Sivu 16/78
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 23.12.2007 14:23
Kirjoittaja AI
Vaihdoin tihkusateessa tuon miinuskenkäjohdon. Eilen olisi ollut parempi ilma vaihtaa se mutta pääsi "unohtumaan". Saapas nähdä korjaantuiko vika, ainakin startti toimi kun kokeilin.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 24.12.2007 8:51
Kirjoittaja AI
Kaadoin nelisen litraa bensaa -70:n tankkiin ja pistin sen käymään kun on kohta kaksi kuukautta tallissa seisonut. Bensapumpun käsivipu oli ihan lötkö, ei sillä kaasuttimeen saanut bensaa pumpattua. Vipu ei alkanut toimimaan vaikka yritti startilla konetta pyöräyttää että olisi apuakseli eri asennossa, eli se nyt taitaa sitten olla kabut. No, akussa riitti virtaa pyörittämään sen puolisen minuuttia ennen kuin pärähti käymään. Ei ollut vielä kytkinkään jämähtänyt kiinni. Käyttelin lämpimäksi (n. 20 min), sammutin ja otin akun kengän irti. Seuraavan kerran käymään taas joskus helmikuussa.
NAKS, NAKS
Lähetetty: 28.12.2007 14:54
Kirjoittaja AI
Lahdessa se startti taas vain naksui. Nyt noin viidennellä kerralla pyöräytti käymään. Tämän jälkeen viideltä parkkipaikalta lähti ongelmitta käymään. Seuraavaksi vaihdetaan pluskenkä ja putsataan vielä paremmin startille menevä paksu johto. Hitto kun startin päässä johto on niin hyvin piilossa, ottaisin senkin irti ja putsaisin, tiedä kuinka hapettunut sekin lie.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 28.12.2007 14:58
Kirjoittaja Jokari
Oletko sitä solenoidin herätejohdon liitintä katellut sieltä startin päästä? Parissa latukassa se on ollut löysällä ja ihan hapettuneena, ja siitä on seurannut vain tyypillisiä oireita, NAKS NAKS

Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 28.12.2007 15:18
Kirjoittaja AI
Luulisi että jos herätepiuhan liittimessä vika olisi niin se ei naksahtaisikaan. Mutta voihan tuotakin seuraavan kerran kun naksuu kokeilla ropata. Ehkä jopa vaihtaa siihen uuden liittimenkin. Onneksi tuossa uudemmassa startissa se liitin on jopa jotenkuten näkyvällä paikalla!
1970
Lähetetty: 2.1.2008 7:44
Kirjoittaja AI
Tänään olisi viimeinen päivä kun tuon -70 Ladan katsastus on voimassa. Huomisesta lähtien sillä ei sitten voi enää ajaa kuin katsastukseen varatulle ajalle! Sitä ennen olisi takajarrut korjattava ja viriteltävä se vietävän paineenrajoitin taka-akselin päälle. Jää keväälle, ehkä vasta ensi vuoden sellaiselle. En vielä varmaksi ole päättänyt mutta tarkoitus oli seisottaa 1970 Ladaa ensi kesä ja ajella tuolla 1971 Ladalla.
Akku simahti
Lähetetty: 3.1.2008 14:17
Kirjoittaja AI
Eilen illalla kun piti reissuun lähteä startti pyöritti todella heikosti. Pari kertaa yritin eikä se mitään käymään lähtenyt. Veivillä yritin kymmenkunta kertaa nykäistä käymään mutta ei edes lupaillut. Sen verran pimeätä, kylmää ja tuulista oli että hyppäsin Combin puikkoihin ja kävin reissussa sillä. Tänä aamuna sitten kokeilin vielä kerran ja oli se uskottava että akku on simahtanut. Tallista hain 1970 Ladan mukana tulleen epämääräisen pikkuakun, laitoin sen paikoilleen ja heti pärähti käymään. Kyllä on huonoja akkuja nykyään, paria kuukautta vajaa seitsemän vuotta ja nyt jo simahti! Täytyy nyt vielä piruuttaan kokeilla ladata toi, jos vaikka se toimisikin ja akun purkautumiseen olisikin syynä joku muu, mikään sähkölaite ei kyllä päällä ollut. Uutta akkua en vielä hakenut, yritän tämän kuun pärjätä tuolla pikkuakulla, joulun jäljiltä kun tuota rahaa ei liikaa ole. Mutta jos tuonkin akun kanssa tulee ongelmia niin sitten se on 40 euroa uhrattava uuteen akkuun.
Startti naksautti taas reissussa kerran, toisella yrityksellä sitten pyöritti.
1971 Ryyppy
Lähetetty: 7.1.2008 20:16
Kirjoittaja AI
Nyt pakkasilla meinaa ryyppy jäädä hieman päälle. Joutuu pysäyttämään ja konepellin aukaisemaan että saa kaasuttimen vipstaakista käännettyä ryypyn pois päältä. Aika tiukan tuntuinen systeemi on. Ilmeisesti marraskuussa kun tyhjäkäynti kerran oli huomattavan suurella oli kyse samasta ongelmasta. Joulun aikaan kun oli lämpimät ilmat niin ryyppy toimi ihan hyvin, nyt pakkasilla päälle vetäessäkin on aika tiukan tuntuinen. Joku pelle peloton voisi virittää toisen vaijerin jota kabiinista vetämällä ryyppy menisi kokonaan pois päältä...
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 8.1.2008 13:53
Kirjoittaja AI
Aamulla kun lumia putsailin niin huomasin että vasen takaovi oli jäänyt raolleen. Avasin sen lyödäkseni sen kunnolla kiinni, ei vaan mennyt. Sitten yritin sisäpuolelta, meni kiinni mutta jäi kahva käteen! Heikkoa tekoa.
Kun tulin kotiin valutin vanhat öljyt pois, vaihdoin suodattimen ja laitoin uudet öljyt, Teboil Goldit mitä siinä on ennenkin ollut. Reilut 6000 km 12,5 kuukaudessa on muistiinpanojen mukaan matkaa kertynyt sitten viime öljynvaihdon, puoli vuottahan tämä oli kesällä seisonnassa kun -70:llä ajelin. Mittatikusta päätellen öljyä oli kulunut 2-3 dl tällä matkalla. Näkyy vanhemmiten öljynkulutus vähenevän!
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 8.1.2008 17:51
Kirjoittaja pressa
AI kirjoitti: Näkyy vanhemmiten öljynkulutus vähenevän!
uudessa koneessa ei ole vielä sylinterin hoonaukset tasoittuneet ja siksi kuluttaa hieman öljyä. Nyt kun rupeaa olemaan sisäänajovaihe takana laskee öljyn kulutus.
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 8.1.2008 21:05
Kirjoittaja Jokari
pressa kirjoitti:Nyt kun rupeaa olemaan sisäänajovaihe takana laskee öljyn kulutus.
Aijaa...mullakin vasta 185000 km takana Latassa ja melkeimpä saa puoli tikullista lisätä parin kolmen tankin välein. 24000 km aiemmin öljynkulutus oli paljon maltillisempaa, et olisko menny sisäänajot jotenki persiilleen
Noh öljy on halpaa ja sitä saa kaupasta, joten ei muutakuin hanaa vaan

Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 8.1.2008 21:17
Kirjoittaja pressa
Jokari kirjoitti: et olisko menny sisäänajot jotenki persiilleen
sisäänajon aikana tulee vältää suuria kierroksia ja kovaa kuormittamista.....
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 10.1.2008 18:50
Kirjoittaja AI
Lahden Tarjoustalon pihasta Lada ei olisi halunnut lähteä pois. Viitisenkymmentä(?!?) kertaa piti avaimesta kääntämällä suostutella ennenkuin halusi startti pyöriä. Sen jälkeen Prisman ja Lidlin pihoista lähti suosiolla käyntiin. Takaoven lukko toimi nyt lämpimällä ihan hyvin, ei edes tiukka ollut.
Lada 1970 kuvia
Lähetetty: 11.1.2008 14:20
Kirjoittaja AI
Re: Lada 1970 & 1971
Lähetetty: 14.1.2008 10:11
Kirjoittaja AI
Tuossa eilen parin päivän tauon jälkeen laitoin 1971:n käyntiin. Kaasuttimen kohokammio aina haihtuu kuivaksi ja vaatii n. kymmenen sekunnin pyörittämisen ennen kuin lähtee käymään. Startti pyöritti muutaman sekunnin ja pysähtyi, sitten pari uutta yritystä ja kuului vain "naks", sitten pyöräytti ja lähti käymään.
Voisikohan tuo kohokammio haihtua tyhjäksi sen takia kun tuossa kaasuttimessa (Solex-kopio) on bensalle paluuputki? Kovemmilla pakkasilla tällaista ilmiötä ei ole tapahtunut eikä yhden yön seisotus kohokammiota tyhjennä. Tietenkin pyörittämiseltä välttyy jos vaan viitsisi bensapumpun käsivivusta pumpata kohokammion täyteen. Täytyykin keväällä kun ilmat lämpenee kokeilla tulpata tuo paluulinja, kuulemma niin voi huoletta tehdä tämän kaasuttimen kanssa... Ja kyseessä on siis 1700-koneelle tarkoitettu venäläinen kaasutin 21073-1107010.