Sivu 14/25
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 5.6.2010 23:05
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ei minulla ole kokemusta kuin kahdesta PikkuRatista, joten olen ehkä vähän aloittelija niitä kommentoimaan.
Toinen oli erään Toverin Samara, jonka kävin katsastamassa. Ajoa kertyi kyllä niin vähän, että en tiedä maantiellä. Samarassa se pikkuratti saattaa puoltaa itseään meillä PaksuJalkaisilla kun se oma ruori on niin kinthaalla reisien kanssa. Toisaalta taas isolla SamaranRuorilla on hyvä ohjailla reisillä kun kääntää sätkää ajaessa. Minulta tuo kääntäminen tosin sujuu sen verran nopeasti että käsiä tarvitsee varsinaisesti irrottaa vain lipaistessa eli alle sekunti. Muuten se sätkä kääntyy siinä sylissä.
Mutta Samarassa PikkuRuori on kaikkien tärkeiden mittareiden tiellä. Mittaristosta näkyy vain epäoleellinen. En siis tykännyt.
Ajoin sen PommiKombin Sysmäst Kuusaalle. Ja Kuusaalt Riihimäkeen. Ja kyllä oli pikkuratissa pitelemistä. Mutta vekottimen ajo-ominausuudet olivat juuri ja juuri LupaEhtojen puitteissa kuten selluteollisuudessa sanotaan kevyistä Päästöistä.
Usko vakaasti, että TakaPotkusta saa todella vakaan, tukevan ja hyvän ajettavan on siinä sitten iso eli pieni ruori. Mutta lieneen niin, että tämän eteen täytyy nähdä myös vaivaa, vaihtaa hieman osia eli tunata ajo-ominaisuuksia, mikä on erittäin suotavaa näissä Nuljuttimissa.
IIZI on muistini mukaan vakaa ajettava, joten siihen voisi sitä pikkurattia kokeilla. Mutta jotenkin tuntuu että minulle se oma ruori sopii paremmin. Kun näillä käyttiksillä ajetaan sitten aina todella paljon ja vieläpä Venäjää, pitkää matkaa ja tasaisen tappavaa köröttämistä niin voi olla että PikkuRatti ei ole minun vaihtoehtoni. Kaupunkiajoa tulee minulle todella vähän. Kaupungissa ja kurvailuissa se pikkupyörylä voisi olla paikallaan. Vai miten tämän asian kanssa on?
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 5.6.2010 23:10
Kirjoittaja Kustaa
Just just
Saahan sillä pikkuratilla raskaamman ohjauksen ja leveämmällä renkaalla lisää uraherkkyyttä ja vesiliirtomahdollisuuskin paranee..
Kersojen kouhotusta.
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 5.6.2010 23:33
Kirjoittaja Jokari
Kustaa kirjoitti:Just just
Saahan sillä pikkuratilla raskaamman ohjauksen ja leveämmällä renkaalla lisää uraherkkyyttä ja vesiliirtomahdollisuuskin paranee..
Kersojen kouhotusta.
Saisinko perusteluja näille väitteille sinulta, AIKUISELTA, koska pidät minua tietämättömänä kersana? Miten sinulla on pokkaa ruveta kersoittelemaan ketään?
Haluan kuulla OMAAN kokemukseen perustuvia perusteluja, eikä kuulopuheita. Muille argumenteille en anna painoarvoa. Kerro siis miksi ja miten nämä tuotteet huonontavat ajo-ominaisuuksia siinä määrin että huonosta autosta tulee jäykkä ja hengenvaarallinen?
Esittämäsi väitteet edustavat juuri niitä tyypillisiä, stereotyyppisiä mielikuvia joita näistä tuotteista liikkuu. Ne eivät ole valitettavasti mitään muuta kuin asiasta mitään tietämättömien sanahelinää. Todellisuus- ja kokemuspohjaa näillä ei ole, pelkkää paskalänkytystä "tietävien" suusta.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Usko vakaasti, että TakaPotkusta saa todella vakaan, tukevan ja hyvän ajettavan on siinä sitten iso eli pieni ruori. Mutta lieneen niin, että tämän eteen täytyy nähdä myös vaivaa, vaihtaa hieman osia eli tunata ajo-ominaisuuksia, mikä on erittäin suotavaa näissä Nuljuttimissa.
Eipä juurikaan tarvitse tuunata. Todella pitkälle pääsee jo sillä että ohjauslaitteet on kunnossa ja kaikki suurinpiirtein tehtaan arvoissa. Vielä kun jättää ne ukkosen nussimat pinnoitetut renkaat tai alkuperäiset renkaat sinne liiterin taakse, niin pääsee jo aika hyvin alkuun. Valitettavasti tälläinenkin yhdistelmä keskiverrossa takavedossa on yhtä yleinen ilmestys kuin raitis alkoholisti.
Minua ei siis kiinnosta HEVON V*TUN vertaa millä rateilla ajatte tai olette ajamatta, mutta jos esitätte väitteitä, niin
PERUSTELKAA NE jos joku esittää vastaväitteen.
Jos ette pysty perustelemaan väitteitänne, olette minun silmissä pelkkiä louskuttavia rakkeja, ette mitään muuta. Juuri niinkuin noin 75% tästä Ladakerhon valioporukasta on.
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 6.6.2010 1:23
Kirjoittaja Kustaa
Niinpä.. jokseenkin arvattavaa
Kustaa kirjoitti:Saahan sillä pikkuratilla raskaamman ohjauksen ja leveämmällä renkaalla lisää uraherkkyyttä ja vesiliirtomahdollisuuskin paranee..
Kaiva fysiikankirja naftaliinista.
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 6.6.2010 1:24
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Taisin ainakin perustella ja kertoa melko tarkasti noista kahdesta omasta pikkurattikokemuksestani. Taisin myös viskata jotain tuosta IsonRuorin autuaallisuudesta. Vai eikö tuosta kirjoituksestani käy moista ilmi?
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 6.6.2010 1:43
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tietysti ennen PikkuRullan mahdollista asennusta olisin kiinnostunut kuulemaan sellaisia kokemuksia, joissa kerrotaan pitkien taipaleiden ajamisesta tällaisella ohjaimella varustetulla TakaPotkulla. Esim. niin että kahdessa viikossa ajetaan n. 1200km tai päivässä vaikka 800km.
Näitä ajoja tulee toisinaan ja tällöin ohjattavuus ja ohjaamisen helppous ovat todella tärkeitä. Ohjauslaitteet saisivat tietysti olla aina tiptop, mutta näyttää siltä etten niitä laittele muuta kun pakon edestä. Jostain syystä en ole vielä onnistunut pääsemään siihen, että määrän sijaan panostettaisiin laatuun. No, harraste on niin nuori että tämä menee vielä näin.
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 6.6.2010 2:45
Kirjoittaja Jokari
Kustaa kirjoitti:Niinpä.. jokseenkin arvattavaa
Kustaa kirjoitti:Saahan sillä pikkuratilla raskaamman ohjauksen ja leveämmällä renkaalla lisää uraherkkyyttä ja vesiliirtomahdollisuuskin paranee..
Kaiva fysiikankirja naftaliinista.
Itseäsikö kehotat kaivamaan kirjan esille, no syytä onkin
Ymmärrätkö että se minkä voit teoriassa todeta, ei olekkaan monesti tosielämässä noin mustavalkoista kuin kuvittelet? Kuinka moni pystyy ulosmittaamaan normaalissa ajossa esimerksi renkaiden vesiliirtokyvyn? En minä ainakaan, alennan nopeutta jos tiellä on niin paljon vettä.
Eli ei päästy puusta pitkään kun on vain tarjota teoriaa, joka toimii kyllä hienosti paperilla.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Tietysti ennen PikkuRullan mahdollista asennusta olisin kiinnostunut kuulemaan sellaisia kokemuksia, joissa kerrotaan pitkien taipaleiden ajamisesta tällaisella ohjaimella varustetulla TakaPotkulla. Esim. niin että kahdessa viikossa ajetaan n. 1200km tai päivässä vaikka 800km.
Oikeasti, minun päähän ei mahdu, ei kertakaikkiaan mitenkään millälailla se ratti nyt ajettavuuteen vaikuttaa (tuntumaan kylläkin ja paljon). Jos auto on paska ajaa jo valmiiksi, ei sitä ratti paranna.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:
Näitä ajoja tulee toisinaan ja tällöin ohjattavuus ja ohjaamisen helppous ovat todella tärkeitä. Ohjauslaitteet saisivat tietysti olla aina tiptop, mutta näyttää siltä etten niitä laittele muuta kun pakon edestä. Jostain syystä en ole vielä onnistunut pääsemään siihen, että määrän sijaan panostettaisiin laatuun. No, harraste on niin nuori että tämä menee vielä näin.
Edelleenkään en tajua että jos haet kohtalaista ohjattavuutta ja helpoutta (siinä määrin kuin niitä voi takavedossa saavuttaa) niin ei siinä ratti pääosaa näyttele. Kyllä auton ajettavuus muodostuu ihan muista osatekijöistä, ja noista osatekijöistä muodostuu sitten hyvä kokonaisuus.
Sitä on varmasti vaikea tajuta kuinka kevyt, tarkka ja tunnokas takavedonkin ohjaus voi olla...eikä se vaadi ihmeitä. Mutta kun vaan takoo päätä seinään vuodesta toiseen niin ei sitä varmasti voikkaan koskaan ymmärtää.
Jokainen joka näillä nurkilla pyörähtää, voi tulla koeajamaan tämän urissa raivokkaasti kiskovan, itsensä Jouko Aholan rattiin vaativan Ladan, joka myös poistuu metsähallituksen puolelle ensimmäisten vesipisaroiden koskettaessa tarmakkia..

Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 6.6.2010 12:09
Kirjoittaja Pavlovits
Tiukaksi meni tämäkin rattijuttu.
Minulla on ollut aika monenmerkkisissä autoissa pikkuratteja. Jotenkin ne vain istuvat mukavasti käteen. En minä mitään etua tai haittaa ajettavuuteen ole huomannut. Joissakin autoissa lähinnä pysäköintitilanteissa on ohjauksen raskauden tuntenut.
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 6.6.2010 12:35
Kirjoittaja pvdriver
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:kahdessa viikossa ajetaan n. 1200km tai päivässä vaikka 800km. Näitä ajoja tulee toisinaan ja tällöin ohjattavuus ja ohjaamisen helppous ovat todella tärkeitä. Ohjauslaitteet saisivat tietysti olla aina tiptop, mutta näyttää siltä etten niitä laittele muuta kun pakon edestä.
^tuossa tapauksessa on varmaan ihan hyvä vaihtaa merkkiä, ei niillä ladan romuilla pakko ole itseään kituuttaa... ladan ratti on iso ja pikkuratti pieni, mulle kelpaa normikäytössä molemmat mutta mieluummin otan pienen. jääradalle tai ek:lle en lähde enää isolla ratilla. sehän pitäisi olla itsestään selvää että ohjauslaitteet pidetään kunnossa ja tehtaan arvoissa...
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 6.6.2010 13:39
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kerropa nyt Jokari vähän tarkemmin kuka ja miten täällä takotaan Päätä Seinään vuodesta toiseen. Ei nyt ihan kaikenlaisia heittoja voi ymmärtää vaikka siinä jokin lainaus onkin.
Kyllä pikkurullaa voi kiivaastikin puolustaa, mutta en minä ainakaan niin voimakkaasti tässä ole sitä vastaan hyökännyt että tarvitsee ihan sormenpäät punaisena tuota ajettavuus asiaa käsitellä ja toisten päitä väkisin yrittää seinään hakata.
Jos ajo-ominausuudet ja ajotuntuma -termit menevät täällä sekaisin ihmisiltä niin ei nyt pitäisi niistä alkaa saarnata kovin kiihkeästi. Kyllä sellainen joka enimmäkseen ajaa paljon puhuu ajo-ominaisuuksista. Ominaisuus tai Tuntuma, sen tien ja pääköpan välissä ne kilometrit muuttuvat ominaisuuksista tuntumaksi, tunteeksi ja näin kokemukseksi.
Ja merkin vaihtamisesta. Olen täälle ennenkin kysellyt mitä merkkiä minulle suositeltaisiin ja etenkin MIKSI näin. Kyllä minä ymmärrän SundayCruising -tyyppisen autoharrastelun, rakentelun, tunaamisen, virittämisen, entisöimisen ja peltoajelun aivan yhtä hyviksi harrasteiksi, kun tämä minun touhunikin.
Minä vaan ajan paljon ja näin minulla on paljon kokemusta Latalla tienpäällä Lataamisesta. Ja jos kysyn kokemuksia 1200km kahdessa viikossa pikkurullalla niin ei se ole mikään kokemus tästä että sanoo: Vaihda merkkiä. Eikä sekään, että sanotaan jotakin PäänSeinään hakkaamisesta. Ne ovat täysin eri asioita kuin kokemukset pikkurullaamisesta ympärämpär SuomenNientä ja vähän Venäjääkin.
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 6.6.2010 15:25
Kirjoittaja Pavlovits
pvdriver kirjoitti:
jääradalle tai ek:lle en lähde enää isolla ratilla. sehän pitäisi olla itsestään selvää että ohjauslaitteet pidetään kunnossa ja tehtaan arvoissa...
Tuosta voisi päätellä, että olet autourheilumiehiä. Minkä rallin tai jääratakisan tulosluettelosta sinua voisi etsiä?
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 6.6.2010 16:38
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Itsestään selvää että kaikki on aina kunnossa ja tehtaan arvoissa???
Mihin viranomaiset sitten autokatsastuksia tarvisivat, jos jokainen autoilija pitäisi edellämainittuja ITSESTÄÄN SELVINÄ ja vieläpä toimisi tuon selvyyden mukaan.
Kovan on väite, että ohjauslaitteet näissä meidän vekottimissamme ovat aina kunnossa ja tehtaan arvoissa. Ettekös Te joilla nämä ovat aina viimeisenpäälle tiedä ketään, joka joutuu alapalloja, raidetangopäitä, raidetankoja, jne... vaihtamaan kun katsastuksessa tulee korjauskehotus? Nuo vehkeethän ovat voineet olla rikki jo heti edellisen syynin jälkeen. Siis parhaimmillaan jopa yli vuoden.
Mutta kai nämä itsestäänselvyydet ovat erilaisia eri ihmisille. Minusta on Itsestään Selvää nykyään että näen Itseni vain Selvänä. Näin meillä.
Mutta IIZIin sitten tässä hieman myöhemmin illalla. Paketti alkaa aika hyvin olla kasassa. Tai ei nyt siinä kaikki taas hyvin ole, mutta vähän eteenpäinki päästiin.
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 6.6.2010 17:07
Kirjoittaja Jokari
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ettekös Te joilla nämä ovat aina viimeisenpäälle tiedä ketään, joka joutuu alapalloja, raidetangopäitä, raidetankoja, jne... vaihtamaan kun katsastuksessa tulee korjauskehotus? Nuo vehkeethän ovat voineet olla rikki jo heti edellisen syynin jälkeen. Siis parhaimmillaan jopa yli vuoden.
Tiedän. Kirjoittaa täällä Jokari-nimimerkillä. Joku hämärä hiihtäjä. Vaihtaa osia jo ennen leimaa ettei tarvitse maksaa jälkinäytöstä turhaan. Ei hae KOSKAAN konttorilta vikalistaa vaan vie omasta mielestään ehjän auton sinne.
Tarkistaa alustan jos rupeaa kuulumaan epämääräisiä kolinoita. Kattelee sillon tällöin etupään nivelien kunnon ja vääntelee renkaista ettei ole pallot päässeet ihan väljiksi. Laittelee kanssa 3 palloon rasvaa pari kertaa vuodessa kun sekin mahis on.
Ei ole kuulemma tarttenut liikaa käsiään rasvata noiden alustan osien kanssa kun niitä vähän pitää silmällä ja vaihtaa väljän/rikkinäisen heti sen huomattuaan?
On se kova sälli...
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 6.6.2010 19:12
Kirjoittaja pvdriver
Pöyhöin Kuusaalt kirjoitti:Itsestään selvää että kaikki on aina kunnossa ja tehtaan arvoissa???
Ei, ei että
on aina kunnossa, vaan että
pidetään kunnossa.
Pavlovits kirjoitti:Tuosta voisi päätellä, että olet autourheilumiehiä. Minkä rallin tai jääratakisan tulosluettelosta sinua voisi etsiä?
turha vaiva, touhua voi harrastaa pienemmällä pudjetilla kilpailematta...
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 6.6.2010 21:51
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Siis Jokari vastasi nyt juuri päin vastoin kuin mitä kysyin. Kysyin esim. Jokarin tietoa niistä Lataajista, jotka joutuvat vasta syynin jälkeen vaihtelemaan kulutusosia. Eli eikö nyt kuitenkin enemmistö autoilijoista joudu törmäilemään vikoihin katsastuksessa? Siis kai monet tarkkailevat autonsa kuntoa paljonkin, mutta eivät silti aina kaikkea tiedä, ehdi tehdä, osaa tai havaitse ennen katsastuksia.
Minä en koskaan hae vikalistaa. Yritän aina katsoa kaiken mistä jotain tiedän ennen kuin syyniin mennään. Mutta on niin paljon vielä opittavaa, etten minä millään voi kaikkea tarkastaa ja laittaa kuntoon. Eli olen sellainen keskimääräinen autoilija, joka joutuu törmäämään katsastuksissa pikkuvikoihin ellei jopa isoihin vikoihin.
Mutta tätä IIZIä on tehty niin, että nyt siellä ei saisi kovin paljon vikaa olla. Minä ne renkulat osaan ravistella, nyt osaan katsoa raidetangon pään, pallukoita vähän vilkuilla ja jarruista ymmärrän hitusen. Mutten silti nyt rupea pallukoita vaihtelemaan heti tämän Iisakinkirkkomaisen remontin jälkeen. Jos käskevät niin opettelen senkin vaihdon. Tai luultavasti menen Ripalle, joka saa taas katsoa päältä senkin homman, että voisin oppia kerralla ja vieläpä niin etten kaikkien mahdollisten virheiden kautta.