BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet
Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet
Pelottaa!!
Vaihdoin autoon, akunkengän irtiollessa, tyhjäkäyntimoottorin ja kun sitten aloin käyttämään autoa, syttyi hetken päästä CE-valo ja BK-40 näytti muistaakseni koodia 0603 (virhe -ulkoinen RAM). Sammutin auton, käytin akunkenkää irti ja käynnistin uudelleen nyt ei syttynyt enää CE-valo, mutta ajotietokone meni jumiin eikä näyttänyt kuin pelkkää päivämäärää. Lisäksi kompuutterin näytön valo ei enää sammunut, vaikka auton sammuttikin. Enää ei akunkengän irrotus vaikuta tuohon tietokoneeseen, vaan se pysyy jumissa.
Meniköhän tuossa nyt vain ajotietokone sököksi, auto kuitenkin käy tasaisesti?
Vaihdoin autoon, akunkengän irtiollessa, tyhjäkäyntimoottorin ja kun sitten aloin käyttämään autoa, syttyi hetken päästä CE-valo ja BK-40 näytti muistaakseni koodia 0603 (virhe -ulkoinen RAM). Sammutin auton, käytin akunkenkää irti ja käynnistin uudelleen nyt ei syttynyt enää CE-valo, mutta ajotietokone meni jumiin eikä näyttänyt kuin pelkkää päivämäärää. Lisäksi kompuutterin näytön valo ei enää sammunut, vaikka auton sammuttikin. Enää ei akunkengän irrotus vaikuta tuohon tietokoneeseen, vaan se pysyy jumissa.
Meniköhän tuossa nyt vain ajotietokone sököksi, auto kuitenkin käy tasaisesti?
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet
Käytin Lada 111 (vm 2000) pakokaasutestissä katsastusta varten. Arvot olivat täysin pielessä; esimerkiksi lambda-arvo oli 1.194! Sitten muistin ajotietokoneeni BK-10, ja otin ajotietokoneen valkoisen johdon pois diagnostiikkaliittimestä. Se auttoi, pakokaasutestin tulokset tulivat hyväksyttäviin arvoihin.
Nyt olen vähän huolissani. Muuttaako ajotietokone BK-10 moottoriohjaimen arvoja niin paljon, että se särkee autostani esimerkiksi katalysaattorin?
Nyt olen vähän huolissani. Muuttaako ajotietokone BK-10 moottoriohjaimen arvoja niin paljon, että se särkee autostani esimerkiksi katalysaattorin?
Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet
Pakokaasutesti oli myrkkyä autolleni: Check Engine valo paloi sen jälkeen sitkeästi. Kahtena päivänä irroitin akun miinuskaapelin minuutin ajaksi pois, mutta ajossa Check Engine valo syttyi aina uudestaan. Vikakoodeja tuli ajotietokoneesta ulos aivan uskomaton määrä. Päätin jättää miinuskaapelin yön ajaksi pois akusta, ja sehän auttoi - ei yhtään vikakoodia ole tullut, eikä varotusvalo enää palaa. Helppoa huoltoa.
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet
Terveisia taalta Nevan rannalta. Ajotietokoneita on jalleen kohta Lada Shopissa tilattavissa, kunhan taalta huomenna selvian kotiin.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10229
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet
onkohan näissä uusissa BK-40 malleissa ollut paljonkin vikoja? äsken yhtä asennettiin ja ei antanut dataa ulos ja viime vuonna ainakin ilmeni yksi missä oli sama ongelma. Tällä kertaa kytkettiin BK-16 johtoihin kiinni ja se näytti ihan ok, joten varmaan vika itse laitteessa.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
- Lada-Jussi
- Viestit: 10229
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet
näyttää uusissa BK-40 malleissa olevan uusi "kulutus tunnistimelle" menevä vaaleanpunainen johdin, joka on liittimessä selvästi väärässä kohtaa, liittimessä se menee mittarivalaistuksen johdolle (napa vaikka ohjeen mukaan pitäisi mennä napaan 9 joka aiemmin on jäänyt vapaaksi. Vanhan 110:n kytkentäkaaviossa ei autossakaan ole johtoa ajotietokoneen liittimellä tuossa kohtaa, mutta uusissa on. Onko kenelläkään ruiskumallin 110:n mielellään värillistä kytkentäkaaviota? Tuon johtimen ei pitäisi vaikuttaa edellä mainittuun toimimattomuuteen, mutta jokin merkitys johdolla lienee on?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet
Onhan tuolla ainakin jotkin kytkentäkaaviot mutta en tiiä onko niistä apua tässä: http://www.ladabg.com/Album/Alb2110Engl.pdf
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
- Lada-Jussi
- Viestit: 10229
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet
muuten hyvä, mutta on vanhemman mallin kytkentäkaavio, pitäis löytää uudempi
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
- Lada-Jussi
- Viestit: 10229
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet
löytyykös keltään tietoa tai kokemuksia. Onko kukaan asentanut BK-40 konetta ja saanut sitä toimimaan? 110:n sähkökaaviota tarttis vieläkin
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet
Mulla on ollu bk-40 jo kauan..
Ihan perkeleen vaikee käyttää ja ihan liian paljon infoa näytössä ja kaikki on liian pienellä. Ei todellakaan mikään helppokäyttöinen tai selkeä laite. BK-10 on paljon parempi ja fiksumpi valinta.
Hyviä puolia tuossa bk-40:ssä on se että löytyy kaasuläpän asentosignaalit ja ilmamassasignaalit yms tarpeelliset tiedot diagnoosin tekemiseen. Kulutuksen saa kalibroitua niin että se on pysyvästi lähellä oikeata. Lämpötilan pystyy myös kalibroimaan täysin kohdalleen.
Ihan perkeleen vaikee käyttää ja ihan liian paljon infoa näytössä ja kaikki on liian pienellä. Ei todellakaan mikään helppokäyttöinen tai selkeä laite. BK-10 on paljon parempi ja fiksumpi valinta.
Hyviä puolia tuossa bk-40:ssä on se että löytyy kaasuläpän asentosignaalit ja ilmamassasignaalit yms tarpeelliset tiedot diagnoosin tekemiseen. Kulutuksen saa kalibroitua niin että se on pysyvästi lähellä oikeata. Lämpötilan pystyy myös kalibroimaan täysin kohdalleen.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- Lada-Jussi
- Viestit: 10229
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet
larssin koneessa ei varmaan ole sitä uutta vaaleanpunaista johtoa, se on ilmestynyt uusimpiin BK-40 laitteisiin. sen olemassa olo vähän hämää, en tiedä voiko sillä olla vaikutusta, kun yhdessä autossa ei meinaa dataa tulla ulos vielä toisestakaan laitteesta. Vai onkohan vaan niin huono säkä, että molemmat koneet on rikki.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet
en muista niistä johoista mutta voin tarkistaa. Tökkäsin sen kuitenkin BK-10:n johtoihin ja toimii ihan hyvin. Eli johtojen järjestys on sama kuin BK-10:ssä.
Piru kun jumii pehmeen peen näppäin, ei voi painaa.
Piru kun jumii pehmeen peen näppäin, ei voi painaa.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet
Prigitte Pardot syö paarissa panaania.larssi21074 kirjoitti:en muista niistä johoista mutta voin tarkistaa. Tökkäsin sen kuitenkin BK-10:n johtoihin ja toimii ihan hyvin. Eli johtojen järjestys on sama kuin BK-10:ssä.
Piru kun jumii pehmeen peen näppäin, ei voi painaa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet
Minulla toimii taas, kun vaihdoin entisen jumittuneen bk-40:n uuteen. Tuo auto on kylläkin tuota vanhaa euro-2 mallia. Kaikki muu tuntuu nyt toimivan paitsi just nuo bensan kulutusnäytöt (en kyllä ole montaa kertaa niitä tutkaillutkaan). Vaaleanpunaista johtoa en nyt uskaltanut liittää mihinkään.
Huom! Kannattaa yrittää asentaa sen koneen valikosta uudelleen oikea ruikunohjain. Minulla alkoi vasta tämän jälkeen tulemaan tietoja moottorilta.
Suosittelen minäkin melkein ennemmin tuota bk-10:ä, sillä tuo 40:n sekavuus ja himmeä näyttö häirihtee himpan.
Huom! Kannattaa yrittää asentaa sen koneen valikosta uudelleen oikea ruikunohjain. Minulla alkoi vasta tämän jälkeen tulemaan tietoja moottorilta.
Suosittelen minäkin melkein ennemmin tuota bk-10:ä, sillä tuo 40:n sekavuus ja himmeä näyttö häirihtee himpan.
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
- Lada-Jussi
- Viestit: 10229
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet
niin joo en huomannut varmistaa, että löysikö laite oikean ruiskunohjaimen automaattisesti, yleensä ne on kyllä löytänyt. samoissa johdoissa BK-16 toimi ihan oikein, että johdot varmaan ihan ok. eikös sitä 40:n näytön valon kirkkautta pysty säätämään?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)