Sivu 14/30
Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 22.9.2007 20:45
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Säädä sitä kuumanilmanottosysteemiä. Vai ottiko se sulla aina sieltä pakosarjan kupeesta?
Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 22.9.2007 21:11
Kirjoittaja Jokari
Ei ole koko kärsää, ei se pysy mitenkään kiinni tossa muovisessa putsarikopassa. Imuilman lämpötilalla ei liene juuri vaikutusta kulutukseen...
Bensankulutustahan en ole valitellut, kunhan vain totesin paljon kärry vie minun mahdollisimman epätaloudellisilla ajotavoilla.
Ruutan kaupunkikulutukseksihan tehdas on ilmoittanut 9,5 L/100 km, joten siis normilukemissa pyöritään

Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 22.9.2007 21:23
Kirjoittaja Joen musikka
Luulenpa että miulla on kulutukset välillä noin..mutta CE-valo vilkuttelee.Eikö oo siulla vikakoodeja?

Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 22.9.2007 21:25
Kirjoittaja Jokari
Ei oo valo palanu eikä koodeja näkyny sen jälkeen, kun laitoin joskus viime syksynä uuden imuilman lämpötila-anturin

Vanha oli siis rikki, vastukseksi näytti ääretöntä kun mittasi mittarilla...
Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 24.9.2007 10:42
Kirjoittaja dJONY
Kesällä ajettu mittarin mukaan noin 8000 km, ja vain neljä tankkausta on ollut, että keskiarvo on ylittänyt 8 litraa, että ei tuo takapotku paljoa kuluta.

Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 26.9.2007 21:03
Kirjoittaja Soukka
11litraa pääsin satasella nyt kun ajoin sekalaista ajoo tolla mun 1600 kaasari ruoskalla, kattoo mihin suuntaan toi siirtyy marteliuksen pakosarjalla+40mm tuplilla

Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 27.9.2007 21:56
Kirjoittaja Jokari
Kävin tankkaamassa 1500S:n; 12,09 L/100 km
Weberin kakkoskurkun suuttimet muutin 115/110 --> 140/170, eli vastaaviin lukemiin kuin Ladaan tarkoitetussa korvaus-Weberissä.
Mikähän jippo tässä taas on...

Täytyy vissiin vähän yrittää rauhottaa tota revittelyä, mut kyllä paljon kovempaa pitäisi päästä että tuollainen kulutus olisi hyväksyttävää

Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 27.9.2007 22:59
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
HuhHuh mitä lukemia! En taitaisi päästä moiseen vaikka yrittäisin. Ehkä täytyisi mennä rallikuskiajokouluun
Kyllähän se JoenMusikkakin kertoili kauheista kulutuksista ruutalla. Minä olen tyylini löytänyt. 3200r/min momenttiajoa.
Se on niin helppoa. 2vaihde= 40, 3 = 60, 4= 90, 5= 110-->
Käytännössä siis talvella ei tarvitse vitosta ollenkaan. En muutenkaan ole tykästynyt tuohon vitoseen. Harvoinpa tarvitsen.
Tuo nimittämäni momenttiajo toimii 1600SL kanssa yhtä hyvin kuin ruutillakin.
Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 27.9.2007 23:06
Kirjoittaja Jokari
Täytynee taas koittaa ajaa vähän mummoa ja kattoa vaikuttaako mitään. Tai no siis, pyrkiä vaihtelemaan vaihdetta just parhaan väännön alueella ja koittaa ennakoida tilanteita vähän paremmin sekä yrittää ajaa hieman tasaisemmin...
Aika pitkälti nilkka suorana on kyllä taas ajettu, että eipä tuo nyt niin ihmetytä. Minkäs teet kun kaasaripeli kiertää niin heleästi
Kaveri sai menemään joskus ennenmuinoin 17 L/100 km kyseisellä vehkeellä. Tosin silloin oli orkkiskaasarit, sytkät, venynyt jakoketju eikä juuri mitään huoltoja tehty aikoihin.
Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 27.9.2007 23:30
Kirjoittaja Mara
Jokari kirjoitti:Täytynee taas koittaa ajaa vähän mummoa ja kattoa vaikuttaako mitään. Tai no siis, pyrkiä vaihtelemaan vaihdetta just parhaan väännön alueella ja koittaa ennakoida tilanteita vähän paremmin sekä yrittää ajaa hieman tasaisemmin...
Aika pitkälti nilkka suorana on kyllä taas ajettu, että eipä tuo nyt niin ihmetytä. Minkäs teet kun kaasaripeli kiertää niin heleästi

Kiertää joo, per*ele!!
Mut on tossa 12l ainakin 3-4 liikaa, armotta.

Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 27.9.2007 23:38
Kirjoittaja Jokari
Mara kirjoitti:Jokari kirjoitti:Täytynee taas koittaa ajaa vähän mummoa ja kattoa vaikuttaako mitään. Tai no siis, pyrkiä vaihtelemaan vaihdetta just parhaan väännön alueella ja koittaa ennakoida tilanteita vähän paremmin sekä yrittää ajaa hieman tasaisemmin...
Aika pitkälti nilkka suorana on kyllä taas ajettu, että eipä tuo nyt niin ihmetytä. Minkäs teet kun kaasaripeli kiertää niin heleästi

Kiertää joo, per*ele!!
Mut on tossa 12l ainakin 3-4 liikaa, armotta.

Tai no, kiertää ja kiertää, sinne viiteen tonniin aika kivuttomasti kolmosellakin vielä, mut sen jälkeen alkaa vähän hiljasta piteleen.
Paljon areämmin kierti noilla kakkoskurkun vakiosuuttimilla, tokihan kun seos on noilla yläpäässä helvetin rikkaalla...
Nyt ei enää ole sitä ärsyttävää, niskat katkovaa tehopiikkiä, niinkuin Mara varmaan muistaa
Joo, liikaahan siinä on niinkuin on miljoona kertaa todettu. Mä en ainakaan pysty sille enää mitään tekemään. Kaikki keinot on kokeiltu
Pelottaa ajatellakin, paljon ruo räppänä vie talvella

Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 28.9.2007 9:07
Kirjoittaja AI
Mä pääsin puoli vuotta vanhalla 1500S:llä Jokarin kulutuslukemiin keväällä -91 kun ajettiin päivässä Tanskasta Italiaan, 140-150 mittarissa Saksan läpi, noin kahden tunnin välein pissi/tankkaustauko. Aika hurjaa oli kun tankki oli lähes tyhjä parin tunnin välein!
Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 28.9.2007 20:01
Kirjoittaja Jokari
"
Ikinä en ymmärtänyt miten 1200L (epäilin aina että tuo on L tarkoittaa Laiskaa) jossa siis 1.2L moottori voi viedä päälle 8litraa sadalla. Ihan kuin olisi nuotiolla bensaa polttanut...Ei se ainakaan sinne takapyöriin ikinä päätynyt"
Eräältä foorumilta lainattua, osu ja uppos

Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 29.9.2007 23:11
Kirjoittaja Mara
Jaahas, kun nyt mentiin Nappiksen solvaamiseen, niin täältä pesee:
Mittarilukeman mukaan: 272km ja 20l =
7,35l/100km .
Ja varoiksi 10% pois matkasta: 244,8km ja 20l =
8,17l/100km.
Reilut 100km moottoritietä, loput työmatkaa (5km/sivu) ja sekalaista maantie- ja kaupunkiajoa.
Kaasarina toimii niinkin paskaksi tunnettu laite kun Weber 32/36DGV, suuttimina rankemmat kun Jokarin päivitetyt.
Suora 2" putki ja nokan ajoituksen muutos ei näköjään ainakaan pahentaneet kulutusta.
Siinä teille.

Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 2.10.2007 0:23
Kirjoittaja Jokari
No nyt päästiin sentään alle 12 1500S:llä, mutta...
Maantie/motaripainoitteista ajoa, kiihdytykset reippaasti ykköskurkulla turhia vatuloimatta, ei turhia revittelyitä yhtään, todella paljon vapaalla rullailua sekä ennakointia.
Ja kulutus 9,9 L/100 km.
Vajaa 2 litraa pienempiin lukemiin pääsin joskus pari kuukautta takaperin ajelemalla nilkka suorana pelkkää kaupunkiajoa, mut nyt hipoo kymppiä aina. Aivan käsittämätöntä
"Tulee ihan mieleen jenkkilotjot jotka vie tynnyrillisen bensaa sadalla muttei kulje mihinkään, venäläiset insinöörit on päässyt taidonnäytteellään samaan kulutukseen mutta puolet kevyemmällä autolla ja 5x pienemmällä moottorilla"
