Sivu 15/78

Tyhjäkäynti

Lähetetty: 1.12.2007 7:57
Kirjoittaja AI
Muistinpa eilen yhtäkkiä miksi tuossa -71:ssä tuo tyhjäkäynti on noin suurella. Kesäisin kun on lämmintä niin tasakaasulla ja varsinkin alamäissä tuo kaasutin hieman nytkyttää, tyhjäkäyntiä suurentamalla tuon nytkytyksen sai vähemmälle, varsinkin alamäissä. Ihmeellinen laite on tuo venäläinen Solex-kopio (1700:n kaasutin), kun lämpötila pysyy alle kymmenen asteen se toimii kuin unelma ilman minkäänlaisia nykäyksiä mutta sitten ilmojen lämmettyä se aavistuksen nypyttää em. tilanteissa. Täytyykin nyt muistaa kääntää tuo tyhjäkäynti talven ajaksi vähän pienemmälle ja ihmetellä keväällä lisää.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 1.12.2007 10:35
Kirjoittaja pressa
kaasuttimen toiminta on optimoitu pakkasille. Ladahan on tehty pohjolan oloihin ja oletuksena on että aina on kylmää.

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 1.12.2007 12:39
Kirjoittaja AI
Joo, sen kaasuttimen kyljessähän lukee "Made in Siberia"!

Lada 1970 kesäkuvia

Lähetetty: 3.12.2007 13:01
Kirjoittaja AI

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 3.12.2007 15:08
Kirjoittaja markku
On se hieno peli , AI kannattaisi alkaa työkseen kuvaamaan se verran jo materiaalia kasassa :wink:

1971

Lähetetty: 13.12.2007 14:47
Kirjoittaja AI
Kaksi viikkoa sitten korjatusta takarenkaasta tarkistin tänään paineet, oli tippunut 0,1 bar, tosin samanverran oli tippunut toisestakin takarenkaasta. Eli ilmeisesti mittareissa vaan hieman heittoa tai oli sen verran kylmempi ilma tänään että painetta oli vähemmän. Mutta hyvä että ei enää vuoda. Tarkistelin samalla eturenkaatkin, oikea eturengas oli nyt jonkin verran vuotanut. Toivottavasti ei ala enempää talven aikana vuotamaan. Täytynee kerran kuussa tarkistella noi paineet.

Lahdessa starttasin auton mutta kuului vain naks. Luulin jo että taas akun liitokset petti mutta öljynpaineen merkkivalo jäi palamaan. Starttasin uudestaan ja pyöräytti käymään. Keväällä toi startti teki samaa muutaman kerran. Laadukas venäläinen startti, puolitoista vuotta vanha ja nyt alkaa jo temppuilemaan!

Startin perhana!

Lähetetty: 19.12.2007 13:42
Kirjoittaja AI
Tänään startti temppuili pariin otteeseen, varmaan 20 kertaa sai avaimesta kääntää ennen kuin pyöritti, naksaus vain kuului. Noin viidellä käynnistyksellä se kuitenkin toimi ensimmäisellä yrityksellä. Mitähän ihmettä tuollekin nyt osaisi tehdä? Uuden solenoidin vaihto ei oikein houkuttele kun noiden venäläisten osien laatu on kerta noin huono, vajaa kaksi vuotta käyttöä ja nyt jo hajalla! Länsimaista osaakaan tuohon ei taida saada? Tietysti voisi siitä vanhasta startista napata ikivanhan neuvostoliittolaisen (vai onko lie bulgarialainen?) solenoidin, se kun ei koskaan temppuillut. Ärsyttävä vika!!!

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 19.12.2007 13:47
Kirjoittaja Jokari
Naks naks... :lol: :lol:

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 19.12.2007 13:49
Kirjoittaja AI
Heti alettiin v*tt*ilemaan...

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 19.12.2007 14:35
Kirjoittaja Jokari
No eihän tarkotus ollut v.ttuilla, mutta kukakohan sitä kampea tarjosi viimeksi käynnistysvaihtoehdoksi...olisko se nyt paikallaan? :wink:

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 19.12.2007 14:40
Kirjoittaja AI
Ei toi kampikäynnistys ollenkaan huono systeemi ole, kylmälle koneelle. Mutta kun tuo piru ei lämpimänä hetken seisottuaan lähde käymään vaikka kuinka tempoo!

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 19.12.2007 20:37
Kirjoittaja AI
Nyt iltasesta kun reissussa tuli käytyä niin startti toimi moitteetta. Johtuu varmaan siitä että oli auto täynnä porukkaa, sitten taas kun on yksin reissussa eikä ole työntöapua mukana niin alkaa temppuilemaan...

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 21.12.2007 14:17
Kirjoittaja AI
Tänään tuli käytyä viimeisillä jouluostoksilla. Kolmannella parkkipaikalla ei tapahtunut mitään kun avainta käänsi, öljynpaineen valokin sammui. Käänsin avainta pari kertaa, kolmannella tai neljännellä kuului naks ja valo ei sammunut eikä himmentynyt. Eli eipä taida vika tuosta startin solenoidista johtuakaan vaan tuosta aiemmasta virtojen häviämisestä. No ei kun pelti auki ja vääntelin johtoja ja käänsi uudestaan avainta, muuta ei tapahtunut kuin öp:n valo sammui startatessa. Sitten irroitin miinuskengän ja ihmettelin sitä ja laitoin takaisin ja taas avaimesta kääntämään, heti lähti! Koko loppureissun toimi ongelmitta. Kävin varaosaliikkeestä hakemassa miinuspuolen akun kengän jossa on koriin tuleva johto kiinni, tuo 1700i:stä napattu on aika heiveröisen oloinen ja aika hapettunutkin, jospa siinä peltikengän ja johdon välinen puritusliitos pätkii. Ostin myös tukevamman pluskengän johon nuo johdot mahtunevat paremmin. Vielä en johtoa vaihtanut mutta jospa huomenna kerkiäisi. Jos sen jälkeen temppuilee niin vaihdan pluskengän. Sitten voisi moottorin maadoitustakin ihmetellä...

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 21.12.2007 14:45
Kirjoittaja Jokari
Saattaa olla tosiaan se koneen ja korin välinen maajohto heikossa hapessa. Yks kerta kytkintä säätäessäni huomasin että oman räppänän johdosta on ainakin puolet karvoista katkennut eikä loputkaan hääviltä näyttänyt.
Enpä jaksanu toista kertaa möyriä latan alle, joten laitoin tollasen kirkkaan miinuskaapelin akun miinusnavasta laturin yläkiinnikeraudan mutterin alle. Ajaa siinä asiansa hyvin 8)

Re: Lada 1970 & 1971

Lähetetty: 21.12.2007 15:00
Kirjoittaja AI
Tuota koneen maadoituksen vikaa en oikein pidä todennäköisenä kun virrat häviää koristakin, eli kun virrat häviää kokonaan niin minnekään ei tule virtaa. Mutta jos ei noiden kenkien vaihdolla tokene niin värkkään tuollaisen lisämaadoituksen koneelle, vaikka sen laturin kiinnikkeen kautta (kerkesinkin jo miettiä että mihin sen helpoiten värkkäisi...). Tuossa -70:ssä onkin hieno lisämaadoitus (vai mikä lienee), puolan alta lähtee ohut johto jakopään peitelevyn mutterin alle. Jos se olisi ainoa maajohto koneelle niin varmasti savuaisi startatessa!