Sivu 16/45
Lähetetty: 11.11.2005 21:23
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Arska tehtaalta kirjoitti:Mitäs Toveri jos laittasit pikku-mokin akselit siihen Niveaas? Siinä raideleveys ois 1538, eikös ne menis leimaan?
Eip onnaa ku raideleveys saa kasvaa vaan sen 100mm ja samaten koria saa leventää vain sen 100mm.
Jos noilla UAZ:n akseleilla rakentaa niin luultavimmin silloinkin joutuu leimalle meneen mangelsseilla eli esim. UAZ:n vanteet, Vitaran vanteet tai Nivan orkkis 16" jotka kaikki vie aika paljon sisällepäin verrattuna noihin perusmangelsseihin!
Pätkä pois
Lähetetty: 12.11.2005 14:20
Kirjoittaja Jyrki-boy
Onkohan kukaan selvitellyt mahdollisuutta saada lyhennettyä akselia läpi katsastuksesta. Meitin kylillä yks Tomppa pätkäsi Hiacen taka-akselin toiseen päähän ja etuakselia en nyt muista. Kuitenkin tuollainen sopiva siivu pois kummaltakin puolelta tasauspyörästöä ja vetari siihen rulianssiin sattuvaksi ja eikun menoiksi. Tämä auto kesti, mutta rekisteriin sitä ei laitettu, sillä taakse tuli ilmajouset ja muutakin mukavaa, jota leimausmiesten säännöt ei salli tieliikenteeseen.
Jyrki-boy
Lähetetty: 12.11.2005 16:59
Kirjoittaja Arska tehtaalta
Nykyään ilmajouset menee leimalle, mutta muuta mukavaa välttämättä ei

Tompan kiesi
Lähetetty: 13.11.2005 18:24
Kirjoittaja Jyrki-boy
Jos haluttaa vilkaista, niin kyseinen kuljin, johon viittaan edellisessä turinassa, löytyy osoitteesta
http://www.fjdc.org siitä valokuvat ja edelleen viimeiset Ravijoenkuvat, joissa löytyyvalkoinen kiesi hyvässä menossa.
Jos löytyy niin saat Bingon.
Jyrki-boy
Lähetetty: 14.11.2005 0:20
Kirjoittaja LENNY
Arska tehtaalta kirjoitti:Nykyään ilmajouset menee leimalle, mutta muuta mukavaa välttämättä ei

Mitäs tarkoitat?
Lähetetty: 14.11.2005 12:54
Kirjoittaja Nerd-O
Vaihdoin tuossa Nivaan kaikkien ovien lukot, ToveriNivan pienen opastuksen jälkeen. Etuovien lukkopesät oli helppo vaihtaa. Takaluukun lukkopesä onkin aika mielenkiintoinen operaatio. En tiedä onko kukaan muu sitä tehnyt, mutta alkuperäisen lukon saaminen ehjänä on kyllä aikamoinen operaatio. Lukkopesä on lukittu sinne sisään metallisella tapilla, joka ei tietenkään mene koko lukon läpi. Itse en keksinyt sen lukon tapin irroittamiseen mitään muuta keinoa kuin poraa se vanha tappi pois sieltä. Uuden tapin virkaa hoitaa hieman modattu rautanaula

Meni kyllä hetken aikaa että tajusi kuinka se pitää vaihdella. En kyllä suosittele kenellekkään.
Myöskin nuo alkuperäiset venäläiset lukkopesät on mielenkiintoisia ilmestyksiä. Niitä pitää hiomalla vähän tehdä oikean kokoisia. Aikamoiset valuma jäljet alunperin niissä. Esim. takaluukun lukkopesä ei mahtunut sisään ollenkaan niiden valumien takia. Saa olla aika fakiiri kaveri kyllä se ketä pääsee noista alkuperäisistä Ladan lukoista sisään. Koska ainakin itselläni teettää ongelmaa päästä sisään jo alkuperäisillä avaimilla. Mut kaippa ne tuosta käytön myötä alkaa kunnolla toimia
Vielä pitäisi jossain vaiheessa vaihdella virtalukko uuteen. Siihen kun ei saa teettämälläkään toimivaa vara-avainta

Lähetetty: 14.11.2005 18:00
Kirjoittaja Arska tehtaalta
LENNY kirjoitti:Arska tehtaalta kirjoitti:Nykyään ilmajouset menee leimalle, mutta muuta mukavaa välttämättä ei

Mitäs tarkoitat?
Muuta mukavaa
voi pitää sisällään niiiiiii'iin paljon juttuja

Lähetetty: 14.11.2005 18:44
Kirjoittaja nivailija
Niva vetää aina sateella niin huuruun sisältä ikkunoista, ettei näe mitään läpi. Kaikki puhaltimet maksimilla, lämmöllä yms. Takalasinlämmitin ei toimi. Ei kuitenkaan auta mitään.
Jos teillä on jotain vinkkiä, miten se huuru/vesihöyry saataisiin häviämään, niin kertokaa pliis! On vähän vaarallista ajaa, kun ei ulos näe... Jos siis on joku lisälämmitin esim. tupakansytyttimeen, niin kertokaapa tähän!
Lähetetty: 14.11.2005 18:57
Kirjoittaja 110HB
OLI joskus biiltemassa myynnissä semmonen suht pieni (20cm levee)
puhallin, jonka pysty laittaa esim koelaudalle puhaltelemaan tuulilasille tai matkustamon puolelle kylmää tai kuumaa ilmaa ja toimi just tosta tupakansytkä jutusta...
Nyt en semmosta kyllä löytänyt ainakaan tuolta nettiversion puolelta.
Lähetetty: 14.11.2005 23:00
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Se Bilhelvetin pitkulapuhallin oli kyllä aika hyvä mut sitä ei o tainnu enää aikoihin olla myynnissä!
Mulla tuntuu kans aika tehottomalta toi lasille puhallus verrattuna siihen paljonko puhaltaa alapuolelta kun avaa räppänän, tää ny on melko loogista kun se pienenpieni puhallin on kummiskin sen kennon alapuolella.
Sitä omaa puhallintahan vois koittaa viritellä parillakin konstilla:
-ekana vois koittaa kääntää sen puhaltimen pyörimissuuntaa ja kokeilla vaikuttaako
-kennon yläpuolelle vois viritellä yhden tai kaks lisäpuhallinta, sen pitäis ainakin auttaa
Kaikkeist paras keino siihen huurteen poistoon ja huurtumisen estoon on parantaa koko auton tuuletusta.
Siellä takapilareissa on ne ilmanpoistokanavat, sinne muoviritilän alle virittelee yhdet puhaltimet kummallekin puolelle ja ohjaa niille virran puhaltimen moottorilta jolloin ne siis käynnistyy aina kun laitat lämppärin puhaltaan. Auttaa takuuvarmasti ja takalasikin pysyy auki, eikä maksa paljoo, niitä pieniä puhaltimia saa vaikka Bilhelvetistä!
Lähetetty: 14.11.2005 23:04
Kirjoittaja nivailija
TOVERI NIVA kirjoitti:Siellä takapilareissa on ne ilmanpoistokanavat, sinne muoviritilän alle virittelee yhdet puhaltimet kummallekin puolelle ja ohjaa niille virran puhaltimen moottorilta jolloin ne siis käynnistyy aina kun laitat lämppärin puhaltaan. Auttaa takuuvarmasti ja takalasikin pysyy auki, eikä maksa paljoo, niitä pieniä puhaltimia saa vaikka Bilhelvetistä!
Mietin kanssa tota kikka kolmosta. Eikä muuten maksa paljoa. Rupeen virittämään... Melukaan ei ole paha... joku +30 db....

Lähetetty: 14.11.2005 23:47
Kirjoittaja LENNY
Sen verran ilmaiskareista,että mulla Nivassa on.Mm. perän korkeutta voi säädellä + - 10cm.Joustot ei katoo mihinkään korkeimmassakaan asennossa.Että kyllä niissä aika paljon on muutakin mukavaa...
Tonne taaksehan kannattaa laittaa tietsikan puhaltimet.Pienimmät saattaa jopa mennä sinne muovien alle.Ja jos ei mee,nii ne saa ihan varmaan siististi laitettua siihen päälle.Laittaa ne puhaltaan pihalle,ni ilman kierto lisääntyy takuulla.Tietenkin niiden pitää olla 12 V.Mun mielestä on...Onko?
Lähetetty: 14.11.2005 23:54
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Lähetetty: 15.11.2005 0:01
Kirjoittaja LENNY
Toisiks viimenen olis varmaan just passeli.Sopii sinne sisälle.Vois jostain saada viä halvemmallakin... Nerdolta??
Lähetetty: 15.11.2005 7:39
Kirjoittaja Nerd-O
LENNY kirjoitti:Toisiks viimenen olis varmaan just passeli.Sopii sinne sisälle.Vois jostain saada viä halvemmallakin... Nerdolta??
Mulla taitaa olla noita joku 4kpl.. Ja kyllä tuosta niitä lisää voi irroitella. Koneen raatoja kyllä löytyy

Irroitus on vaan vähän hitsi hommaa. Tosin sekin riippuu mistä koneesta nuo tuulettajat ottaa.
Tälläisiä voisi kanssa katsoa
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=1792
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3630
Voiskohan muuten auttaa jos niistä tuuletus aukoista ottais pois ne suojaräppänä systeemit mitkä siellä sisällä on? Ilmeisesti niiden tehtävä on estää ulkoa tulevan paskan pääsy sisään. Mut samalla ne vaatii ilman painetta sisältä että ne kanssa aukeaisi. Viskaa ne mäkeen niin takana on jatkuvasti auki räppänä tuolle ilmanvaihdolle. Muistelisin että Suzukeissa tuollainen luukun teko vaikutti jo aika paljon siihen huurustumisen estoon.
Ja jos tuonne alkaa noita tuulettimia väänteleen niin veikkaan että yksi riittää. Laittaa sen imemään sisältä ilmaa ja puskemaan sen ulos.