Sivu 17/28

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 3.8.2010 19:30
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Heti tuli mieleen moottoripyörämerkkinä jo sammunut FN.

http://www.fnherstal.com/

SvS

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 3.8.2010 22:14
Kirjoittaja Warreossi

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 3.8.2010 22:24
Kirjoittaja Pavlovits
Benelli
Mv Agusta/AgustaBell

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 4.8.2010 2:30
Kirjoittaja samarai
Aika monta löytyi! Tuo FN on itsellekin siinä mielessä tuttu, että joskus 80-luvulla sellaista metsästettiin kuulopuheiden perusteella Kellokosken ympäristössä. En enää tarkalleen muista miten siinä kävi, muistaakseni siitä löytyi lopulta pelkästään sen sivuvaunun raato jostain navetan takaa.

Eilen tuli Jimiltä joku juttu wanhoista aseista, missä oli Enfield-niminen kivääri. Tarkastin tuon historian, niin sitä valmisti Enfieldissä Royal Small Arms Factory (RSAF). Royal Enfield valmisti sille kuitenkin alihankintana kiväärinosia - että jonkinlainen yhteys oli silläkin asetuotantoon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Small_Arms_Factory
http://motorbike-search-engine.co.uk/cl ... istory.php

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 4.8.2010 7:43
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Varmaan näitä sekä ase- että moottoripyörävalmistajina toimineita on vaikka millä mitalla.

Ensimmäisen maailmansodan jälkeen aseiden kysyntä luonnollisesti romahti, toisaalta samaan aikaan moottoriajoneuvojen menekki kasvoi.

Kun asetehtaiden konekanta oli sovelias moottoripyörien osien tuotantoon, oli moottoripyörien valmistuksen aloittaminen aika luonnollista.

Toisen maailmansodan aikoihin tapahtui samasta syystä päinvastaista ja asevalmistus aloitettiin "vanhasta muistista" uudelleen.

Putinkin ihailee Izhmashin rautaa, vaikkei sillä ajakaan -terveisin

SvS

Kuva

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 4.8.2010 9:36
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Viime viikonlopulla Pietarissa, Nevskillä liikkuu länsi motskareita ja vain muutamia ja meno on melkoista kaahaamista. Isoilla customeilla olevat kuskit eivät käytä kypärää, mutta aurinkolasit kuului tyyliin. Taitaa olla jokin villitys.
Syrjäkylällä tuli vastaan yksi sivuvaunullinen, jossa kyydissä oli varmaan työmiehiä.

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 4.8.2010 16:52
Kirjoittaja samarai
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Varmaan näitä sekä ase- että moottoripyörävalmistajina toimineita on vaikka millä mitalla.

Ensimmäisen maailmansodan jälkeen aseiden kysyntä luonnollisesti romahti, toisaalta samaan aikaan moottoriajoneuvojen menekki kasvoi.

Kun asetehtaiden konekanta oli sovelias moottoripyörien osien tuotantoon, oli moottoripyörien valmistuksen aloittaminen aika luonnollista.

Toisen maailmansodan aikoihin tapahtui samasta syystä päinvastaista ja asevalmistus aloitettiin "vanhasta muistista" uudelleen.
Terve!

Juuri näin asia varmasti onkin. Jo pelkästään ennen toista maailmansotaa valmistettujen britti- ja tsekkipyörien merkeissä puhutaan varmaan tuhansissa, joista löytyy varmaan iso nippu myös näitä "asetehtailijoita". Nuo nyt vaan saatiin helposti kasaan ja vielä ainakin jotenkin toiminnassakin. Simsonista nyt eí osaa sanoa.

Nyt kun päästiin jo "moottoripyörä ja maailmansota" -teemaan, niin mikähän tässä on kyseessä? :)

Kuva

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 4.8.2010 17:43
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Ensin arvelin, että olisi Cushman, mutta Villiers-moottori kavalsi totuuden.

Kyse on Excelsiorin tekemästä maahanlaskujoukkojen Welbike-skootterista.

Welbike kiitää tässä: http://www.youtube.com/watch?v=zE44e6tAexA

SvS

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 4.8.2010 22:10
Kirjoittaja samarai
Hienosti tiedetty Sdelano!

Tässä kiitää puolestaan hieman Welbikea järeämpi sotilasmoottoripyörä : Wehrmachtin NSU Kettenkrad, koodinimeltään SdKfz 2:
http://www.youtube.com/watch?v=Vw53aRgM ... r_embedded

Tämä Kovronin K/ZiD-tehdas tuli nyt mieleen noista aseyhteyksistä. Ja tuotannossa edelleen molemmat tuotteet.
http://www.zid.ru/ru/products/

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 5.8.2010 8:46
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Kappas vain, en ollut aiemmin tiennytkään, että В.А. Дегтяревin mukaan nimetty tehdas tuottaa myös alunperin kiinalaisia Lifaneita.

Ne toisen toimialan tuotteet olivatkin enemmän tuttuja, osa on meilläkin käytössä ja loppuosankin käyttöön on myös hyvä varautua, jos ko. pelejä käsiimme joskus ajautuisi, avunantona tai muuten.

В.А. Дегтярев on herra, jonka mukaan meilläkin käytetty pikakivääri m/27 on nimetty. Pk m/27 tunnetaan ehkä paremmin lempinimellä Emma. Lienee tuttua, että Emmat eivät tulleet käyttöömme avunantona, vaan "muuten".

SvS

Emma laulaa YouTubella: http://www.youtube.com/watch?v=MQ997nOy ... re=related

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 5.8.2010 22:15
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Tov. samarai kysäisi moottoripyöristäni Lada-tapaamisessa Paippisten moottorikahvilassa.

Sen verran vastaukseksi, että Suomessa ehkä harvinaisin pyöräni on MZ GE 250 vuodelta 1990.

Jos olisin ajomies, pääsisin sillä aika kyytiä.

Kuva

SvS

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 5.8.2010 23:38
Kirjoittaja samarai
Laadukkaalta pyörältä vaikuttaa. Varmaan on niitä viimeisiä "oikeita" MZ:jä?

Tässä kuva kaverin MitZistä, jolla ajettiin myös talvella. :)
Kuva

Viimeisessä Yhteishyvä-lehdessä oli juttu Itäpyöristä teemalla "Täyttä rautaa". Juttu löytyy tästä s. 18-23
http://www.digipaper.fi/yhteishyva/48132/

Samoin 3.8 Kymppiuutisten loppukevennyksessä oli mukana K-750
http://www.katsomo.fi/?progId=43964

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 6.8.2010 10:58
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
samarai kirjoitti:Laadukkaalta pyörältä vaikuttaa. Varmaan on niitä viimeisiä "oikeita" MZ:jä?
Terve!

MZ GE 250 konstruoitiin 1980-luvulla SDT:n huippukuljettajien harjoitus- ja nousevien kuljettajien kisapyöräksi.

Moottorin alakerta on koeteltu 250/1G:n viisivaihteinen, sylinteri ja kansi ETZ 250:n modifikaatio. Jousitus on hyvätasoinen ja runko ym. taattua Mitsiä.

Tehoa on noin 22 kW, vehje on melkoisen nopea ja vakaa ajettava. Trial-pyöräksi siitä ei ole ;)

GE 250:tä valmistettiin piensarjana tehtaan ammattikoulussa. Valmistusmäärää en tiedä.

Oman yksilöni on valmistanut Motorradwerk Zschopau GmbH, ei siis VEB Motorradwerk Zschopau. Valmistuspaikka oli yhä Zschopau, ei siis uudempi Hohendorf.

GE kiitää esim. tässä (keltaiset kilpailunumerolaatat, nro 46) http://www.youtube.com/watch?v=SAknWZMeIXM

Fahrt MZ -Grüße

SvS

Die MZ-Motorräder rollen immer zur Zufriedenheit ihrer Besitzer!

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 7.8.2010 2:24
Kirjoittaja samarai
Sdelanon kanssa oli Paippisissa näistä puhetta, joten tässä nämä linkit:

Venäläinen julkaisu (72s.) pdf-tiedostona, joka sisältää runsaan kuvakokoelman Wehrmachtin moottoripyöristä yms.

http://www.megaupload.com/?d=JWV3FCY9
57,9Mt

toinen samanlainen julkaisu (54s.), jossa teemana BMW R75 ja Zündapp KS 750, mutta runsaasti muitakin ja tietouttakin löytyy pyöristä.
http://www.megaupload.com/?d=RKC0NUNA
17,1Mt

Re: MoottoriPyöräily

Lähetetty: 7.8.2010 9:53
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Mielenkiintoisia ja paljon tietoa sisältäviä julkaisuja.

Kiitokset!

SvS