Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Smoppi kirjoitti:Nyt on vilkun viiksi vaihdettu, mutta automaattinen palautus ei toimi vieläkään. Outoa.
Jos on samanlainen systeemi kuin 110:ssa, voi viiksipaketin muovipannan kiristyksen yhteydessä viiksipaketti jäädä liian kauas ratista.
Myös viiksipaketin kiinnittävä muovipanta voi haljeta jolloin paketti pääsee liukumaan kauemmaksi ratista.

Jos panta halki, voi sen taakse laittaa sopivan klemmarin tai nippusiteen stoppariksi.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Vika löytyi. Otin ratin irti. Tuosta puuttuu kokonaan se tappi, jonka on tarkoitus saada se vilkun palautusta käyttävä rengas pyörimään ratin mukana. :evil: Miksi tästä autosta puuttuu noin paljon tuollaisia osia? Kuka idiootti tätä on rassannut? Myös tuo töötin sisempi kontaktirengas oli osittain irti, koska yksi niistä ristipääpulteista puuttui. Se pultti kuitenkin löytyi rattimuovien sisältä irtonaisena.

Minkälainen tappi tuossa on alunperin ollut? Onko hyvä idea tehdä uusi tappi jostain sopivan paksuisesta pultista/kierretangosta?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Laitoin siihen uuden tapin 3-millisestä kierretangosta ja vilkun palautus pelittää kuten pitääkin.

Oma veikkaus on, että joku on pyöränkulmia säätäessä käyttänyt rattia irti, ja samalla on rattia uudelleen paikoilleen sovitellessa lähtenyt tuo tappi pois, kun ei ole jaksettu miettiä että voisiko sitä sen tapin pyörittämää muoviympyrää kenties pyörittää sorminkin sille tapille sopivaan asentoon.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Jouska kirjoitti:Moottori, tai jakopään puoli on laskeutunut vuosien väsyttämänä pari senttiä alemmaksi, kannattimet kai kuoleentuneet. Hihnapyörä ottaa kiinni pohjapellin reunaan aina kuopissa tai vasemmalle kääntyvissä mutkissa. :(
Vaihdoin omaan Samaraan tuon etummaisen moottorin tuen uuteen. Moottori nousi vähän ylöspäin, mutta vieläkin osuu hihnapyörä siihen pohjapeltiin, jos kovasti painaisee moottoria alaspäin. Pitäisikö nuo muutkin tuet vaihtaa? Kumpaan suuntaan moottori kaatuu, jos irroitan vaihdelaatikon sivussa olevan tuen, eli siis mistä kohti sitä pitäisi oikeaoppisesti tukea?

Tuli myös huomattua, että laadullinen ero noilla saksalaisilla ja venäläisillä venakopan tiivisteillä on kuin yöllä ja päivällä. Ainakin vaikuttaisi heti olevan täysin tiivis tuo venakopan ja kannen väli, kun laitoin venäläisen valkoisen tiivisteen siihen.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Viikonloppuna yritän ehtiä kurkata myös niitä moottorin tukia, sillä en ole ehtinyt paneutua asiaan vielä ollenkaan. Tukea kannattaa vähän joka puolelta varmuuden vuoksi.

Vara-osakirjan mukaan, jos siitä kuvasta mitään ymmärtää, niin yksi tuki olisi jossain siinä jakopään lähellä. Luulisi että sellainen kannattaisi vaihtaa, ja sitten se vaihteiston puoleinen tukikin. Luulisin että niiden vaihdoilla moottori stabiloituu. Vaikka periaatteessa kaikki kannattaisi vaihtaa.

Sen verran se moottori heiluu, ettei vaan ne korin puoleiset vasta kiinnikkeet olisi vaikka ruostuneet ohemmiksi ja vaikka antaneet periksi. Sen verran jo ottaa kiinni että varon kaikkia töyssyjä ja vasemmanpuoleisia kaarteita.

Mistä sait hommattua uuden kiinnikkeen/tuen?? ja oliko se helppo vaihtaa, lähtikö pultit helposti auki??
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Jouska kirjoitti:Moi,

Viikonloppuna yritän ehtiä kurkata myös niitä moottorin tukia, sillä en ole ehtinyt paneutua asiaan vielä ollenkaan. Tukea kannattaa vähän joka puolelta varmuuden vuoksi.

Vara-osakirjan mukaan, jos siitä kuvasta mitään ymmärtää, niin yksi tuki olisi jossain siinä jakopään lähellä. Luulisi että sellainen kannattaisi vaihtaa, ja sitten se vaihteiston puoleinen tukikin. Luulisin että niiden vaihdoilla moottori stabiloituu. Vaikka periaatteessa kaikki kannattaisi vaihtaa.

Sen verran se moottori heiluu, ettei vaan ne korin puoleiset vasta kiinnikkeet olisi vaikka ruostuneet ohemmiksi ja vaikka antaneet periksi. Sen verran jo ottaa kiinni että varon kaikkia töyssyjä ja vasemmanpuoleisia kaarteita.

Mistä sait hommattua uuden kiinnikkeen/tuen?? ja oliko se helppo vaihtaa, lähtikö pultit helposti auki??
Itse vaihdoin sen etummaisimman tuen, eli juurikin sen, joka on lähimpänä jakopäätä. Tuin moottoria vain tunkilla yhdestä pisteestä öljypohjasta, mikä on täysin riittävä tuenta, mutta tuo vaihteiston sivuun tuleva tuki on kinkkisempi, kun en tiedä kannatteleeko se moottoria ylös- vai alaspäin, jos ymmärrät mitä tarkoitan.

En usko, että ne korin kiinnikkeet voisivat ruostua. Nehän ovat aika monta milliä paksua peltiä, eikä Samaroilla muutenkaan ole taipumusta edestä ruostua. Uudet kiinnikkeet toi PöyhöinKuusaalt Venäjältä. Ainakin tuo etummainen tuki vaihtui suht helposti, vaikka omat vaikeutensa siinä toki oli, kun se kumin keskeltä läpi menevä pultti oli vähän jumissa ja alkoi satamaan kaatamalla kesken homman.

Miten paljon se moottori sinulla liikkuu? Jos joku tuki on kokonaan pettänyt/irti, niin sehän kiikkuisi ihan hervottomasti ja todennäköisesti jokin myös kolahtelisi.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Sen verran se jo liikkuu, että reilusti ottaa jo kiinni siihen alustapellin sivutaitteeseen. Oikeastaan on jo mennyt puhkikin se sivutaitepelti siitä kohtaa johon ottaa kiinni. Noin viisi vuotta sitten alkoi pitämään ensimmäisiä ääniä kiinni ottamisesta.

Pitäisi varmaan minunkin tilailla sieltä Pöyhöiniltä tuollaiset, että saisin vaihdettua ne ennen lumen tuloa. Oikeastaan yksi uusi kiinnike minulla jo on, taannoin hommasin sen tulipellin puoleisen joka on kiinni siellä moottorin alla ja sijoittuu lähelle vaihdekepin välitystankoa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Nykiikö sinun Samara jos vedätät sitä tyhjäkäynnillä tasaisella alustalla? Sellainen käytös saattaa liittyä löysiin moottorintukiin. Olen ajanut yhdellä (1) GM-ruiskuisella Samaralla, joka EI nykinyt, joten joko ruiskuboksista on olemassa versioita joissa tuota ominaisuutta ei ole, tai sitten se on vika eikä ominaisuus.

Ai niin. Huohottimen puhdistin myös. Avasin sieltä venttiilikopan sisäpuolelta ne kaksi pulttia ja avasin huohottimen. Ei se tukossa ollut, eikä rakenteensa vuoksi oikein mitenkään voikaan mennä tukkoon, mutta ne öljynerotinritilät otin sisälle ja puhdistin juoksevassa vedessä hammasharjalla hangaten. Oli niissä vähän karstaa.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Muistaakseni ei nyi tyhjäkäynnillä. Tein hiljattain uuden havainnon: jos lähtee ykkösellä reippaasti liikkeelle, niin moottori heilahtaa ja se alakerran roiskepelti kirahtaa kun kosketus syntyy.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
pressa
Viestit: 10480
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Smoppi kirjoitti:Olen ajanut yhdellä (1) GM-ruiskuisella Samaralla, joka EI nykinyt...tai sitten se on vika eikä ominaisuus
Anopin eurosta katosi kaikki nykimiset ja muut käyntioireet kun korjasin lampötilatunnistimelle menevät johdot. Johdoissa oli katkos noin 15cm liittimestä ja moottorin liikkuessa aiheutti nykimistä. Korjauksen jälkeen on ollut tasaista, ei vesikään lasista läikkyisi.
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

pressa kirjoitti:
Smoppi kirjoitti:Olen ajanut yhdellä (1) GM-ruiskuisella Samaralla, joka EI nykinyt...tai sitten se on vika eikä ominaisuus
Anopin eurosta katosi kaikki nykimiset ja muut käyntioireet kun korjasin lampötilatunnistimelle menevät johdot. Johdoissa oli katkos noin 15cm liittimestä ja moottorin liikkuessa aiheutti nykimistä. Korjauksen jälkeen on ollut tasaista, ei vesikään lasista läikkyisi.
Tekikö tuo katkos vikakoodin? Eikös nykimisen pitäisi tuolloin loppua, jos irroittaa lämpötila-anturin johdon kokonaan? Näkyisihän se kuitenkin flektin toiminnan häiriönä, jos tuon anturin johdot pätkisivät.

Kokeilin ajaa vähän aikaa ilman lämpötila-anturia. Moottori ei juuri heijannut tyhjäkäynnillä vedättäessä, mutta toisaalta kierroksetkin olivat korkeammat kuin lämpötila-anturin kanssa. Tuon moottorin kannatinkumin jälkeen vaihdekeppi liikkuu paljon vähemmän kaasun ja moottorijarrutuksen mukaan, ja tuo tyhjäkäynnillä nytkyminen on lämpötila-anturin kanssakin paljon pienempää kuin ennen. Ehkäpä tuo korjautuu kokonaan, jos vaihdan ne loputkin kannatinkumit. Ruisku ainakin vaikutti melko täsmällisesti menevän vikatilaan, eli flekti käynnistyi välittömästi ja vikavalo syttyi, kun irroitin lämpötila-anturin johdon, ja flekti ja vikavalo myös sammuivat heti, kun laitoin johdon takaisin paikoilleen. Kun auto myös on lähtenyt joka kerta laakista käyntiin, niin en usko, että anturin johdoissa olisi mitään vikaa. Ruiskun vikavalo ei edes vilkahtele, kun tuota nytkyttelemistä tapahtuu.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Taas tuli ongelma huohotusletkun kanssa. Jaakkiman minulle joskus taannoin myymä huohotusletku jostain syystä yhtäkkiä turposi noin 8 milliä liian väljäksi ja meni todella heikoksi. Halkeaa aina kiristimen vierestä, vaikka kiristimiä ei edes laittaisi kireälle. Mitä ihmettä tuolle letkulle on oikein tapahtunut? Nyt lentelee kiertokankien ja nokkien heittelemät öljyt tuolta pitkin konehuonetta.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

En tiedä vaikka aiemmin mainitsemasi tyhjäkäynnillä nykiminen korjaantuisi tuon huohotusletkun uusimisella. Koskapa osa moottorin vaatimasta ilmasta menee ilmamassamittarin ohi nykytilanteessa.

Se alkuperäinen letku on juurikin tuollaista mitä lie muovin ja kumin sekoitusta. Kun siihen tilalle saa laitettua kunnon kudosvahvisteisen kumiletkun, niin asia korjaantuu. 8)
Smoppi
Viestit: 1160
Liittynyt: 8.4.2012 15:42
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Smoppi »

Siis se huohotinletku alkoi yhtäkkiä turpoamaan ja menemään tuollaiseksi. Onneksi sille tuli tuon turpoamisen myötä myös lisää pituutta, niin kärsi pätkäistä taas palan siitä pois. Tällä kertaa kiristin todella varovaisesti nuo letkunkiristimet. Toivottavasti kestää siihen asti, että pääsen ostamaan uutta letkua. Periaatteessahan tuohon ei mitä tahansa letkua pitäisi laittaa, vaan pitäisi olla öljynkestävää letkua.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Avatar
pressa
Viestit: 10480
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Smoppi kirjoitti:Tekikö tuo katkos vikakoodin?
Ei ollut vikakoodia ja johtojen eriste oli murentunut ja toinen poikki eli välillä (moottorin asennosta riippuen) oli oikosulku tai katkos. Käynnnistyminenkin vaati joskus pitkän starrtauksen.
Vastaa Viestiin