Suomen vanhin lada

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Kuukausikatsauksen aika. Tänä kesänä mittariin on nyt kertynyt kolmessa kuukaudessa 10.460 kilometriä, eli reilut 40.000 km nykyisillä ajoilla tulisi vuodessa. Kohtuullisesti. Öljynvaihdon aika olisi siis käsillä, mutta lieneekö suuri synti jos vielä kolmisen tuhatta kilometriä päästelisi menemään? Syyskuussa kun tämä olisi tarkoitus talviteloille laitella.

Vikojakin on kasautunut. Tuo latauksen merkkivalo on pysyvästi pimeä, sen sijaan rekisterikilven valo on toiminut.

Oikean puolen etulaakeri muuttui väljäksi. Alkoi kulkemaan minne sattuu, samalla tavalla kuin talvella kun alapallonivelen pallo oli hypännyt pois paikoiltaan. Pyörän kun nosti ilmaan, se heilui varmaan lähemmäs sentin. Luulin että mutterin lukitus oli löystynyt mutta kun rasvakupin otti irti,
oli mutteri ihan hyvin lukittuna. Melkein neljäsosakierroksen sitä sai kiristettyä ja silti aavistus väljää jäi. Mikähän kumma sen noin yhtäkkiä löysytti/väljäännytti? Mitään ääntä laakerista ei kuulu ja pyörii ihan hyvin!

Eturenkaat vaihdoin nyt parempiin kun alkoi jo sisäreunat olla lopussa. Melko lopussa oli renkaat muutenkin! Nyt edessä pyörii 90-luvun Michelinit (nyppikset) ja takana yhden kesän ajettu kiinankumit, Goodridet.
https://drive.google.com/file/d/1e3TgCA ... ScqVM/view

Oikean takaikkunan veivisysteemi lakkasi toimimasta. Tuota olen pitänyt aina raollaan ja helteillä vähän enemmänkin auki. Kiinni pyörittäessä se jäi asentoon "reilut viisi senttiä auki". Pari viikkoa se oli tuossa asennossa kunnes se valui suunnilleen puoleen väliin auki. Kiilasin sen puutikulla takaisin viisi senttiä auki-asentoon.

Bensamittari tässä on aina kenkkuillut. Kun on tankannut tankin täyteen, mittari on hyppinyt tyhjän ja täyden väliä ja nakuttanut kuin tikka. Tankin tyhjetessä alle puolen välin on tankista alkanut kuulua kolina kun anturi on kolissut tankin kylkeen. Parisen viikkoa sitten tankkasin tankin täyteen eikä tuota hyppimisilmiötä enää tapahtunut. Seuraavan päivän ajoin ja totesin että vähällä bensalla selvisin kun ei mittari laskenut lainkaan. Ei se sitten laskenut seuraavanakaan. Ei edes punainen merkkivalo syttynyt vaikka tankatessa sinne meni reilut 35 litraa. Tästä ominaisuudesta johtuen tiistaina tankki tyhjenikin. Varakanisteri mukana minulla aina onkin, sillä tyhjän puoleiseksi uskalsinkin ajaa. Nytkin olisi riittänyt bensamittarille asti jos joku puolisen litraa enemmän olisi tankissa ollut. Hyväksi onneksi sammui vielä pitkähkön mäen päälle, ei tarvinnut bensapumpusta käsin
pumppailla tai startilla sahata kun vaihde päällä laski virrat päällä mäkeä alas.

Pari kesäistä kuvaa:
https://drive.google.com/file/d/1DMlFRL ... nZyWA/view
https://drive.google.com/file/d/1rJzmWL ... JQxqi/view
https://drive.google.com/file/d/1qsgQwM ... mFIWK/view
https://drive.google.com/file/d/1MzYLmv ... YSFwy/view

Ja jos joku ei ole FIAT:in pyöränpulttia nähnyt:
https://drive.google.com/file/d/1b98zA6 ... hVxyl/view
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Joutui huoltohommiin. Startti alkoi pyörittämään hitaasti. Laturin hihnaa kiristetty. Taas pyörii startti kunnolla!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
pressa
Viestit: 10444
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja pressa »

Vähällä pysyy kunnossa, kun isompia vikoja uudemmissakin on. Hienoa että jaksat tännekin auton kuulumisia päivittää.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Tuota moottoriöljyä mietiskelin. 10w-40 mineraaliöljyä ei pikaisen nettiselauksen perusteella löydy mistään. Puolisynteettistä kylläkin ja on jopa halvempaa kuin tuo 10w-30 kura jota koneessa nyt on:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000052217
20 litran pönikässä jopa vielä halvemmalla litrahinnalla, alta kuuden kympin.
Mahtaneeko tämä sitten olla ihan oikeasti veteraaniautoihin?
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000053303
Tänään uteliaisuuttani kävin Lahdessa M-marketissa kun naapurikauppaan (kirpputorille) oli asiaa. Siellä pisti silmään hyllyllinen Teboilin öljyjä. Siellä olisi ollut 15w-40 mineraaliöljyä. Se olisi aika lähellä tuota 10w-40:ntä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Innostuinkin vaihtamaan öljyt, 11 tkm noilla nyt on jo kesän aikana ajettu ja jos kesä jatkuu viime vuoden lailla syyskuun loppuun niin kilometrejä kertyy vielä reilusti. Öljyn taso oli tikun minimiviivalla niin lisäämään olisi joutunut kuitenkin. Veronpalautuksetkin tuli niin raaskin jopa uudet öljyt käydä ostamassa. R-marketista (ei siis M-marketista kuten eilen kirjoitin) Teboil 15w-40 mineraaliöjyä. Kaksi pönikkää ostin 16,95 / kpl ja samalla latvialaisen suklaajäätelöpuikon.

Bensatankin anturin vaihdoin myös. Helpottaa hieman elämää kun ei tarvitse arvuutella paljonko tankissa on bensaa. Kilometrien mukaankin hieman hankala arvuutella kun kulutus vaihtelee rauhallisen maantieajon 7,5 litrasta rankimpaan työajon 13,5 litraan / 100 km. Jostain puhkiruostuneesta tankista talteenotetun anturisysteemin laitoin tilalle. Vanhasta oli koho varsineen irronnut enkä niitä saanut tankista pois ongittua. Toivottavasti eivät mene keskenään solmuun ja lakkaa ehjäkin anturi oikein näyttämästä!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Eipäs tuo latausongelma korjaantunutkaan hihnaa kiristämällä kun taas pyöritti vaivalloisesti. Kokeilin pyöritellä sulaketta (se oikean puoleinen) josko olisi hapettunut kuten se usein on. Sulake oli tulikuuma. Vaihdoin sen, tuhkakupissa oli kesän 2008 jäljiltä varasulakkeita jolloin se tuota sulaketta satunnaisesti poltti. Taas toimi, pari päivää, kunnes taas akku oli lähes tyhjä. Kurkkasin sitä silmää siinä ja se oli musta (jos värin oikein muistan) ja selite tarrassa "Replace Battery". Tein työtä käskettyä ja vaihdoin akun. Nyt on pari viikkoa toiminut.

Irrallinen koho varsineen tankissa näkyy aiheuttavan sen kun tankkaa tankin täyteen niin mittari ei näytäkään ihan täyttä tankkia. Muuten toimii varoitusvaloineen. Myös bensan huvetessa jonnekin puoliväliin, pitää ylimääräinen anturi kolinaa tankissa. Täytyy joku päivä (ensi kesänä ehkä) tankin ollessa melko täynnä yrittää uudelleen kalastella sitä sieltä pois. Ellei onnistu niin vaihtaa koko tankki tai antaa olla.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Taas kului odotetusti renkaat vaihtokuntoon. Varaston perältä löytyikin kohtuullisen hyvällä pinnalla olevat Bridgestonet, ihan oikeat kesärenkaat tällä kertaa! Melko tuoreetkin, vuodelta 1999. Apparin puoleinen huomattavasti kuluneempi kuin kuskin puoleinen. Tuo pyöri joku vuosi sitten vararenkaana useamman tuhannen kilometriä. Jotta homma ei olisi liian helppo ollut niin huomasin että jarrupalat olivat loppuun kuluneet. Oikealla hetkellä nuokin osasin tarkistaa, varmasti olisi jo seuraavana päivänä alkaneet rahista. Ja jotta tämäkään homma ei liian helppo olisi ollut niin yksi jarrupala ei ollutkaan loppuun kulunut vaan sylinteri oli hieman jumittanut. Sitä sitten piti vielä herkistellä. Itse palat kaikkine nippeleineen lähti todella helposti irti, huomaa ettei ole talvella ajettu! Jostain syystä tuli auton alle muutenkin tuossa kurkittua. Reikäkin hitto löytyi. Oudompi juttu, varsinkin tämän ikäisessä! Olisiko ollut ohueksi aikaa myöten pelti jo aiemmin ruostunut ja saanut jotain osumaa kun kovasti paljon on hiekkateitä tänä kesänä tämä laite nähnyt? Siinäkin ensi kesäksi hieman puuhaa!

Pari kuvaa:
Jarrupala
Reikä
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
pressa
Viestit: 10444
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tarkasti on kyllä jarrupala loppuun ajettu, kuten kuuluukin. Näyttää olevan lommo tuossa pohjassa, liekö massa murtunut ja päästänyt kosteutta alle niin alkanut muhimaan sen alla.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Pari viikkoa sitten aamukolmelta työreissulla alkoi kauhea räpätys. Samanlainen ääni kuin muutama vuosi sitten 1972:ssa moottorin tukikumin pettäessä ropeli osui jäähdyttimeen. Ajoin katulampun alle ja ihmettelin. Ropeli oli normaalin matkan päässä jäähdyttimestä mutta alavesiletkun klemmarin häntä osui laturin hihnapyörään. Sitä kun aloin taivuttamaan letkua vasten niin huomasin että letkun ympärillä ei olekaan klemmaria, pelkkä irrallinen puolikas. Ensin meinasin että pitääkö kesken työreissun lähteä autoa vaihtamaan. Otin riskin ja ajoin lämpömittaria seuraten reissun loppuun. Ei minkäänlaista lämpenemisongelmaa ollut. Päivällä meinasin klemmarin vaihtaa mutta sen jämä oli niin tiukasti letkun ja jäähdyttimen välissä ettei sitä saanut pois eli vaihtaminen olisi vaatinut koko jäähdyttimen irrotuksen. Hetken mietittyäni päätin laittaa pari klemmaria ja kahdeksan litraa jäähdytysnestettä takakonttiin, jos vaikka tien päällä olisi mukavampi se korjata. Yleensähän nuo letkut tarttuvat noihin jäähdyttimen putkiin kiinni kuin tauti joten päätin ottaa riskin. Nyt sillä on ajettu kaksi viikkoa ilman tuota klemmaria, eikä tippaakaan jäähdytysnestettä ole tarvinnut lisätä. Kestänee sitten loppukesänkin, jos vaikka keväällä saisi senkin vaihdettua. Olisikohan sillä viime kesäisellä akun räjähtämisellä jotain tekemistä tuon klemmarin katkeamisen kanssa?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
pressa
Viestit: 10444
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja pressa »

Akkuhappohan väkevöityy kun vettä haihtuu pois, ja metallia alkaa katoamaan. Nyt pitäisi alue neutralisoida emäksisellä (vaikkapa nestemäisellä pyykinpesuaineella) pesuaineella ja siten huuhdella hyvin. Ja pieni vaseliinikerros vanhan klemmarin päälle ja siihen vain uusi klemmari päälle. Jää se vanha sinne mutta koska pitää niin uusi vain estää irtoamisen.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Tarkoitus oli tällä ajaa kaikki ajot tänä kesänä elokuun loppuun asti, jos vain toimii sinne asti. Melkein toimi, nyt se sitten meni rikki! Tiistai-iltana työajossa tyhjäkäynti hävisi. Aamulla siinä jo oli satunnaista häiriötä tyhjäkäynnin kanssa. Itseasiassa tyhjäkäynti ei ole viimeisen päälle hyvin tässä kaasuttimessa (2101-1107010 vuodelta 1973) koko kesänä toiminut, mutta sen kanssa on pärjännyt. Ajelin sen töissä varastolle sisätiloihin ja katsoin että aukeaako kärjet kunnolla, aukeaa. Sitten katsoin oliko kärjet puhtaat, oli. Sitten vielä viilasin ne, vaikka tuskin se nyt mitenkään vaikuttaa tyhjäkäyntiin, kuten ei vaikuttanutkaan. Sitten tutkin puolalta lähtevän sytytysjohdon. Sehän oli irti! Eikä painamalla mennyt kiinni. Yritin levittää johdon päätä mutta ei se siltikään kunnolla paikoilleen istunut, eikä tyhjäkäyntiä löytynyt. Ajelin sitten 25 km kotiin, sen verran nilkuttaen että tasaisella vauhdilla nyki, kiihdyttäessä ei nykinyt. Onneksi yhdentoista aikaan illalla oli hiljainen liikenne niin ei tarvinnut pysähtyä kertaakaan. Toisesta Ladasta nappasin Boschin johdon tuohon tilalle, ei tarttunut puolaan sekään. Sitten kaivelin varastosta toisen puolan johon johto tarttui kiinni. Tässä hommassa tuli työnantajalta saatu Petzl Tikka 350 otsalamppu ensimmäisen kerran tarpeeseen. Lämpötilakin oli vain 5 astetta plussan puolella, onneksi moottori hohki lämmintä niin ei näpit jäätyneet. No, eipä se toisella puolallakaan toiminut.

Tässä vaiheessa raahasin itseni sisälle tietokoneen ääreen ja laitoin vielä keskeneräisen talviautoksi tarkoittamani 1974 Ladan liikenteeseen. Tämä oli loppuviikosta tarkoitus viimeistellä ja sunnuntaina, eli nyt tänään ottaa liikenteeseen ja testata toimiiko. No, nyt tuli sitten testattua ja todettua että toimii. Autohan oli ajokunnossa, vain akun kengän kiinnitystä ja ilman lisäystä renkaisiin vaille. Kauhea sotku kyllä sisällä oli, takapenkki sun muuta pientä vielä puuttui. Nyt on puutteet sen osalta rekisterikilven valoa vaille korjattu.

Tänään päivällä vielä tutkin tuon 1970:n kaasuttimen. Mitään suurempaa remonttia en enää ala sille viikon tai kahden ajojen takia tekemään. Saa jäädä ensi keväälle. Sen verran tuolle sain aikaiseksi että siirsin sen tuosta talon edestä pois talviauton tieltä, ja ryyppy päällä se kävi tyhjäkäyntiä ihan nätisti, ilman ryyppyä sammuu heti. Sinänsä outoa että koko kevään ja kesän aikana, eikä viime kesänäkään tuon ryyppy ole kunnolla toiminut!

Ei kauhean pahan näköinen ole tämä talvikulkinekaan, tai sijaisauto...
Lada 1200 1974
Kovasti ovat saman näköisiä tässä jonossa:
Kolme pientä elefanttia marssi näin...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Ja meno jatkuu. Korjaus oli helppo, tyhjäkäyntisuutin oli tukossa. Jotain tummanvihreää mönjää näkyi heti reiässä kun sen otin irti. Levääkö lie? Oudompi juttu. Teräsharjan harjaksella tuon rassasin auki vaikka jostain muistan lukeneeni ettei noita millään metallisella saisi sorkkia. Jonkin 150 km tänään ajoin ja vielä ainakin pihaan tullessa kävi nätisti tyhjäkäyntiä. Samalla korjasin latauksen merkkivalon. Oli liitin huonosti kiinni releellä. Tuo on pitänyt tarkistaa moneen kertaan mutta koskaan kun konepelti on ollut auki, en ole sitä muistanut. Väärän vian korjaamiseen meni varmaan joku viisinkertainen aika tämän oikean vian korjaamiseen verrattuna! No, pysyyhän puolanjohto varmemmin paikoillaan! Ja tuli 1974 Lada testattua että on toimiva ja kunnossa kun sillä neljä päivää ajelin.
Melkein kuin Eiffeltorni!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Pakokaasut tuoksuu. Kelaa kohtaan 2:00!
https://youtu.be/I5xQ39HYfms
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Muutama kännykkäräpsy tältä kesältä:
https://lada1970.kuvat.fi/kuvat/lada197 ... -874_2024/
Viimeksi muokannut AI, 2.9.2024 23:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Suomen vanhin lada

Viesti Kirjoittaja AI »

Tasan neljä kuukautta ajoa ja 15219 km kertynyt mittariin. Ainakin tämä viikko näyttää kovin kesäiseltä, joten jatketaan vielä kesäautoilua. Talven kulkupelin, 1974 Ladan katsastin perjantaina ja on jo liikennekäytössä odottamassa valmiina.

Tänään taas tyhjäkäynti lakkasi toimimasta ihan yhtäkkiä. Tällä kertaa en nilkuttanut kotiin vaan tien päällä otin tyhjäkäyntisuuttimen irti ja rassasin sen puhtaaksi. Mitään leväkasvuston näköistä siinä ei tällä kertaa näkynyt mutta alkoi tyhjäkäynti toimimaan kun sen takaisin laitoin. Olisikohan bensansuodattimesta letkussa jotain iloa? Sellaista tässä ei näy olevankaan.

Aiemmin kesällä oikean puolen takaikkunan nostin lakkasi toimimasta. Viime viikon tiistaina saman teki kuskin ikkuna. Avasin ovipahvin ja totesin että se lipukka joka kiinnittää vaijerin ikkunan alareunan metallikouruun, oli pistehitsauksesta pettänyt. Avasin myös tuon oikean puolen takaoven pahvin ja sama homma siellä. Uudemmissahan tuo lipukka on liimattu suoraan lasiin, näissä vanhemmissa sentään on tuo metallikouru johon sen voi hitsata takaisin kiinni. Tästä korjauksesta syntyikin sellainen sekoilu että kirjoitan siitä paremmalla ajalla lisää!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Vastaa Viestiin