Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Jaa niin mitä on tapahtunut? Kaadettu bensaa tankkiin ja ajettu pois. Keskimäärin 400-600 kilometriä tankillisella. Suurin osa pätkä ajoa niin kirpoaa kulutus hirveisiin lukemiin, tai en osaa taloudellista ajoa ollenkaan.
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

Lyhyenläntiä hiilivetyketjuja kaadeltu tankkiin täälläkin ja tietä näytetty.
Huomenna alkaakin sitten viikon urakka iskarit irti joka kulmasta. Samoin sisälokarit ja katsotaan mitä se on NEMo syönyt.
Vaiko onko korroosio syönyt?
Mahanalus ja kaaret massataan, kun kerran on sitä aikaa. Ja sitten lopuksi peltotuunataan niillä helmoilla & jousimunkeilla.

Takana on pääosassa iskarien irroitus sekä työllä ja vaivalla lokarin puolelle sotkettu hiekka & kura- yhdistelmän poisto.
Suappa nähhä liekkö huomenna suapas kelj, vae viännänkö viikset vinnoon...
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Eilen ajoin peräkärry perässä ja poltinpuukuorma päällä. Sitten yhdessä loivassa ylämäessä syttyi moottorinhäiriövalo ja Ladani 111 kulku hiukan laski.
Saavuin kotiin ja sammutin Ladan ja laitoin uudestaan käyntiin, niin valo ei sammunut. Sammutin uudestaan ja otin akun + kengän irti ja sen jälkeen ei enää palannut.
Yöllä lähdin töihin, moottori kylmänä nykii ja aamulla töistä käynnistin, ei jäänyt niinsanotusti ryyppy päälle. Lähtiessäni ei sietänyt oikein kaasua ja matkalla kotiin nykäisi kerran. Ei kulje enää niin pirteästi, taitaa olla joku varajärjestelmä päällä.
Onhan tämä Lada toiminut minun ajossa sentään jo 2800km. :lol:
Ladani voi olla myös kateellinen, kun Volvo pihalla.
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

Hyviä nämä uutukaiset kun sammuttamalla ce-valon korjaantuu viat ja häiriöt, no ei palkokasveja - kukin taaplatkoon jatkossakin tavallaan, kuten tähänkin asti on tapana, niin kuusniemellä kuin myös sen taajama-alueen ulukopuolella.

NEMo nousi puuhun ja alkoi karistelemaan hiekkoja savuisista silmistään. Sitten se pihisi ja puhisi ja näytti pintaruosteensa helman kulmassa takapyörän edessä.
vesi vanhin voitehista-pesun yhteydessä irtosi jonkin verran viime kesänä suihkutellusta massoista. Hyvä niin, koska massat ei viissiin kovin tiukkaan tartu, jos pohja ei ole puhdas enimmistä hiekoituksista ys. irtomassoista. Olipa muuten tasaisen näköinen kerros tullut suihkittua. Rytörottelo tämä varmari näyttäisi olevan kun ei siitä ruostumallakaan eroon pääse.
Hähä, enpä siis jätä NEMoakaan rauhaan.

Huomenna luvassa onkin ruosteisten koneruuvien irroitus ála takaiskari. Tzet-tzettiä saattaa päästä jälleen kerran suihkimaan suitsait. Sitten taas rapsutellaan jos sitä karvanvaihtoa näin kesän seutuun ilmaantuisi. Halt Hammerzait! levitellään sinne missä ropposen työkalun jälki näkyy, irtoeväs toki harjataan vekes.
Jahas, vrk vaihtuu. päätä pahkaa päätä pahnaan, kiekot on koukkuiltu yms.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Lada Scandinavia kirjoitti:... syttyi moottorinhäiriövalo ja Ladani 111 kulku hiukan laski.
Saavuin kotiin ja sammutin Ladan ja laitoin uudestaan käyntiin, niin valo ei sammunut. Sammutin uudestaan ja otin akun + kengän irti ja sen jälkeen ei enää palannut.
Terve!

Älkää nyt hyvät toverit näin tehkö.

Kun akkukaapelin irrottaa, katoaa niin vikakoodi (myös ne vikakoodit joita muistissa saattaa olla, mutta jotka eivät ole sytyttäneet MI-valoa) kuin vikakoodin ilmenemisen olosuhdetiedot (moottorin kuormitus, lämpötila jne. eli ns. Freeze Frame -informaatio).

Itse vika ei tietenkään mihinkään katoa, vaan pysyy.

Akkukengän irrottamisella vain vaikeutetaan vianetsintää.

Kengän irrottaminen nollaa myös bensiiniruiskutuksen korjauskertoimet (Fuel Trim Long Term ja Fuel Trim Short Term), minkä seurauksena käynti ei ainakaan parane. Järjestelmä kyllä oppii uudet korjauskertoimet, mutta se kestää aikansa.

***

Kun valo syttyy, on se ohjausyksikön viesti kuljettajalle: Olisi vähän asiaa.

Jos valo sammutetaan akkukenkämenetelmällä on se kuin ohjausyksikölle kertoisi: Pidä suusi kiinni!

Tälläkin palstalla on kokemusperäistä tietoa, miten auto vastaa, kun riittävän monta kertaa kehotetaan olemaan hiljaa ;)

Jos MI-valo vilkkuu, tarkoittaa se, että järjestelmä on käynnistänyt katalysaattorin suojauksen katkaisemalla viallisiksi epäiltyjen sylinterien bensiininsyötön ja rajoittamalla muiden sylinterien tehoa. Tässä tapauksessa viesti on: Olisi kiireellistä ja tärkeää asiaa.

Jos vika on satunnainen (tilapäinen) eikä uusiudu riittävän monen ajosyklin aikana, järjestelmä sammuttaa valon itse.

Ylläoleva koskee lähinnä OBDII-järjestelmällä varustettuja autoja. GM-systeemit toimivat hieman toisin.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ei se katalysaattori vähällä rikkoonnu.Minä ajoin kahdella pytyllä kannentiivisteen mentyä 10 km korjaamolle.Lisäksi ajoin kahdella pytyllä sytytysyksikön rikkoonnuttua.Akunkengän irroittamisella kuittasin häiriövalon kun en aina muistanut kurnutella liikennevaloissa.Pakokaasupäästöt olivat loistavat kolmessa katsastuksessa.Kahden ajotietokoneen rikkoonnuttua en uskaltanut enää kolmatta pitää jatkuvasti kytkettynä.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

mush kirjoitti: Aiemmin paikoillaan pysynyt kello kävi kuusi tuntia ja pysähtyi uudelleen - äänekäs kapistus käydessään, en jää kaipaamaan.
Minun 111:ssä oli myös kello, joka joskus raksutti ja joskus ei. Vaihdoin sen jopa toimivaan. Oli aika kallis hankinta. Vanha taitaa olla vieläkin autotallin hyllyllä. Sitä tutkiessa vaikutti, kuin koneiston muovirattaat olisivat päässeet liikkumaan sivusuunnassa. Tätä tuki myös havainto, että kello kävi aina ollessaan kellotaulu ylöspäin.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

No nyt on oikein gazprom iskarit takana.
Lisäksi tuli huomattua neuvostoinsinöörin oivalluksia:
-Takaloksussa on ruostepesä ihan jo designpohjalta, katsokaapa vällyjen alle peräkontissa.
Iskareiden yläpäiden suunnalla lokasuojansisässä on puoliavoin kotelo jonne hiekka pääsee tekemään hiekkakakkuja. Eroosio on taattua jos suojaus ei ole kunnossa...
Olisi voinut olla NEMon lennot lennetty jos tilanne olisi jatkunut.

Mutta iloisempiin asioihin: Huomenna läträtää tektyyliä niin maan perustteellisesti pitkin poskia että. Massauskeli on mitä mainioin, massat ovat todella notkean oloisia ja oletettavasti tartunta on varmempaa.
Hmm. rojekti karahtaa (kiville?) finaaliin keskiviikon puolella, päättyen etulokasuojien taakse.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

mush kirjoitti:Sitten tuo lämppärin termostaattihässäkkä, joko se ei toimi kunnolla tai sitten minä vain en osaa. Lämpöä tulee kun kääntää täysille (punainen pallo), mutta muilla asennoilla ei tunnu olevan mitään vaikutusta - yhtä kylmää puhaltaa. Tutkitaan kun keretään. Vinkeistä tuon sielunelämän valottamiseksi en pistä pahaksi.

Pitäisköhän tuo nimetä keijuksi, kun värin nimi on фея, minkä google kääntää "fairy" :lol:
Jos oikein muistan, lämmittimen täysillä asento ohitaa automaatin, eli aina tulee kuumaa sisälämpötilasta riippumatta.

Sekottajan liikkeen voi kuulla, kun säätää lämpötilaa siten, että auto ei ole käynnissä, mutta virta on päällä. Myös puhaltimen nopeus voi muuttua lämpönuppia käännettäessä. Jos nämä toteutuvat, pitäisi ainakin termostaatin olla kunnossa. Vaatii tietenkin sellaisen lämpötilan, että termostaatti reakoi muutoksiin.

Jos sekottajaan pitää kajota, sinne pääsee käsiksi vain moottoritilan puolelta.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Jaska HKI kirjoitti:Ei se katalysaattori vähällä rikkoonnu.Minä ajoin kahdella pytyllä kannentiivisteen mentyä 10 km korjaamolle.Lisäksi ajoin kahdella pytyllä sytytysyksikön rikkoonnuttua.Akunkengän irroittamisella kuittasin häiriövalon kun en aina muistanut kurnutella liikennevaloissa.Pakokaasupäästöt olivat loistavat kolmessa katsastuksessa.Kahden ajotietokoneen rikkoonnuttua en uskaltanut enää kolmatta pitää jatkuvasti kytkettynä.
Minulla on aivan erilainen kokemus sytytysyksikön rikkoontumisesta. Katalysaattori hajosi niin, että sen peltikuorikin repesi.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja mush »

Mosse-Aksu kirjoitti: Jos oikein muistan, lämmittimen täysillä asento ohitaa automaatin, eli aina tulee kuumaa sisälämpötilasta riippumatta.

Sekottajan liikkeen voi kuulla, kun säätää lämpötilaa siten, että auto ei ole käynnissä, mutta virta on päällä. Myös puhaltimen nopeus voi muuttua lämpönuppia käännettäessä. Jos nämä toteutuvat, pitäisi ainakin termostaatin olla kunnossa. Vaatii tietenkin sellaisen lämpötilan, että termostaatti reakoi muutoksiin.
Keksin päivänä eräänä (ennen näitä helteitä) kokeilla juurikin noin virrat päällä. Hiljaista on joka asennossa, paitsi punaisen pallon kohdalle käännettynä kuuluu hiljainen "tsiiiiiiiitsiit". Radiota vaihtaessa meinsasin repäistä sen yksikön kojelaudasta irti ja ihmetellä, mutta olivat sitten jättäneet niin lyhyet johdot mokomaan, ettei liittimiä saanut auki suosiolla. Jätin sitten paremmalle ajalle mokoman ihmettelyn.

Aikaiseksi on saatu käsijarrun vaijerin kiristys ja mainittu radion vaihto. Joku oli keksinyt piilottaa oikean takakaiuttimen johdonpään kuskin kynnyslistan alle, joten olihan siinä radion laitossakin oma hommansa. Muutenkin kytkennät eivät täyttäneet minun standardeja, joten uusiksi meni lähes kaikki.

Yhden käytöksellisen ominaisuuden/omituisuuden olen huomannut. Kuuluukohan Boschin ruiskun pitää kierroksia ylhäällä aavistuksen aikaa, ennen kuin päästää kierrokset putoamaan kaasun helläämisen jälkeen. Eniten se tuntuu omituiselta moottorijarrutuksessa, kun mitään ei aluksi tapahdu ja sitten lähtee hidastumaan, joten tulee hellättyä liikaakin joskus. GM-ruisku ei tuollaista tee, vaan tottelee polkimen liikettä paljon orjallisemmin. Kaipa tuohon tottuu.

Tuossa näkyi olevan samantyylinen OBD-pistoke kuin GM:ssä (suorakaide), löytyyköhän tuohon pinnijärjestystä boschille?
Jaska HKI kirjoitti:Ei se katalysaattori vähällä rikkoonnu.
Käsittääkseni katti kyllä kestää ilmaa tai bensaa, muttei molempia yhtäaikaa. Eli jos ohjausyksikkö tajuaa katkaista sytyttämättömän pytyn pa-syötön, ei vaaraa ole. Muuten täystuho voi olla lähellä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

mush kirjoitti:

Tuossa näkyi olevan samantyylinen OBD-pistoke kuin GM:ssä (suorakaide), löytyyköhän tuohon pinnijärjestystä boschille?
Terve!

Löytyy ainakin täältä http://ladabg.com/download.phtml. Lataa "Lada 110, 111, 112 Illustration Album". On englanninkielinen kuvakirja, ks. sivu 32, missä Euro2 110-sarjalaisten sähkökuva.

Huom! Tiedoston koko 32 Mt.

Varmaan löytyy jostain elegantimminkin.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja aon »

Kävin katsastuksessa. Läpi meni, korjauskehoitukset haalistuneesta etuvilkusta, öljyisestä moottorista ja rikkinäisestä vetarin suojakumista. Muuten en ole tehnyt muuta kuin ajanut, uusia vikoja ei ole ilmennyt eikä vanhoja korjattu, mitä nyt radio lakkasi kuulumasta. 90tkm pyörähti täyteen, jos huollon yhteydessä korjaisi nuo viatkin tässä pikapuoliin.

Ekalla tankillisella keskikulutus 6.41l/100km, seka-ajoa, josta suunnilleen puolet rengassarja peräkontissa.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Veli kertoi 110:n alkaneen yhtäkkiä ajossa savuttaa oudosti n.80-90km/h vauhdissa. Pakoputkesta tuprutti jonkun aikaa hiekkapilveä muistuttavaa savua :? ja samalla veto hävisi. Alkoi kuitenkin sitten toimimaan normaalisti ja pihassa vielä tarkasteltiin niin mitään oiretta ei enää ollut muuta kuin ruskeaksi värjäytynyt pakoputken pää. Mistähän tommonen on voinut johtua?
Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja mush »

Villinä veikkauksena - KATin sisukalut poistuivat paikalta?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin