Sivu 17/22

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 17.7.2012 11:57
Kirjoittaja THI-900
Laajakaista lambda kävi putkessa ja noin 10 kaasarin kannen avaamisella päästiin.

Paras lopputulos tuli seuraavanlaisella kokoonpanolla

Sekoittimet 3,5/4,5
seosputket F50/F6
tk:t 65/100
päät 150/145
lisäilmat 180/170

Kyseessä siis 1300 remmikone, jossa "niva"-nokka, 32/36 DGV 26/27 sisäkurkuilla, orggis kärjetön sytty 7 asteen ennakolla, NGK BP6ES tulpat, joissa 0,8mm kärkiväli ja orggisbensapumppu. Peränä on 3,9 välitteinen ja askina harvemmalla kolmosella oleva nelipykäläinen.

Testailin siten, että parhaiten kulkee kun vaihtaa 1-2 35km/h, 2-3 75km/h ja 3-4 110km/h. Seos rikastuu kaasu pohjassa pikku hiljaa kohti huipputehon kierroksia, ollen koko ajan välillä 13-12,5. Pintakaasulla 60km/h antaa seoksen noin 14,5-15, 80km/h samaa luokkaa ja sitten hieman laiheten, pysyen 130km/h:n asti aina alle 16.

Kyllä W vain on kaasutin.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 17.7.2012 21:18
Kirjoittaja veli samara
kakkoskurkun nykimiset loppui kun antaa enemmän jenkaa koneeseen. Eli lappu oli lattiassa liian aikaisin.

Mutta nyt siihen alkuperäiseen kyssäriin: eli isonnanko vai pienennänkö ykkösen tk suuttimia, ku liikkeelle lähdettäessä miettii hieman. Etenkin haalealla koneella liikkelle lähtö on välillä erittäiän hankalaa kun kone ei ota kierroksia. Sihinää kyllä kuuluu eli ilma kelpaa. Kuumalla koneella viive esiintää vain pienemmälle vaihtaessa. Toisinsanoen moottorijarrutuksen jälkeen

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 1.8.2012 14:07
Kirjoittaja THI-900
Jos sihinää kuluu, niin seosruuvi on liian auki ja siten tk suutin ykköselle pitää suurentaa. Tosin saman ilmiön voi aiheuttaa myös liian pieni ykkösen pääsuutinkin.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 1.8.2012 14:10
Kirjoittaja THI-900
Kulutusrataa W:lle. Murmansikin reissussa tuli päästeltyä 4685km ja polttoaineena oli Venäjänmaan pahalta haiseva 95. 420 litraa saatiin menemään. Täten kulutukseksi tulee 8,96l/100km. Pienin kulutus oli 7,5l/100km ja suurin 10,1l/100km. Autossa oli lähes koko ajan kolme normaalin kokoista ihmistä ja paljon tavaraa. Pietarista Jyväskylään (650km) auto oli niin täynnä kun vain sai. Im satisfied.

Koko reissun polttoainekulu oli 360€ ja Venäjän PA:n keskihinta oli 28,9 ruplaa eli noin 0,74€/l.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 20.8.2012 21:20
Kirjoittaja veli samara
Olisko 1200 koneelle 130 tai 135 pääsuutin ykköskurkulle liian iso? Ajattelin vaa kun muilla näkyy olevan 150 suuttimia... Ja jos testais auttaako yhtään mihinkää kun suutinta suurentaa...

Niin ja jos rupeis sekoittelemaan tuota re85 tankkiin normi 98E5:n kanssa...Mitä suuttimia suosittelisitte

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 21.8.2012 10:02
Kirjoittaja THI-900
130/135 voi olla hyvinkin sopiva. Kokeilemalla selviää parhaiten, kaikki koneet on yksilöitä - toinen tyytyy 120 suuttimeen, toinen vaatii 140. Persdynolla tuntee suurinpiirtein plus miinus 50 muutokset, siitä eteenpäin tarvii mittarin, niin se vain on.

Refuelista ameriikan poijjat sanoo, että 30% suuremmat suuttimet ja pelaa. Toisaalta jokkismiehet sanoo, että saa suurentaa reilusti enemmänkin, kun isoilla kierroksilla mennään sitten laihalle. Neulaventtiilin suurentaminen voi tulla kysymykseen.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 21.8.2012 21:00
Kirjoittaja veli samara
Ok, pitää testata. Mulla on nyt tk:t 60/90, toimii hyvin. Mutta ajattelin jos testais mitä pääsuuttimen vaihto auttaa. Ja eikö ilmasuuttimen vaihto vaikuttanut yläkierroksille?

Ja onkos normaalia, jos seosruuvi on melkein kiinni kokonaan?. Siis jos käännän sitä puolikierrosta kiinnipäin, niin sitten se on kiinni. Auto ei sammu siitä, mutta näppituntumalla tuo nykyinen asetus on hyvä.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 22.8.2012 10:10
Kirjoittaja THI-900
60/90 suuttimet kuulostavat hyviltä. Seosruuvin puolikierrostakin kuulostaa ok:lta. Se on aika vähän, mutta itsellä on sama juttu. Nyki pintakaasulla, jos oli 55 suutin ja enemmän ruuvi auki kuin että oli 60 suutin ja vähemmän ruuvi auki.

Ilmasuuttimet vaikuttaa korkeilla kierroksilla, mutta siten, että ykkösen ilmasuutin alkaa vaikuttaa jo silloin kun ajetaan suurimpia sallittuja maantienopeuksia. Sitten kun kakkonen aukeaa, niin sen vaikutus taas pienenee siihen asti kunnes kakkonen on täysin auki. Tämä on siis ihan puhdasta virtausmekaniikkaa.

Auton muuten pitää sammua jos kääntää seos tai kierrosruuvin kiinni. Se että auto ei sammu viittaa siihen, että kierrosruuvi on liikaa auki. Kuuluuko tyhjäkäynnillä selvä suhina, jos kuuluu kierrosruuvi on liikaa auki.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 22.8.2012 14:54
Kirjoittaja veli samara
Ok. Eli kierrosruuvia pienemmälle(joka on siis se läppää avaava ruuvi?), ja sitten seosruuvia auki? Tyhjäkäynti kierrokset on nyt semmoset 900-950rpm. Vois hieman kyllä laskea.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 23.8.2012 7:54
Kirjoittaja THI-900
Ei kannata laskea tyhjäkäyntikierroksia tuosta, voitelee paremmin yläkertaa kun ei nitkuta liika hiljaa.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 23.8.2012 10:02
Kirjoittaja veli samara
Testasin laskea, mutta ei ole hyvä. Pysähdyt esim. valoihin niin auto sammuu. Kierrokset oli testin aikana noin 800-850. Laitan takas tuohon 900 tienoille.
Mutta tuolloin kun kierrokset olivat 850 niin auto sammui kun seosruuvia pisti kiinnipäin.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 23.8.2012 11:31
Kirjoittaja THI-900
Imuvuoto on jos sammuu valoihin tultaessa aika varmasti. Sammuuko jos kierrosruuvin ruuvaa kiinni?

EDIT: Korjattu hopoilua 08/09/12

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 8.9.2012 11:32
Kirjoittaja veli samara
En ole nyt testannut tuota, mutta imuvuotoja ei pitäisi olla kun viimeeksi testasin starttisprayn avulla...

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 22.9.2012 21:35
Kirjoittaja veli samara
Kaupungista sattuu löytymään RE85 asema, joten nappis pitäis saada toimimaan sillä. Onko kellään kaasari autoa toiminnassa tuolla nesteellä?

Ja vain pääsuuttimet pitää vaihtaa että pystyy käyttämään RE85 polttoainetta? Ja olikos se 30% suuremmiksi?
Eli nyt on pääsuuttimet 125/140. Varastosta löytyy ainakin 135 ja 162 suuttimet. Pitää vissiin ostaa lisää eri kokoisia.

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista

Lähetetty: 23.9.2012 20:25
Kirjoittaja veli samara
suttimiksi ajattelin ensiksi laittaa 140/162, koska nuo löytyy iteltä suoraan. Mutta ensin ajellaan seoksilla vähän aikaa. Mikä olisi hyvä sekoitus suhde e10 ja e85:sta?