Sivu 133/218

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 30.3.2009 19:56
Kirjoittaja Jaska HKI
Jaska HKI kirjoitti:
1500i kirjoitti:Mitenkäs Jaskan 110 hiljaista ollut on siis tainut pelata?
Fiksauksen jälkeen en ole tupan kuoppaan katsonut,muutenkin koneeltaan hyvin pelannut.Mutu tuntumalta pa kulutus on laskenut.Otin tripin niin pääsee tankkauksen jälkeen mittaamaan keskikulutuksen.
Itseäni lainaten:
Mutu tuntuma oli oikeassa 452km matkan aikana bensaa oli palanut 30,2 litraa,mikä tekee keskikulutukseksi 6,67 l/100km.Ei paha kun ajosta on 370km ollut kehä kolmosen sisäpuolella kauppaan uimaan töihin yms.Ainostaan yksi keikka Porvooseen vanhaa Porvoontietä pitkin eli maantieajoa.Ajotapaani en ole muuttanut,reipas kiihdytys matkanpeuteen,ajoa eri vaihteilla jouhevasti,moottorijarrrutus liikennevaloihin.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 8.4.2009 15:48
Kirjoittaja Jaska HKI
Tänään töistä lähtiessäni havaitsin että lämmityslaitteen puhallin ei toimi.Kotiparkkipaikalla avasin konepellin ja iskin napakan työiskun rintapellin toppauksiin ilmaukon kohdalle....ja kas puhallin lähti pyörimään.Että tämmöstä jo 67tkm ajettu ja hiilet loppu :shock:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 9.4.2009 15:25
Kirjoittaja Jaska HKI
Katselin venäjänkielistä korjausopasta.Lämmityslaitteen puhallin sijaitsee jarrutehostajan vieressä....eli olin lyönyt väärään paikkaan.Tänäänkin se jäi toimimatta mutta lyönti tehosi.Paras konsti on laittaa puhallin täysille niin se käynnistyy helpommin koska se saa täyden jännitteen.On se vaan niin että jos haluaa koriltaan terveen auton vähillä kilometreillä ja runsailla vioilla niin Lada on siihen oiva valinta.Jos on aivan nakkisormi niin kalliiksi sekin harrstus tulee.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 10.4.2009 9:50
Kirjoittaja Warreossi
minunkin edesmenneestä 110:stä hajosi tuo puhallin,osan sai motonetistä taisi olla samaran vastaava.Vähän hankalasti vaihdettava ja tuntui että kaikki muoviosat hajoaa käsiin kun sitä pakettia avasi.Homma on kuitenkin hyvin itsetehtävissä.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 13.4.2009 11:01
Kirjoittaja Jaska HKI
Lämmityslaitteen puhaltimen moottori on alkanut toimia sen jälkeen kun muutaman kerran irroitin/laitoin paikalleen puhaltimen maan abikoliittimen.Liitin sijaitsi vapaasti jarrutehostimen vieressä.Näin ollen laitoin rintapellin toppaukset yläreunastaan kiinni.

Kurkistin tulpan kuoppaan nelossylinterin kohdalla,siellä oli öljyä.Kuitenkin tulpan yläosan eristeestä oli kuiva.Ainakaan menoa se ei ole vielä haitannut.Sdelano v SSSR:n arvelut olivat oikeat.

Radiosyvennyksen luukku ei suostunut pysymään kiinni,joten irroitin sen myöhempää fiksausta varten.
Lada 112 2003 67 tkm

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 17.4.2009 9:42
Kirjoittaja lada-juntti
Tyhjäkäyntiongelmia. Kaasuttelee itsekseen tyhjäkäynnillä välillä 1500-2500 rpm. Alustavasti Delta-autossa näytillä, vikakoodi: tyhjäkäyntimoottori. Parin viikon päästä em. osan vaihtoon. Saas nähdä, paraneeko Lada.
Lada-juntti on nyt väliaikaisesti polkupyörä-juntti tai jos oikeen hietahan ottaa, niin Mercedes-Benz-juntti. :(

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 18.4.2009 11:55
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Kohta päivälleen kaksi vuotta 111:llä, jossa 16-v-moottori, m/2003.

Lähdössä kilometrejä 57.000 ja nyt 90.000 enemmän. Nähty Volgan mutkat ja Venetsiat nyt myös 111:n ratin takaa.

Auto on vakaa ja hyvä ajettava. Pitkäjoustovaraisen ominaisuudet, kallistelee mutkissa, saa käskeä ja täyden jarruvoiman kehittyminen etuakselille vie oman aikansa.

Mutta myös jousituksen hyvät puolet. Niistä ehkä herkullisin, kun aikanaan kuljetin länsiautoloukussa ollutta tuttavaani, joka päästi kovan varoitushuudon, kun lähestyimme hidastetöyssyä. - Tämä on etuveto-Lada, tässä on jousitus, ei tartte hidastaa.

Etenee sen paremmin, mitä huonompi tie. Taisinpa viime helmikuussa yllättää pari maastoautomiestä Juustilankankaalla huonohkolla tiellä, jota ei ollut aurattu koko talveen.

Matkanopeutena pitää vaivatta 150...170 km/h, nelonen riittää todelliseen 170 km/h:iin.

Keskikulutus alle 6 l/100 km, seitsemän litran tankkausvälikulutukseen ajetaan jo kovaa, edellinen tankkausväli (pääosin Hki-Turku-Hki noin 90 km/h) tarkkaan 5 l/100 km.

Huollon tarve vähäinen, työt helppoja. Öljynvaihtovälinä olen pitänyt n. 20.000 km, muut kuin öljynsuodatin 60.000 km, samoin sytytystulpat. Jakohihnan vaihtoon en aiempien Ladojen kokemuksen perusteella ole vielä vaivautunut.

Kulutusosia mennyt jarrupalat, takaiskunvaimentimet, tulpanjohtimet ja takaäänenvaimennin ym. Varsinaisia varaosia lambda-anturi, sytytysyksikkö ja bensiinihöyryjärjestelmän venttiili. Nyt tuntuisi ilmamassa-anturi hieman oirehtivan, selvittelen asiaa joskus. Katalysaattori, jota käytetty pohjapanssarina, lienee katsastuskelvoton.

Vikojen diagnosointi ollut melkoisen vaivatonta, toki jokin "hutikin" sattunut.

Omia muutoksia mm. ajotietokone, kaukokäyttö keskuslukkoon, lämmittimen kiertovesipumppu, kaasupurkaus- ja huomiovalot, sytytysyksikön kiinnitys kumityynyin (lämpöeristys) sekä latausjännitetason valintamahdollisuus (nimellisjännitteet noin 14,0 / 14,5 / 15,0 V).

Akkukaapelit olen vaihtanut 35 mm2 paksuihin (akun maadoitus niin moottoriin kuin koriin), käynnistimen solenoidia varten olen asentanut erillisen releen (40 A).

Auto on lähes ruosteeton, keskuslukot ja sähköikkunat toimivat moitteitta.

***

Koska edellisetkin Ladat (Samaroita) toimineet hyvin, en edes koputa puuta.

parhain terveisin

SvS

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 19.4.2009 12:47
Kirjoittaja Sepesusi
lada-juntti kirjoitti:Tyhjäkäyntiongelmia. Kaasuttelee itsekseen tyhjäkäynnillä välillä 1500-2500 rpm. Alustavasti Delta-autossa näytillä, vikakoodi: tyhjäkäyntimoottori. Parin viikon päästä em. osan vaihtoon. Saas nähdä, paraneeko Lada.
Lada-juntti on nyt väliaikaisesti polkupyörä-juntti tai jos oikeen hietahan ottaa, niin Mercedes-Benz-juntti. :(
Tuossa voisi kokeilla tuon puhdistusta(esim. jarru kliinerillä tai vastaavalla)ja sitten ohutta öljyä voiteluksi.Itsellä auttoi tuo eikä tarvinnut vaihtaa,viikko pari tuossa meni että vertyi lopullisesti,täällä on jossain ihan ketjukin tuosta herkistelystä.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 19.4.2009 16:09
Kirjoittaja pinpate
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Kohta päivälleen kaksi vuotta 111:llä, jossa 16-v-moottori, m/2003.

Lähdössä kilometrejä 57.000 ja nyt 90.000 enemmän. Nähty Volgan mutkat ja Venetsiat nyt myös 111:n ratin takaa.
.................
Huollon tarve vähäinen, työt helppoja. Öljynvaihtovälinä olen pitänyt n. 20.000 km, muut kuin öljynsuodatin 60.000 km, samoin sytytystulpat. Jakohihnan vaihtoon en aiempien Ladojen kokemuksen perusteella ole vielä vaivautunut.
.................
Auto on lähes ruosteeton, keskuslukot ja sähköikkunat toimivat moitteitta.

parhain terveisin

SvS
Olipa virkistävää luettavaa satakympin omistajalle! Sdelanon kokemukset osoittavat että
huollettuna etuvetokin voi toimia hyvin ja edullisesti. Kiitos!

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 23.4.2009 15:18
Kirjoittaja Jaska HKI
Tankkausaukon suojaläpän alta on alkanut tulla ruostevirta takalokasuojalle.Irroitin suojaläpän.Toinen ruuvi oli niin tiukassa,että jouduin vääntämään siirtoleukapihdeillä ruuvin kannasta sen irtisaamiseksi.Ruoste oli muhinut läpän saranan alla lokasuojan peltiä vasten.Pientä fiksattavaa löytyy myös peräluukun ja konepellin reunasta.Esim. ovet näyttävät olevan ruosteettomat,pohja lähes virheetön.Roiskeläpät edessä ja takana+kynnyskoteloiden suojat.On niitä pahempiakin nähty tämän ikäisissä.
Lada 112 HB 2003 67tkm.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 23.4.2009 17:48
Kirjoittaja Sepi
Omassa vuoden 2000 farkkumallissa pahimmat ruosteenalut ovat olleet ovien ala- ja takaluukun ylätaitteissa, joissa on jotain silikonin tapaista maalin alla. Silikonin alla on nähtävästi ollut otolliset olosuhteet ruosteen leviämiselle. Ovista tulikin jo nuo kohdat puhdisteltua ja maalailtua uudelleen.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 23.4.2009 18:25
Kirjoittaja pinpate
Jaska HKI kirjoitti:Tankkausaukon suojaläpän alta on alkanut tulla ruostevirta takalokasuojalle.Irroitin suojaläpän.Toinen ruuvi oli niin tiukassa,että jouduin vääntämään siirtoleukapihdeillä ruuvin kannasta sen irtisaamiseksi.Ruoste oli muhinut läpän saranan alla lokasuojan peltiä vasten.Pientä fiksattavaa löytyy myös peräluukun ja konepellin reunasta.Esim. ovet näyttävät olevan ruosteettomat,pohja lähes virheetön.Roiskeläpät edessä ja takana+kynnyskoteloiden suojat.On niitä pahempiakin nähty tämän ikäisissä.
Lada 112 HB 2003 67tkm.
Sepi kirjoitti:Omassa vuoden 2000 farkkumallissa pahimmat ruosteenalut ovat olleet ovien ala- ja takaluukun ylätaitteissa, joissa on jotain silikonin tapaista maalin alla. Silikonin alla on nähtävästi ollut otolliset olosuhteet ruosteen leviämiselle. Ovista tulikin jo nuo kohdat puhdisteltua ja maalailtua uudelleen.
Nuo ovat hyviä vihjeitä seurattavista mahdollisista ruostevauriokohdista 110:ssä. Jaskan mainitsemat roiskeläpät ovat
aivan välttämättömät varsinkin edessä. Nyt sivutiet ovat kuraisia ja 110:n etuset käännettynä heittävät ravan aina
ovenkahvojen korkeudelle. Minä laitoin pienet lisälevikkeet alkuperäisten lisäksi mutta aion uusia ne ja lisätä leveyttä
ja korkeutta.
P.S. Joko kesä tulee?

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 25.4.2009 6:23
Kirjoittaja lada-juntti
Joutokäynnin säätömoottori. Onneksi asiantunteva huolto korjaa vian. Ei hätää!

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 25.4.2009 6:41
Kirjoittaja lada-juntti
Kaikkea sitä nettiin laitetaan.

http://kuvaton.com/browse/11784/kia.jpg

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 25.4.2009 10:18
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
lada-juntti kirjoitti:Joutokäynnin säätömoottori...joopa joo. Kaupunkilais/maalaisjärjellä ajatellen vika ei ole joutokäynnin säätömoottorissa, vaan siinä systeemissä, joka ohjaa joutokäynnin säätömoottoria. Oireet ovat nämä: kaasuttelee itsekseen välillä 1500-2500 rpm, tai jättää tyhjäkäynnin kokonaan pois.
Terve!

Kaukodiagnoosit aina hankalia, mutta, jos siitä joutokäyntisäätimestä ei löydy ratkaisua, selvittäisin seuraavaksi ilmamassa-anturin.

Tyhjäkäynnin vaeltaminen on tyypillinen im-anturin vikaoire.

Muita samaan suuntaan viittaavia ovat:
- oireilun lämpötilariippuvuus, kylmällä ilmalla enemmän oireita
- moottorin epäröinti tai "kieltäytyminen", kun kaasua painaa äkillisesti, erityisesti alhaisella käyntinopeudella

Imuilmavuodot moottorin ja im-anturin välillä voivat myös tulla kyseeseen (ml jarrutehostin ja kampikammion tuuletusjärjestelmä).

menestystä

SvS