Sivu 15/45

Lähetetty: 3.11.2005 15:26
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Hehe, oisin laittanu tän viestin jo aikasemmin mut oon ootellu että Nonnis sais Ladagallerian toimiin että saisin noi allaolevat kuvat tuupattua sinne...

Joo evo2 kaivo oikeen merkin esille, helppoa eikös?
Volvon valppi ois muuten natsannu kuvaukseen mutta pulttijako ei enää pysyis samana, Rockyssä taas ois pulttijako sama mutta ne levyt siellä edessä...
Rockyn akselit ois yks hyvä vaihtoehto ajatellen:
-raideleveys pysyy sallituissa
-jarruja ei tarvis muuttaa kun painoluokka samaa kuin Nivassa
-kestää 33" ainakin nätillä ajolla
Mutta sitten... murros ja vetarit maksaa maltaita ja niitä daihatsun osia on vähän hankalasti saatavilla ilmeisesti! Toisekseen voi tulla hylkimisilmiöitä kun rupee Jaappanin akselia sovittaan Nivaan :D

Joo arvotukset sikseen ja asiaan, tää on kummiskin semmonen operaatio jota ei kovin moni lähde tekeen, ainakaan leimalle asti.

Pari kuvatusta:

Kuva

Kuva

Tuosta pääsee vertaamaan noita raideleveyksiä, UAZ:n akseli on juuri sopivan kokoinen koska sen leveys ei muutu yli 100mm ja kun katsastuksessa käytetään vannetta joka levittää sisäänpäin esim. Vitaran vanne niin Nivan koriakaan ei tarvitse levittää yli 100mm.

UAZ.n akseleissa on 4,625 välitys ja esim. mulla on tällä hetkellä 4,3 välitykset joten parempaan suuntaan mennään siinäkin kun mahollisimman hiljaista ryömimisnopeutta tavoitellaan.

Ton muutoksen saattaisi saada meneen läpi noilla UAZ:n omilla jarruilla koska kyseinen auto painaa enemmän kuin Niva mutta samantien siihen rakentaa levyt eteen ja taakse niin pääsee siitä jatkuvasta rumpujarrujen aukasu-pesu-huuhtelu operaatiosta.
Eteen Nivan levy ja satula ja taakse Nivan levy ja esim. Fiat 124 satula

Ohjaussimpukka ja ohjausvarret sovelletaan myös UAZ:sta koska UAZ on yksi harvoista rungollisista maastureista jossa simpukka on rungon sisäpuolella ja ohjaustehostin paketti BOLT-ON UAZ:iin maksaa Virossa vain 500€

Tukivarret joko mallia RangeRover/Tojota LJ tai sit niinkuin itse olen sen suunnitellut vahvistetuilla ja modatuilla Lada tukivarsilla eli nelilinkkituenta.

Jousi- ja iskaritornit tietenkin puhkastaan konehuoneen puolelle jolloin saadaan maximi liikerata mahdolliseksi ja korkeussäädettävä alusta.

Uazeilla ajetaan useesti 33" renkailla eikä juurikaan ole vetareita/murroksia rikkoontunut, jotkut ajaa jopa 38" renkailla mutta Nivan kohdalla tuo 33" rupee oleen jo maximi rengas joka siellä mahtuu pyöriin ilman että repii koria ihan palasiks.

Ainoo ongelmakohta tuossa on toi etuakseli, niinkuin näkyy niin UAZ:ssa tuo etumurikka on tuolla repsikan laidassa ja Nivassa se saisi olla ihan keskellä tai hieman kuskinlaidassa. Jos onni on oikein myötä niin tuosta saattaa selvitä niin pienellä työllä että vaihtaa vaan akseliputket ja vetarit päikseen jolloin murikka siirtyy kuskinlaitaan ja tällöin kartaani tulee hieman paremmassa kulmassa kun käytetään Nivan omaa jakolaatikkoa!!

Tukivarret

Lähetetty: 3.11.2005 16:24
Kirjoittaja Jyrki-boy
Tossa heittäsin vinkin noihin tukivarsiin. Yhtenä vaihtoehtona olisi Uniball sydeemat, jotka tulevat ainesputkista tehdyn tukivarren päihin. Toiseen oikeakätinen ja toiseen vasenkätinen kierre- Tai sitten niin, että akselin ja toisen Uniballin väliin tulee säätöosa, kuten rallikieseissä on. Ainakin ralliautojen osia myyvässä maahantuonti liikkeessä on saatavissa uniball osia. Myös Catebillari myy osia. Hinnoista ei ole tietoa, mutta itse meinasin tehdä Plymouthiin raidetangon niistä tarpeista ja katsastuskonttori antoi luvan niiden käyttämiseen. Ensin täytyi kyllä katsastajan kysyä asiaa AKEsta. Noi uniball jutut on samanlaiset, kun traktorin nostovarsissa olevat pallikat. Näissä on vain varsi, jossa on kierteet. Tällä systeemillä tukivarret saa vaikka kuinka vahvoiksi. Onkin syytä miettiä mihin tekee sen heikoimman lenkin, joka tarpeen vaatiessa pettää, ettei koko kulkuneuvo hajoa, kun Jokisen eväät. Tossa jäi sanomatta, että tällä keinolla saa säädettävät tukivarret, jolloin pyörien kulmia voi muutella, jos siihen on tarvetta.

Jyrki-boy

Lähetetty: 3.11.2005 16:44
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Joo uniball-nivel on hyvä ja erittäin toimiva systeemi ja niitä on aika helposti saatavilla, halvalla farmilaitteesta ja vähän kalliimmalla rallipajoilta.

Mulla oli ideana tehdä takatukivarret kokonaan uusix ja unibal-nivelet päihin mutta kun laissa on pykälä että pitäisi käyttää sarjavalmisteosia akselin tuentaan niin jätin sen vielä tekemättä kun noita muutoksia tuli nytkin jo Nivaan tehtyä niin paljon että kattastusmies on ihmeissään.
Seuraavalla leimalla kysyn kyllä sitten lupaa tehdä tukivarret omavalmisteena - vien vaikka katkenneet alkuperäset tukivarret näytille jos ei usko että ne on liian heikkoo tekoo. Unibal-nivel antaa jonkun verran paremmat joustotkin kuin kumipusla.

Pikkusen renkaista

Lähetetty: 4.11.2005 19:48
Kirjoittaja Jyrki-boy
Nyt on oma Niva pihalla. Isolohko -96 ajettu 47 tuhatta. Kattelin noita papereita, niin eihän Nivan rengaskoko olekkaan 175/80/16. Tämähän on vaihtoehto varsinaiselle rengaskoolle, joka on 6,95-16. Kaikki kokoa koskevat laskut lähtee liikenteeseen tästä tuumamittaisesta rengaskoosta.
Jos Nivaa on valmistettu jollakin muulla rengaskoolla, niin suurinta sallittua rengaskorkeutta lähdetään laskemaan tuosta korkeimmasta renkaasta 50 mm ylös ilman Aken käsittelyä. Taas kun lasketaan auton suurinta korotusta (150 mm) lähtee laskut kyseisen auton varsinaisesta rengaskoosta eli 6,95-16.
Esimerkkinä Jeeppi. Wagonerissa oli rekisteriotteeseen merkitty rengaskoko (en muista kokoa enää) jotain J12-15. Kun autoon etsittiin korkeinta hyväksyttävää rengasta tuli esiin kaksiovinen päällikkömalli, jossa tehtaan laittama rengas oli korkeudeltaan 31". Tällä perusteella Wagoneriin sai 33" renkaat leimattua. Kuitenkin auton korkeutta laskettaessa otettiin esille rekisteriotteessa oleva rengaskoko joka oli halkaisijaltaan 100 mm pienempi, joten 33" renkaiden korottavaksi vaikutukseksi tuli 50 mm. Puolestaan cheeffiin olisi korottava vaikutus ollut puolet tuosta eli 25 mm. Näin se vain on, eikä sillä ole jären kanssa mitään tekoa. Se on vain noin pirun yksinkertaisesti määrätty.
Se on puolestaan eri juttu. kun muistellaan vanhaa lakia ja sen aikaisia renkaita. Joskus annetut korkeudet säilyivät, joten samanlaisissa autoissa voi toisessa olla sallittu rengaskorkeus 39" ja toisessa 29 ".

Ottakaa nyt tuosta selko, eikä kosenkorvaa ole mukana
Yhträän Jykri-byo

Lähetetty: 4.11.2005 20:36
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Joo näinhän se on että se 6,95-16 on se varsinainen rengaskoko, tarvis joskus kattoo STRO-kirjasta että kumpi on isommalla halkasijalla merkitty toi 6,95-16 vai 175/80-16.
Joka tapauksessa jos siihen hakee maksimi renkaan eli halkasijaan lisää 51mm ja leveyteen oliko nyt 100 vai 120mm niin eipä mahu enää toimiin Nivassa.
Tarvis kyl joskus tarkastaa että mikä se ois maximi koko minkä Nivaan sais muutoskatastettua, 7.50-16 Sahara olis jo aivan hullun korkee vaikka kapee onkin mut sillä saiskin jo korotettua aika kivasti!

Lähetetty: 8.11.2005 16:07
Kirjoittaja Nerd-O
Kuva
Kuva

Tuollaisen bongasin Lada Racing sivuilta. Luulisi tuollaisella Nivalla jo irtoavan :D Mut palatakseni asiaan. Löytyyköhän venäjältä jostain rakennussarjaa tuohon vararenkaan systeemiin? Tuollainen ois ihan pirun pätevä. Alkuperäisen renkaan tilalle kun ei mahdu nykyisen kokoisia renkaita. Joutuu katolla pitämään rengasta tai auton sisällä. Ei hyvä. Tuo systeemi näyttää aika samalle mikä on käytössä esim. Opel Fronterassa.

Lähetetty: 8.11.2005 23:18
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Nivashop.ru

Kuva

Kuva

Suomessahan vaan on se lainsäädäntö sit noitten valojen kanssa sellanen että jos tollasen telineen laittaa niin mahollisesti joudut siirtää valot takapuskuriin.

Lähetetty: 9.11.2005 7:28
Kirjoittaja Nerd-O
Niinhän ne luulee. Vetoan siihen että se varapyöräteline on ollut aina siinä :D Onhan sellainen Pajerossakin. Ei sieltä sivulta kyllä nää yhtään toista sivua valoista sen vararenkaan takia. Siis Pajerossa. Mitenhän tuolta Niva shopista sais suomeen kamaa?

Lähetetty: 9.11.2005 15:31
Kirjoittaja evo2
TOVERI NIVA kirjoitti: Joo evo2 kaivo oikeen merkin esille, helppoa eikös?
Volvon valppi ois muuten natsannu kuvaukseen mutta pulttijako ei enää pysyis samana, Rockyssä taas ois pulttijako sama mutta ne levyt siellä edessä...
volvo valpissa ja 202:ssa on sama pulttijako kuin nivassa.

Lähetetty: 9.11.2005 22:48
Kirjoittaja TOVERI NIVA
evo2 kirjoitti:
volvo valpissa ja 202:ssa on sama pulttijako kuin nivassa.
:shock: Ai jaa :shock: Mä jotenkin luulin että kaikissa niissä on kasipulttiset tai jotain......

Lähetetty: 10.11.2005 6:29
Kirjoittaja Lada-Jussi
miten noi vararengasraudat sitten mahtaa soveltua perinteisellä kopalla varustettuun Nivaan, joita Suomessa pääasiallisesti on?

Lähetetty: 10.11.2005 13:17
Kirjoittaja evo2

Iakarit takapäähän

Lähetetty: 11.11.2005 14:09
Kirjoittaja Jyrki-boy
Lada Nivaan käy taakse Mitsubishi Pajeron 83-89 lehtijousilla takaiskarit. Ne ovat 5 cm pitemmät, kun vakiot Jos laitat jousilautasen yläpäähän 50 mm palasen, toimii takajouset aivan samalla lailla, kun vakioautossa. Olet vain 5 cm korkeammalla. Tässä tuotenumeroita:

Biltema öljyiskari 70-092 20 Eeroa (Pajero)

Rancho RS5000 RS5601 (vakio) RS5118 (pajero)

KYB Premium öljyiskari 443123 (vakio) 443198 (pajero)
Exel-G kaasuv. 343098 (vakio) 343239 (pajero)
Gas-A-Just 553005 (vakio) 553142 (pajero)

Kybbien hinnat tingittynä 40 - 60 - 80 Eeroa kpl. Itsellä oli nuo parhaat tai ainakin kalleimmat KYBit Wagoneerissa ja toimi ok. Myös Konilta ja Monroelta löytyy vaimentimet, mutta Monroen lähtöhinta on 140 Eeroa kpl, joten niitä hankkivien on varaa etsiä hinnat ja mallit itse.

Biltemalta löytyy Saabin takajousia Nivan eteen hintaan 20 eeroa kpl.
Notkein malli on 67-339, johon käytetään vahvistettuna mallia 67-305, joka puolestaan on vakiojousena malleihin, joissa käytetään vahvistettuna mallia 67-307. Eli kolme eri notkeutta Nivaan. Ilmeisesti tästä johtuu foorumilla käyty sanailu siitä, että Saabin jouset on joidenkin mielestä hyvät ja joistakin kovat.
Ostin muuten isänpäivälahjan vaimolle. Nypylärukkaset yöhanskoiksi.

Työn iloa Jyrki-boy

Lähetetty: 11.11.2005 21:07
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Kannattaa ottaa huomioon sellainen seikka noiden Pajeron iskareiden kanssa että ne tosiaan on lehtijousellisesta autosta!!
Lehtijousellinenhan ei vaadi iskarilta läheskään yhtä paljon kuin kierrejousitus koska lehti itsessään jo vaimentaa!
Kierrejousitus vaatii jonkin verran jäykempää iskaria siis!
Noista esim. bilhelvetin iskareista nyt ei sitten tiedä että onko niiden jäykkyydessä mitään eroa mutta kalliimmissa merkeissä varmasti eroja löytyy!

Lähetetty: 11.11.2005 21:17
Kirjoittaja Arska tehtaalta
Mitäs Toveri jos laittasit pikku-mokin akselit siihen Niveaas? Siinä raideleveys ois 1538, eikös ne menis leimaan?