Sivu 141/170

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 1.6.2013 23:28
Kirjoittaja Marko
Jollain on ollu huono ilta ja täten purkanu kiukkunsa viattomiin kulkineisiin,ei se muuta tarvii.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 2.6.2013 20:20
Kirjoittaja Smoppi
Taisin löytää oudon sivuäänen lähteen. Moottorin asennon muuttuessa kuminen bensaletku hinkkasi jarruputkeen ja piti narisevaa ääntä. Vedin letkut pois sumpusta erilleen toisistaan ja taivutin jarruputken sopivampaan asentoon. Saa nähdä hiljenikö.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 3.6.2013 13:38
Kirjoittaja Smoppi
Käytin Samaraa päästömittauksessa. Tyhjäkäynnillä HCppm 0, kierroksilla 8. Häkä 0 molemmissa. Korjaamosetä kehui, että on kuin uusi moottori. En maininnut, että onhan tuolla jo kolmattasataatuhatta kilometriä takana. :)

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 9.6.2013 16:42
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Minä taas aloin leikkimään tosiharrastajaa, hommasin pikkurahalla vanhan GM Tech 1 testerin Samaraan. Kyseessä on se Lada-GM ruiskuihin tarkoitettu korjaamotesteri jolla siis pystyy ainakin katsomaan moottoriin liittyviä käyntiarvoja sekä kurkistamaan vikakoodeja. Helppokäyttöinen ja käy/soveltuu yksi- ja monipisteruiskumalleihin, aina Nivasta Rivan kautta Samaraan. Koko komeus on pakattu aika hienoon kameralaukun näköiseen olkalaukkuun jossa lukee alakulmassa "Samara". Onneksi laukkuun on jäänyt paperi Ladojen moottorien optimiarvoista joihin tarvittaessa voi verrata "potilaan" arvoja.

Harjoitusmielessä kokeilin sitä omaan kärryyni, mutta ei sieltä ainakaan mitään vikakoodeja löytynyt.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 9.6.2013 17:09
Kirjoittaja Smoppi
Mistä hommasit sen testerin?

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 9.6.2013 18:36
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Ihan täältä foorumilta. Testeri on alkuperäinen GM testeri vuodelta 1994 ja tosiaan jonkun Delta-auton entinen kun eivät enää sellaista kai tarvitse.

Jos siihen testeriin vaihtaisi sellaisen ohjelmakortin kävisi se esimerkiksi saman aikakauden Opel autoihin, jos vaan toi lukupää on sama. Tuollaisia vanhoja ohjelmakortteja ei taida saada kuin käytettyinä korjaamoilta niin ikään.

Ensin valitaan käytettävä kieli. Testerillä luetaan tieto suoraan moottorinohjaimesta sieltä hansikaslokeron alta. Auton on hyvä olla käynnissä tai ainakin virta päällä. Testasin sitä ihan nopeasti vain ja jäi vähän epäselväksi pystyykö sillä syöttämään uusia arvoja ja tallentamaan ne moottorinohjaimeen jos olisi siis tarvis. Niin ja löytyisköhän sillä myös autolla ajetut kilometrit? :D

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 11.6.2013 23:30
Kirjoittaja samarai
Tuli tehtyä pienimuotoinen lomareissu Etelä-Viroon Samaralla. Kotiinpalatessa tankkasin matkalla täyteen, niin huomasin taukopaikalla, että tiputtaa hieman bensaa asfaltille. Tarkastellessa vuoto tuli tankin päältä. Tallinnaan päästessäni vuoto oli loppunut. Arvelen, että tankki on jostain kohtaa päältä mätä, täytyy ilmeisesti ottaa tankki jossain vaiheessa alas, että pääsee tutkimaan tarkemmin. Montulla sitä äsken tutkin, mutta eihän sinne tankin päälle mitään näe, kun on pohjassa kiinni.

Mersu-ralli pyörii näköjään entiseen malliin Tallinna-Luhamaa välillä, Paldiskin satamasta kai nuo lähtevät kohti Venäjää. Tulikohan puolisen sataa autorekkaa vastaan tulomatkalla. Oli tullut nyt vaaleat harsokankaat Mersujen suojaksi.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 12.6.2013 8:37
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Jos ne tankin puhkiruostuneet kiinnityspannat irroittaa, voi ne samalla katketa kuin kävi minulle kolmisen vuotta sitten. Jos hommaan aikoo silti ryhtyä, kannattaa pannat varata valmiiksi, tai tehdä itse raudasta vastaavanlaiset. Huomasin, että seostamaton rauta on parasta pantamateriaaliksi, koska se pehmeää ja taipuisaa toisin kuin kattopellistä tai vastaavasta tehty panta. Kiinnittimet saa niistä alkuperäisistä pannoista.

Olen huomannut että ainakin oikea takapyörä roiskuttaa kuraa poltto-aine tankin takareunassa olevan puolen välin pokkauksen päälle johon se kura jää muhimaan. Omassa Samarassa on tankin päällystä aivan ruostumaton, puolen välin pokkauksissa on sentään ruostetta.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 16.6.2013 3:04
Kirjoittaja samarai
Tuli otettua se tankki alas. Huomiota kiinnitti, että tankki näytti päältä täysin virheettömältä, mutta oikea takakulma hieman tahmainen ja pieni valumajälki nähtävissä mistä huomasin sen tiputtavankin. Putsasin sen ja hioin metallipinnalle, eihän siinä mitään näkynyt kuin virheetön kirkas metallipinta. Seuraavaksi "lukasenkalla" painetta tankkiin ja kunnon pullistumisesta huolimatta eihän se mistään pihissyt. Täysin ehjä tankkihan se on ja turhaan tehtyä räpellystä koko homma.

Aloin etsimään uutta mahdollista vuotokohtaa ja mahdollisesti sen löysin. Sieltä höyrysäiliöltä lähtee 6mm. teräsputki mikä menee auton alla sinne hiilipöntölle asti konetilaan. Ja tämä putki menee juuri siinä oikean kulman yläpuolella tankin kohdalla ja näytti silmämääräisesti sen kuntoiselta, että voi hyvinkin vuotaa. Silloin oli vielä helleilma kun tankkasin täyteen, että ilmeisesti sinne putkeen höyrystyi bensaa ja ajoi mädästä kohdasta tankin päälle. Ilmiöhän tapahtui vain tankin ollessa aivan täysi.

Täytyy maanantaina hakea Biltemasta 5m 6mm kupariputkea ja alkaa räpeltää sitä tilalle.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 16.6.2013 8:38
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Mulla sama putki myös ruosteesta turvonnut ja tuskin enää kovin tiivis. Ajattelin uusia sen kanssa mutta vaan siitä tankin ja takapyörän kohdalta.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 17.6.2013 16:37
Kirjoittaja manni
Huoh.

Euro pitäisi leimata taas tälle vuodelle. Viimeistään lokakuussa eli on vielä hetki aikaa.

Kävin äsken testailemassa, ainoa vika (jälleen kerran) on airbagin valo joka ei pala. Viime leimalle toveri vähän kolvasi yhtä johtoa, taas sama ongelma.

Onko ratti helppo vaihtaa kotipihassa itse? Kävi mielessä, jos kävisi venäläisellä ratilla katsastamassa ja sitten vaihtaisi parempaan eurorattiin kotipihassa. Onko katsastusasemalla joku tietue per auto, missä näkyy mitä turvallisuusvarusteita pitää olla? Mielestäni Euron rekisteriotteessa tms ei lue bagista.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 17.6.2013 16:44
Kirjoittaja Pavlovits
Ratin vaihto on nopea homma. Minulla oli pikkuratti, jonka äänimerkki joskus alkoi soimaan itsekseen. Pidin virtaliitintä irrallaan ja katsastukseen vaihdoin alkuperäisen ratin.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 17.6.2013 20:44
Kirjoittaja Smoppi
Sama johto varmaan lähtenyt uudestaan irti. Kolvaat sen sinne paremmin notta pysyy. Ja laita kuumaliimaa vielä päälle.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 18.6.2013 15:18
Kirjoittaja samarai
Jouska kirjoitti:Moi,

Mulla sama putki myös ruosteesta turvonnut ja tuskin enää kovin tiivis. Ajattelin uusia sen kanssa mutta vaan siitä tankin ja takapyörän kohdalta.
Niin siitä se tuli itsekin uusittua. Ajattelin sen olevan enemmänkin mätä, mutta kyllä se muualta suhteellisen terve oli ja tuntui olevan aika mutkainen viritys kauttaaltaan, sieltä kaarelta se oli ihan mätä. Sellainen pornopätkä liitoksilla reilu metri paksua cccp-bensaletkua se pahin kohta, eiköhän se siellä aikansa toimi.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 18.6.2013 16:05
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Äsken ajellessa kun pidin ikkunoita auki risteyksessä, niin jostain tuli vahva bensa haju. Vuotoja en havainnut, eihän niitä tällä ilmalla voi havaitakkaan.

Olen huomannut viime aikoina, että tyhjäkäynnilla moottori vähän täristää normaalia enemmän. Käyntiääni muistuttaa hämmästyttävän paljon Dieseliä. Johtunee kai etanolista.

Ja polkupyörästä hajosi vapaaratas 14 000 kilometrin jälkeen. Sitä ei vissiin voi korjata, vaan myyvät mielellään uutta vannetta akseleineen.