Ei-uskottavia asioita kirjoissa, elokuvissa ja lauluissa
Re: Ei-uskottavia asioita kirjoissa, elokuvissa ja lauluissa
Tuohon minäkin kiinnitin huomion.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Ei-uskottavia asioita kirjoissa, elokuvissa ja lauluissa
Murdochin murhamysteerit.
Yläkertaa tutkittiin periskoopilla Ikkunan kautta.....ok.Sitä tutkittiin myös englantilaistyyppisen takan kautta työntämällä viemäriputkesta tehty periskooppi savupiippuun siten että yläkerran takan kautta voitiin katsella yläkerran olohuoneeseen.Tämä tuntuu perin kummalliselta,sillä miten englantilaisessa savu tietää yksinomaan pysyä pystysuorassa likkeessä
savupiipussa joka on joka kerroksen kohdalla rei'itetty suurella englantilaisella avotakalla.Savupiipun toiminta perustuu paine-eroon tulipesän ja savupiipun pään välillä.Samarai voisi valaista asiaa.Ainakin kuvissa missä on nähtävissä vanhoja englantilaisia piippuja on katot täynnä näitä savupiippuja.
Yläkertaa tutkittiin periskoopilla Ikkunan kautta.....ok.Sitä tutkittiin myös englantilaistyyppisen takan kautta työntämällä viemäriputkesta tehty periskooppi savupiippuun siten että yläkerran takan kautta voitiin katsella yläkerran olohuoneeseen.Tämä tuntuu perin kummalliselta,sillä miten englantilaisessa savu tietää yksinomaan pysyä pystysuorassa likkeessä
savupiipussa joka on joka kerroksen kohdalla rei'itetty suurella englantilaisella avotakalla.Savupiipun toiminta perustuu paine-eroon tulipesän ja savupiipun pään välillä.Samarai voisi valaista asiaa.Ainakin kuvissa missä on nähtävissä vanhoja englantilaisia piippuja on katot täynnä näitä savupiippuja.
Re: Ei-uskottavia asioita kirjoissa, elokuvissa ja lauluissa
Jos esim. kaksi tulisijaa on eri kerroksissa kytketty samaan hormiin, niin ne pitää vähintään olla suljettavalla hormiin liittymispellillä varustettu. Muutenhan hormista katoaa vetoa jos se saa välistä "ilmaa". Eli jos esim. alemman kerroksen takkaa käytetään, pitää ylemmän kerroksen takasta olla pelti suljettuna, jos haluaa sen toimivan kunnolla ja taas päinvastoin. Tuo kuvattu systeemi ei voi mitenkään toimia ilman sulkupeltejä kunnollisesti. Vielä vähemmän jos tulisijat on luukuttomia avotakkoja, silloinhan joka kerroksessa on "ilmavuoto" pienentämässä vedon vaatimaa alipainetta hormissa. Jos tulisijassa on tiiviit luukut, silloin sulkupellillä ei ole niin suurta merkitystä. Tähän perustuu myös se, että nykyisin ei enää laiteta välttämättä sulkupeltejä hormiin.
Tuolleen on kyllä ennen muinoin tehty, että samaan hormiin on kytketty useampia tulisijoja eri kerroksissa (sulkupeltien avulla). Omankin talon 1800-luvulla tehdyssä hormissa on näin tehty. Nykyisin se on kuitenkin kiellettyä kytkeä eri kerroksissa samaan hormiin tulisijoja, samassa kerroksessa saa kuitenkin kaksi tulisijaa kytkeä samaan hormiin jos niillä on omat sulkupellit piipussa (siis erilliset lähtöhormit mitkä yhtyvät sulkupeltien jälkeen samaan hormiin.) Tämäkin on aika harvinaista, yleensä jokaiselle tulisijalle tehdään oma horminsa alusta loppuun.
Hormin veto taas perustuu pääasiassa lämpötilaeroon, jolloin lämmin ilma alkaa nousta ylös ja saa aikaan alipaineen hormissa. Jos hormissa ei ole lämpötilaeroa, ei synny myöskään vetoa. Silloin pitää alkaa "herätellä" hormia esim. polttamalla paperia hormin alapäässä tai tohottaa vaikka kuumailmapuhaltimella lämpötilaeron saamiseksi. Ja jos katolla piipun päässä ilma on vielä lämpimämpää kuin sisällä/tulisijan hormin alapäässä (lähinnä kesällä), silloin hormi toimii "väärään suuntaan" ja savu menee yhtä nopeasti ulos samasta reiästä kuin tulia viritteleväkin.
Muinoin tehtiin puuhelloille kesäkäyttöä varten sen hormiin erillinen ns. "herätysluukku" (liesitason yläpuolelle n. 30/40 cm), jonne vedon saamiseksi pudotettiin palava tuohenkappale. Sellainen on tehty tähän omaankin piippuun ja havaittu toimivaksi.
Tuolleen on kyllä ennen muinoin tehty, että samaan hormiin on kytketty useampia tulisijoja eri kerroksissa (sulkupeltien avulla). Omankin talon 1800-luvulla tehdyssä hormissa on näin tehty. Nykyisin se on kuitenkin kiellettyä kytkeä eri kerroksissa samaan hormiin tulisijoja, samassa kerroksessa saa kuitenkin kaksi tulisijaa kytkeä samaan hormiin jos niillä on omat sulkupellit piipussa (siis erilliset lähtöhormit mitkä yhtyvät sulkupeltien jälkeen samaan hormiin.) Tämäkin on aika harvinaista, yleensä jokaiselle tulisijalle tehdään oma horminsa alusta loppuun.
Hormin veto taas perustuu pääasiassa lämpötilaeroon, jolloin lämmin ilma alkaa nousta ylös ja saa aikaan alipaineen hormissa. Jos hormissa ei ole lämpötilaeroa, ei synny myöskään vetoa. Silloin pitää alkaa "herätellä" hormia esim. polttamalla paperia hormin alapäässä tai tohottaa vaikka kuumailmapuhaltimella lämpötilaeron saamiseksi. Ja jos katolla piipun päässä ilma on vielä lämpimämpää kuin sisällä/tulisijan hormin alapäässä (lähinnä kesällä), silloin hormi toimii "väärään suuntaan" ja savu menee yhtä nopeasti ulos samasta reiästä kuin tulia viritteleväkin.

Muinoin tehtiin puuhelloille kesäkäyttöä varten sen hormiin erillinen ns. "herätysluukku" (liesitason yläpuolelle n. 30/40 cm), jonne vedon saamiseksi pudotettiin palava tuohenkappale. Sellainen on tehty tähän omaankin piippuun ja havaittu toimivaksi.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- pavlik morozov
- Viestit: 1149
- Liittynyt: 11.3.2013 22:00
- Viesti:
Re: Ei-uskottavia asioita kirjoissa, elokuvissa ja lauluissa
oisko tähän ketjuun tämä neuvostosankari suvorovista kertova lause iltiksestä
"Suvorov meni naimisiin yli nelikymppisenä ja sai tyttären. Kun hän oli komennuksella, vaimo teki pojan toisen miehen kanssa. Alhaissyntyiselle Suvorov ei kuitenkaan saanut eroa ylhäissyntyisestä vaimostaan, vaan päinvastoin joutui tsaarin käskystä ulosottoon."
mitähän tässä yritetään sanoa
"Suvorov meni naimisiin yli nelikymppisenä ja sai tyttären. Kun hän oli komennuksella, vaimo teki pojan toisen miehen kanssa. Alhaissyntyiselle Suvorov ei kuitenkaan saanut eroa ylhäissyntyisestä vaimostaan, vaan päinvastoin joutui tsaarin käskystä ulosottoon."
mitähän tässä yritetään sanoa

Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Re: Ei-uskottavia asioita kirjoissa, elokuvissa ja lauluissa
Mihail Sholohov Kertomuksia teoksessa nuori poika joutui pahoinpitelyn kohteeksi siten että hän makasi vuoteen omana kaksi kuukautta.Kun hän sitten tokeni pystyi hän vaappuen kävelemään lyhyen matkan.Epäilen asiaa koska aikoinaan makasin sairaalassa 12 päivää ja jouduin opettelemaan rollaattorilla uudelleen kävelemään.Jo 50 metrin kävely teki seuraavana päivänä pohkeet kipeäksi.
Monk sarjassa auto poltetaan,murhan peittelemiseksi.Monkin virkaveli,poliisi epäilee että moottorin sarjanumero on viilattu pois rikoksen peittelemiseksi.Käsittääkseni moottori on vain auton osa ja auton identiteetti sijaitsee auton korissa.
Monk sarjassa auto poltetaan,murhan peittelemiseksi.Monkin virkaveli,poliisi epäilee että moottorin sarjanumero on viilattu pois rikoksen peittelemiseksi.Käsittääkseni moottori on vain auton osa ja auton identiteetti sijaitsee auton korissa.
Re: Ei-uskottavia asioita kirjoissa, elokuvissa ja lauluissa
Auton kantakortista selviää alkuperäinen moottorin numerokin. Wanhempien museoautojenhan valtti on jos on alkuperäinen moottori, joka voidaan kantakortista tarkistaa.Jaska HKI kirjoitti:epäilee että moottorin sarjanumero on viilattu pois rikoksen peittelemiseksi.Käsittääkseni moottori on vain auton osa ja auton identiteetti sijaitsee auton korissa.

- toktornivako
- Viestit: 2003
- Liittynyt: 8.11.2007 23:50
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Ei-uskottavia asioita kirjoissa, elokuvissa ja lauluissa
Elokuvassa James Bond GoldenEye Jaska ajelee pitkin Pietarin katuja T55 tankilla, mutta oikeasti ajajan paikka on tykin vasemmalla puolen eikä niin kuin elokuvassa oikealla 

Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.
Re: Ei-uskottavia asioita kirjoissa, elokuvissa ja lauluissa
Poirot:
Henkilö sanoo "wilderness" ja käännös oli autiomaa "desert"
Henkilö sanoo "wilderness" ja käännös oli autiomaa "desert"
Re: Ei-uskottavia asioita kirjoissa, elokuvissa ja lauluissa
Uutisvuodossa äsken molemmat joukkueet saivat seitsemän pistettä. Lopputuloksissa Tervon joukkue voitti pistein 14-13.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Ei-uskottavia asioita kirjoissa, elokuvissa ja lauluissa
Tuo on käynyt monta kertaa, että Uutisvuodossa loppupisteet ei täsmää ohjelman aikana saatuihin ja voittaakin yllättäen se puoli mikä on saanut "vähemmän pisteitä". Siitä on ilmeisesti nauhoituksesta pätkitty jotain pois ja siksi ne ei stemmaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Ei-uskottavia asioita kirjoissa, elokuvissa ja lauluissa
^ Jou, editoitua hommaa on niin paljon, UV:ssa huomaa kun rannekellot näyttävät milloin mitäkin. Kellon ja katselijan sijainnit huomioiden ...
All details believed to be true but not guaranteed!
Objects in the mirror are closer than they appear.
Objects in the mirror are closer than they appear.
Re: Ei-uskottavia asioita kirjoissa, elokuvissa ja lauluissa
Kun kuvataan läheltä henkilöa, joka nousee autoon ja aikoo lähteä ajamaan, ilmestyy takapenkiltä pistooli/veitsi/silmukka kaulalle. Voiko takapenkillä tai sen ahtaassa jalkatilassa olevaa ihmistä olla huomaamatta ennen autoon nousua?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- pavlik morozov
- Viestit: 1149
- Liittynyt: 11.3.2013 22:00
- Viesti:
Re: Ei-uskottavia asioita kirjoissa, elokuvissa ja lauluissa
onkos joskus joissai ollut valmistusnro pelkästään moottorissa, tulee lähinnä mieleen ven moottoripyörä moskva "tähti"Jaska HKI kirjoitti:moottorin sarjanumero on viilattu pois rikoksen peittelemiseksi.Käsittääkseni moottori on vain auton osa ja auton identiteetti sijaitsee auton korissa.
Индейский вождь - "вялотекущая шизофрения"
Re: Ei-uskottavia asioita kirjoissa, elokuvissa ja lauluissa
Onko tosiaan Moskva ollut ilman rungonnumeroa? Tuntuu vaan ihmeelliseltä, että olisi hyväksytty rekisteriin pelkällä moottorinumerolla. Esim. jossain Bemareissa ja Ducateissa sitä voisi ehkä ajatella, missä moottori on osana runkoa, mutta onhan niissäkin omat numeronsa.
e. Sen verran tutkin, että MMZ on tehnyt kyllä tuota piikin konetta pelkästään mallitunnuksella "M1-A" - joihin siis moottorinumero on jäänyt meistämättä.
Moottorinnumero kuuluisi siis tuohon väliin. Voihan se silloin olla unohtunut rungosta pois, mutta tuskin kuitenkaan tyyppikilvestä?

Ensimmäisiä pyörissä käytettiin vielä DKW RT125 osia, mm. Boschin sähköosia. DKW:n Zschopaun tehdashan siirrettiin sodan jälkeen sotakorvauksena Neuvostoliittoon, piikki tuli aluksi Moskovaan (v.1951 Minskiin) ja NZ 350:n tuotantolaitteet Izhevskiin. Izhevskiin siirtyi tehtaan mukana myös DKW Zschopaun pääsuunnittelija Hermann Weber, jossa hän myös kuoli v. 1948, vajaa kuukausi ennen 52 -vuotispäiväänsä. IZH-49:ää modifioitiin ennen tuotannon aloittamista, joten se ei ole suora kopio NZ-350:sta. BMW R71:n tuotantolinja siirrettiin puolestaan Irbitiin (IMZ).
e. Sen verran tutkin, että MMZ on tehnyt kyllä tuota piikin konetta pelkästään mallitunnuksella "M1-A" - joihin siis moottorinumero on jäänyt meistämättä.


Ensimmäisiä pyörissä käytettiin vielä DKW RT125 osia, mm. Boschin sähköosia. DKW:n Zschopaun tehdashan siirrettiin sodan jälkeen sotakorvauksena Neuvostoliittoon, piikki tuli aluksi Moskovaan (v.1951 Minskiin) ja NZ 350:n tuotantolaitteet Izhevskiin. Izhevskiin siirtyi tehtaan mukana myös DKW Zschopaun pääsuunnittelija Hermann Weber, jossa hän myös kuoli v. 1948, vajaa kuukausi ennen 52 -vuotispäiväänsä. IZH-49:ää modifioitiin ennen tuotannon aloittamista, joten se ei ole suora kopio NZ-350:sta. BMW R71:n tuotantolinja siirrettiin puolestaan Irbitiin (IMZ).
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Ei-uskottavia asioita kirjoissa, elokuvissa ja lauluissa
Poliisi perii Hiljaiselta Viljaselta kusemissakkoa käteisenä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.