Sivu 15/25
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 7.6.2010 0:22
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Vai muka UuTuuria. Ei sentään aina.
Kaikki sähköt, kattovaloa lukuunottamatta pelaavat. Käsittämätöntä. Jopa oviavausvaroitusvalot!
Laturista ei ollut irti kuin se yksi hiilipaketilta tuleva johto apikostaan. Kävin kyllä kaikki sulakerasian pohjan liittimet läpi puhdistaen ne. Lisäksi kaikki 3 sulakerasian alla olevaa muoviapikoa avasin ja puhdistin. Niin ja tietysti laturin piuhat irti ja uudelleen kunnolla kiinni.
Sitten alettiin tietysti purkamaan laturia irti, kun ei muka auttanut. No, sehän nyt on jo vasemman käden rutiinia kun se on aina tehtävä. Remeli irti ja ai niin. Se pohjapelti. Nostelin vähän ja pohjapelti pois. Sinne sitten ruiskimaan CRCtä ja kas! Yksi piuha irti. Kokeillaas ja jos vaikka olisi onnea!
Ja Onnea oli! Latasi kuin ei ikinä olisi lataamattomuutta nähnytkään. Latauksen merkkivalo, latausmittari ja pääasia että itse Lataus toimivat.
Olin näköjään laittanut jotkut hemmetin jäähdytysjärjestelmän pesukamat sisään silloin ennen kun laittelin seisotukseen herra ties 2.5.2008 ja juuri olin katsastanut 6.3.2008. No, tällaista se homma on kun harraste on vuoden ikäinen. Ei älyn häivää.
Kuumentelin nesteet käyttäen hiljalleen konetta. Ei käryjä, ei kuplimisia mistää pakosarjoista eikä kansipahveista. Nesteet kuumana lohkoproppu auki. Termari pysyi auki, joten saatiin paremmin kamaa ulos. Vähän sakeaa, mutta olin tainut huuhtoa tuota järjestelmää jo silloin aikanaan.
Laitoin kesälirut sisään. 1osa vihreää 2osaa vettä. Ensin näytti, että eipä toimi lehta. Syylärin korkki auki vähän pulpahti. Kokeilin lehtan ja toimi. No, pantiin sitten syylä täyteen, korkki kiinni, paisarin letku paikalleen, paisariin kamaa ja odotetaan. Nousi lämmöt niin hemmetin korkealle mittarin mukaan. Mutta ei pulpahtanut paisari. Sitten vähän jo paisari höyrysi... Ja pörähtihän se lehtakin.
Onhan tuossa vielä monta kommervenkkiä ennen varsinaista kovaa ajoa, mutta lähellä jo ollaan. TinneriTissutusta, siivoilua, simpsimistä ja mitä kaikkea sitä ei ole muistanutkaan.
Jotain kuviakin yritin näppäillä, mutta tulivat sellaisia, että 10sanalla kuvaa enemmän, joten jää laittamatta. Josko se taas tähtäysaukko ja kädentärinä löytäisivät paremman kombinaation joskus toiste niin laitetaan mahdollisimman harhauttava kuva HienostaMaalauksesta

Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 8.6.2010 0:41
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Niin, kerrataanpa vielä: Tämä toilailu siis alkoi korotetusta suojatiestä hyppäyttämisellä ja vähän jarruttamalla sen jälkeen voimakkaammin. Eli takajarruputkien räjäytys!
Seuraava kuva kertokoon, mihin tämä kenties hetkeksi päättyy ja helpottaa.

Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 8.6.2010 1:12
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Melkeinpä ehdin tuossa tänään jo elätellä toiveita huomisesta...
Niin siis siitä että mennään näytättämään tätä Virallisille Valvojille. Hyvä etten jo meinannut keskeneräisenä kiittää tekniikkaa syynäyttämään. Ei sentään kiidetty ensimielitekojen perään. Eli siis sitä kuuluisaa VikaListaa hakemaan
Tinneritöitä ensin. Ei pure tinneri kovinkaan nopeasti sinkkimaaliin. Hyvä niin. Ei korkannut muukaan maali samalla. Pikkutäppipaalauksia vielä virhehiontoihin, sisutan siivous ja pesua sisältä ja mitä kaikkea. En edes tiedä. Valmista halusin ja oli aikaa tehdä.
No, ne etujarruputket sitten piti räjäyttää ja hyvä niin. Näillä reisillä ja massalla se käy helposti kun vähän poljeskelee. Oikean etujarrusatulan sylinterin välinen kaariputki rähähti satulan nokan alta eli siitä paikasta mikä varmasti on heikoin ja missä mössö muhii eniten.
Siispä putkenvetoa tiedossa. Muuten tuosta ei sitten puutu kuin takakuraläpät, takasisälokarit, etupenkkien päälliset ja KovaaAjoo!
Ai niin. Puskurit meni paikalleen vahingossa kun jaloissa pyörivät. Myös paksussa pakkauksessa ollut uusi kromimaski tuli viskattua keulaa. Tämä täysin vastoin tyyliäni. Eli yleensä aina jotain vanhaa. Jos sitä vielä tuota uutta säästäisi... Saattaa tällainen olla jo mennyttä.
No, kun on näin paljon vaivaa nähnyt niin kivahan se on laittaa jotain ihan uutta.
Mutta saa nyt taas nähdä että koska tuo putkiveto alkaa. On sinne laiteltu liuotteet muhimaan että lähtevät sitten osat irti. Kaariputkien liittimet sai tietysti helpolla irti kun katkoi putken, nuljutti sen liittimen juuresta poikki, löi hylsyn kiinni ja avot. Siiten vain liittimet valeeseen takaisin, ettei satulan kanavaan mene könttiä kun alkaa räpeltää.
Pallojakin ja raidetangonpäitä tarkastelin, mutta kun en niistä hirveästi ymmärrä niin tiedä sitten osasinko niitä oikein tulkita. Kyllä minä ainakin väljän raidetangon pään osaan jos katsoa. FINEssähän sellainen oli.
No, tähän nyt vielä pari kuvaa.

Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 8.6.2010 8:10
Kirjoittaja lada.h.s
Etkö ole ottanut koiraa Ladan kyytiin? Sen verran apean näköinen tuo oli.

Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 8.6.2010 16:19
Kirjoittaja tinuri
Neiti on aina tuon näköinen. Kunhan itse saavutat saman iän, niin et enää samalla tavalla säntäile kuin nyt voit. Ja varmasti on Neiti päässyt Ladan kyydissä olemaan.
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 8.6.2010 22:20
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ainahan se VanhaPiika kyydissä on. Lähtee Itärajaakin Ihmettelemään, jos vain löydän sen passin. Nyt on vaan sellainen sisusta tuossa IIZIssä, että täytyykin olla kunnolliset aluset NeitiKeväälle. Tai kai niitä nyt vähän aikaa sitten säästelee ja sitten antaa menne.
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 8.6.2010 23:03
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kai ne etujarruputketkin sitten tuli vedeltyä. Enemmän ja vähemmän helppoa. Muutama työvaihe väärässä järjestyksessä ja taas vaikeuksia. Ei nyt mitään katastrofia, mutta ylimääräistä hankaluutta ja vaivaa.
Ajattelin sitten saada vekottimen jo Syyniin tänään. Varasin ajan 17.00. Ehdittäisiin vielä ToivoElmeriArmaan kanssa Linnunlahdelle. 20m ja vasen etupyörä kahnutti Melberiin siihen malliin että...
Perutaan aika ja lähdetään sitten vaan Linnunlahdelle. NeitiHauHau oli matkassa ja vaikuttipa raukka aivan Dementoituneelta. Ihan kuin olisi kysellyt elämältä että missä ollaan ja miksi. Voi raukkaa.
Ajettiin Toivon kanssa vielä pieni (moottori)pyöräkolari. Siitä pientä harmia. NykyNuoriso ei törmäile, kaatuile, kynnä ja haavoitu niin paljon kuin kenties ennen joten pienikin törmäily pelästyttää ja tulee lohduton olo. No, kyllä me Pojat siitä selvittiin.
Sittenpä taas IIZIn kimppuun. Satulan yhdysputkien muokkausta. Oli Bromanilla kesäpoika tehnyt vähän pitkät yhdysputket. Kesti nimittäin etujarruputkien teko 30min. Vielä siinä sitten ylpeänä esitti, että olin vähän jarruputkiteko-opissa. Minä siihen, että sehän on mukava. Tai olisi muuten, ellei eräs NeitiHauHau olisi jäätyään vähän jälkeen kurvannut eräästä kurvista vähän vanhasta muistista ja en saanut sitä kiinni. Ai jaa. No, ei kai näissä putkissa nyt kovin kauan mennyt. Ei niin. 30min. Onko tuo sitten kauan?
Viimeistelyä ja viritystä. Konepeltiohjurit, sisustan meinasin peitellä todella hienoilla päällisillä, mutta eiväthän ne etupenkkipäälliset SL -penkkiin käyneet. No, jätin taakse PornoPenkit ja edessä on alkuperäinen kuosi.
Ihan kivasti nyt pyörii ja yhdysputket muokattu niin, että mahtuu Melberit pyörimään, ei ota tukivarsiin, ei ota mihinkään eikä missään asennossa.
Nyt sitten takajarrut jyristävät. Liekö sylinterit pullahdelleet hemmettiin. Toimiviksi niitä luulin kun nehän ensimmäisenä silloin laitoin. Mutta onhan tuosta aikaa. Avattava nekin siis eli ei huomennakaan syyniin. Mitähän vielä.
T-kappale takana nippareilla kiinni akseliin. Kierretappihan meni juuresta silloin heti. T-kappaleki meni kappaleiksi aikanaan. Käppäri ottaa vasta jossain 60asteen tietämissä ellei enemmänkin tarvitse nostaa. Ja säätääkö ei sitten saisi? Pakkohan se on. No, kunhan katsoo ne takajarrut vielä kerran. Irtihän nuo ovat olleet monta kertaa tässä välillä, koska rummut olivat pois pyöräkotelotilan maksimoimiseksi.
Ja voihan sitä tulla vaikka mitä eteen. Eturenkaita heiluttelin yrittäen muistella mitä se Syynissä aina kokeilee. Eli väljiä ja kolinoita etsin. En minä niitä löytänyt, mutta voihan sitä olla vaikka kaikka puslat, pallot ja raidetangonpäät säpäleinä sitten kun se siellä on.
Tämä vehje on nimeltään IIZI. Saa nähdä saanko sillä joskus Iisejä kilometrejä. Moottori apulaitteineen on timmi. 87 000 ajettu. Ei 187tuhatta. Tai sitten joo. Mistä näistä enää kohta tietää mitään. Loputonta suota.
Vielä en silti vaihda merkkiä. Jos 10vuoden Lataaminen ja 3vuoden Värkkääminen saa vaihtamaan merkkiä niin sitten ei ole Mikki- vaan MinniHiiri mieheksi.
No, kohta pääsen taas ajelemaan muiden TakaPotkuja. 3vekotinta vielä toimitettavana Rokkareille.
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 9.6.2010 14:17
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Vasen takajarru se oli joka kahnutti ja jyristi. Sain herkistettyä.
Kovalaiseen Syyniin. Kommentteja:
Lähtiäisiksi: Ettei vaan olis viimenen matka
Päästötestiin: Tämmösen kun saisii iliman katalysaattorii olevan. Jaa tämä ei oukkaa vähempipeästöne. Mutta tuossaha lukkoo 6.3.1991. Jaa e se o. Mistä se tämmössen helemen löösit.
Kuljettajaa vaihdettaessa eli ennen pukilta ajoa: Helevetin hyvi ja nätisti out entistellynnä. Kylä kääp varmana tuola katteeks.
Liikenteessä siis.

Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 9.6.2010 21:50
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Käsijarru täytyy tyypillisesti käydä näyttämässä jälkeenpäin.
Mutta mitäs Poijaat tehdään kun sitä ei kuulemma saa Kiristää???

Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 9.6.2010 21:55
Kirjoittaja Jokari
Paljonko niissä jarrukengissä on pintaa mm?
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 9.6.2010 22:04
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Pintaa näyttäisi olevan sen verran, että haen Venäjältä uudet huomenna. Samalla kai nuo sylinteritkin vaihtaa, koska vasen oli ihan jumissa ja herkistelty sylkkä ei kai kauan enää kestä.
Niin on helppo homma tuo takajarrun laitto, että sen teen mielelläni. Etujarruthan oli kaikilta muilta osin laitettu ennen minua, paitsi ne putket.
T-kappaleen nippusidekiinnityksestä sanoi että tuo voisi olla kyllä ihan omalla kiinnitykselläkin. Kyselin mahdollista putki- tai letkuliitin kiinnittämistä. Sanoi, että ei se kiinnitys hyvä ole niinkään, muttei moinen häntä haittaa.
En kyllä rupea taka-akselia pudottamaan, poraamaan kierretappia pois, vetämään uusia kierteitä ja tapittamaan. Pitää vain huolehtia siitä, että T-kappale on aina edes jotenkin kiinni.
Tankkia on vähän vakautettava, koska oma pantakiinnitys on pois. Pikkuisen tuntuu kolisevan korotetuissa suojateissä. No, siihenhän on sata keinoa. Nythän se on sidottu remeleillä pannastaan, joka siis on kontin puolella. Se vastakappalepanta sieltä ulkolaidalta on pois.
Mutta on se jotain ajaa TakaPotkulla, joka on siis ajo-ominaisuuksiltaan erinomainen. Vaikka on 175 uudet Euromasterit niin ei hae. Ja TakaPotkulla viitsii ajaa rauhallisesti tai siis paljon rauhallisemmin kuin Saranalla.
No, katsoo huomisen VenäjäRetken. Katsotaan sitten.
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 9.6.2010 22:06
Kirjoittaja Jokari
Uudet rojut kiinni ja käsijarrun säätö niin että menee max. 5 naksua. Näin olen tehnyt aina eikä ikipäivänä mitään ongelmia käsiajarrun kanssa.
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 9.6.2010 23:08
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
En minäkään tykkää jos se kahva nousee kattoon. Ei sen niin varmaan kuulukaan nousta. 5 on Bueno.
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 10.6.2010 1:06
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Alan muuten olla kurkkuani myöten täynnä (Entisiä)LataAsiantuntijaÄijiä!
Taas oli konttuurilla yksi. Ihan mieletön junttura. Aiemminhan kerroin tuolla VäliPalajutussa siitä tullijonossa olleesta tyypistä joka oli Sortavalassa korjannut jos ei satoja niin useita useita useita kymmeniä Axteceja ja varsinkin niiden päästöjä. Kysyin, että miten siellä niitä korjasit kun ei Venäjällä niillä liiemin ole ajettu ja jos on Suomesta tuotuja niin katalysaattori on revitty heti hemmettiin ja laitettu normaali kaasari tilalle. Äijä vaan silloin totesi, että on niitä Venäjällä ollut tuhansia kun kerran siellä on tehty. Niin varmaan!
No, tänään konttorilla söin ulkona leipiä ja ryyppäsin kahvia. Siinähän niitä äijiä patsasteli. Eräs totesi että on siinä jollain Lata. Osoitti sanasensa minulle. Vastasin että niin näyttää olevan. Sinunko? Minunpa. Vähän aikaa hiljaa.
Et ostasi Latoja. Ostan toki, jos vuosimalli ja hinta saadaan kohdilleen. Hyviä 1500s ja 2105 on paljon. Niin miltähän vuodelta? No, ainaki 1992, 1994 ja siinä main. Kiitos vaan, mutta niitä vuosimalleja ei ole tapana ostella. Jaa ei kelpaa? Kuten sanoin ei kiitos. Mikä niissä vikana sitten on? En vain ole niistä vuosimalleista kiinnostunu. Ihmetteli. Kysyin että onko katsastettuja. Ei, mutta leimalle vaikka heti. No, laita leima perssiiseen niin katsellaan sitten hintoja. Emminä kehtaa. No, asiahan on sillä selvä.
On Samaroita. Et ostasi. Ostan kun samat ehdot katsotaan kuntoon ja sopiviksi. 1993 ois ihan ruosteeton ja 70tuhatta ajettu. Ei kiinnosta vuosimalli. No, on vähä enämpi ajettu 1994. Ja on timmi kone. EI KIITOS!
Huonosti on maalattu Lata. Minä oo maalannu useita satoja Latoja. No, sehän o hienoa. Mutta kuules Äijä! Olehan vähän vähemmän lausumatta miehen ensimmäisestä automaalauksesta. Että mitä? Kuulit oikein. Olet nätisti lausumatta vähemmän MIEHEN ensimmäisestä maalauksesta. Ja oli lausumatta hetken mitään.
Olisi noita jarrupainesäätimiä ihan alkuperäsiä. Niinhän niitä on monella. Et ostasi. En. Jarrurumpuja on ja levyjä. No, sehän on mukava. Osta pois. En osta Suomesta muuta kun hätätilanteessa. Niin mikset osta? Ostelen muualta. Olis muutaki osaa. Antaapi olla.
Onneksi Kovalaisen rempsein Syynääjä tulikin sitten ja otti IIZIn. Sanoin että vihdoin tulit ja päästään matkaan. Siihen sanoi sen että ettei vaan Viimeiselle Matkalle. Luuli selvästi AxtecHirviöksi. Niitähän siinä olisi sillä LataMaalariÄijällä ollut. Miksei vienyt Syyniin kun kerran niitä sinne olisi mielellään otettu.
En näköjään osaa suhtautua tuollaisen todella kovan projektin jälkeen kovin Lempeästi noihin (Entisiin)LataAsiantuntijoihin. Ei vaan pysty kykenemään.
Re: 2107 1600SL -90 IIZI
Lähetetty: 10.6.2010 1:33
Kirjoittaja Jokari
HV olisi kuitannut heti kärkeen koko tilanteen
Ei sillä, olen itsekin törmännyt vähän samantyyppisiin ja osaavat olla todella rasittavia.