1500 Combi DeLuxe case closed

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kaasarilla mennään. Vekotin on se kummallinen viritys daaz-weberin rungolla ja ozonin alaosalla, alipainehäkkyroitä ei ole eli kakkoskurkku on mekaaninen. Hyvin tuntui soppaa tulevan, heti lähdetään kun polkaisee. Ainakin tyhjäkäynniltä tuntuu ryntäävän äkäisempään kuin vakioruutta.
Miten sitten lienee asianlaita isoilla kierroksilla ajettaessa, kun tuo on 1500:n kaasutin, tai ainakin sellaisesta koneesta se on.
Jakajakin on kärjellistä museotavaraa ja väljä laakeri vieläpä, hyvin tuntui kuitenkin pysyvän mukana, täytyy rassata tuohon pikkulohkon jakajaan pidempi akseli kun siinä on tiukka laakeri ja tuoreet kärjet.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

eikös meinaan kulje hyvin. kokemuksesta voin sanoa että normi 1700i katilla kulkee laiskemmin kuin kaasutin versio samasta koneesta, turha alkaa ruiskua vääntämään. olisi varmaan kannattanut vaihtaa se jakopään kansi, niin olisi ajoitusmerkit. kaasuttimeksi vielä 21073-1107010 eli 1700:n oma lisenssi solexi, ei ole mikää axtekki vaan ihan käsiryypyllinen, isommilla suuttimilla ja luonnollisesti vaiheittain mekaanisesti aukeevilla kurkuilla.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Niin no ei kai tuommoinen vähäpäästöiseksi aivopesty ykspiste anna samanlaisia tehoja kuin joku hyvä kaasari... :lol:

Jakopään kansi ja siiva menee kyllä myöhemmin vaihtoon, nyt en saanut lyötyä sitä mutskua auki joten annoin olla, nyt kiinnosti enemmän saada se öljynpaine kuntoon. Ja olihan siinä se yksi ja ainoa YKK-merkki, niin sai sen sentään käyntiin, kokeilemallahan se ennakko on kuitenkin haettava kun ei se tuossa 1500:n kärjellisessä varmaan ole tuolle koneelle täysin oikeanlainen.

Noita lisenssisolexeja ei varmaan helposti saa, ja eikös se tartte paluulinjan tankille? Orkkissytytys olisi kyllä saatava ennemmin, kaasariksi vois sopia joku iso weberikin.

Tarttee paiskata se konepelti paikalleen ja lähteä kokeilemaan baanalle miten sillä pääsee elintasoautoja karkuun. 13mm lenkki mukaan että saa ruuvata syttyvä.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

jos joku pystyy venäjältä tuomaan niin orkkis-solexeja on sieltä löytynyt aika hyvin. Paluu linjaa ei tarvitse tehdä, kaasuttimen paluun voi tukkia ja se siitä.

ton koneen kaasutin version orkkis sytkää eli kärjetöntä jakajaa ei ole koskaan löytynyt venäjältäkään vaikka on ollut haussa. 1500/1600 mallien kärjetönkin toimii, mutta 1700 jakajassa on kai erillaiset keskipakosäädöt, olisiko sitten parempaan päin eli vielä lisää tehoa, mut voi kai sitä tuunailla itsekin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Jaa eiköhän toi Weber DGV olis ihan passeli kaasari tohon vehkeeseen, niitä varmaan löytääkin helpommin kuin noita orkkis solexeja :wink:
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Jaa mutta eikös AI laittanut solexin ja minä muistelin että paluulinjan kanssa? Itse ajattelin jotain kakslitrasen koneen weeberiä niin voisi piisata soppa. :twisted: Kai sitä sitten menisikin...

Niin no jos tuo isolohko ei korkeapuristeisempana siedä niin paljon ennakkoa kun tavan 1500, niin silloinhan tuosta normijakajasta voisi saada paremman viilaamalla niitä keskipakopainoja kevyemmiksi, tai jtn sinnepäin?
Tuntuisi ainakin että kierroksilla olisi vähän liikaa ennakkoa, nakutus kyllä vähentyi kun säädin syttyä myöhemmälle, mutta nyt ei ihan niin äkäiseen ryntää alakierroksilta.
Alipainesäädin ainakin tuntui sotkevan kuvioita, siinä keskikierroksilla kuului kevyesti kaasuttaessa selvää nakutusta joten nyppäsin letkun irti ja nakutukset hävisi ja kierroslukumittarikin lakkasi heilumasta kun säädin ei enää nyi sitä väljää kärkisiltaa.

Ohittaessa kiihtyi mukavasti nelosella 90-140 mutta sitten alkoi ryytyä meno ja rupesi nypyttämään, tuumasin jo että joko jotain meni rikki, mutta yksi tulpanjohto oli vain hypännyt irti kannesta. :roll:
Jonkin verran sopan puutetta voi kuitenkin olla kun ajaa pidempään isoilla kierroksilla, josko se hönii kohokammion tyhjäksi tai sitten ei vaan tule suuttimista tarpeeksi.

Koneen täysin lämmettyä öljynpaineet laskee hieman kylmään koneeseen verrattuna ja ovat siihen pikkulohkoon nähden edelleen vähän alhaisemmat mutta tyhjäkäynnillä mittari näyttää normaalisti nollaa eikä valo vilkahdakaan ennenkuin koneen kiusaa melkein sammuksiin.
Vanhalla öljypumpulla valo loimotti kuumalla koneella jos kierrokset oli alle 1500.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo AI laittoi paluulinjan, mut julle-sedän autoon ei laitettu ja hyvin on toiminut. Julle-sedällä on ihan 1600:n kärjetön jakaja ja sillä ei ole ollut mitään sytkäongelmiakaan. auto on kaikinpuolin toiminut hyvin.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Onkohan siinä kärjettömässä muuten samanlaiset ennakot kuin kärjellisessä? Minkähän verran Jullella on perusennakkoa?

Toikin kaasari pelaa nyt normaaliajossa melko hyvin ja kaveri tuntui 2107 vakioruutalla jäävän kiihdytyksessä jonkin verran. Tosin onhan mulla vähän lyhyemmät välityksetkin.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

noista jakajien ennakoista en osaa sanoa ihan heti, joku varmaan tietää suoraa niin voi kertoa.

Julle-sedän perusennakkoakaan ei tiedossa, kun en itse ole systeemiä kasannut, mutta 1700 kaasuti Nivassa on meikäläisille bensoille 3 astetta ennen ykk. mutta sen kerran tutkin että tuon nivan jakajassa on noi ennakon säädöt erillaiset kuin 1600 Nivan kärjelllisessä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Täytyy nyt ensikseen vaihtaa siihen parempaan jakajaan akseli ja päästellä sillä.

Rikastin on jotenkin outo, ennen luulin että se antaa liikaa huikkaa 1200:lle mutta tuota isolohkoa ei kyllä kärsi ryypyttää senkään vertaa. Lämmintä konetta startatessakin pitää sopivasti kaasuttaa.
Kammella käynnistäminen olisi varmaan mahdotonta. Siksi otinkin startin irti kun starttaaminen meni välillä naksutteluksi. Olisin tarkistanut solenoidin, mutta se olikin sellaista mallia mitä ei saa puretuksi. Putsasin ja laitoin solenoidin takaisin ja tuntuu se nyt taas toimivan.
Startilla saattaa kyllä olla hieman lämpimät oltavat ilman sitä suojapeltiä, tosin sitä ei ole ollut autossa enää kolmeen vuoteen. Pakosarja tuntuu kuumenevan nyt melkoisesti, olisiko putki vähän tukkoinen tuommoiselle koneelle.
Moottorin lämpö nousee muutenkin kovemmassa ajossa vähän yli yhdeksänkympin mutta laskee kun vähän keventää.

Vedetkin olivat vähän ruosteiset joten vaihdoin ne, täytyy vaihtaa vielä pikkulohkossa oleva uudehko vesipumppu tuohon.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Imusarjalta pumpulle menevä vesiletku oli liian iso kaasarikoneen imusarjaan ja vuoti, joten rupesin sitä vaihtamaan. Päätin sitten vaihtaa saman tien sen vesipumpunkin.
Eihän se ilman onkelmia sujunut, kun isolohkon pumppu oli kasattu jollain possuliimalla ja se ei meinannut lähteä irti ja tiivistepintaa ei saanut millään puhtaaksi. Yksi pinnapulttikin pyöri irti, joten päätin vaihtaa sen kotelonkin, onneksi sen tiiviste jäi sentään ehjänä lohkon kylkeen. Tuli vain turhaan auottua se ehjä pumppu ja pelkäsin että se jäisi vuotamaan.
Lämppärin putken laippa oli jotenkin kiero ja kiristin toisen pinnapultin pas2, onneksi venakopan pinnapultit on sopivia. Tiivisteeksi löysin irtonaisesta lämppärin kennosta tulipellin läpi tulevan putken välistä paksun kumitiivisteen.
Vaihdoin vielä samaan syssyyn sen ylävesiletkun liitännänkin, kun tuossa on turhaan se lämpöanturi.
Vanhoista tiivisteistä huolimatta mistään ei vettä vuotanut, kun käytin koneen lämpimäksi. Jätin vielä pahvia alle jotta vuodot näkyy jos niitä ilmenee.

Startti vaan naksuttelee edelleen joten täytyy repiä se vielä irti ja katsella jostain toimiva kokoonpano sinne.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Otin 1200:sta jakajan kaikkine tarpeineen ja vaihdoin siihen tuosta toisesta pidemmän akselin, niin sopi isolohkoon. Kärkisilta on tiukka ja kärjet uudenveroiset.
Sysäsin sen paikalleen ja säädin ennakon noin nollaan, auto käyntiin ja kokeilin miten kiertää. Ruuvailin sinne tänne kunnes kävi vielä 7000rpm tasaiseen nakuttamatta joten jätin siihen. Tarkistelin ennakkoa virtakynän kanssa, mutta tuossa ei ole kuin yksi YKK-merkki, josta utsimalla arvioin että ennakkoa lienee pari-kolme astetta.

Kottero kulkee nyt niin hyvin että sillä tulee hurjasteltua, laskeskelin että bensaa menee kympin verran satasella. Täytyisi laskeskella vähän tarkemmin, mutta kahdella eri autolla ajellessa tahtoo laskut mennä helposti sekaisin.

Starttikoneeseen on kyllä kohta vaihdettava se solenoidi, vaikka kyllä se vielä naksuttelemalla lähtee veivaamaan.
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Se on voima mikä puhuu, mutta ei sen kyllä huutaa tarvitsisi. :roll:
Tuon isolohkon pakoäänet on melkoisen paljon voimakkaammat kuin pikkulohkossa, vaikka putki on edelleen sama. Täytyisi kohta väsätä ehkä vähän paremmin virtaava putki, mutta mieluummin hiljaisempi eikä mitään mölyrööriä.
Ei se kaverin vakioruutta noin meluisa ole, tosin kai siinä vaikuttaa se kissa putkessa melkoisesti pakoääniin.
Rumempiääninen tuo kone on muutenkin, liekö ihan ehjäkään.

Startti on toiminut nyt pari viikkoa hyvin kun tuli vaihdettua sinne ehjä.

Tänä aamuna rupesin pesemään taas ötököitä tuulilasista, mutta läikytin vahingossa pesuainetta konepellille, joten tuli sitten lopunviimein jynssättyä puhtaaksi koko paska. Eipä se siitä erityisemmin kaunistunut, kun maalipinta on niin surkeassa kunnossa, mutta maalaukseenhan tuo on joskus menossa. Paino sanalla joskus.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Isolohkossa on kyllä selkeästi kovemmat pakoäänet kuin näissä pikkukoneisissa vaikka isolohkossa on muuten sama putki ja vielä kissakin.
Mulla onkin kova mietintä pitäisikö laitattaa vain läpihönkivä takapönttö vaiko 2 tuuman ränniä katilta saakka+vain ovaali läpivirtausvaimennin perään. En sitten tiedä tulisiko jälkimmäisellä satsilla liiankin kovat äänet :? :?:

Mutta tolla vakioputkellakin röpisyttää aika kovasti kun polkee paikallaan kaasua...onko jotain vikaa kun ruiskukoneella tekee noin?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
markku
Viestit: 1098
Liittynyt: 31.3.2004 14:12
Paikkakunta: Neuvoton / Hamina

Viesti Kirjoittaja markku »

Ei kai aivan normaalia että röpisyttää sillä lailla .... esim minulla tosi hiljaiset äänet isolohkossa vaikka antaa kenkää paikaltaan , äänet tietysti kohta muuttuu kun 2 tuuman putki paikallaan .
Vastaa Viestiin