VW Golf Variant 2.0 GL 1995 PIIKA

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Ilmeisesti suurissa maissa (Esim. Venäjä tai Amerikka) on keskimääräistä enemmän typeriä ihmisiä, jos -20 asteen pakkasella suolaavat teitä? Eihän yli -10 asteen pakkasilla ole edes liukasta, niin mihin suolaa tarvitaan. Teiden märäksi saamiseen? :) Suomessa vain harvoin suolataan kovemmilla pakkasilla, onneksi. No, yksi syy enemmän olla menemättä Venäjälle. Tai sitten pitää mennä junalla, niin ei auton perä ruostu.

Olen aika monet jäähdytysjärjestelmät täyttänyt itse, ja aika monet nähnyt täytettävän. Mitään rakettitiedettä siitä hommasta ei kannata tehdä. (Poislukien takavetoskoda, jonka ilmaaminen vaatii omat kujeensa. Kone takana, jäähdytin edessä.) En edes uskalla tehdä aiheeseen liittyen hakua tältä foorumilta sanalla kiehuttaminen, vai oliko se keittäminen. En ehkä halua tietää mitä sillä tarkoitetaan. Jostain vanhasta ketjusta luin jotain aiheeseen liittyvää. Nykyautoissa on, ja myös tuon ikäisessä Golffissa erittäin suurella todennäköisyydellä, itsestään ilmautuva jäähdytysjärjestelmä. Termostaatin taakse ei siis jää ilmalukkoa. Mahdolliset ilmausreiät pitää tietysti selvittää, jos semmoisia on. Ja itsestään se ilmautui takavetoladankin järjestelmä. Ryyppy toimi pari päivää hiukan epämääräisesti, mutta sekin korjaantui itsestään.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tutustupa näihin VAG -jäähdytysjärjestelmiin ja kerro sitten miten homma pitää tehdä. Oikeat neuvot ja apu eivät ole koskaan pahitteeksi, mutta yleinen päättely ja heitot eivät auta ketään.

Venäjällä ei ajatella sitä, milloin suolan ajaminen on järkevää tai tyhmää. Siellä sekoitetaan iso vuori suolaa ja soraa. Kun hiekoitetaan tielle menee aina suolaa hiekan mukana. Voisihan sitä tehdä kaksi kasaa ja saattaa se niinkin olla, mutta kun soraa-suolaseosta ajetaan lumen päälle kun ei ole aurauskalustoa tarpeeksi aina saatavilla niin sitä sotkeutuu sinne tielle ja eihän se sieltä mihinkään lähde vaan pyörii lumen mukana. Onko tässä mitään järkeä, niin sen arvioimisessa me olemme tyhmiä. Emme tiedä esim. Venäjän RajaKarjalan tienhoito-olosuhteista mitään.

Kun ja jos joskus uskaltaudut tutustumaan Venäjän oloihin, niin sinulle saattaa tulla kalpea aavistus missä ja miten eletään. Tienhoitokalusto on aivan toisenlainen kuin täällä meillä. Välimatkat ovat hieman toista luokkaa ja kun puhutaan vaikkapa Raja-Karjalasta niin se on totaalista syrjäseutua, josta vielä 10vuotta sitten ajateltiin että kuolkoon pois josseivät tule omillaan toimeen.

Eli toivoisin E.P. että otat aina vähän selvää ja tutkit taustatietoja kun esitätä vahvoja mielipiteitä sellaisista asioista jotka ovat sinulle vieraita. Itse olet täällä kirjoittanut siitä, että on vaarallista kirjoittaa nettiin MutuTietoa, koska joku asiaan perehtymätön voi ottaa sen tosissaan.

Keskustelussa ei ole mitään pahaa ja mielipiteet ovat sallittuja, mutta niitä asioita voisi tarkastella joita Tietona kerrotaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Mielestäni tuossa sekoittui nyt suolaus (liuos) ja hiekoitus keskenään. Toki on täälläkin yleensä hiekan seassa suolaa ettei se jäädy kosteutensa/säilytys paikkansa takia talvella.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

En ole kertaakaan nähnyt tuossa Raja-Karjalassa ns. suolausta. Siis sellaista tienhoitotoimenpidetta jota täällä käytetään eli ajetaan tielle jonkinlaista suolaliuosta. Siellä on aina suolaa soran seassa.

Auraus tehdään raktoreilla ja hiljaisella vauhdilla. En ole kertaakaan nähnyt yhtään ajoneuvoa, jossa olisi ns. alueaura ja joka ajaisi yli 60km tunnissa. Toinen aurausväline on tiehöylä.

Hiekoitus/suolaus tehdän Kamazeilla, joissa levitinpöytä on auton lavan tasalla. Yhtään sellaista levitintä en ole nähnyt, jossa olisi suppilo ja lautanen lähellä tien pintaa. Lisäksi useissa näkemissäni hiekoitus/suolausautoissa ei ole lavassa kippiä tai se ei toimi. Auto pysähtyy välillä ja kujelttaja kiipeää lavalle lapioimaan kamaa lähemmä perää. Kun auto seisoo paikallaan niin levitin pyörii koko ajan ja tiensivuun kertyy melkoinen vuosi soraa.

Näillä siellä mennään. Jo kalusto on tätä kaliberia, niin menköön sinne kuka haluaa ja neuvokaan näitä työtään tekeviä venäläisiä ja kertokoon heille se, että "Olettepa tyhmiä kun teette tuon homman noin. Antakaahan kun minä kerron miten..."
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja 1500i »

No se on heiän tyylisä...
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:En ole kertaakaan nähnyt yhtään ajoneuvoa, jossa olisi ns. alueaura ja joka ajaisi yli 60km tunnissa.
Ei taida näkyä täälläkään vai onko joku nähnyt... :wink:
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Toinen aurausväline on tiehöylä.
"Kaikki" ei ole siis vielä sortuneet alustetä on "kaikki tekevä" uskoon kerran oikeita tiehöyliäkin on käytössä. Kuhan ei oisi tielaitoksen entisetkin sinne päätyny...
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eikö nuo Sisut vai Scaniat aja tuolla melkoista hujakkaa puhdistellessaan pääteitä? Vai miksi niitä auroja kutsutaan? Ainakin kun raktorin keulille on laitettu se iso toiselle puolelle heittävä terä niin kutsuvat kuskit sitä alueauraksi. Tiedä sitten mikä on oikea nimi. Tuollaista vekotinta kuitenkin tarkoitin. Ja tuollaisella terällä ne Ratkorit höyläävät näitä pyöräteitäkin öisin ainakin 40km/h. Hemmetillistä hujakkaa mennään silmät ristissä. Ja eihän tuollaisessa edes tunnu jos joku vähän kopsahtaisikin ja saisi kivan lennon pitkälle metsään. Tiehöylät eivät ole Lokomoja vaan jotain venäläistä mallia, mutta niitä näkee todella harvoin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2699
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:En ole kertaakaan nähnyt tuossa Raja-Karjalassa ns. suolausta. Siis sellaista tienhoitotoimenpidetta jota täällä käytetään eli ajetaan tielle jonkinlaista suolaliuosta. Siellä on aina suolaa soran seassa.

Auraus tehdään raktoreilla ja hiljaisella vauhdilla. En ole kertaakaan nähnyt yhtään ajoneuvoa, jossa olisi ns. alueaura ja joka ajaisi yli 60km tunnissa. Toinen aurausväline on tiehöylä.

Hiekoitus/suolaus tehdän Kamazeilla, joissa levitinpöytä on auton lavan tasalla. Yhtään sellaista levitintä en ole nähnyt, jossa olisi suppilo ja lautanen lähellä tien pintaa. Lisäksi useissa näkemissäni hiekoitus/suolausautoissa ei ole lavassa kippiä tai se ei toimi. Auto pysähtyy välillä ja kujelttaja kiipeää lavalle lapioimaan kamaa lähemmä perää. Kun auto seisoo paikallaan niin levitin pyörii koko ajan ja tiensivuun kertyy melkoinen vuosi soraa.

Näillä siellä mennään. Jo kalusto on tätä kaliberia, niin menköön sinne kuka haluaa ja neuvokaan näitä työtään tekeviä venäläisiä ja kertokoon heille se, että "Olettepa tyhmiä kun teette tuon homman noin. Antakaahan kun minä kerron miten..."
Älä puhu Karjalaa koko Venäjänä. Torfjanovka-Viipuri-Pietari välillä ei ainakaan tänä talvena ollut mitään suolahiekkamössöä pääteillä. Kovilla pakkasilla vain aurasivat Kamazilla, jossa aura edessä. Traktorilla/maantiehöylällä sitten penkat puhtaaksi myöhemmin. Ja tuo Kamaz veti kyllä paljon kovempaa kuin Suomessa, jossa aurausvauhti n. 40-50 km/h. Toki suolaakin levitetään suunnilleen samoilla pakkasilla kuin täälläkin. Kyllähän auton kyljistä näkee että Venäjällä on käyty, mutta pahempiakin talvia muistetaan.

Erikseen on sitten Pietarin jalkakäytävien hoito. Jotain kemikaalia levitetään ja runsaasti, koska jalkakäytävät sulia ja lätäköillä vaikka ulkona yli 20 astetta pakkasta...
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Nyt ovat sitten nesteet ja jäähdytys kunnossa. Pakkasenkestävyyttä en vielä jaksanut mitata. Paisaristahan sen saa sitten mitattua. Minulla on sellainen suuntaa-antava mittari. Seuraavan ajon jälkeen mittailen.

Mutta siitä Venäjänretkestä. Matkan tarkoitus oli käydä ostamassa suksia. Edellisellä kerralla myivät Nijet, Nijet. Viikon päästä tulee. 2viikkoa myöhemmin kamaa oli tarjolla. Ensin myymälän ovi oli kiinni vaikka myymälä oli auki. Epäilimme ruokataukoa, mutta myyjä löytyi sitten toimistosta. Myymälä oli sellainen 3m x 3m huone, jossa oli kaikenlaista suksea.

Mutta ostettiin sitten kaikkein hienoimmat. Tässäpä kuvaa:

Kuva

Taustalla pieni nautintoainekioski Helylän keskustassa.

Seikkailtiin vähän enemmänkin Sortavalassa. Minä nyt jotain varaosahankintoja tein. Ensin etsittiin GAZ -kauppa:

Kuva

Tämä kauppa oli todella sivussa, eikä sitä olisi ikinä löytänyt ilman ohjeita. Nämä ovat vielä niitä Tehtaan virallisia liikkeitä ja kaikki ole erittäin hyvässä järjestyksessä ja vitriinit olivat tehtaan logoilla varustettuja. Sisältä en valitettavasti viitsi kuvia otella. Ei kuulu tapoihin. Lähinnä etsin GAZ 51A etujarrukenkiä. Vastaavat ovat GAZ 53. Tuli sitten ostettua pelkät pinnat. Ne tulevat niiteillä kiinni ja ostin niititkin. Saa nähdä kelpaavatko. Kenkäsarjasta puuttui toinen pitkä, joten en viitsinyt vajaata satsia tuoda.

UAZ -putiikistakin tuli ensimmäisen kerran osteltua. Sekin on niitä "Virallisia". Tarvittiin moottorin kannattimia, "koiranpaskoja" (öljypohjan tiivisteitä) ja raidetangonpäätä.

Seikkailtiin myös siellä ponttoonisillalla ja sen takamaastossa. Talvellahan tuo ponttoonisilta oli loistavassa kunnossa kun sen kansi oli paksun painautuneen lumen peitossa. Kesällähän se on aivan hirveä. Ponttuusillan liepeiltä kuvassa Sortavala kaakosta katsottuna:

Kuva

Etsittiin sitä jäätietä Valamoon. Ei toivoakaan. Ajeltiin tosiaan sinne jonkun Kartanon (entinen) maille ja päädyttiin kalastuskombinaatin rantaan. Käppäiltiin rantaan ja katseltiin paikkoja. Tuonne ne Laatokan rannolle nousee jos jonkin näköistä mökkiä. Sortavalassa rakennetaan todella paljon.

Jotain kuviakin yriteltiin taas mutta ainoat jotak onnistuivat olivat 4tien ja rautatien risteyksestä. Taustalla Suuren Isänmaallisen Sodan muistomerkki. En ota kantaa sotaan millään tavalla. Kuvakulma on NeuvostoVenäläinen. Enkä ota tässä kantaa suuruuksiin enkä isänmaallisuuksiin.

Kuva

Viime alkusyksynä raivastivat ympäristön ja kunnostivat patsaan. Edellispäivänä oli ollut juuri PunaArmeijan muistopäivä. Siksi vähän juhlavampaa seppelettä. Kukkia ja pikkuseppeleitä tuossa on aina.

Harmittelimme kun emme saaneet niitä kahta UAZ -mönkkäriä kuviin. Toinen siis normaali ja toinen 6pyöräinen. Kunnes yht'äkkiä tuossa muistomerkin edessä pällistäessämme jossain pörähti ja kas:

Kuva

Muutenhan matka sitten sujui ihan peruskaavan mukaan. Mitään kurjutta kummenpaa ei sattunut. Otimme kyllä Sortavalasta lähdettäessä liftarin kyytiin. Nuorimies kömpi takapenkille pullokassi kilisten ja pyysi Ruskealaan. Siinähän tuo mahtui olemaan. Pikkuisen vaan oli ottanut rohkaisua että uskalsi liftata ja vielä länkkärien kyytiin hypätä.

Laatokan pohjoispäässä josta tie kääntyy Värtsilään tuli vastan mielenkiintoinen yhdistelmä kaasupullolastissa. Hurjalta näytti kun se oli niin kallellaan vasemmalle ja muutama kaasupullo näytti kiipeilevän patteristaan melko korkealle. Toivottavasti lasti pysähtyi mahdollisimman nopeasti määräpaikkaansa. Melkonen pommi olisi saada tuollainen kaasupullo-ohjus konepellistä läpi ja vielä parempi jos tömähtäisi tuulilasista syliin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Täytyy yrittää muistaa käyttää vaikka Laatokan Pohjoispään-Karjala nimeä. Ihan hyvä tosiaan selventää, ettei tule liiallisia yleistyksiä näihin kokemuksiin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Onhan siellä tosiaan niitä Kamaz -auroja. On vaan niin erilaiset ne terät. Vetävät tosiaankin vain sen keskitien ja nuo muut hoitavat laidat ja pientareet. Saa tuolla joskus kahlata ja uida melko sysässä. Silti talvella on mukavampi ajella kuin kesällä, kun ei ole niitä karmeita pommeja. Mutta se sora/suolauskäytäntö on edelleen se kaikkein ärsyttävin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2699
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Ei välttämättä erilaiset terät, vaan suuremmasta ajonopeudesta johtuen se aura on ylempänä kuin Suomessa eikä auraustulos ole niin hyvä kuin täällä. Ленингра́дская о́бласть:n alueella eli tässä naapurissa on kyllä ollut pääteillä lähes koko talven paljas asvaltti näkyvillä eli hommat hoidettu hyvin. Kaitse on vähän pakkokin tuon taasen kiihtyneen rekkarallin johdosta tai sitten ne rekat puhaltavat tiet puhtaaksi mennessään.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Hyvä homma, että olet hankkinut kameran niin saat laitettua matka/kalusto kuvia näytille 8)
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eipä ole ihme ettei jäähdytysnestetouhut onnistuneen. VorkkaliVoorumilla joku heitti että järjestelmässä on tilaa vähintään 6,5litraa. Ne niistä korjausoppaan täyttötilavuuksista.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Näyttäisi olevan vapaapäivä. Aletaan tutkimaan sitä korin perän ilmanohjainta. Muutama idea on sen suhteen että sen saisi modattua paremmin toimivaksi.

Hankaluutta tuottaa se, että ohjuri on kiinni sekä keskeltä että kulmista kahdella kiinnikkeellä. Jos kulmakiinnikeet voisi ottaa pois ja ohjuri silti kestäisi paikoilleen resonoimatta tai hajoamatta niin sittenhän asia olisi helppo. Kulmat vain kylymänviileästi laikalla pois. Ensin pienet palat pois ja testataan aina välillä.

Pitääpä tutustua. Kelikin suosii pihanäpellystä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Lippoihin liittyen, onko niitä rajantakana muihin merkkeihin miten yleisesti tarjolla?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Vastaa Viestiin