äölkjhgf kirjoitti:Teinpäs tänään sellaisen homman, jotta vaihdoin moottoriöljyt tuohon satakymppiin. Ja saab 900:n suodatin meni heittämällä paikalleen. Edellä mainittu ei liittyne aiheeseen

Tein siis sellaisen homman, että laitoin Saab 900 192cc/min suuttimet tuhon latuskaan 132cc/min suuttimien tilalle. Hommaa oli pariksi tuntia. Huomenna näkee lähteekö paremmin käyntiin kylmiltään, testiajo lämpimänä osoitti reilun tehon kasvun. Ja kävi ilman ongelmia. Olen olettanut siten, että kun lada käy aikansa liian laihalla, lyö se vikakoodin päälle ja varmuudeksi tunkee liian rikasta seosta. Jos siis suuttimilla estetään liian laihalle meno, ei vikakoodia tule ja auto kulkisi pienemmällä kulutuksella. KO?
No tuohan selvinnee viikon kuluessa. Vikakoodeja ei kuitenkaan ilmaantunut 60km:n matkan aikana, ennen suuttimien vaihtoa lamppu syttyi loistamaan jo 20 km:n ajon jälkeen.
Ja polttoaineena edelleenkin raaka RE85.
Terve!
Kyseinen vikakoodi oli siis P0171. Koodi syntyy vikamuistiin ja sytyttää vikavalon, jos (hieman yksinkertaistaen) kahden ajosyklin aikana polttoaineen syötön pitkäaikaiskorjaus (fuel trim long term) nousee yli 1,225:n. Toisin sanoen happitunnistimelta saatu tieto vaatii syöttämään polttoainetta enemmän kuin 22,5 % yli "taulukkoarvon".
Koodi ei siis välttämättä tarkoita laihaa seosta, mutta käytännössä kyllä, erityisesti jos moottori kärsii tehonpuutteesta.
Ko. tapauksessa järjestelmä ei syötä rikasta seosta "varmuuden vuoksi" jo pelkästään sen vuoksi, ettei järjestelmä voi lisätä syöttöä enempää kuin 25 % "taulukon" yli.
Suuttimien vaihto suurempiin on mielestäni järkevä toimi, ja mainitut Saabin suuttimet suuruusluokalta oikean kokoiset.
Suuttimien vaihdon vaikutus kulutukseen lienee pieni. Suuttimien vaihto suurempiin saanee aikaan myös kylmäkäynnistysrikastuksen kasvun, mikä on etanoliajossa pelkästään hyväksi.
***
Tov.
äölkjhgf, kiinnostaisi tietää, miten moottori käyttäytyy suuremmilla suuttimilla, kun polttoainetarve on minimissään. Toisin sanoen polttoaineena on pelkkä bensiini, moottori ja voimansiirto ovat lämpimiä, moottori käy tyhjäkäynnillä ja generaattorikuorma on mahdollisimman alhainen (kaikki mahd. sähkölaitteet siis pois päältä).
Olisi hyvä, jos voisit tätä asiaa joskus kokeilla ja kertoa tuloksista.
Toinen kysymys olisi tietysti pakkaskäynnistys pelkällä bensiinillä, jolloin - lähinnä teoreettisena - mahdollisuutena on liika polttoainemäärä. Tätä koetta saanemme nyt odottaa jonkin aikaa.
Toivotan menestystä E85-ajoon; mukava nähdä että boardilla on uuden kokeilijoita ja tutkijoita, eikä vain niitä, joiden mielestä on syytä pysyä puussa ikuisesti, koska alas laskeutumisesta saattaa seurata ties mitä kamaluutta.
SvS