Sivu 132/170
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 31.3.2013 23:07
Kirjoittaja Jouska
Moi,
No enpä suosittele kenelläkkään tätä näin tehtäväksi, tai ainakaan seokoittamaan samalle akselille erilaisia tai tyyppisiä renkaista. Olen aina silloin tällöin tehnyt näin, käytännössä auto seisoo ainakin seuraavat 2 viikkoa parkkipaikalla joten ei siitä mitään isompaa vahinkoa pääse käymään ennen kuin vaihdan myös eteen kesärankaat. Ilman muuta olisin kanssa eteenkin laittanut kesärenkaat, mutta siellä oli niin jäiset ja jyrkät ylämäet että en olisi päässyt "täysillä" kesärenkailla niitä ylös.
Mutta jos joku löytää linkkiä, niin mielenkiinnolla minäkin lukisin. Ennen vanhaan oli vielä käytössä ristikudosrenkaita jotka sopivasti sekoitettuna vyörenkaiden kanssa saatiin jarrutettaessa auto suistumaan pois tieltä.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 31.3.2013 23:29
Kirjoittaja t tulppu
Nastaton nastarengas verrannollinen kesärenkaaseen tai kitkaan jos edessä nastat ja takana nastattomat on sellainen pommi ajettavaks jos jarruttaa jäisellä polanteella... Ite en rupeaisi leikkimään hengellä..näin tuossa kun peräkärri pyöri kuin puolukka sankossa,, onneksi vastaan ei tullut ketään. Olisi pelti soinut..koiran kanssa olin kävelemässä.
Jos eDessä nastat ja takana kesäkkäät niin mielestäni seka rengastus ja jos samalla akselilla kitkarengas ja kesärengas sekin on sekarengastus. Sama koskee myös vuörengasta ja rättirengasta...
Että paras vaihtaa kaikki renkaat kerralla kun tiet sulia. Jos pakko vaihtaa huhtikuun alussa kesärenkaat niin vaihtaa kaikki kerralla. Turvallisempaa kanssa liikkujille kun hyvät renkaat alla.... Mullakin Nivassa venäläiset kitkat niin en suostu ajamaan talvella niillä..kokemusta nivalla nokian2 nastarenkaista nivassa ja ihan eri tuntuma tiehen....
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 1.4.2013 13:47
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Pitihän tuo asia tarkistaa ettei se jää mutun varaan. Hyllystäni löytyy sattumalta vanha autokoulukirja vuodelta 1983. Siinä sanotaan yleistettynä näin; samalle akselille samanlaiset renkaat, pois lukien nastarenkaat. Nastarenkaat pitää olla kaikilla akseleilla jos niitä käyttää.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 1.4.2013 20:07
Kirjoittaja Evreka
Finlex
"Henkilö- ja pakettiauton (M1- ja N1 luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- ja O2-luokka) ja erikoisauton samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Jos tällaisessa autossa tai perävaunussa käytetään muita kuin vyörenkaita, sellaiset on asennettava kaikkiin pyöriin. Muussakaan autossa, auton perävaunussa tai hinattavassa laitteessa ei samalla akselilla saa käyttää siinä määrin erilaisia renkaita, että siitä voi aiheutua haittaa tai vaaraa."
...
"Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa (M1- ja N1- luokka) tai kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O1-ja O2-luokka) taikka erikoisautossa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin. Ajoneuvon eri renkaissa saavat nastamäärät poiketa enintään 25 prosenttia ajoneuvon sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten."
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 5.4.2013 9:04
Kirjoittaja juippi11
Mitähän minun -88 Samaran korjaaja on ajatellut aikanaan, huomasin kuiteista että startti on vaihdettu vuosina 2010, 2007, 2006, 2003, 2001 ja ties kuinka monesti aiemmin. Sama korjaamo ollut ja korjausten välissä ajettu vain muutamia tuhansia kilometrejä. 2012 Kun otin tämän omaan käyttöön, oli vasta 45 tuhatta taulussa. Myös muuta oudon aikaista korjausta on tehty: Kytkin 20 tkm kohdalla, laturi 5 kertaa 10 vuoden aikana, ja lopulta käynnistysvikaan varmaan enemmän syyllinen virtalukonpohja vuonna 2011. On siinä vanhukselta lypsetty rahat pois melko hyvin turhilla korjauksilla, n. 300-400 oli aina veloittaneet laturin tai startin vaihdosta, joten se tekee jo aika monta tonnia 2000-luvun muutaman tuhannen kilsan ajoista. Tekisi mieli mennä haastattelemaan tuota huollot tehnyttä korjaajaa, mutta ei viitsi eläkeukkoa kiusata. No, onpahan tuoreet startti ja laturi ainakin autossa. Akun uusimisen jälkeen ei edelleenkään ole tullut tuttuja käynnistysongelmia. Öljyä tämä tiputtelee venakopan tiivisteen reunasta läheltä virranjakajaa, vaikka se tiivistekin on auton iän aikana vaihdettu suunnilleen joka vuosi. Pitää varmaan jotain tiivisteliimaa tunkea väliin.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 5.4.2013 9:57
Kirjoittaja t tulppu
Alkupään samaroissa tuota kusemis ongelmaa oli ja pientä muutosta sanoivat tiivisteihin tehneen.. Mutta onko muutosta vai pelkkää puhetta... Vuotaako maahan asti vai mehiikö vain koneen likaiseksi..minusta on vasta vuotoa jos maahan merkkailee.. Muuten mehimistä...ei vaikutusta ajoon tai juuri öljyn kulutukseen... Katsastus insinöörit joskus mainitsee... Veljelleni suzuki baleno. Yksi tippa öljyä näkynyt koneen pohjasta.
Ai niin oliko Ladaliike korjannut samaraa vai joku muu korjaamo muoto. Ihan selvää rahan kalastelua tuollainen toiminta.. Seurauksia poistettu mutta syitä ei...voinut olla monta ehjää starttia jotka vaihdettu. Tai sitten ei..
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 5.4.2013 12:36
Kirjoittaja juippi11
Kyllä se on niin pientä vuotoa, ettei maahan asti tipu eikä näy öljynkulutuksena. Huoltamo ei ollut merkkihuolto, tai on se voinut olla aiemmin 80-luvulla sellainenkin ladoille, en tiedä.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 5.4.2013 13:04
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Täällä mennään vielä alkuperäisellä startilla ja kytkinasetelmalla. V. 2010 hieman puhdistettiin starttia ja vielä toimii.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 5.4.2013 14:28
Kirjoittaja Smoppi
juippi11 kirjoitti:Mitähän minun -88 Samaran korjaaja on ajatellut aikanaan, huomasin kuiteista että startti on vaihdettu vuosina 2010, 2007, 2006, 2003, 2001 ja ties kuinka monesti aiemmin. Sama korjaamo ollut ja korjausten välissä ajettu vain muutamia tuhansia kilometrejä. 2012 Kun otin tämän omaan käyttöön, oli vasta 45 tuhatta taulussa. Myös muuta oudon aikaista korjausta on tehty: Kytkin 20 tkm kohdalla, laturi 5 kertaa 10 vuoden aikana, ja lopulta käynnistysvikaan varmaan enemmän syyllinen virtalukonpohja vuonna 2011. On siinä vanhukselta lypsetty rahat pois melko hyvin turhilla korjauksilla, n. 300-400 oli aina veloittaneet laturin tai startin vaihdosta, joten se tekee jo aika monta tonnia 2000-luvun muutaman tuhannen kilsan ajoista. Tekisi mieli mennä haastattelemaan tuota huollot tehnyttä korjaajaa, mutta ei viitsi eläkeukkoa kiusata. No, onpahan tuoreet startti ja laturi ainakin autossa. Akun uusimisen jälkeen ei edelleenkään ole tullut tuttuja käynnistysongelmia. Öljyä tämä tiputtelee venakopan tiivisteen reunasta läheltä virranjakajaa, vaikka se tiivistekin on auton iän aikana vaihdettu suunnilleen joka vuosi. Pitää varmaan jotain tiivisteliimaa tunkea väliin.
Minulla on alkuperäinen 235tkm ajettu startti joka pyörittää vielä iloisesti. Laturi on uusittu joskus 220tkm kohdalla, vaikka varmasti pelkkä kunnostaminenkin olisi riittänyt. Jostain syystä jotkut korjaamot vaihtavat Samaroihin etenkin noita startteja yhtenään - lieneekö kyseessä helppo rahastus, kun ko. osa on helppo vaihtaa ja tietämätön asiakas luulee että auto on sitten korjattu?
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 5.4.2013 16:03
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Ladat on tehty suht helposti korjattaviksi. Länsiautoissa taas vaihdetaan suuria, kalliita osakokonaisuuksia, kun ovat niin monimutkaisia.
Isot "laadukkaat" autokorjaamot eivät tunne, eivätkä välttämättä osaa korjata Ladoja. Siksi kohtelevat niitä kuin länsiautoja. Taitavatpa tavoitella myös suurempaa liikevaihtoa ja voittoa.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 5.4.2013 17:53
Kirjoittaja pressa
Yleiskorjaamotkin saavat varaosista muutaman kymmene prosenttia alennusta (kun ostavat vuositasolla paljon osia), asiakaalta laskutetaan kuitenkin ovh hinta. Tällöin esim 150e laskutushintaisesta osasta jää firmaan 50e katetta. Tässä on yksi syy osien "turhaankin" vaihtamiseen.
Tänään muuten kävin katsastamassa yhden volvon (olen sen muutamana edellisenäkin vuotena käynyt näyttämässä), joka hylättiin taas käsijarrusta. Autoon on korjaamolla useasti vaihdettu takajarrukengät, jarru rummutkin on vaihdetty ja asennus-sarjat yms. laitettu. Nyt kun auto oli nosturilla niin katsoin missä on vika, eli molemmista käsijarruvaijereista oli kuoret poikki. Käsijarru ei siksi ole koskaan tullut täysin kuntoon (vaikka uusinta näyttöön on aina jonkinlaiseksi saatu, eli leimakuntoon). Mikäli tuohonkin olisi vaihdettu molemmat käsijarru vaijerit olisi käsijarru tullut ensimmäisenä vuotena jo kuntoon, mutta korjaamoa ei ole kunnolla korjaaminen kiinostanut. Nyt annoin ohjeet korjaamoa varten että vaihtavat molemmat vaijerit ja sitten vasta muut jarru hilppeet.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 5.4.2013 17:59
Kirjoittaja t tulppu
Niin kuin Venajallakin iskareihin uudet stefat ja uudet oljyt...ei ne uusia iskareita ostele...samaran iskarit saa kylla hiljemmaksi vaihtamalla patruuna tyyppiseksi..mutta jos haluaa saastaa niin uudet oljyt ja stefat.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 5.4.2013 19:10
Kirjoittaja Pavlovits
pressa kirjoitti:Yleiskorjaamotkin saavat varaosista muutaman kymmene prosenttia alennusta (kun ostavat vuositasolla paljon osia), asiakaalta laskutetaan kuitenkin ovh hinta. Tällöin esim 150e laskutushintaisesta osasta jää firmaan 50e katetta.
Tästä syystä omat osat tuovia asiakkaita katsellaan vähän vinosti.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 5.4.2013 19:18
Kirjoittaja pressa
Tiedän korjaamoita jotka eivät suostu asentamaan asiakkaan ostamia/tuomia osia. Syynä kuulemma vastuu asiat...
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 6.4.2013 19:51
Kirjoittaja Smoppi
Kaupan parkkipaikalla oli oikeanpuoleinen etulokari mennyt "ihan itsekseen" lyttyyn. Mitään lappua ei ollut lasissa.

Onneksi sain sen takaisin suht suoraksi houkuteltua. Helvetti sentään kun koko ajan joutuu jotain kolarikorjausta tekemään.
Hajosi vielä tuota suoristaessa tuo yksi sisälokarin muoviklipsu kun vihaisena repäisin sen sisälokarin voimalla irti.