E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

khj-582 kirjoitti:Vaikkakin länsimaista kauheutta on omaani tulossa, kerrotko hyvä jaketech racinteam kuinka teit kyseisen modauksen?

Itse suunnittelin että halkaisen säätimen jousen kohdalta putkileikkurilla ja hitsaan kolmelle kulmalle runkoon ruuvit/kierretangot. Toisen pään yli kolmikulmainen laippa, jossa reikä keskellä imuputkea varten.
Ongelmaksi nousi rungon tiivistys säädettävyyden rajoissa. Lisäksi jos homma menee kintaaseen, vaihdokas on melko kallis.
ite tein toyotan säätimeen kyseisen modauksen. sahasin jousen kohalta säätimen poikki ja kannesta otin imuputken pois ja sen tilalle hitsasin mutterin, pultti mutteriin ja pultin toiseen päähän levee prikka joka on saman levynen ku jousi, prikka hitsataan pultiin kiinni. joutuin korottaa putkenpätkällä että sain paketin kasaan eli korotin noin 10-15mm.
en muista vaihoinko jousen erilaiseen mutta säädin toimii. paineet saa säädettyä 0-6 baariin mitä pumppu tuottaa.
itellä ei oo alipainesäädin käytössä ku kone on läppärunkoilla ja megalla varustettu.
toivottavasti ymmärsit sepostuksen :lol:
voin ottaa kuvan säätimestä ku oon seuraavan kerran tallilla.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

Ok, tuopa olisi ollut parempi kuin oma sötöstelyni.
Mutta nyt voin sen verran raottaa salaperäisyyden verhoa että Malpassi se säädin on.
Itse valitsin mallin 388. Syinä valintaan oli saatavuus ja paikalleen suora sopivuus.
Paikalle käy, mutta ei tuo 1-1.4 rikastus tai tilanahtaus mitään plussia ole.

Hieman meni gynekologian puolelle tuo paikalleen asettelu ja säätäminen.
Paineet ei vielä ole säädetty kohdilleen, mutta jospa huomenna olisi laittoystävällisempi keli.
Muutosta ajokäytökseen tuli väännön lisääntymisenä, kierrosherkkyytenä ja käytettävissä olevien kierrosten kasvuna. Vääntöä ei ole tosiaan mitattu penkissä, mutta nyt 8 venttiili vetää ihan murisematta 60 kmh viitosvaihteella ylämäkeen juuri kaasua lisäämättä. Käytettävissä olevat kierrokset kasvoi n.3250 -> 3750.
Neljän tuhannen kierroksen kohdalla alkaa taas puutumaan, kuten ennen muutosta 3500:n kohdalla.
Liekkö soppa käy laihaksi(?) mitataan tämäkin lambdasta kunhan keli sallii.

Jostakin pitäisi vielä tänään viritellä paineen mittaukseen m11x1 liitin, joka kyllä saattaa muodostua putkesta ja parista klemmarista. Painemittarina käytän tavallista öljynpainemittaria, johon tehdään mittausfluidin muunnos:
-mittausletku kiinni mittariin ja letkuun alamäki mittaria kohti.
-öljyä, muutama CC, että mittarin sisukset ovat öljyssä.
-Väliaineeksi jäähdytinnestettä -> öljy ei liukene polttoaineeseen ja bensiini ei syö mittarin sisuksia.
-Letku parille kierrokselle kiepille, ettei lisättävä bensiini mene veden läpi
-Lopputäyttö bensiinillä ja loppu letku kiepille sekä kieppi kiinteäksi nippusiteellä
-Liitos polttoainekiskoon.

Jos joku alkaa itselleen säädintä vaihtamaan, suosittelen että:
-Osta bosch-sovitin : säätäminen helpottuu kun edessä ei ole imuputkistoja, johtosarjoja tai muuta pariakymmentä letkua
-valitse vapaastihengittävään yksikalvoinen letkukiinnikkelillä oleva malli (esim malpassi 381): Moottorin ohjelma on tehty yksikalvoiselle ja sopeutunee parhaiten pelkään painemuutokseen.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
puusilmae

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja puusilmae »

Tänään tankkiin 28,14 litraa E85.Kulustus oli 7,35 per satku.Nyt olisi maksimien mukaan laskettuna 80,5% etanoilia tankissa.Seuraavalla tankilla taidetaan päästä jo lähes puhtaaseen 85:een.

Tuskin kulustus enää tosta kovin paljoa nousee joten niin kauan kun ei ole käynnistymisessä mitään ongelmia niin aion ajaa tolla e85 polttoaineella.Talven tullessa saattaa tulla ongelmia kylmäkäynnistyksen suhteen kun töissä ei ole lohkolämmitin mahdollisuutta tai sitten täytyy virittää sinne joku jatkojohto&ajastin patentti.
Viime talvena kyllä lähti kovimmillakin pakkasilla ihan nätisti työpäivän jälkeen käyntiin.

Vikavaloja ei ole syttynyt.Normaaliajossa ei mitään mainittavaa muutosta.Kulustus noussut 6,4-6,5 paikkeilta tohon 7,3 tienoille.
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

khj-582 kirjoitti:Ok, tuopa olisi ollut parempi kuin oma sötöstelyni.
Mutta nyt voin sen verran raottaa salaperäisyyden verhoa että Malpassi se säädin on.
Itse valitsin mallin 388. Syinä valintaan oli saatavuus ja paikalleen suora sopivuus.
Paikalle käy, mutta ei tuo 1-1.4 rikastus tai tilanahtaus mitään plussia ole.

Hieman meni gynekologian puolelle tuo paikalleen asettelu ja säätäminen.
Paineet ei vielä ole säädetty kohdilleen, mutta jospa huomenna olisi laittoystävällisempi keli.
Muutosta ajokäytökseen tuli väännön lisääntymisenä, kierrosherkkyytenä ja käytettävissä olevien kierrosten kasvuna. Vääntöä ei ole tosiaan mitattu penkissä, mutta nyt 8 venttiili vetää ihan murisematta 60 kmh viitosvaihteella ylämäkeen juuri kaasua lisäämättä. Käytettävissä olevat kierrokset kasvoi n.3250 -> 3750.
Neljän tuhannen kierroksen kohdalla alkaa taas puutumaan, kuten ennen muutosta 3500:n kohdalla.
Liekkö soppa käy laihaksi(?) mitataan tämäkin lambdasta kunhan keli sallii.

Jostakin pitäisi vielä tänään viritellä paineen mittaukseen m11x1 liitin, joka kyllä saattaa muodostua putkesta ja parista klemmarista. Painemittarina käytän tavallista öljynpainemittaria, johon tehdään mittausfluidin muunnos:
-mittausletku kiinni mittariin ja letkuun alamäki mittaria kohti.
-öljyä, muutama CC, että mittarin sisukset ovat öljyssä.
-Väliaineeksi jäähdytinnestettä -> öljy ei liukene polttoaineeseen ja bensiini ei syö mittarin sisuksia.
-Letku parille kierrokselle kiepille, ettei lisättävä bensiini mene veden läpi
-Lopputäyttö bensiinillä ja loppu letku kiepille sekä kieppi kiinteäksi nippusiteellä
-Liitos polttoainekiskoon.
mulla on paremmat mittarit paineen mittaukseen, messinkisillä sisusosilla ni ei sulaa bensan vaikutuksesta ja mittarit on neste vaimennettuja teollisuuusmittareita.
kaasari ja ruiskuautoille molemille omat mittarit, ite mittailen dynossa ajon aikana bensanpaineet ja yms :wink:
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

Lattarauta kirjoitti:Kaikki messinki ei tykkää E85:stä?
mun käytössä ei oo ku hetken aikaa kosketuksissa etanolii ja seuraava auto voi olla bensalla käyvä ni huuhtoutuu etanolit pois mittareista :wink:
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

Ei onnistunut liittimen teko. Täytyy käydä työmatkan sivussa mittaamassa paineita jossakin autoturaamolla ja tekemässä havaintoja.
Tänään kuitenkin ajelin Nemon lämpimäksi ja uusimpana ilmiönä entistä matalampi tyhjäkäynti.
Ennen kopisteli n.700 rpm ja nyt 500-600 rpm. hmmm...

Ajotietokone (Orion) näyttää että "kaikki ok". Lambaadaa se ei näytä, joten diagnoosia ei ihan seoksista voi tehdä. Täytynee väkästellä Euro 2-sopiva diagnostiikkakaapeli läppäriin, kun ei tuo ELM325 taida taipua Euro 2:n liikenteeseen. E2:ssa kun on tuo "ALDL"-liitin ja E3:ssa EOBD/OBD-2 liitin. Toki jos jollakulla on tästä parempaa tietoa, sitä mielellään otetaan vastaan.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Nyt on kolmatta viikkoa ajeltu Saabin suuttimilla. Toiminta puhtaalla re-85:lla on loistavaa, kylmäkäynnistys kaipaa pari lyhyttä starttia.

Kokemuksia "oikiasta pensasta" :
Tuli tehtyä viime viikonloppuna 500 km:n reissu paikkaan jossa ei tuota 85:sta ollut tarjolla. Eli pakon edessä e-kymppiä tankkiin. Toiminta ei juuri muuttunut, ainakaan en ajaessa huomannut mitään muutosta. Osaisiko ohjausjärjestelmä pitää seoksen sopivana isommista suuttimista huolimatta?
Seuraavana päivänä lähti kylmänä käyntiin niinkuin pitääkin. Ja lämpimänäkin toimi ja käynnistyi ok.

Ja takaisin RE85-kokemuksiin:

Kulutus on noussut hieman alkuper. suuttimiin nähden. Nyt matka-ajossa 8- ja pyörittelyssä 9l/100km.

Mutta toiminta on niin hyvää etten ala alkuperäisiä suuttimia paikalleen laittamaan tässä vaiheessa.
Auto on kaiken kaikkiaan turvallisempi, voi isompaa kalustoa ohittaessa heittää 3-pykälän silmään ja kiihtyvyys on huimaa :lol: verrattuna siihen kun alkuperäisillä suuttimilla juuri tuossa vaiheessa olisi alkanut prötääminen ja olisi joutunut pykältämään isommalle ja ohitusmatka olisi 10-kertainen. (Jos totta puhutaan, ei autolla uskaltanut juuri traktoria nopeampaa laitetta ohittaa ennen suuttimien vaihtoa ellei näkyvyyttä ollut kilometriä.

Eli tosiaan 3000rpm:n jälkeen kiihtyvyys yltyy ja jatkuu nikottelematta rajoittimeen asti tarvittaessa.

Ja edelleenkään ei ole vikalamppu syttynyt eikä koodeja esiintynyt.
LadaNiva

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja LadaNiva »

Vm. 2000 Samarani on pelannut ihan OK RE85:llä, mutta joutokäynnillä on pari kertaa syttynyt Check Engine -valo. Selvästikään auto ei tykkää pidemmän päälle pelkästä etanolibensasta, vaan vaatii seosta.
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja pressa »

Maanantaina kävin päästömittauksessa satakympillä ja tankissa 50% etanoli. Kierroksilla mitattuna hyvät (pienet) arvot (ja liito-oravatkin tulivat halaamaan kun maailma pelastuu). Tyhjäkäynnillä kaikki muuta arvot todella hyvät (pienet) mutta jäännöshappi hivenen rajan yläpuolella (eli olisi hylätty). Katsastusmies totesi että hivenen on laihalla ja siksi palamatonta happea tulee putkestakin. Nopeasti ajateltuna kylmällä moottorilla olisi arvot olleet tyhjäkäynnilläkin hyvät (siis seos rikkaampaa). Tänäänkin vielä toinen katsastusmies tuli kyselemään etanolikokeiluista...
puusilmae

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja puusilmae »

Nyt on sen verran etanolipitoinen seos tankissa,että käynnistettäessä kylmänä huomaa eron.Kylmä kone vaatii 2 starttausta.
Hiukan yskien lähtee,mutta köhinä häviää heti liikkeelle lähdön jälkeen.

Ajossa en huomaa eroa.Enkä lämpimän koneen käynnistyksessä.

@äölkjhgf

Allekirjoittaneen meno on sen verran köröttelyä,että mulla ei toi mahdollinen noilla kierroksilla(+3000) prötääminen edes käy ilmi.Voisi kokeilla ihan mielenkiinnosta joksus miten toimii yläkierroksilla vaikka se turhaa menoveden tuhlausta onkin.Sillä noin 60% seoksella koitin hiukan repiä eikä silloin yskinyt.

Yleensä,mut ohitetaan isommilla teillä.

Mukava lukea muiden hyvistä 85 kokeiluista.

Kulutus on parin viimeisen tankillisen perusteella noussut hiukan vajaan litran verrattuna 98 ajeluun.

Säästö sataa ajettua kilsaa kohti on sen verran merkittävä,että ainakin mulle se kelpaa.
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Riskialtista tosiaan. Kuitenkin tuolla kusen ja bensan sekoituksella on tullut ajeltua enemmän kuin ladan edes kuuluisi toimia ilman vikoja. :lol:

Lattarauta huomio, tämän viestiketjun otsikko on: E10 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA. Jos pelkäät etanolia tankkiin pistää, ei sinulla kauheasti taida olla kokemusta kyseisestä asiasta ja näin ollen kommenttisi lienee aiheettomia tässä viestiketjussa. 8)
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3650
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja AI »

39 vuotta kesti bensapumppu, heti kun etanolipitoista bensaa sai niin meni särki! E5 syytä!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Onhan se mahdollista että etanoli syövyttää joitakin ainesosia. Itse huomasin kun Saab 96:n otin talviteloilta. Oli bensaletku turvonnut ja haljennut ja lappanut tankin tyhjäksi takapenkin alle. Ja tosiaan 34 vuotta oli kestänyt! Mutta uskoisin että nykyisten autojen letkut jotka pääsääntöisesti on nailonputkea, kestää paremmin etanolin vaikutuksia.

Ainakaan tuo Lada 110 ei vielä ole alkanut tihkumaan mistään raosta 8)
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja pressa »

Satakympin bensansuodattimen o-rengas alkoi tihkumaan. Suodatin on hiljattain vaihdettu eikä o-rengasta vaihdettu, eikä aiemmillakaan vaihtokerroilla. Lisääkiristettäessä o-rengas murtui ja joudun sinne nopeasti korvaavan tiivisteen tekemään.
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit LADASSA

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

pressa kirjoitti:Satakympin bensansuodattimen o-rengas alkoi tihkumaan. Suodatin on hiljattain vaihdettu eikä o-rengasta vaihdettu, eikä aiemmillakaan vaihtokerroilla. Lisääkiristettäessä o-rengas murtui ja joudun sinne nopeasti korvaavan tiivisteen tekemään.

Mutta E85 ajelu on niin halpaata että kannattaa sitä jatkaa. Eikö vainkin. itse en ole tähän mennessä oikeastaan joutunut mitään tekemään etanolin suhteen, huvikseen vaan vaihdoin isompaa suutinta kehiin. En ole edes polttoainesuodatinta viitsinyt turhaan vaihtaa.
Vastaa Viestiin