Wartburg
Re: Wartburg
Onhan noissa jutuissa vähän sellaista tarinan makua,sillä ei Itä-Saksassa kuitenkaan asuttu pimennossa,kuten Neuvostoliitossa.Neuvostoliittolaisethan luulivat tulleensa länteen jo Tallinnassa.Länsi-Saksan tv näkyi isossa osassa DDR:ää,kuten myös radio kanavat.Niitä myös katseltiin ja kuunneltiin useassa taloudessa.Lisäksi monella oli sukulaisia länessä ja Itä-Berliinissä liikkui paljon Länsi-Saksalaisia.Länteen suhtauduttiin kuitenkin myös varauksella,sillä DDR:ssä korostettiin lännen varjopuolia huumeongelmia,uusnatsismia,työtttömyyttä jne(näistä kaikista itä on nyt päässyt osalliseksi).Idässä kuluttaminen ja tavaroiden hankkiminen oli tietysti toisenlaista kuin lännessä,osin ideologisista syistä mutta huomattavan paljon siitä syystä,että tuotanto ohjautui läntisille markkinoille valuutan saamiseksi maahan.DDR:ssä lähtökohtahan oli,että peruselintarvikkeet,asuminen jne ovat huokeita kansalaiselle (valtion tukien ansiosta) ja ylellisyystavarat ovat kalliita.Puolue eliitti tietty nautti erivapauksista.Em. ajattelu on tietysti nykyään vierasta tänä kulutushysterian aikana.Kananmunista ei tiettävästi kuitenkaan ollut pulaa,joistain hedelmista varmaan oli.
Erot lännen ja idän välillä kasvoivat 80-luvulle tultaessa hyvin suureksi.Itä-Saksan taloutta rasitti kilpavarustelu ja massiivinen it-blokin raja,jonka kustannukset lankesivat Itä-Saksalaisten maksettavaksi.
Itä-Berliini on tosiaan rakennettu sosialismin näyteikkunaksi länteen,tosin vanhojen osien sivukaduilla näki sitten toisenlaista Berliiniä,rapistuvine taloineen,joita ei ollut varaa kunnostaa.
Jälkikäteen kuitenkin monet ovat sanoneet suurimaksi tyytymättömyyden aiheeksi sen,ettei saanut liikkua vapaasti,ei niinkään sen että olisi ollut mahdollista ostaa Warre suoraan kaupasta..
Erot lännen ja idän välillä kasvoivat 80-luvulle tultaessa hyvin suureksi.Itä-Saksan taloutta rasitti kilpavarustelu ja massiivinen it-blokin raja,jonka kustannukset lankesivat Itä-Saksalaisten maksettavaksi.
Itä-Berliini on tosiaan rakennettu sosialismin näyteikkunaksi länteen,tosin vanhojen osien sivukaduilla näki sitten toisenlaista Berliiniä,rapistuvine taloineen,joita ei ollut varaa kunnostaa.
Jälkikäteen kuitenkin monet ovat sanoneet suurimaksi tyytymättömyyden aiheeksi sen,ettei saanut liikkua vapaasti,ei niinkään sen että olisi ollut mahdollista ostaa Warre suoraan kaupasta..
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Wartburg
Terve!E.P. kirjoitti: ===
Ja vielä tarina Neuvostoliittoonkin liittyen: Aikuiset miehet olivat lähes itkeneet, kun olivat romahtamisen jälkeen päässeet vapaammin liikkumaan, ja suomalaiseen markettiin. Eivät ilmeisesti olleet tottuneet siihen, että hyllyillä on tavaraa enemmän kuin jaksaa kantaa.
===
Tämä kuulostaa täysin uskottavalta.
Kun virolaiset alkoivat 1980-luvun lopulla päästä Suomeen, kävin luonnollisesti tuttavieni kanssa kaupoissa.
Eräs virolainen professori järkyttyi Suomen kaupoista niin, ettei psykosomaattisten oireiden vuoksi kyennyt useampaan päivään liikkumaan tai puhumaan. Hän sai myös voimakkaan allergisen reaktion kaltaisen ihottuman koko kehoonsa. Lääkärien diagnoosi oli "psyykkinen shokki".
Ilmeisesti syynä ei kylläkään ollut tavarapaljous tai -valikoima, vaan sen tosiseikan äkillinen huomaaminen, että Neuvostoliiton vallanpitäjät olivat kymmenien vuosien ajan törkeästi valehdelleet alamaisilleen. Luonnollisesti asianomainen henkilö alkoi heti epäillä, että kapitaalimaailman olosuhteiden lisäksi neuvostopotentaatit valehtelivat kaikesta muustakin.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Wartburg
Joo,kyllä se tavarapaljous varmaan ällikällä löi Itä-Saksalaisetkin rajojen avauduttua.Mutta pianhan ilmeni myös se,että kaikki maksoikin sitten aika paljon.Sillä 100 DM minkä jokainen sai tultuaan länteen ei kauaa juhlittu.
Tallinnassahan näkyi kanssa Suomen tv ja K-Kaupan Väiskiä pidettiin itään suunnatuna propagandana.Dallas sarjasta sitten katseltiin miten ameriikassa eletään..
Tallinnassahan näkyi kanssa Suomen tv ja K-Kaupan Väiskiä pidettiin itään suunnatuna propagandana.Dallas sarjasta sitten katseltiin miten ameriikassa eletään..

Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Re: Wartburg
Missä meni sitten se raja sen suhteen, että ketä vietiin kuin pässiä narussa?
Warren tehtaalla työskennellyt rengaspaineentarkastaja toisessa polvessa oli jollain tavalla varmasti tyytyväinen elämäänsä. Oli koti ja ruokaa. Kulki julkisilla töihin. Nauroi partaansa, kun se serkkupoika lähti länteen kun luuli siellä asioiden olevan paremmin.
Samalla tehtaalla oli töissä osastonjohtaja, joka saattoi saada vaikkapa Trabantin tavallista duunaria nopeammin, asemansa vuoksi. Haaveili ehkä lännestä, kun oli jostain kuullut jotain, mutta hyvä oli olla idässäkin.
Sitten oli se tehtaan iso pomo. Tiesikö mitä rautaesiripun takana oikeasti oli? Mutta nautti elämästään, koska sai olla eri päässä narua kuin pässi. Oli se warrekin alla.
Mihin väliin osui se proffa? Vai oliko tarina proffasta vitsi? Siltä se äkkiseltään kuulosti, mutta hymiöt puuttui.
Olisko rautaesirippu ollut niin paksu, ettei virolainen tiennyt mitään lännestä? Virossahan olivat katselleet ainakin Suomen telkkaria.
No, sitähän se Berliininmuuri oli, että itä-saksalaisille uskoteltiin, että pakko se raja on pitää kiinni, ettei kurjat länsimaalaiset tule meille hyvään itään.
Warren tehtaalla työskennellyt rengaspaineentarkastaja toisessa polvessa oli jollain tavalla varmasti tyytyväinen elämäänsä. Oli koti ja ruokaa. Kulki julkisilla töihin. Nauroi partaansa, kun se serkkupoika lähti länteen kun luuli siellä asioiden olevan paremmin.
Samalla tehtaalla oli töissä osastonjohtaja, joka saattoi saada vaikkapa Trabantin tavallista duunaria nopeammin, asemansa vuoksi. Haaveili ehkä lännestä, kun oli jostain kuullut jotain, mutta hyvä oli olla idässäkin.
Sitten oli se tehtaan iso pomo. Tiesikö mitä rautaesiripun takana oikeasti oli? Mutta nautti elämästään, koska sai olla eri päässä narua kuin pässi. Oli se warrekin alla.
Mihin väliin osui se proffa? Vai oliko tarina proffasta vitsi? Siltä se äkkiseltään kuulosti, mutta hymiöt puuttui.

No, sitähän se Berliininmuuri oli, että itä-saksalaisille uskoteltiin, että pakko se raja on pitää kiinni, ettei kurjat länsimaalaiset tule meille hyvään itään.
Re: Wartburg
Rautaesirippu oli vielä 70-luvulla niin paksu, ettei moni suomalainenkaan juuri tiennyt mitään idästä. Täällähän puolestaan tungettiin itäpropandaa päähän ovista ja ikkunoista eikä varmasti vähiten Suomen telkkarista! Ainoastaan K-kaupan Väiski kertoi virolaisille missä täällä mennään.
Suomen TV näkyi Pohjois-Virossa vain niissä televisioissa, joissa edullisen sijainnin takia saatiin tänne suunnatulla vahvistetulla antennilla signaali. Äänen/värin sai vain asennuttamalla ns. "soomeplokk" eli PAL-systeemi - Neuvostoliitossahan oli käytössä SECAM-järjestelmä. PAL-plokin asennuksesta veloitettiin n.250 ruplaa ja tavallisen työihmisen palkka n. 100ruplaa kuussa.
Sanomattamakin on selvää, ettei näitä antenneja ja PAL-palikoita myyty Tallinnan Kaubamajassa vaan ne tehtiin pimeästi.
Näitä "laittomia antenneja" käytiin viranomaisten toimesta myös poistamassa:
http://www.reporter.ee/2009/05/14/kuida ... d-vaadati/
Wartburgiin liittyen niin oman käsitykseni mukaan Warrea ja Trabanttia vietiin "virallisesti" Viroon ja hajonneesseen Neuvostoliittoon (IVY) vasta jo DDR:n loputtua v. 1990. Itse muistan Tartosta v. 1991, että uusia Trabantteja oli siellä myynnissä kymmenkunta senaikaisessa "kooperatiiv-myymälässä". Jutun mukaan ne olivat tulleet jo yhdistyneestä Saksasta sen takia, ettei niitä enää siellä voinut myydä kun niistä puuttui katalysaattori. Hintaa niillä oli muistaakseni n. 10000 ruplaa, mikä silloisen kurssin mukaan vastasi jotain alle 2000FIM.
Useimmat Virossa olevat vanhemmat Warret uskoisin olevan tuotu Suomesta 90-luvun alkupuoliskolla.

Suomen TV näkyi Pohjois-Virossa vain niissä televisioissa, joissa edullisen sijainnin takia saatiin tänne suunnatulla vahvistetulla antennilla signaali. Äänen/värin sai vain asennuttamalla ns. "soomeplokk" eli PAL-systeemi - Neuvostoliitossahan oli käytössä SECAM-järjestelmä. PAL-plokin asennuksesta veloitettiin n.250 ruplaa ja tavallisen työihmisen palkka n. 100ruplaa kuussa.
Sanomattamakin on selvää, ettei näitä antenneja ja PAL-palikoita myyty Tallinnan Kaubamajassa vaan ne tehtiin pimeästi.
Näitä "laittomia antenneja" käytiin viranomaisten toimesta myös poistamassa:
http://www.reporter.ee/2009/05/14/kuida ... d-vaadati/
Wartburgiin liittyen niin oman käsitykseni mukaan Warrea ja Trabanttia vietiin "virallisesti" Viroon ja hajonneesseen Neuvostoliittoon (IVY) vasta jo DDR:n loputtua v. 1990. Itse muistan Tartosta v. 1991, että uusia Trabantteja oli siellä myynnissä kymmenkunta senaikaisessa "kooperatiiv-myymälässä". Jutun mukaan ne olivat tulleet jo yhdistyneestä Saksasta sen takia, ettei niitä enää siellä voinut myydä kun niistä puuttui katalysaattori. Hintaa niillä oli muistaakseni n. 10000 ruplaa, mikä silloisen kurssin mukaan vastasi jotain alle 2000FIM.
Useimmat Virossa olevat vanhemmat Warret uskoisin olevan tuotu Suomesta 90-luvun alkupuoliskolla.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Wartburg
Warreja sekä Trabeja ei tosiaan myyty Neuvostoliiton alueelle.Kuorma-autoja ja IFA Multicar ajoneuvoja toimitettiin ja jälkimmäisiä saattaa vielä jossainpäin Viroa nähdä.
Taannoin tuli,muistaakseni Teemalta, dokumentti tuosta telkkarin katselusta Neuvosto-Eestissä.Sen mukaan nuo Samarain mainitsemat lisälaitteet kävivät kaupaksi kuin siima.Se toi mukavasti lisätuloja jollekkin insinöörille,joka niitä rakenteli.
Taannoin tuli,muistaakseni Teemalta, dokumentti tuosta telkkarin katselusta Neuvosto-Eestissä.Sen mukaan nuo Samarain mainitsemat lisälaitteet kävivät kaupaksi kuin siima.Se toi mukavasti lisätuloja jollekkin insinöörille,joka niitä rakenteli.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Re: Wartburg
Noissa lisälaitteissa oli keskeisenä osana kuumemittari. Yhteen aikaan oli kaikista Tallinnan apteekeissa kuumemittarit lopussa.
Täytyy etsiä löytyykö tuo ohjelma elävästä arkistosta, voisi katsoa uudelleen.
Ps. Ohjelman nimi oli disco ja ydinsota, eikä näköjään ole enää katsottavissa.
Täytyy etsiä löytyykö tuo ohjelma elävästä arkistosta, voisi katsoa uudelleen.
Ps. Ohjelman nimi oli disco ja ydinsota, eikä näköjään ole enää katsottavissa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Wartburg
Mutta mitäs mieltä olette tästä wikipediasta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Wartburg_353 "Vapaakytkin kaikilla 4 vaihteella (kaksitahtisen moottorijarrutus rytkyttävä)" Onko tuo rytkytys totta? Olen elänyt siinä uskossa, että vapaakytkin on siksi, ettei voitelu ole ehkä riittävä, jos 2-t koneella jarrutellaan pitkiä matkoja. Tiedän toki wikipedioiden ongelmat, mutta sittenkin oudolta kuulostaa tuommoinen "totuus".
Entä minkälaisella öljyllä warrella nykypäivänä ajetaan? "Autoni on Wartburg" kirjassa sivulla 141 kerrottiin öljyt, joilla voi ajaa 2% seoksella. Suurin osa niistä öljyistä oli outboard-, eli perämoottoriöljyjä. Sitten oli esisekoitettuja öljyjä, ilmeisesti toiselta nimeltään esiohennettuja öljyjä, joilla piti käyttää suurempaa prosenttia 2.5-3%. Yritin tätä asiaa vähän selvittää googlenkin avulla, heikoin tuloksin. Ohjasi tähänkin ketjuun, muttei vakuuttavaa perusteltua näkemystä löytynyt.
Mobil puhuu esiohennetuista, joku muu esisekoitetuista. Ohennettu kuulostaa tänäkin päivänä vielä siltä, että sitä tarvitaan enemmän kuin ei ohennettua. Tässä yksi esimerkki, joka tämän mainoksen perusteelta voisi olla sopiva warreen: http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... _Plus.aspx
öljyt yleensäkin vaativat perehtymistä. Kaupan myyjätkään eivät yleensä tunnu olevan perillä öljyistään. Myyvät sitä mitä hyllystä löytyy. Tieto pitää olla ostajalla.
Entä minkälaisella öljyllä warrella nykypäivänä ajetaan? "Autoni on Wartburg" kirjassa sivulla 141 kerrottiin öljyt, joilla voi ajaa 2% seoksella. Suurin osa niistä öljyistä oli outboard-, eli perämoottoriöljyjä. Sitten oli esisekoitettuja öljyjä, ilmeisesti toiselta nimeltään esiohennettuja öljyjä, joilla piti käyttää suurempaa prosenttia 2.5-3%. Yritin tätä asiaa vähän selvittää googlenkin avulla, heikoin tuloksin. Ohjasi tähänkin ketjuun, muttei vakuuttavaa perusteltua näkemystä löytynyt.
Mobil puhuu esiohennetuista, joku muu esisekoitetuista. Ohennettu kuulostaa tänäkin päivänä vielä siltä, että sitä tarvitaan enemmän kuin ei ohennettua. Tässä yksi esimerkki, joka tämän mainoksen perusteelta voisi olla sopiva warreen: http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... _Plus.aspx
öljyt yleensäkin vaativat perehtymistä. Kaupan myyjätkään eivät yleensä tunnu olevan perillä öljyistään. Myyvät sitä mitä hyllystä löytyy. Tieto pitää olla ostajalla.
Re: Wartburg
Olen ajanut sellaisellakin harvinaisuudella kuin kaksitahtiauto ilman vapaakytkintä ja varmaan monet ovat kokeilleet laittaa vapaakytkimen tilapäisesti pois päältä eikä mitään rytkymistä jarrutuksessa ole. Sen sijaan vapaakytkimellä rullatessa ja sitten kaasua lisätessä saattaa äkkinäisellä vähän rytkäyttää.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Wartburg
Kahden Warren entisenä omistajana,kyllä mielestäni rytkytystä tapahtui juuri kun pintakaasulla löysäsi samaan aikaan kun auto rullasi hyvin esimerkiksi alamäessä.Kerran jouduin vapaakytkimen vapauttamaan kun startti oli rikki ja oven välistä yksin työntämällä rytkäytin auton käyntiin.Kuinka moni on Ladan käynnistänyt ko. tavalla?
Re: Wartburg
Yhdyn Jaskan mielipiteeseen moottorijarrutuksesta.Pintakaasulla ajaessa,moottoritie nopeuksilla,pitkää matkaa, tulee muistaa välillä painella kaasua voitelun varmistamiseksi.Pienet kiinnileikautumiset ovat ihan normaalia Warreissa.Yleensä kun koneen avaa niin aina niissä männissä on jälkiä mutta se ei ole tahtia (2
)haitannut.
Itse olen ajellut kaikenmaailman halpis 2T öljyillä 2,5 % seoksella.2 % rittäisi varmaankin ihan hyvin,vähemmän sauhuttaa ja ei karstoita niin paljon.

Itse olen ajellut kaikenmaailman halpis 2T öljyillä 2,5 % seoksella.2 % rittäisi varmaankin ihan hyvin,vähemmän sauhuttaa ja ei karstoita niin paljon.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Re: Wartburg
Trabantissa on vapaakytkin vain 4.vaihteessa. Kaupunkiajo on paljon ikävämpää kuin Warrella juurikin tuon "rytkyttämisen" takia. Polttoaineen öljyseoksen minimivaatimus on DDR-laitteissa (niissä, joissa on neulalaakeroitu männäntappi) 2%. Koska öljyissä on mukana myös liuotinainetta, on suositeltavaa käyttää vähintään 2,5% seosta. Itse olen käyttänyt 3% seosta, koska ajo on ollut nopeaa maantieajoa ja öljyt parhaita mahdollisia. Kaupungissa pärjää varmasti vähemmälläkin öljyllä. Olisi oikeastaan ihanteellista, kun olisi 2-tankkijärjestelmä petro-autojen tapaan.
On mukavaa huomata Wartburg-autojen kiinnostavuuden tällä foorumilla. Milloinkahan syntyy Warrelle oma merkkikerho?
On mukavaa huomata Wartburg-autojen kiinnostavuuden tällä foorumilla. Milloinkahan syntyy Warrelle oma merkkikerho?
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Re: Wartburg
Tulkitsinko oikein: Pintakaasulla, eli osakaasulla ajettaessa warressa saattaa esiintyä rytkyttämistä? Eli ei varsinaisella moottorijarrutuksella, eli kaasu täysin ylös nostettuna? Lyhyen koeajo perusteella huomasin kyllä sen, että rullamisen jälkeen pitää kaasua painaa maltilla, muuten rykäisee. Omat kokemukset 2-tahtisista rajoittuvat mopoon, kevariin, moottorisahaan ja 50 heppaiseen Yamahan perämoottoriin. Noilla millään ei juurikaan ajella osakaasulla, vaan kaasussa on oikeastaan vain kaksi asentoa. Tai ainakin kone tekee aina töitä, mopossa, moottorisahassa ja perämoottorissa. Kevarissakin taisi olla kytkin avattuna, jos kaasu ei ollut avattuna. Warren rytkyttämisen osasyynähän voisi olla myös ajan myötä voimansiirtoon normaalit väkisinkin tulevat välykset. (?)
Merkkikerho voisi olla hyvä juttu. Ei sitä silti kannata ainakaan minun höyryämisen takia perustaa.
Jokin keskustelupalsta warrelle voisi olla hyvä juttu. Jospa vaikka Warre-Team laittaisi pienen keskustelualueen sivuilleen koemielessä. Ilmoittaudun samantien vapaaehtoiseksi valvojaksi, kun on siitä hommasta vähän kokemustakin. No, onhan se itärauta kuitenkin. Vähän se hävettää täällä lada-palstalla warrea pohtia, mutta tämä palsta tuntuu olevan aika aktiivinen. Ja mulla on edelleen se Ladakin vaihtoehtona siellä taustalla, jos sopiva löytyy.
Kiitokset tähän keskusteluun osallistujille, ja valvojien ja ylläpidon joustavuudelle.
Merkkikerho voisi olla hyvä juttu. Ei sitä silti kannata ainakaan minun höyryämisen takia perustaa.

Kiitokset tähän keskusteluun osallistujille, ja valvojien ja ylläpidon joustavuudelle.
Re: Wartburg
E.P. kirjoitti:Tulkitsinko oikein: Pintakaasulla, eli osakaasulla ajettaessa warressa saattaa esiintyä rytkyttämistä? Eli ei varsinaisella moottorijarrutuksella, eli kaasu täysin ylös nostettuna? Lyhyen koeajo perusteella huomasin kyllä sen, että rullamisen jälkeen pitää kaasua painaa maltilla, muuten rykäisee. .
Viimeksi muokannut Warreossi, 24.10.2010 19:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Re: Wartburg
Warreossi kirjoitti:E.P. kirjoitti:Tulkitsinko oikein: Pintakaasulla, eli osakaasulla ajettaessa warressa saattaa esiintyä rytkyttämistä? Eli ei varsinaisella moottorijarrutuksella, eli kaasu täysin ylös nostettuna? Lyhyen koeajo perusteella huomasin kyllä sen, että rullamisen jälkeen pitää kaasua painaa maltilla, muuten rykäisee. .
Ei se varsinaisesti pintakaaasulla nyi vaan juuri moottorijarrutuksessa vapaakykin pois kytkettynä ja kaasu ylös nostettuna,saattaahan se vähän rykiä juuri ennen kun poljin on ylhäällä.Tosin olen ajanut hyvin vähän ilman vapaakytkintä Warrella.Täytyy varmaan joku päivä ihan kokeilla muistin virkistämiseskjsi.Vapaakytkimestä on paljon enemmän iloa Warressa,kuin moottorijarrutuksesta, jonka teho on olematon..
Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98