Sivu 16/175

Re: Autontunnistusta

Lähetetty: 12.6.2013 22:19
Kirjoittaja Pavlovits
Kuva

Re: Autontunnistusta

Lähetetty: 12.6.2013 22:24
Kirjoittaja Joen musikka
Aiheesta ulkona;mistä noita hylkykuvia löytyy? :(

Re: Autontunnistusta

Lähetetty: 12.6.2013 22:58
Kirjoittaja juippi11
Eikö tuo ole mini, vai pitäisikö tarkempi malliversiokin (ja merkki) tunnistaa?

Re: Autontunnistusta

Lähetetty: 13.6.2013 9:50
Kirjoittaja t tulppu
Austin 850.. Myöhemmin morris mini. Sitten Leyland mini. Nyt vissiin Bmw mini.

Re: Autontunnistusta

Lähetetty: 13.6.2013 10:59
Kirjoittaja Pavlovits
pientä laittoa

Kuva

Re: Autontunnistusta

Lähetetty: 13.6.2013 12:44
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Oliskos Citroen (Traction Avant) vuodesta 1934 valmistettu kaunotar.

Minusta kaikkein kaunein Citroen kautta aikojen.

Re: Autontunnistusta

Lähetetty: 13.6.2013 14:54
Kirjoittaja Pavlovits
Helppohan noin ehjästä autosta on tietää.
Tuollaisesta haaveilin joskus 70-luvulla.

Re: Autontunnistusta

Lähetetty: 13.6.2013 17:08
Kirjoittaja Jouska
On vai? Riippuu varmaa siitä, millä vuosikymmenellä on syntynyt.

Esimerkiksi minä en ole ikinä nähnyt tuollaista livenä Suomen teillä. Oliko noita sitten 70-luvulla paljon liikenteessä?? Paljonkohan noita on myyty Suomessa??

Tuollaisesta aihiostakin saa maksaa varmaan maltaita.

Re: Autontunnistusta

Lähetetty: 13.6.2013 17:34
Kirjoittaja Pavlovits
Ei niitä enää paljon 70- luvulla ollut. Serkun miehellä oli ja minun Kuplavolkkarini kanssa kävi kateeksi.
Nyt kun muistelen, niin en minäkään niitä kovin monta ole nähnyt.

Re: Autontunnistusta

Lähetetty: 13.6.2013 20:00
Kirjoittaja juippi11
Näitäkin lienee liikkunut vielä paljon 70-luvulla, tässä piilofarmariversio. Perusautojen etujoukkoa aikanaan.. Tänäänkin tuli vastaan edelleen yleinen ajolaite, jossa on käytännössä tämän auton moottori, mutta eri puristussuhteella ja huomattavan erilaisella luonteella oleva muunnos. Jos kyseiseen ajolaitteeseen eksyy tämän auton sylinterinkansi ja kaasutin, kasvaa sen nopeus liian kovaksi ajo-ominaisuuksiin nähden. Ohittaa jopa uudemmat "multitehoiset" mallit. Lienee liiankin helppo aikuisemmalle väelle, joten pavlovits ja samarai malttakoon hetken..

Kuva

Re: Autontunnistusta

Lähetetty: 13.6.2013 21:19
Kirjoittaja pressa
Volvo duett

Re: Autontunnistusta

Lähetetty: 13.6.2013 21:30
Kirjoittaja juippi11
Ei aivan, samanmuotoisia autoja on paljon ja Duett hyvin lähellä ulkonäöllisesti. Siinä mielessä helpotettu kysymys, että mainitsin itseasiassa (melkein) auton koko nimenkin kuvauksessa. Siitä en ole varma etteikö Duettinkin konetta olisi käytetty muissakin laitteissa kuin autoissa. Tämä auto oli luonnossa sininen, vaikka tuon kuvan perusteella näyttää osin samanväriseltä kuin se samaa konetta käyttävä ajolaite. Sylinterimitat 85 mm ja 92 mm molemmissa (muitakin muunnoksia oli), siihen aikaan suurehko moottori. On tätä saanut kuutoskoneisenakin, se kone taas esiintyi erinimisen auton nokalla vielä kauan tämän mallin poistumisen jälkeen, varsinkin ruiskuversio oli todellinen tekniikan riemuvoitto. Tavallaan tämän auton merkkiä edustavan laitteen saa kaupasta uutena edelleen, mutta ei autona. Tai ei siis samalla merkilläkään, merkki muuttui aikanaan todella tylsästä mahtipontiseksi, samaa firmaa kuitenkin tavallaan.

Luulisi näillä helpotuksilla jo tärppäävän, jopa ilman googletusta. Ja olkoon, vastatkoon vanhemmatkin herrat. Historiantuntemuksessani voi olla virheitä, mutta em. tavalla olen tämän automerkin tarinan ymmärtänyt.

Re: Autontunnistusta

Lähetetty: 13.6.2013 23:06
Kirjoittaja samarai
50-luvun Standard Vanguard Van ilmeisesti. Eipä juuri 70-luvulla näkynyt, ainakaan minä en nähnyt. 70-luvulla 50-luvun auto oli jo museokamaa. :)

Re: Autontunnistusta

Lähetetty: 14.6.2013 5:43
Kirjoittaja juippi11
Kylläpä on juu. Vanguard tarkoittaa etujoukkoa. Kuvan yksilö oli vielä 70-luvulla liikenteessä kunnes omistaja kuoli yllättäen. Jäi sitten ehjänä seisomaan pihalle ja siinä on pehmennyt hiljalleen. Sitkeää tekoa on, pohja ei ole vieläkään isommin puhki 40 vuoden heinikossa seisomisen jälkeen. Myönnettäköön että itse en ole nähnyt liikenteessä yhtäkään, ainakaan en ole tunnistanut.

Ja "harmaa" Ferguson oli se Standard -moottorilla varustettu ajolaite. 20 TEA -malli ihan samalla iskutilavuudellakin mutta se oli kai petrooliversio. Olen lukenut jostain projektista, jossa "harmaa" viritettiin kulkemaan kovaa laittamalla siihen Triumph 2000:n kansi ja kaasutin, varmaan muitakin osia. Standardin tekniikkaa periytyi autopuolella Triumphiin (Riemuvoitto), Triumph oli päätynyt sodan jälkeen Standardin omistukseen, ja jossain vaiheessa 50/60 -luvun vaihteessa kaikkien autojen nimi vaihtui tähän myyvempään. Samoihin aikoihin merkki päätyi Leylandille.

Tämä on kadonnut tästä maailmasta paljon enemmän kuin tuo Standard, mutta liikkuvia tällaisia olen minäkin nähnyt ihan tällä vuosituhannella. Varustetaso tässä mallissa oli hieman spartalainen, mitä sisustaa tutkin. Eri nimellä tunnettu facelift -malli on tavallaan edelleen bongattavissa myydyimpien autojen listalta, kokoluokka on hieman kasvanut mallinvaihdosten myötä.

Kuva

Re: Autontunnistusta

Lähetetty: 14.6.2013 10:33
Kirjoittaja Pavlovits
Vanha kunnon Spartak. Meillä tosin ei tuota nimeä käytetty.
Oliko tuo spartalainen helpottava vihje?