Sivu 14/19
Re: Lada-uutisia
Lähetetty: 10.2.2018 2:36
Kirjoittaja samarai
Jouska kirjoitti:Moi,
Ilmeisesti presidentin vaalikampanjaan liittyen Vladimir Zirinovski vieraili autotehtaalla muistellen aikoja jolloin hän omisti "Kopeikan", ensimmäisen Lada mallin. Zirinovski kehoitti autotehdasta valmistamaan todellisen "kansan auton" jota köyhimmätkin venäläiset kykenisivät ostamaan.
Žirinovski on vähän samanlainen hankala ja vastenmielinen tyyppi kuin Paavo Väyrynenkin. Ärsyttävintä on vielä se, että he ovat yleensä aina oikeassa.
Žirinovskin lempiautohan on edelleen ZAZ-965.
https://www.youtube.com/watch?v=hgOQJP2D1_s
https://www.kompravda.eu/video/517031/
Re: Lada-uutisia
Lähetetty: 15.2.2018 9:35
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Selvästi Zirinovski on automiehiä ja tuntee vanhat neuvostoliittolaiset autot hyvin.
Automiehiä ovat myös nämä tsekkiläiset kaverukset jotka ovat kiertäneet maapallon tällä 42 vuotiaalla ВАЗ-2101 autolla. Tästä kuullaan varmaan vielä lisää, sillä kaverukset aikovat pitää jonkinmoisen lehdistötilaisuuden vaelluksestansa. Matkalla käytiin 20 maassa ja varmaan reilut 40 000 kilometriä taitaa olla matkan pituus.
Lada kestää!
Re: Lada-uutisia
Lähetetty: 15.2.2018 18:54
Kirjoittaja Lattarauta
Miksi noita pitkiä matkoja ajetaan aina takavedolla?
Re: Lada-uutisia
Lähetetty: 15.2.2018 21:27
Kirjoittaja samarai
Jos Ladoja tarkoitit, niin "suuren yleisön" kiinnostuksen herättäkseen Ladan pitää täyttää kolme peruskriteeriä: kantikas korimuotoilu, takaveto ja pyöreät etuvalot. Mielessä soi silloin "Back in the USSR".
e. Tsekkiläinen juttu eo. matkasta:
https://hradec.rozhlas.cz/zigulem-objel ... ji-6684109
Re: Lada-uutisia
Lähetetty: 16.2.2018 16:50
Kirjoittaja KSE 1995
Lattarauta kirjoitti:Miksi noita pitkiä matkoja ajetaan aina takavedolla?
Pitää paikkansa. Vaikka
poikkeuksiakin on.
Re: Lada-uutisia
Lähetetty: 16.2.2018 19:56
Kirjoittaja degen
Tuo on hienoa propagandaa kestävyydestä. Vaikka tuolla sinisellä nappiksella onkin 42 vuotta ikää ja maapallo kierretty, kuinkahan paljon sillä on kilometrejä takana ja paljonko osia uusittu? 40 000 km ei ole paljon mitään huolimatta siitä, vaikka jossain maassa saattaa tiestön kunto ollakin kyseenalainen.
Re: Lada-uutisia
Lähetetty: 16.2.2018 21:39
Kirjoittaja Jouska
degen kirjoitti:Tuo on hienoa propagandaa kestävyydestä. Vaikka tuolla sinisellä nappiksella onkin 42 vuotta ikää ja maapallo kierretty, kuinkahan paljon sillä on kilometrejä takana ja paljonko osia uusittu? 40 000 km ei ole paljon mitään huolimatta siitä, vaikka jossain maassa saattaa tiestön kunto ollakin kyseenalainen.
Moi,
Asiaa tuntematta reitti varmaan oli sen reilu 40 000 km mutta eihän sitä reittiä merten yli voitu ajaa autolla. Eli todellinen ajomatka oli varmaan alle 20 000 km.
Neuvostoliitossa Ladat olivat arvokkaita kestokulutus tavaroita. Siellä taisi olla tapana rakentaa/ kunnostaa autot peruskorjaamalla uudemman auton veroiseksi. Sen mahdollisti monipuoliset vara-osat, niiden helppo saatavuus ja halpa työvoima. Kaikkien varsinkin neuvostoliitossa valmistettujen vehkeiden kuten autojen tai vaikka taistelu lentokoneiden ominaisuus on se, että ne vaativat ison vara-osa varaston.
Minunkin Samara on jo peruskunnostettu kertaalleen noin 16 vuoden iässä. Tosin moottoriin ja voimansiirtoon ei ole vielä koskettu. Auto on aikanaan kasattu pahimpaan talouskriisin aikaan ja koottu huonoista materiaaleista. Lisäksi se oli vielä maalattu huonosti. Peruskorjauksen jälkeen ei sitä enää samaksi autoksi tunne. Kaikki toimii ilman mitään pikkuvikoja vuodesta toiseen.
Re: Lada-uutisia
Lähetetty: 17.2.2018 0:29
Kirjoittaja samarai
Edellä olleen jutun mukaan reitin pituus oli kaikkiaan 56 000km ja kerrotaan olleen 8 000km pitempi kuin alkuun oli laskettu. Kyllä se Ladalla ajettu matka oli se vähän yli 40 000 km.
Matkan Facebook- sivulta aikajanakuvien lopusta löytää matkareitin ja Googlemapsin karttojen mukaan ajettujen reittien kilometrit. Reitit eivät olleet ns. "suorinta tietä" valittuja.
https://www.facebook.com/kolemsvetazigulem/
Ladalla ajettu matka kilometreissä:
Cestise-Atyray 3 741km
Atyray-Vladivostok 11 728km
Los Angeles - Panama City 6640 mailia = 10 686km
Cartagena - Buenos Aires 15 108km
Yhteenlaskettu ajetun matkan kokonaispituus =
41 263km
+ vielä ajomatka Rotterdamista kotiin Tsekkeihin.
Kyllähän sitä näkyy kaikenlaista remppaa matkan aikana tehdyn, konekin näkyy olleen auki.
Tuskin Degenkään takaveto-Ladallaan ajelee pelkästään sen vuoksi, että se olisi erityisen kestävä? Ladalla ajelemiseen on aina varmaan liittynyt enemmän ns. "psykologisia syitä" kuin järkisyitä? 70-80 luvuilla siihen liittyi yleisesti vahva poliittinen lataus, myöhemmin lähinnä nostalgiafiilistelyä ja ehkä tietynlaista kapinaakin nykyistä autosuuntausta vastaan, voi olla vähän laajemminkin ajateltuna tämän päivän suosittua "vastakkain asettelua".
----------------------------------------------------------------------------------------------
Neuvostoliitossa varsinaisia peruskorjauksia autoihin tehtiin lähinnä vain hyötyajoneuvoihin (kuorma-autot, linja-autot, henkilöautotaksit ja reittitaksit).
Eestin neuvostotasavallassa oli aikoinaan neljä "autoremonttipajaa": Tallinna, Tartto, Koeru ja Otepää.
Yksityispuolella peruskorjauksen tekoa rajoitti lähinnä osien saatavuus, niitä oli vaikea saada ja sen vuoksi myös hinnoissaan - kuuluivat nk. "defitsiitti-tuotteisiin". Defitsiitti kuului puolestaan nk. "kommunismiin menon ylimenoaikaan" - ts. sitä vielä ei saanut ilman rahaa, mutta sitä ei voinut enää kuitenkaan rahallakaan ostaa.
Oman auton hankinta ei myöskään ollut helppoa ja halpaa. Henkilöauton ostoluvan saanti nosti ihmistä korkeammalle maan pinnasta ja antoi hänelle uuden sosiaalisen statuksen. Eikä se ei ollut vähintä sen takia, että uuden henkilöauton lähteminen autokaupan pihalta nosti sen arvoa vähintään kolminkertaiseksi.
Korjausta tehtiin tarvittaessa paikkaa katsomatta
Onnellinen uusi Ladan omistaja

Re: Lada-uutisia
Lähetetty: 17.2.2018 13:04
Kirjoittaja degen
samarai kirjoitti:
Tuskin Degenkään takaveto-Ladallaan ajelee pelkästään sen vuoksi, että se olisi erityisen kestävä? Ladalla ajelemiseen on aina varmaan liittynyt enemmän ns. "psykologisia syitä" kuin järkisyitä? 70-80 luvuilla siihen liittyi yleisesti vahva poliittinen lataus, myöhemmin lähinnä nostalgiafiilistelyä ja ehkä tietynlaista kapinaakin nykyistä autosuuntausta vastaan, voi olla vähän laajemminkin ajateltuna tämän päivän suosittua "vastakkain asettelua".
----------------------------------------------------------------------------------------------
Alunperin päädyin Ladaan siksi, että se oli silloin aikanaan täydellinen sekoitus riittävää luotettavuutta, huomiota herättävyyttä ja sopivaa hankintahintaa yhdisteyttynä juuri kortin saaneen autokuumeeseen. Sama pätee nykyseen kombiin. Eihän tuo mikään Jumalan lahja ole ja onhan noita vikoja ollut, mutta ne ovat olleet ennen kaikkea selkeitä korjattavia, mikä ei minua haittaa, ja lisäksi ne ovat olleet miltei kaikki luonteeltaan sellaisia, että korjauksen jälkeen kestänee oletettavasti auton elinkaaren loppuun saakka. Moottoria ei ole tarvinnut avata kertaakaan korjaamismielessä, eikä vaihdeaskiakaan ole tarvinnut remontoida yhtä pinnapulttia lukuunottamatta. Kuitenkin huomioon ottaen, että kyseinen auto on 24 vuotta vanha ja sillä on ajettu nyt reilut 173 000, joista itse 92 000, on kaikista korjauksista huolimatta ollut kombi riittävän kestävä. Tielle en ole jäänyt kertaakaan. Lisäksi sillä ajaminen on aina helkutin hauskaa. Samoilla vioilla varustettuun "massa-autoon" en kajoaisi kuuna päivänä. Toisaalta en myöskään ajaisi Polonezilla sen paskuuden vuoksi, vaikka sillä olisi epäilemättä hupaisaa kurvailla.
Olet täysin oikeassa siinä, että ladalla ajaminen on omalla kohdallani sekoitus pikku kapinointia ja järkisyitä.
Mutta jospa palattaisiin aiheeseen.
Re: Lada-uutisia
Lähetetty: 27.2.2018 20:31
Kirjoittaja JohnDoe
Maahantuoja on vaivihkaa julkaissut Vestan Suomen myyntihinnat:
http://lada-auto.fi/wp-content/uploads/ ... -Vesta.pdf
Itseltäni ainakin mennyt ohi, jos tästä on jo foorumilla ollut puhetta. Viime vuonna Kalina 2 -farmaria koeajaessani olikin puhetta maahantuojan kanssa, että Vesta tulee olemaan kalliimman hintaluokan auto kuin Kalina, ja on tekniikaltaan myös monimutkaisempi huoltaa ja korjata itse.
Re: Lada-uutisia
Lähetetty: 28.2.2018 8:56
Kirjoittaja Lada-Jussi
viikonloppuna Mobilan talvikokoontumisessa oli Vestan Suomen ensiesittely, ei kai tuo teknisesti vielä kovin erikoinen ole, sähköisiä varusteita aina vain enemmän, mutta muuten aika perustekniikkaa. Hintaluokka on samaa kuin VW Jetta, Toyota Corolla ja Mazda 3 halvimmillaan (porrasperäiset) Ladassa samaan hintaan saa jonkun verran enemmän varustelua, mutta Lada on vähän pienempää kokoluokkaa. Tosin Vesta on halvin sedan ja kokoluokkansa ainoa sedan ja kokoluokassaan varsin mainio varustelu. Tietysti on vielä Lada Granta sedan pienempi ja halvempi säästömalli ilman varusteita, mutta muilla merkeillä ei ole tarjota vastaavaa.
Re: Lada-uutisia
Lähetetty: 28.2.2018 14:52
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Halvin Corolla näyttäisi olevan Suomessa noin 4000-4500 euroa kalliimpi kuin Vesta. Lisäksi Toyotalla ottanevat vaihto-auton vastaan jollain hyvityksellä.
Varmaan kannattaisi vähän mainostaakin jossain tuota uutta Lada mallia, muuten ei kukaan siitä tiedä mitään.
Lada tehtaalla on päätetty aloittaa Vesta Sedan Crossin tuotanto vasta loppuvuodesta ja uudet autot tulevat myyntiin Venäjällä alkuvuodesta 2019.
Re: Lada-uutisia
Lähetetty: 28.2.2018 16:12
Kirjoittaja JohnDoe
Vestasta ei välttämättä tuossa hintaluokassa tule Suomessa menestys. Pienellä maahantuojalla ei ole varaa massiiviseen mainostamiseen ja tosiaan vaihtoautoja ei ota vastaan, elleivät ole hintaluokkaa alle 1000 euroa. Mikäli Vesta edustaisi samaa hintaluokkaa Grantan ja Kalinan kanssa, voisi kiinnostus ja menestys olla suurempi. Edullista 10 000 euron hintaluokan autoa etsiville sopivat tosiaan paremmin nyt Kalina ja Granta, Dacian Sanderon saa jopa halvemmalla, mutta jos siihen ottaa samat varusteet, mitä halvimmassa Ladassa on, nousee hinta jo kalliimmaksi. Sanderon 9990 euron mallissa ei taida olla vakiovarusteena edes keskuslukitusta. Toki Ladan halvin maahan tuotava malli eli Kalinan HB maksaa 11769 euroa, joka on huomattavasti enemmän kuin Perus-Sandero. Venäjän puolellahan olisi Kalinasta tarjolla niukemmin varusteltuja malleja, joita luulisin pystyvän Suomessa veroineen myydä Sanderon hinnalla, mutta ongelmana on se, ettei niitä tarjota kuin Venäjän kotimarkkinoille.
Mahantuojan tarkoituksena lienee kuitenkin keskittyä lähinnä niihin asiakkaisiin, jotka nimenomaan haluavat Ladan tai auton, joka on edelleen helppo huoltaa ja korjata itse.
Jussi, miten se Vestan tekniikka, onko moottori vielä rakenteeltaan sama kuin Kalinassa ja Grantassa, vai onko siirrytty Renault-pohjaiseen? Mitenhän tekniikka muuten, enemmän Renault vai perinteinen etuvetoinen Lada? Mitä tosiaan vuosi sitten maahantuojan kanssa keskustelun, sain sellaisen käsityksen, että Vesta eroasisi aika merkittävästi vanhemmista malleista ja tekniikkakin olisi eri ja huollot ja korjaukset vaikeampia.
Jäi taas tuo kokoontuminen väliin, vaikka Kangasalan naapuripaikkakunnalla asunkin. En taas muistanut asiaa ajoissa. Vesta toki olisi kiinnostanut nähdä, mutta päässee siihenkin tutustumaan tarvittaessa maahantuojan luona, kun kerran esittelyauto on jo maassa.
Re: Lada-uutisia
Lähetetty: 28.2.2018 22:48
Kirjoittaja TsarBomba
Kyllä tuo Vesta on aika kallis hankinta. Varmasti hyvä auto mutta jotenkin tuntuu siltä että ei tule olemaan myynti menestys. Lada on kuitenkin Suomalaisten mielissä "vain Lada" josta ei kannata liikaa maksaa. Toivottavasti olen väärässä.
Hienoa kuitenkin että edes yritetään Ladan maahantuontia! Jos olisi rahaa niin ostaisin uuden Grantan.
Re: Lada-uutisia
Lähetetty: 1.3.2018 10:43
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Mä kyllä muistan lukeneeni internetin syövereistä, että Ladan maahantuonti ei ole pelkkä harrastus. Kasvua haetaan, mutta maltilla. Kulut täytyy kuitenkin peittää rahalla. Yritykset yleensä mainostavat toimintaansa ja tuotteitansa.
Se on aika hauska juttu tällä foorumilla. Olen täällä roikkunut noin 15 vuotta. Kun maahantuonti loppui, foorumilla surkuteltiin asiaa kun ei uutta Ladaa ollut mahdollista ostaa Suomesta. Nyt kun niitä taas saa, niin ei voi ostaa kun se ei ole mahdollista.
Uuden auton ostavat ne vähän varttuneemmat jotka käyvät töissä, joilla on vähän ylimääräistä rahaa ja jotka oikeasti ajavat ja tarvitsevat autoa. Käytettynä Vestan hinta lienee sitten halpa.
Vestassa hyvää lienee tuo perinteinen tekniikka, tässä mallissa näyttäisi todellinen pa kulutuskin olevan aika kilpailukykyinen muiden mallien kanssa joissa on se 4 sylinteriä ja ei turboa. Hintaansa nähden varmaan aika kestävä ja hyvä auto. Itse jos olisin ostamassa uutta autoa koeajaisin myös näitä länsiautoja, kuten vaikka Fiestan, jotta selviäisi se Vestan todellinen kilpailukyky.
Eiköhän se Ladan myynti lähde toisella tapaa käyntiin Vestan avulla. Monella on kuitenkin niitä hyviä kokemuksia merkistä takavuosilta.