Edellä olleen jutun mukaan reitin pituus oli kaikkiaan 56 000km ja kerrotaan olleen 8 000km pitempi kuin alkuun oli laskettu. Kyllä se Ladalla ajettu matka oli se vähän yli 40 000 km.
Matkan Facebook- sivulta aikajanakuvien lopusta löytää matkareitin ja Googlemapsin karttojen mukaan ajettujen reittien kilometrit. Reitit eivät olleet ns. "suorinta tietä" valittuja.
https://www.facebook.com/kolemsvetazigulem/
Ladalla ajettu matka kilometreissä:
Cestise-Atyray 3 741km
Atyray-Vladivostok 11 728km
Los Angeles - Panama City 6640 mailia = 10 686km
Cartagena - Buenos Aires 15 108km
Yhteenlaskettu ajetun matkan kokonaispituus =
41 263km
+ vielä ajomatka Rotterdamista kotiin Tsekkeihin.
Kyllähän sitä näkyy kaikenlaista remppaa matkan aikana tehdyn, konekin näkyy olleen auki.
Tuskin Degenkään takaveto-Ladallaan ajelee pelkästään sen vuoksi, että se olisi erityisen kestävä? Ladalla ajelemiseen on aina varmaan liittynyt enemmän ns. "psykologisia syitä" kuin järkisyitä? 70-80 luvuilla siihen liittyi yleisesti vahva poliittinen lataus, myöhemmin lähinnä nostalgiafiilistelyä ja ehkä tietynlaista kapinaakin nykyistä autosuuntausta vastaan, voi olla vähän laajemminkin ajateltuna tämän päivän suosittua "vastakkain asettelua".
----------------------------------------------------------------------------------------------
Neuvostoliitossa varsinaisia peruskorjauksia autoihin tehtiin lähinnä vain hyötyajoneuvoihin (kuorma-autot, linja-autot, henkilöautotaksit ja reittitaksit).
Eestin neuvostotasavallassa oli aikoinaan neljä "autoremonttipajaa": Tallinna, Tartto, Koeru ja Otepää.
Yksityispuolella peruskorjauksen tekoa rajoitti lähinnä osien saatavuus, niitä oli vaikea saada ja sen vuoksi myös hinnoissaan - kuuluivat nk. "defitsiitti-tuotteisiin". Defitsiitti kuului puolestaan nk. "kommunismiin menon ylimenoaikaan" - ts. sitä vielä ei saanut ilman rahaa, mutta sitä ei voinut enää kuitenkaan rahallakaan ostaa.
Oman auton hankinta ei myöskään ollut helppoa ja halpaa. Henkilöauton ostoluvan saanti nosti ihmistä korkeammalle maan pinnasta ja antoi hänelle uuden sosiaalisen statuksen. Eikä se ei ollut vähintä sen takia, että uuden henkilöauton lähteminen autokaupan pihalta nosti sen arvoa vähintään kolminkertaiseksi.
Korjausta tehtiin tarvittaessa paikkaa katsomatta
Onnellinen uusi Ladan omistaja

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»