyllä nää konstit jo osataan. Se on sitten se seuraava vaihe.
Juu, kyllä nää konstit jo osataan. Se on sitten se seuraava vaihe.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
No eihän ne etujarrut nyt kovin huonosti pelaa, kun jäi vai 5%:sta kiinni
, viime vuonna muistaakseni meni just 30%:lla läpi. Takajarruista tuossakin on yleensä aina harmia ollut. Nyt oli jarruvoima tasainen, mutta silti ne ei kelvannut.
Kyllä se jokapäiväisessä ajossa on, mutta jarrunesteitä ei ole tullut vaihdettua. Voi olla että mäntä siellä vähän jumittelee, ei ole tullut vielä katsottua, täytyy mäntää herkistellä ja karstoja poistella, eiköhän sieltä se puuttuva 5% lisää vielä löydy. Uudet rummut on jo tilauksessa.


Kyllä se jokapäiväisessä ajossa on, mutta jarrunesteitä ei ole tullut vaihdettua. Voi olla että mäntä siellä vähän jumittelee, ei ole tullut vielä katsottua, täytyy mäntää herkistellä ja karstoja poistella, eiköhän sieltä se puuttuva 5% lisää vielä löydy. Uudet rummut on jo tilauksessa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Liukutappien puhdistus ja voitelu. Liukutapit kun jumittaa niin ei jarruta kuin männän puoleisella palalla.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Minulla perussyy taka-akselin jarruongelmiin on se, että samaralla ajetaan vuosittain aivan liian vähän, ja kevyellä kuormalla. Ja silloinkin kun ajetaan, niin etupäässä 20-60 km/ tunnissa ja vielä jonossa. Eipä noissa nopeuksissa paljon jarruja tarvita.
Minulla perussyy taka-akselin jarruongelmiin on se, että samaralla ajetaan vuosittain aivan liian vähän, ja kevyellä kuormalla. Ja silloinkin kun ajetaan, niin etupäässä 20-60 km/ tunnissa ja vielä jonossa. Eipä noissa nopeuksissa paljon jarruja tarvita.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Käsijarrua päälle kytkiessä aina survon jarrupolkimen kunnolla pohjaan, jotta käsijarru menisi kevyemmin päälle. Tekee varmaan hyvää jarruille ja ennaltaehkäisee niiden jumiutumista, kun harvemminpa sitä jarrua niin kovasti varsinkaan talvella tarvitsee liikenteessä painaa.
Kävin juuri venttiilinsäätökoneen ostamassa. Viikonloppuna pääsee venttiilejä säätämään.
Jos joku ladisti Pohjois-Savon lähettyviltä katsoo tarvitsevansa kyseistä laitetta, niin minulta saa lainaan.
Kävin juuri venttiilinsäätökoneen ostamassa. Viikonloppuna pääsee venttiilejä säätämään.

Jos joku ladisti Pohjois-Savon lähettyviltä katsoo tarvitsevansa kyseistä laitetta, niin minulta saa lainaan.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Sellainen kiilakalu jolla painetaan venttiiliä alas ja laitetaan sellainen työkalun mukana tuleva pidike väliin, että sen säätölevyn saa ronkittua välistä pois.Lattarauta kirjoitti:Millanen laite on kyseessä?Smoppi kirjoitti: Kävin juuri venttiilinsäätökoneen ostamassa. Viikonloppuna pääsee venttiilejä säätämään.
Jos joku ladisti Pohjois-Savon lähettyviltä katsoo tarvitsevansa kyseistä laitetta, niin minulta saa lainaan.
Nyt on venat säädetty. En tiedä onko plaseboa vain, mutta tyhjäkäynti tuntui tasoittuneen. Voi tosin johtua siitäkin, että venttiileissä on nyt sama välys, jolloin tyhjäkäynti kuulostaa tasaisemmalta kun joka venttiilistä lähtee yhtä kova ääni.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Vaihdoin rekisterikilven valojen polttimot ja lyhensin huohotusletkua, kun oli katkennut, vaikka oli uusi letku
Lienenkö kiristänyt liikaa sitä?

☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Hienoa, posti toi uuden omistajan SAMARA käyttö-ohje kirjasen. Sellaisesta olinkin haavaillut jo pidempään. Tosin se painettu vuotta myöhemmin kuin autoni vuosimalli on. Vanha olikin jo kovin kulunut ja kellastunut lähes 20 vuoden aikana.
Pitää vielä lisätä se, että alkaa olemaan kaikki Samara opukset hyllyssä. Muun muassa Samara vara-osakirja, Samara merkkihuollon korjaamokäsikirja, Konela teknisen palvelun GM-ruiskun-rakenne ja ominaisuudet käsikirja.
Hienoa, posti toi uuden omistajan SAMARA käyttö-ohje kirjasen. Sellaisesta olinkin haavaillut jo pidempään. Tosin se painettu vuotta myöhemmin kuin autoni vuosimalli on. Vanha olikin jo kovin kulunut ja kellastunut lähes 20 vuoden aikana.
Pitää vielä lisätä se, että alkaa olemaan kaikki Samara opukset hyllyssä. Muun muassa Samara vara-osakirja, Samara merkkihuollon korjaamokäsikirja, Konela teknisen palvelun GM-ruiskun-rakenne ja ominaisuudet käsikirja.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Kävin uusintanäytössä, etujarruissa edelleen sama heitto (35%), ei puhdistus ja herkistely vaikuttanut mitään.
Täytyy seuraavaksi purkaa se sylinteri, irrottaa mäntä ja katsoa löytyykö sieltä mitään. Ihmetyttää vaan, että yleensä se mäntä jää myös kantamaan, jos sylinterissä on jotain häikkää.
Kokeillessa pihatiellä sen kyllä huomaa, kun jarruttaa pienellä voimalla, niin jarruttaa hieman ensin vasemmalla, mutta asfaltilla kun painaa kunnolla pohjaan, niin tuntuu ottavan molemmat tasaisesti. Ei kai pääsylinteri voi aiheuttaa tuollaista?
Takajarrujen vatkaus puolestaan hävisi luonnollisesti uusilla rummuilla.

Täytyy seuraavaksi purkaa se sylinteri, irrottaa mäntä ja katsoa löytyykö sieltä mitään. Ihmetyttää vaan, että yleensä se mäntä jää myös kantamaan, jos sylinterissä on jotain häikkää.
Kokeillessa pihatiellä sen kyllä huomaa, kun jarruttaa pienellä voimalla, niin jarruttaa hieman ensin vasemmalla, mutta asfaltilla kun painaa kunnolla pohjaan, niin tuntuu ottavan molemmat tasaisesti. Ei kai pääsylinteri voi aiheuttaa tuollaista?
Takajarrujen vatkaus puolestaan hävisi luonnollisesti uusilla rummuilla.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Kannattaa varmaan ensin purkaa ne satulat ja vaihtaa tilkkeet.Minulla oli kerran 1200:ssa samalaista ongelmaa ja jarruerot tasoittuivat pääsylinterin vaihdolla.Ehkä siinä siinä toinen piiri falskasi sen verran,että aiheutti eroa.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Juu kyllä se nyt vaikuttaisi, että pääsylinterissä voisi olla tässäkin vikaa. Otettiin mäntä pois satulan sylinteristä, se näyttää hyväkuntoiselta ja mäntä liikkuu herkästi. Palat ja levy on myös hyväkuntoinen ja liukutapit rasvassa. Kokeiltaessa vasen pyörä ottaa kuitenkin ensin kiinni.
Katselin vähän kirjasta, niin tuossa pääsylinteristä lähtee oma piiri molemmille etupyörille, jospa se toinen sitten falskaa? Tuo nykyinen pääsylinterikään ei kyllä kovin vanha ole, kun jouduin joku vuosi sitten alkuperäisen vaihtamaan nestevuodon takia.
Katselin vähän kirjasta, niin tuossa pääsylinteristä lähtee oma piiri molemmille etupyörille, jospa se toinen sitten falskaa? Tuo nykyinen pääsylinterikään ei kyllä kovin vanha ole, kun jouduin joku vuosi sitten alkuperäisen vaihtamaan nestevuodon takia.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Jos vika on pääsylinterissä, niin pitäisihän sitten takajarrujenkin puoltaa.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Takajarruille lähtee pääsylinteristä omat putket, joten niiden puoltamiseen ei pitäisi vaikuttaa, siellä on taas paineentasausventtiili mikä vaikuttaa yleensä niiden puoltamiseen.
Pääsylinteristä lähtee kuskin puolelta kaksi putkea, toinen oikeaan ja toinen vasempaan etupyörään. Niihin oman käsityksen mukaan voi tulla paine-eroa. Olipa tuossa korjaamokirjassa jopa kuva, missä niiden paine-eroa mittareilla mitattiin.
Tämä on ainakin nyt oma käsitykseni, että etujarrujen puoltaminen voi hyvinkin johtua pääsylinteristä. Enkä enää muuta osaa tuohon eroon syytä löytää.
Ja sitten tuli auton vaihto eteen, jos ei silläkään asetu.
Pääsylinteristä lähtee kuskin puolelta kaksi putkea, toinen oikeaan ja toinen vasempaan etupyörään. Niihin oman käsityksen mukaan voi tulla paine-eroa. Olipa tuossa korjaamokirjassa jopa kuva, missä niiden paine-eroa mittareilla mitattiin.
Tämä on ainakin nyt oma käsitykseni, että etujarrujen puoltaminen voi hyvinkin johtua pääsylinteristä. Enkä enää muuta osaa tuohon eroon syytä löytää.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»