Sivu 18/45

Re: Saabin jouset

Lähetetty: 2.12.2005 17:00
Kirjoittaja Arska tehtaalta
Jyrki-boy kirjoitti:Saabin takajousta saa kolmella eri jäykkyydellä. Huomioikaa tahdottu jäykkyys ostaessanne jousta. Muuten saattaa mennä ketuiksi. Itse ostin keskimmäisen version. Tulevat joskus paikoilleen. Sitten siitä lisää.

Jyrki-boy
Keskijäykät täälläkin...

Lähetetty: 2.12.2005 23:58
Kirjoittaja Lada_VFTS
Nuo W123 mersun jouset mitkä laitoin, tuntuu toimivan ihan ok. Pituutta noille tuli noin 310mm ja korotusta tuli noin 8cm. Ulosjousto kumeista otin pois 3 cm, peräpäätä nostin 55mm rautakiekoilla. Peräpää kanssa ihan ok, tosin ulosjousto on vielä saatava takaisin vähintäänkin alkuperäiseksi.

On muuten nuo insan saharat melkoisen hyvät pitämään, verrattuna alkuperäisiin renkaisiin :shock: . Eikä hintakaan ollut mahdoton.

Lähetetty: 3.12.2005 7:16
Kirjoittaja sds500
olisko tuosta Oulun INSA kaupasta tarkempaaa tietoa, esim mikä liike ;)

Lähetetty: 3.12.2005 11:41
Kirjoittaja Nerd-O
Onko kukaan kokeillut niitä kaikkeista löysimpiä mersun jousia? Tarviikohan niitä pätkiä edes pahemmin, jos ne kerran joustaa ilmeisesti helpommin?

Pitäs kyllä tuohon omaankin Nivaan ostella nuo mersun jouset.. Mut ei vaan ole saanut aikaiseksi :oops:

Lähetetty: 3.12.2005 13:41
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Lada_VFTS kirjoitti:Nuo W123 mersun jouset mitkä laitoin, tuntuu toimivan ihan ok. Pituutta noille tuli noin 310mm ja korotusta tuli noin 8cm. Ulosjousto kumeista otin pois 3 cm, peräpäätä nostin 55mm rautakiekoilla. Peräpää kanssa ihan ok, tosin ulosjousto on vielä saatava takaisin vähintäänkin alkuperäiseksi.
Leikkaa vaan sitä sisäänjoustokumiakin pois niin paljon kun on varaa ennenkun rengas nappaa kiinni kaariin, siellä etupäässä ei o ikinä liikaa joustoo!!!

Saatko otettua kuvaa siitä etupäästä?? Lähinnä alatukivarsien asento akseliputkeen nähden kiinnostaa.

Joustimet

Lähetetty: 4.12.2005 13:20
Kirjoittaja Jyrki-boy
Varaosaliikkeestä löytyy, tai ainakin pitäisi löytyä, Koivusen maahantuomien jousien luettelo. Muistaakseni, jos jouselle pituutta ja herkkyyttä etsitään, niin jossain Saab 9000 mallissa on vietereillä mittaa aika komiasti. Että eikun etsimään.

Sain Nivan pyrstöpään tukivarret kohdilleen. Kävin hiukan tutkailemassa, kuinka alusta pelaa. Ajelin pyöriä kivien päälle ja lopuksi toisen takapyörän lähes metriseen ojaan. Kaikki tennarit oli maassa ja pääsin pois tuosta lähes ristiriipunnasta. Täytyy sanoa, että ompa hyvä toimivuus vietereillä jo vakionakin.

Jyrki-boy

Kuvia

Lähetetty: 4.12.2005 15:00
Kirjoittaja Lada_VFTS

Lähetetty: 4.12.2005 15:13
Kirjoittaja LENNY
KuvaTässä näkyy mun Nivan alatukivarren asento etuakseliin nähden ja korotusta tuli noin 60mm.Kääntyvyyttä rajoittamalla on uloimmat tumpit kestäneet.

Aika alhaalla on sulla Lada_VFTS keula ollut kun 80mm nousi.Ihan toi sun Niva on metsäkelpoisen näköinen.Ei kun kovaa ajoo :wink:

Lähetetty: 4.12.2005 15:24
Kirjoittaja Lada_VFTS
LENNY kirjoitti:KuvaTässä näkyy mun Nivan alatukivarren asento etuakseliin nähden ja korotusta tuli noin 60mm.Kääntyvyyttä rajoittamalla on uloimmat tumpit kestäneet.

Aika olhaalla on sulla Lada_VFTS keula ollut kun 80mm nousi.Ihan toi sun Niva on metsäkelpoisen näköinen.Ei kun kovaa ajoo :wink:
Se oli alunperin ihan city maasturin näköinen laite :lol:. Nyt on jo vähän parempi korkeudeltaan. pitää tuota keulaa vielä vähän nostaa, samalla kun vaihtaa puslat alatukivarsiin.

Lähetetty: 4.12.2005 18:59
Kirjoittaja Arska tehtaalta
Keula nousee myös ilman vieterien vaihtoa.

Laitoin tukivarren ja jousilevyn väliin isoja korialuslevyjä 20mm per pultti. Etupää nousi samanverran kuin saapin jousilla ja jousitus toimii hienosti.

Jousilevystä joutuu hieman modaamaan vakaajan kiinnikettä, mutta eihän se oo kiinni kuitenkaa kuin katsastuksessa (jos sielläkään).

Lähetetty: 4.12.2005 19:22
Kirjoittaja LENNY
Jep,toimii noin hyvin.Tossa vaan kannattaa samalla säätää se lautanen suoraan,eli ei saman verran prikkoja joka pultin alle.

Lähetetty: 4.12.2005 23:57
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Mulla ollu jo pitkään jousilautaseen hitsattuna korokepalat niin että ulompien reikien kohdalla 20mm ja sisempien n.15mm. Vakaajaa ei ole.
Tossa lautasen nostossa tulee sellanen juttu että raidetangonpää saattaa hinkata kiinni lautasen reunaan max. sisäänjoustossa ja renkaat linkussa. Eipä toikaan mikään ongelma oo kun rälläköi lautaseen pienen loven tai sitten kääntää raidetangonpäät varren yläpuolelle mikä olis muutenkin hyvä tuunaus korotetussa keulassa.
Kannattaa tarkistaa noi päät jos laittaa korokepaloja lautasen alle!

Lähetetty: 5.12.2005 19:00
Kirjoittaja sds500
Onkos kellään kokemuksia 5,375 perävälityksestä ja kitkalukosta Nivassa?

Lähetetty: 5.12.2005 19:02
Kirjoittaja Arska tehtaalta
Mites muuten ton ohjausiskarin kanssa, ootteko laittaneet?

Yritin kattella motonetistä muttei oikein löytyny. Eikä tohon viitti mitään 100€ Ranchoo investoida.

Meinas mennä viikonloppuna ranne pastaksi kun tökkäs penkkaan, sormethan siinä on myös vaarassa. Onneksi peukaloa EI pidetä ratin sisäkehällä ajaessa... eihän?

Lähetetty: 6.12.2005 0:21
Kirjoittaja LENNY
Jep jep.. Toi on Nivan kans mettässä rymytessä just noin.Kannattaa pitää siitä ratista KIINNI,tai kohta on sormet niin ku nippu niitä.Itsellä kans ku alottelin,lipsahti jokusen kerran ja AUTS.. Jompikumpi fillari tökkää kiveen/kantoon tms. ni ratti menee kierroksen nanosekunnissa.