Jokari kirjoitti:
Ja taas aiheeseen palatakseni, työstään on hyvä olla ylpeä, mutta noissa perus autohommissa muutaman vuoden jälkeen on varmasti melko hankalaa tuntea mitään ylpeyttä. Nopea pitäisi olla, jäljen pitäisi olla hyvää, asiakaskin valittaa ja kyttää selän takana, autot on toinen toistaan ongelmallisempia, pultit katkeilee tai ei avaudu, sähkövikaa ei löydy kirveelläkään ja aikaa palaa ja lisäksi vielä valitetaan päälle joltain taholta.
Joku varmasti kokee autohommat mieleisekseen ja se on hienoa. Mutta kaikille se ei taatusti sovi, varsinkin se että työ ja harrastus kulkee monesti käsi kädessä ja se sitten näkyy kyllä kyllä myös päällepäin, harvemmin mitenkään kovin positiivisesti...
juurikin näin... itse olin aikanaan intoa täynnä kun autopuolelle pääsi, no muutama vuosi niitä hommia ja sitten riitti. tuli myös todettua että harrastus ja työ ei voi olla sama, hetken sitäkin viitsi mutta loppu vaiheesta ei enää kunnolla öljyjä omista romuista viitsinyt vilkaista.myöskään tuo palkkaus ei niissä hommissa ole aivan parhaasta päästä
koskaan ei pidä sanoa ei, mutta mieluusti en enää niihin hommiin palaa.
yksi mikä jokarin listalta puuttui on talvis aika, hallin ovea rämpätään jatkuvasti ja kaikki sulava tavara on niskassa vetenä....
automasentajan uran jälkeen sitten metalli hommiin. kokoopano töihin, huomattavasti mukavempaa, puhtaita osia mitä kasata, lämmin halli ja palkkakin kohdallaan.
nykyisessä työpaikassa on pari vuotta tullut hydrauli sylintereiden kanssa temuttua, ensin oli sahalla sen jälkeen piti mennä hitsaamaan, mutta tuli kärkisorvarin paikka ja nykyisin sitten pitää pyörittää cnc sorvia ja työstokeskusta... virallinen koulutus edeleenkin auto asentaja.
vielä lisänä iltapuhteena on pieni "maatila" lähinnä enempi harrastus kuin mitään muuta
yhden kevät talven olin lyhyissä pätkähommissa, kun oli otettava mitä sai, tuli oltua, suodatin tehtaalla, prässin hoitajana, rengas pinnottamossa uuni mikkona sekä parketti tehtaalla höyläkoneen hoitajana.. olivat sen verta lyhkäisi pätkiä että hirveää kokonais kuvaa ei nuista saannut, mutta ainakaan kaksi viimeistä eivät olleet sen mieluisampia kuin autoasennus...
tosin on aloja joille pitää hattua nostaa vaan en itse menisi, rakennus ala näistä yksi. isäukko koko ikänsä rakennus hommia touhunnut ja alkaa näkymään viidenkympin jälkeen päälle päin, ei ole herkkua laudoitta savi montussa tai pakkasessa yrittää jotain touhuta, itsekkin junnuna tuli oltua mukana lautapoikana... ei ollut pienintäkään haavetta lähteä sen jälkeen rakennus puolelle
vieläkö se ladan lohko pyörii jyväskylän amiksen nurkissa... oli joskus harjoitus moottorina. tosin välillä hieman karkeasti kohdeltu
nuista tutustumis päivistä saa ehkä turhan aurinkoisen kuvan alasta, olin aikanaan tunnolisena oppilaana tuuttorina ja vetämässä välillä autopuolen esittely pistettä.
ja juu kasi koneen käynnistys on joka kerta yhtä kivaa touhua, vaikka sen tekee vähintää viitenä aamuna viikossa
