Tere tere. Se kone oli täysin vakio, mutta bensan syöttöä hallitsi tuolloin Toyotasta peräisin oleva Aisan-kaasari, joka oli tietysti 2 kurkkunen ja täysin mekaaninen. Kaasari ei tietysti käynyt jaoltaan Ladan imusarjaan, mutta pienella viilauksella keskittämisellä se pelitti täysin.
Kone oli mitä uskomattomin, kavereiden hauskasti "köhmän spesiaaliksi" nimeämä (minusta tuntuu, että olen kyllä hehkuttanut tätä täällä jossain aiemminkin), koska se oli kasattu kahden koneen "jätösosista". Eli lyhyesti. Laakeriliuskat katolle ja sitten siitä valitsemaan vähiten naarmuisia paikoilleen ja vahvalla 85W-90 hypoidiöljyllä kyllästettynä tietysti. Männät oli ruostuneet kiinni sylinteriin, joten liuottelin niitä sitten dieselillä ja kun sain männät liikkeelle, niin ajoin porakoneella sen ruosterantin pois pytyn seinämästä

. No motti kasaan, mutta ei puhettakaan mistään momenteista, koska kone meni täysin jumiin. Tässä vaiheessa tuli veljeni hallille ja kysyi, että mitä helv...ä nä tiet?? Ei tule toimimaan koskaan, sanoin siihen; Ehkäpä ei, mutta kokeillaan kun on aikaa ja intoa. Runkolaakeripukit kiristin silleen että "heivasin" kampiakselia edestakaisin samalla pukkeja kiristäen ja heti, kun kampura alkoi tahmata kiinni, niin siihen jätin

Motti kasaan ja mikä tulos...startti jaksoi pyörittää täydessä latingissaan juuri ja juuri ilman tulppia (ei yllätys sinänsä) No tulpat paikoilleen ja se vähäinenkin pyörintä loppui siihen..Lada köyden perään ja traktorilla hinaamaan....1v harana tulee poikittain....2v harana tulee... 3v harana tulee perässä voi helv... 4v silmään ja kytkimellä nytkyttäen mottori alkaa jurrata takeltaen

Noin kilometrin hinauksen jälkeen LADA PYÖRII, mutta vaivalloisesti, eikä ota kierroksia juurikaan. Ajoin takasi hallille ja apulaitteet sekä syylärit ym. kiinni. Sit vaan muutaman kerran hinausta ja pikkuhiljaa ajoa, sehän vetristyi melkolailla. Ainut , että öljynpainevalo syttyi palamaan noin 1 kilometrin ajon jälkeen, koska öljy karkasi "yllättäen" laakeripukkien välistä, mutta tämä korvattiin ruhtinaalisella yli 6 litran jäteöljymäärällä (pakkovoitelu!). Kovilla kierroksilla valo sammui myös lämpimänä eli ei siis ajoa haitannut koska sillä ajettii kaasupohjassa aina, niin kauan kuin tiellä kesti. Loppujen lopuksi tätä moottoria ei ajamalla hajotetuksi saatu, vaikka yritys kahden talven aikana oli kova..ennen poiki laatikko ja osaksi myös kori.
Tämä oli siis vaan itseäni henkilökohtaisesti kiinostanut testioperaatio ja erittäin halpa sellainen. Tiedä sitten olisiko syönyt vielä enemmän OZON-kaasarilla?? Kaikkea sitä pitää optimistinkin kokeilla...en sillä että tässä mitään järkeä olisi, hauskaa kuitenkin

Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...