Sivu 18/110

Lähetetty: 27.8.2005 12:03
Kirjoittaja Ladakeho
Jaskan neuvoista voisi kyllä koota sähköopin käytännön peruskurssin, jonka tulisi kuulua jokaisen kansalaisen peruskoulun oppimäärään!

Kenkäjutusta tuli vaan mieleen, että joskus mulla kengänpohjat repesi silleen ilkeästi kahtia, että sukat kastu. Sikaflexillä sai hätään helpotuksen, muttei sekään kovin kauaa pitänyt, kun pohja aina askeltaessa venyy pituussuunnassa.

Ratkaisu kenkien kestävyyteen löytyi sitten, kun kerran löysin kengät, joissa oli monikerroksinen pohja, siis monia kerroksia erilaisia materiaaleja liimattu kenkien pohjaan. Empiiristen testien jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että tuollaiset kengät kestävät ikuisesti, siis siihen asti, kunnes pohjien kaikki kerrokset ovat kuluneet puhki.

Unohtakaa Wolkkarit ja läskipohjakengät!

Lähetetty: 27.8.2005 12:39
Kirjoittaja Jaska HKI
Kun menin hakemaan Instrusta uusia saksalaisia nahkasandaaleja niin minulle kerrottiin,että niiden edustus on lopetettu :cry: .(koska ne olivat liian kestäviä???)

-mistä tahansa releestä saa summerin,jos siinä on avautuvat kärjet tallella.Kytketään jännite avautuvalle kärjelle.Kun rele vetää niin samalla katkeaa kelalle menevä jännite ja rele päästää ja kärjet sulkeutuvat.Toiminto alkaa alusta.

-ruohonleikkuukoneesta puuttui ilmanputsari ja sen kotelo.Putsarin paikalle laitoin vanhaa froteepyyhettä rautalangalla kiinni.

-9 voltin neppariparistosta saa 1,5 voltin pariston kun purkaa sen jä kytkee parit rinnakkain.Samoin saa 4,5 voltin paristosta tehokkaan 1,5 voltin pariston samalla konstilla.

-ammattikouluaikaan kuuntelin autosteroita opiskelija-asunnossa.Virtalähteenä käytin akkulaturia.Sen tuottama sähkö oli liian "raakaa" ja esimerkiksi kasetti pyöri liian nopeasti.Virrantasoittajaksi tein puulaatikon,johon laitoin 6kpl 1,5 voltin vanhoja taskulampun paristoja sarjaan.Sen kytkin + ja - napojen välille.

-c-kasettia voi kelata akkuporakoneella,jonka istukkaan on laitettu lyijykynän pätkä.Loppuvaiheessa kelausta saa olla tarkkana,ettei katkaise nauhaa.

Lähetetty: 30.8.2005 16:58
Kirjoittaja Jaska HKI
-palaneen hehkulampun sai korjattua väliaikaisesti heiluttelemalla lamppua siten että katkennut hehkulanka tarttuu pidikkeisiinsä uudelleen kiinni.Sitten lampputehtaat keksivät tehdä mattapintaisia lamppuja niin tuokaan konsti ei onnistu.

-maalipurkin saa sekoitettua hyvin kun sitoo purkin päältäladattavaan pesukoneen luukkuun kiinni.Linkouksen aikana pyykki kuivuu ja maali sekoaa.

Lähetetty: 3.9.2005 13:40
Kirjoittaja Jaska HKI
Vesiletkuvuodon autossa voi korjata väliaikaisesti ja luotettavasti tähän tapaan:

-vuotava letku kuivataan kankaalla tai talouspaperilla.
-vuotokohtaan kääritään vähintään 50mm levyistä ilmastointiteippiä
-teippauksen päälle laitetaan verenpainemittarin kiristyspalje,johon pumpataan sopivansuuruinen paine.Näin teippaus ei pääse "pullahtamaan".

-rikkinäisen verenpainemittarin kiristyspalkeen voi ottaa talteen auton ensiapulaukkuun kiristyssiteeksi mahdollisen onnettomuuden aiheuttaman verenvuodon tyrehdyttämiseen.Kun mittarille menevä letku tukitaan niin kiristysside on tehty toimivaksi.

Lähetetty: 9.9.2005 17:51
Kirjoittaja lärssön
Kerran oltiin kylällä ajelemassa ladalla ja laturinhihna katkes. Mietiskeltiin siinä tovi ja sitten paikalle tuli yks tuttava :roll: jolla oli nippusiteitä mukana, Eikun vaan muutama nippuside peräkkäin ja vähän teippiä ympärille., se patentti kesti melkeen 15 km.

Lähetetty: 9.9.2005 18:40
Kirjoittaja Jaska HKI
Veljelle tein kerran takavetoauton vetoakseleiden irroitustyökalun kolmesta suuresta putkilaipasta,teräsputkesta ja kahdesta ohuemmasta teräsputkesta.Yhteen laippaan porasin reikiä sikinsokin.Tämä pää kiinnitetään vetoakseliin.Väliin tuli liukulaippa johon hitsasin otekahvat.Päähän tuli vastelaippa johon liukulaippaa törmäytetään.Jälkeenpäin kysyin veljeltä toimiko laite.Hän vastasi:"Jos tuolla ei lähde vetoakseli irti....niin seuraavaksi irtoaa koko perä :lol: :lol: "

Lähetetty: 9.9.2005 19:00
Kirjoittaja Jokari
Ei ehkä patentti köyhimmästä päästä, mutta välttämätön oli kuitenkin :roll:

Eli ladasta oli korkannut kierteet jokaisesta ilmanputsarin kaasariin kiinnittävistä pulteista...keikkasin samankokoisia (M5) kuusiokolopultteja, 40 mm pitkiä.Ensin oli tarkoitus tökätä ja liimata ne alhaalta päin pystyyn, samalla tapaa kuin alkuperäiset, homma tosin kariutui siihen että reikien alla ei ole hirveästi tilaa, josta pultit voisi puikata.

Kun ei muutakaan vaihtoehtoa ollut, niin ruuvasin pultit kylmästi läpi ylhäältäpäin ja laitoin jousiprikat kantojen alle.Yhdestä reiästä korkkasi kierre vähän, mutta putsari pysyy nyt viimein kunnolla paikallaan :)

Lähetetty: 16.9.2005 19:15
Kirjoittaja Jaska HKI
Ulkovalaisimen valettu suojaritilä oli mennyt soikeaksi pudottuaan maahan,eikä mennyt paikalleen koska se oli hieman soikea.Katukaivon kanteen hakkaamalla sain sen suoristettua niin että ritilä istui valaisimen runkoon.

Valomaston kuvun kiinnitysmutteri oli ruostunut niin tiukkaan,että mutteria irroittaessa vastapultti katkesi.Uuden kuvun asensin tähän tapaan.Kuvun suojahattuun porasin ylimääräisen reiän.Kiristys rautalanka kulkee näiden reikien kautta kuvun sisällä olevaan sankaan.Koska vesi voisi mennä näistä rei-istä sisään.Tiivistin reiät viemäröintikitillä,joka ei kuivu koskaan.

Jääkaapin kätisyyttä vaihtaessa havaitsin,että jääkaapin runko on hieman kiero ja ovi hankaa otsalevyn kannattimeen.Laittamalla muovista täytettä kannattimen väliin hankaus loppui.

Lähetetty: 16.9.2005 20:09
Kirjoittaja Hande
Golfista hävisi valot syyspimeällä . Pakko oli ees jotain valoa saada, jotta näkee mihin ajaa. Olin käynyt kaupassa just, ja takapenkillä oli paketti juustoa. Sillä sitten pönkitin pitkät valot päälle. Paketin asensin hienosti viiksen ja kojetaulun väliin. Näin sain molemmat kädet sitten ihan ajamiskäyttöön.

Kerran puhkesi rengas vanhasta jenkistä. Tunkki oli mukana, mutta nostovara ei riittänyt. Siinä tienposkessa ei ollut mitään, minkä olis saanut tunkin alle. No, onneksi autossa oli vartan vanha akku. Hyvin kesti -65 vuosimallin auton painon....

Lähetetty: 16.9.2005 20:21
Kirjoittaja Hande
Golffin lämmittimen moottorista oli jokin pienen pieni nuppi tippunut, joten se ei toiminut. Mutta kun aina se, joka istui etupenkillä, painoi jalalla sitä moottoria, johan pyöri.
Haittapuolena oli vain se, että pitkällä matkalla (700km)oli kengän kärki kulunut melkein puhki.
Onneksi ne ei olleet minun kenkiä, kun ajoin aina :lol:

Lähetetty: 16.9.2005 20:35
Kirjoittaja ladoilla radalle
joskus aikoinaa meni kaasu vipu mekanismi jotenki sökös ni paalinarulla sitä kaasuteltiin.. ja sit tippu pakoputkisto maahan ei ihme kyl katkennu ni hinaus liinalla auton ali ja ovet kii ja taas mentii... :lol: :lol:

Lähetetty: 17.9.2005 20:31
Kirjoittaja Jaska HKI
Työlenkkareista alkoi tulla varpaat ulos.Paikkasin ne sisäpuolelta haljasnahalla,joka oli otettu roskikseen menevästä sohvasta.Kontaktiliimaa nahkaan ja kenkään ja paikan asettaminen.Kun kerran pohjia on vielä paljon jäljellä,niin niillä tallaa vielä pitkään :D .

Lähetetty: 17.9.2005 20:39
Kirjoittaja 'aatee'
itse olen korjannut kenkäni jeesus teipillä 8) ei kauaa ollu hyvä kenkä ja se meni roskii :twisted:

Lähetetty: 18.9.2005 12:11
Kirjoittaja Jaska HKI
Jos tarvitsee kuljettaa pitempää matkaa käytöstä poistettua televisiota,eikä ole työntökärryä niin voi menetellä näin.Kippaa television kuvaruutu alaspäin ja vetää johdosta.TV liukuu hyvin pullean kuvaruudun ansiosta.Kuvaruutu tietenkin naarmuuntuu,mutta väliäkö sillä kun se on käytöstä poistettu.Nykyaikaisilla litteäruutuisilla moinen tuskin onnistuu,mutta eipä ne juuri mitään painakkaan.

Lähetetty: 19.9.2005 16:30
Kirjoittaja Jaska HKI
Työkoneen nostokorin pistoke hajosi siten,että pistokkeen "sisäkalut" työntyivät taaksepäin pistotulppaa pistorasiaan laitettaessa.Otin pistotulpan kuoret pois ja työnsin pistotulpan sisäosan pistorasiaan.Seuraavaksi irtosi yksi neljästä pistotulpan johdoista.Johdon irtoamisen syynä oli ruuvin irtoaminen ja hukkaantuminen.Koska 3mm:n ruuvia ei ollut saatavilla niin kiilasin irtonaisen johdon paikallleen tavallisella ruuvilla.Näillä konsteilla sain nostokoria käytettyä koko päivän ja keikka tuli tehtyä.