Sivu 131/170

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 23.3.2013 19:03
Kirjoittaja Smoppi
Vaihdoin kaikki jäähdytysletkut Samaraan. Tai niitä lämmittimelle tulevia en vaihtanut, vaan ainoastaan letkunkiinnikkeet niistä, koska niissä on niin jyrkkiä mutkia että tavallinen letku meni vain linttaan kun laittoi niiden tilalle. Eipä nuo sisällä olevat letkut olleet kovettuneetkaan, joten ihan sama.

Ihmettelin tuossa myös, miksi jäähdytysjärjestelmä ei ilmaannu. Kaksi kertaa tyhjäkäytin ylikuumentumiseen asti, kunnes peruutin auton tasaiselle ja kokeilin siinä kolmannen kerran. Kolmannella kerralla toimi. Ilmeisesti jyrkässä alamäessä nokka alaspäin ei pitäisi näitä remppoja tehdä :shock:

Toivottavasti nyt ei vuotaisi mistään.

Sellaisen havainnon tein, että öljyt ovat nyt kirkkaammat kuin ennen termarin vaihtoa, vaikka en ole öljyille mitään tehnyt. Jännä.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 23.3.2013 19:53
Kirjoittaja äölkjhgf
Ylämäki-alamäki-ajelu on paras ilmauskeino Ladalle.

Jos nuo lämppärin letkut haluaa uusia, kannattaa sinne letkun sisään tunkea sellainen vieteri joka estää letkun litistymisen. Näin tein siskoni Ladaan ja hyvin on toiminut.

LVI-asentaja siskonmieheni antoi myös sellaisen idean, että tunkee sinne letkun sisään ns komposiittiputkea (jota käytetään vesikiertopattereitten asennukseen nykyään). Silloin sitä letkua voi väännellä mielensä mukaan (täytyy jättää löysää molempiin päihin ettei repeä irti moottorin heiluessa) 8)

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 29.3.2013 10:53
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Oma samarani tulee huomenna suorastaan aikuiseksi, 18 vuotta liikennekäytössä.
Juhlan kunniaksi vanha, kulunut käyttö-ohjekirja vuodelta -94 heitetään roskiin ja otetaan uusi kirja vuodelta -96 tilalle. Vielä kun löytäisi jostain uuden, täyttämättömän huoltokirjan vanhan jatkeeksi??

Olen huomannut, että matala kojetaulu on ainakin asfaltilla ja talvirenkailla äänetön, ei nitise eikä natise. Viime kesänä näet vaihdoin uuden kojetaulun päällisen vanhan tilalle, lisäksi jätin asentamatta sellaisen kumisen tiivisteen joka olisi tullut kojetaulun reunaan, tuulilasin tiivistettä vastaan. Nyt sitten ei kojetaulu ole kiinni sinä tuulilasin tiivisteessä, ei tule kojetauluun ylimääräistä vääntöä, eikä muovi ehkä sen takia nitise. Kaikki kiinnitysruuvit tottakai myös laitettu tiukkaan kiinni.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 29.3.2013 15:42
Kirjoittaja Smoppi
Miten iso homma se muuten on kun kojelaudan irroittaa Samarasta? Ratti ja keskikonsolihan siinä pitää ainakin purkaa, mutta ilmeisesti keskivertoautoon verrattuna aika helppo homma?

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 29.3.2013 16:16
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Ei se iso homma ole vaikka kyllähän sitä irroitettavaa riittää. Enpä minä aikaa ottanut, kun kesälomalla olin. Meni se varmaan jossain puolessatoissa tunnissa. Hommaa hidastaa se, että ratti, virtalukko ja moottorinohjain pitää irroittaa. Samalla kanssa vaihdoin sen virtalukon uuteen. Hyvä olisi ollut vaihtaa lämmön/ilmansäätövaijerien teline uuteen mutta eihän minulla sitä sillon ollut. Apumiestä voi tarvita, kun sitten pitää nostaa koko kojetaulu pois tai kun sen asettaa paikalleen.

Silloin kun kojetaulu on irti, olisi sulaketaulu ollut kanssa helposti vaihdettavissa. Myös voi imuroida lukuisat koivun siemenet kojetaulun ja tulipellin välistä. Lämmityslaitteen kennolle tuleva ja lähtevä vesiputki ovat hyvin esillä huoltoimenpiteitä varten.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 29.3.2013 16:19
Kirjoittaja Smoppi
Ne lämppärin kennolle tulevat letkut voi kyllä vaihtaa apukuskin jalkatilasta irroittamatta kojetaulua.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 29.3.2013 17:19
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Joo, ja lämppärin kennonkin ja sulakekotelon saa vaihdettua ilman että ottaa kojetaulua irti. :?:


En kyllä suosittele vaihtamaan lämppärin kennon kumiletkuja ottamatta kojetaulun irti. Koetappas kiristää ne letkujen letkunkiristimet sinne hanan puolelle kiinni. Olen kyllä sitäkin kokeillut, mahallaan pitää makaa apukuskin puolen jalkatilassa. Hyvin vaikeaa on kun ei tahdo ruuvimeisseli tai vastaava saada taitettua mutkalle, ja se kylmempi letku on siinä tiellä.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 29.3.2013 23:11
Kirjoittaja Smoppi
Minulla oli työkaluna sellainen pitkä meisseli taipuisalla metallivieteriputkivarrella ja oli kyllä ihan helppo kiristää. Tavallisella meisselillä ei olisi onnistunut.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 31.3.2013 16:41
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Kävin mökillä, pesin auton pölystä sekä laitoin taka-akselille jo kesärenkaat. Takaisin tullessa Samara kulki iloisemmin. :lol:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 31.3.2013 18:13
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
??? :shock: :shock: :shock: ???

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 31.3.2013 18:18
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Jouska kirjoitti:Moi,

Kävin mökillä, pesin auton pölystä sekä laitoin taka-akselille jo kesärenkaat. Takaisin tullessa Samara kulki iloisemmin. :lol:
Siis tosiaanko leikit sekarengastuksella? Hurjaa touhua jos näin on. :shock:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 31.3.2013 20:33
Kirjoittaja Smoppi
Korjata hitsailin ne kolarivauriot ja hitsasin myös vasemman takalokarin kaaren. Vielä pitäisi tuohon lokariin laittaa vähän hiontamaalia ja sitten värimaali päälle. Takapuskuri ei ole vielä kiinni koska puskurin kiinnikkeet puuttuu.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 31.3.2013 22:09
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Sekarengastus tarkoittaa, että samalla akselilla on eri kuviolliset, tai eri rakenteiset renkaat. Sellainen on taas kiellettyä.

Minulla on uusia puskurin kiinnikkeitä samaraan jos tarviit.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 31.3.2013 22:14
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Pitäisiköhän kaivaa Trafin -linkki sekarengastussääntöihin.

Väitän että kielletty sekarengastus tarkoittaa sellaista rengastusta autossa, jossa renkaina on sekä nastarenkaita ja nastattomia.

Kuvioilla ei ole mitään merkitystä.

Jos sinulla on edessä kitkat niin takana saa olla kesärenkaat silloin kuin talvirengaspakkoa ei ole.

Pitänee etsiä tuo linkki ja lukea itsekin säännöt uudelleen.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 31.3.2013 22:30
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tätä "Sekarengastus" -käsitettä ei nyt ihan äkkiä löytynyt minun vajavaisilla verkkosmurffaustaidoilla:

Sanakirjojen mukaan:

"Auton rengastus, jossa on sekä kesä- että talvirenkaita".

Tässä sitten jää tulkinnanvaraa siitä, että luetaanko nypitty nastarengas aina ja kaikkialla talvirenkaaksi ja luetaanko kitkarengas aina talvirenkaaksi.

Mutta jos käyttää autossa nasta- ja kesärenkaita olkoon akselipainotussuhde mikä tahansa niin Tieliikennelain näkökulmasta ollaan varmaan laittomalla puolella.

Ja mitäs on sanottu yleensäkin takarenkaiden ja eturenkaiden pitosuhteesta:

Eikös sitä usein neuvota että takarenkaiden olisi kaikissa olosuhteissa oltava pidoltaa mieluummin paremmat kuin eturenkaat?

Joku varmaan etsii tähän kunnon lakipykälälinkit. Minä painun töllön ääreen.