E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

LadaNiva kirjoitti:Sdelano: Auto on vm 2000 Samara 1.5, mutta valitettavasti minulla ei ole koodia, vain tämä Delta-auton suomennos siitä :(
Terve!

Yksikään tuntemani vikakoodi - ei standardoitu, eikä autonvalmistajan valittavissa oleva, eikä varsinkaan Ladan vikakoodi - tarkoita edes kovin vilkkaalla mielikuvituksella ilmamäärämittarin ja joutokäyntimoottorin hetkellinen toimintahäiriö.

Tov. LadaNiva, jatkaisin ajamista aiempaan tapaan.

menestystä
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
LadaNiva

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja LadaNiva »

Jahas, Delta kehittänyt siis hieman omalaatuisia tulkintoja... Kiitoksia avusta joka tapauksessa!
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

äölkjhgf kirjoitti:mutta silloin Radio Pooki pitää hakea uudestaan.
Missäpäin Pohjois-Suomea sitä vaikutetaan kun Pookia kuunnellaan?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Teinpäs tänään sellaisen homman, jotta vaihdoin moottoriöljyt tuohon satakymppiin. Ja saab 900:n suodatin meni heittämällä paikalleen. Edellä mainittu ei liittyne aiheeseen 8) Tein siis sellaisen homman, että laitoin Saab 900 192cc/min suuttimet tuhon latuskaan 132cc/min suuttimien tilalle. Hommaa oli pariksi tuntia. Huomenna näkee lähteekö paremmin käyntiin kylmiltään, testiajo lämpimänä osoitti reilun tehon kasvun. Ja kävi ilman ongelmia. Olen olettanut siten, että kun lada käy aikansa liian laihalla, lyö se vikakoodin päälle ja varmuudeksi tunkee liian rikasta seosta. Jos siis suuttimilla estetään liian laihalle meno, ei vikakoodia tule ja auto kulkisi pienemmällä kulutuksella. KO?

No tuohan selvinnee viikon kuluessa. Vikakoodeja ei kuitenkaan ilmaantunut 60km:n matkan aikana, ennen suuttimien vaihtoa lamppu syttyi loistamaan jo 20 km:n ajon jälkeen.

Ja polttoaineena edelleenkin raaka RE85.
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Lattarauta kirjoitti:Mitenkä kun toisella auto forumilla arvuutellaan etanolimuutosten laillisuutta?

Ei saisi vähäpäästöiseen tehdä mitään muutoksia polttoainelaitteistoon, ei nostaa bensanpaineita, ei vaihtaa suuttimia, ei lisätä mitään purkkeja eikä kylmäkännistysvastuksia jne.

Mitähän katsastuksessa sanottaisiin jos jonkun purkin tms. löytävät?

:?:
Suurin osa RE 85:n käyttäjistä ei ole tehnyt autoon muutoksia. Minä tein tänään kun vaihdoin isommat suuttimet. Jos siitä linnatuomio tulee, kestän sen :lol:
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Tov. äölkjhgf, onko se autosi aiempi vikakoodi ollut P0171?

Ja noin mielenkiinnon vuoksi, olenko ymmärtänyt oikein, että autossasi on 2112-moottori, Bosch MP7.0 -ohjain ja Euro2-pakokaasutaso?

Onko vikakoodilukijallasi mahdollista mitata happitunnistimen (ns. lamda-anturi) jännite?

***

Vaikuttaa siltä, että MP7.0-järjestelmän sopeutumiskyky on siinä ja rajalla, riittääkö syöttö "puhtaalle" E85:lle. Omassa autossani riittää, mutta muutamassa muussa täällä kerrotulle autoyksilölle ilmeisesti ei.

Takapuolitehomittaus on tietysti kovin epävarma, mutta jos syöttö riittää, pitäisi moottoritehon hieman nousta etanoliosuuden myötä (täytös paranee seoksen jäähtymisen myötä). Tehoero on tosin niin pieni, ehkä 2...4 %, joten se toteaminen on enemmänkin taidetta kuin tiedettä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Tov. äölkjhgf, onko se autosi aiempi vikakoodi ollut P0171?

Ja noin mielenkiinnon vuoksi, olenko ymmärtänyt oikein, että autossasi on 2112-moottori, Bosch MP7.0 -ohjain ja Euro2-pakokaasutaso?

Onko vikakoodilukijallasi mahdollista mitata happitunnistimen (ns. lamda-anturi) jännite?
SvS
Terve. Vikakoodi tosiaan on ollut juuri tuo P0171. Myös P0174 on esiintynyt sekä P1640.

Auton ohjausyksikön nro-sarja on: 2112-1411020-50. Vuosimalli 2001 ja OBD2-pistokeella.

Siskoni ladassa on vastaavan yksikön nro: 2111-1411020-40. Vm-2000 ja ei OBD2-pistoketta.

Siskoni lada toimii ilman mitään nikotteluja tuolla 85:lla (ei häiriövaloakaan), omassani on/oli häiritsevin ominaisuus prötääminen (buuaaminen, ikään kuin ei löpöä saisi tarpeeksi) 3000rpm:n jälkeen kiihdytyksissä. Tosin tuota prötäämistä ei eilisen testailun perusteella esiintynyt noilla Saabin suuttimilla.

Ja tuo huomattava tehonlisäys oli siis alkuperäiset suuttimet vs saabin suuttimet.

Ei tuossa koodinlukijassa ole sellaista yleellisyyttä, ainoastaan voi koodit lukea ja kuitata. (halvin mahdollinen)
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Sdelano v SSSR kirjoitti: Onko vikakoodilukijallasi mahdollista mitata happitunnistimen (ns. lamda-anturi) jännite?

SvS

Tuo lamda-arvo oli katsastuksessa lambda=0,996, kaipa tuo on ihan ok. Vai mitä hait takaa sillä jännitteen mittauksella? Kiitos vastauksestasi.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Happitunnistimen jännitemittauksella ajoin seuraavaa jänistä:

Mittalaite kiinni, auto käyntiin ja ajoon. Käyntilämpimällä moottorilla täyskaasukiihdytyksiä isolla vaihteella alkunopeutena esim. 2000, 3000, 4000 ja 5000 r/min.

Kun kaasu painetaan pohjaan, on happitunnistinjännitteen heti noustava noin 0,8 volttiin, mikä on merkki siitä, että täyskaasurikastus toimii.

Jos niin ei käy, ja erityisesti jos jännite laskee alle 0,2 volttiin, on se merkki siitä, että seos menee laihalle, mistä voisi puolestaan päätellä, ettei järjestelmä kykene syöttämään riittävästi polttoainetta.

Jännitetiedonhan saa moottorinohjausyksiköltä OBD-pistokkeen kautta. Mittaustaajuus ehkä 3 Hz.

menestystä

SvS

PS. Katsastuksen arvo erittäin hyvä. Katsastuksen mittaustapa on hidas ja epätarkka, siksi sallitaankin myös selvästi yhdestä poikkeava tulos.

Vikakoodi P0174 (kakkossylinterissä laiha seos) ei ole käytössä Ladoissa.
Vikakoodi P1640 viittaa virheeseen ohjainyksikön EEPROMin luku- ja tallennustestissä. Tätä asiaa on tunne sen paremmin.
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 18.4.2012 17:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Ja noin mielenkiinnon vuoksi, olenko ymmärtänyt oikein, että autossasi on 2112-moottori, Bosch MP7.0 -ohjain ja Euro2-pakokaasutaso?

SvS
Tuon linkin: http://www.ladakerho.fi/info/muut/elektro.htm mukaan tuo 2112-1411020-50-ohjainlaite tarkoittanee EURO-3 päästönormitusta sekä 2112-moottoria. Ellei ohjainlaitetta ole vaihdettu... Tuskinpa.

Eli ihan oikein olet ymmärtänyt (poislukien tuo Euro-2), nyt ymmärrän minäkin :lol:
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

äölkjhgf kirjoitti:Teinpäs tänään sellaisen homman, jotta vaihdoin moottoriöljyt tuohon satakymppiin. Ja saab 900:n suodatin meni heittämällä paikalleen. Edellä mainittu ei liittyne aiheeseen 8) Tein siis sellaisen homman, että laitoin Saab 900 192cc/min suuttimet tuhon latuskaan 132cc/min suuttimien tilalle. Hommaa oli pariksi tuntia. Huomenna näkee lähteekö paremmin käyntiin kylmiltään, testiajo lämpimänä osoitti reilun tehon kasvun. Ja kävi ilman ongelmia. Olen olettanut siten, että kun lada käy aikansa liian laihalla, lyö se vikakoodin päälle ja varmuudeksi tunkee liian rikasta seosta. Jos siis suuttimilla estetään liian laihalle meno, ei vikakoodia tule ja auto kulkisi pienemmällä kulutuksella. KO?

No tuohan selvinnee viikon kuluessa. Vikakoodeja ei kuitenkaan ilmaantunut 60km:n matkan aikana, ennen suuttimien vaihtoa lamppu syttyi loistamaan jo 20 km:n ajon jälkeen.

Ja polttoaineena edelleenkin raaka RE85.
Terve!

Kyseinen vikakoodi oli siis P0171. Koodi syntyy vikamuistiin ja sytyttää vikavalon, jos (hieman yksinkertaistaen) kahden ajosyklin aikana polttoaineen syötön pitkäaikaiskorjaus (fuel trim long term) nousee yli 1,225:n. Toisin sanoen happitunnistimelta saatu tieto vaatii syöttämään polttoainetta enemmän kuin 22,5 % yli "taulukkoarvon".

Koodi ei siis välttämättä tarkoita laihaa seosta, mutta käytännössä kyllä, erityisesti jos moottori kärsii tehonpuutteesta.

Ko. tapauksessa järjestelmä ei syötä rikasta seosta "varmuuden vuoksi" jo pelkästään sen vuoksi, ettei järjestelmä voi lisätä syöttöä enempää kuin 25 % "taulukon" yli.

Suuttimien vaihto suurempiin on mielestäni järkevä toimi, ja mainitut Saabin suuttimet suuruusluokalta oikean kokoiset.

Suuttimien vaihdon vaikutus kulutukseen lienee pieni. Suuttimien vaihto suurempiin saanee aikaan myös kylmäkäynnistysrikastuksen kasvun, mikä on etanoliajossa pelkästään hyväksi.

***

Tov. äölkjhgf, kiinnostaisi tietää, miten moottori käyttäytyy suuremmilla suuttimilla, kun polttoainetarve on minimissään. Toisin sanoen polttoaineena on pelkkä bensiini, moottori ja voimansiirto ovat lämpimiä, moottori käy tyhjäkäynnillä ja generaattorikuorma on mahdollisimman alhainen (kaikki mahd. sähkölaitteet siis pois päältä).

Olisi hyvä, jos voisit tätä asiaa joskus kokeilla ja kertoa tuloksista.

Toinen kysymys olisi tietysti pakkaskäynnistys pelkällä bensiinillä, jolloin - lähinnä teoreettisena - mahdollisuutena on liika polttoainemäärä. Tätä koetta saanemme nyt odottaa jonkin aikaa.

Toivotan menestystä E85-ajoon; mukava nähdä että boardilla on uuden kokeilijoita ja tutkijoita, eikä vain niitä, joiden mielestä on syytä pysyä puussa ikuisesti, koska alas laskeutumisesta saattaa seurata ties mitä kamaluutta.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Toveri Sdelano v SSSR. Kiitos hyvistä ohjeista ja tulkinnoista. Tosiaan tuo koodi 1640 voinee johtua siitä kun olen vaihtanut sen ajoneston piirin tyhjään. Tänään katselin vikakoodit, löytyi sellaisia kuin 0300 ja 0303. Eli sytytyskatkoksia 3-sylinterissä. Vaihdoin puolan (olin jo aiemmin tilannut sellaisen motonetistä siskoni ladan vikoja hakiessa) ja käynti parani huomattavasti. Sekä kiihtyvyys. Mutta siitä huolimatta koodit tuli uudestaan. Huomasin että 3-tulpan johto on löysempi kuin muut, joten vaihdoin siihen uuden pään (ostan huomenna uudet johdot) ja kävin testilenkin. Auto pelaa täysin nyt, ikään kuin bensalla ajelisi eikä tullut koodeja. Kylmäkäynnistyksen testaan huomenna kun kone on jäähtynyt. Tänään sain sahata useampaan kertaan johtuen kai tuosta syttöviasta, ja käynti oli sellaista röpöttävää.

Voin testata sen 98:n toiminnan kunhan tuo tankki on tyhjentynyt. Ja kertoa miten kävi vai kävikö ollenkaan :lol:

Voihan olla että aiemmat buuaamiset on johtunut tuosta puolasta/johdosta ja sitä kautta tuo hc-päästö oli 96.

Mutta näillä suuttimilla nyt mennään ja kokeillaan.
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Tänään heitetty 60 km:n lenkki. Ei tullut mitään vikakoodeja ja auto kulki kuin auton kulkea pitääkin. Huomenna selviää kylmäkäynnistys. Nuo saabin suuttimet on vastukseltaan 16 ohmia, kun ladan alkuperäiset on 12 ohmia. Oletan näin että kun vastus on isompi, niin tehon tarve pienempi. Ei siis ainakaan ohjausyksikkö kärähdä uusien suuttimien vuoksi. Pirulauta, tuo sytkäkatkos on tainnut olla pidempäänkin päällä ja siitä johtuen isompi kulutus. Oletin että johtuis tuosta etanolista tuo buuaus, mutta taisikin johtua huonosta sytytyksestä. Mutta, näillä isommilla suuttimilla mennään 8)
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Tuossa on suutintaulukko. http://luuk.xs4all.nl/bmwboeken/echt_al ... ordata.pdf

Ihan vain yleiseksi tiedoksi 8)
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Sdelano v SSSR kirjoitti:
äölkjhgf kirjoitti:
Toivotan menestystä E85-ajoon; mukava nähdä että boardilla on uuden kokeilijoita ja tutkijoita, eikä vain niitä, joiden mielestä on syytä pysyä puussa ikuisesti, koska alas laskeutumisesta saattaa seurata ties mitä kamaluutta.

SvS
Tuota pösö 309:n kohtaloa olen miettinyt, siinä kun on yksipisteruisku. Pitäisikö laittaa lisäsuutin että toimisi kunnolla puhtaalla 85:lla. Lähinnä ongelma on sellainen että tasaista ajettaessa joutuu kaasua käyttämään välillä pohjassa että vauhti pysyy kohdillaan. Jos tuohon jonkin lisäruutan sais viritettyä ellei tuota vakiota saa suurennettua. Kylmäkäynnistyksessä ei ole ongelmia, lähtee laakista käyntiin. Jos lyö puolet ee-kymppiä ja loput re-kasivitosta niin ongelmia ei esiinny.

Mutta mietitään sitä vielä 8)
Viimeksi muokannut äölkjhgf, 20.4.2012 10:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin