Wartburg
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Wartburg
Terve!
Noin lyhyesti:
2T-öljyjen valopetrolilaimennus ei vaikuta öljyn sekoitussuhteeseen sitä eikä tätä. Palaan tähän asiaan myöhemmin ensi viikolla.
Vapaakytkin on ensisijaisesti epätasaisen, rytkyttävän moottorijarrutuksen vuoksi. Toissijainen syy on kiinnileikkautumisen esto, kun kaasu äkillisesti suljetaan pitkäaikaisen täyskaasuajon jälkeen. Voitelutarve moottorijarruksessa on hyvin vähäinen, joten siltä kannalta on yhdentekevää, onko vapaakytkintä vaiko ei. Palaan tähänkin asiaan myöhemmin.
Zweitaktgrüsse
SvS
Noin lyhyesti:
2T-öljyjen valopetrolilaimennus ei vaikuta öljyn sekoitussuhteeseen sitä eikä tätä. Palaan tähän asiaan myöhemmin ensi viikolla.
Vapaakytkin on ensisijaisesti epätasaisen, rytkyttävän moottorijarrutuksen vuoksi. Toissijainen syy on kiinnileikkautumisen esto, kun kaasu äkillisesti suljetaan pitkäaikaisen täyskaasuajon jälkeen. Voitelutarve moottorijarruksessa on hyvin vähäinen, joten siltä kannalta on yhdentekevää, onko vapaakytkintä vaiko ei. Palaan tähänkin asiaan myöhemmin.
Zweitaktgrüsse
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Wartburg
Ne öljyt vielä askarruttaa. Jotenkin jäänyt sellainen käsitys, että tuhkautumaton tarkoittaa samaa kuin öljyroiskeet putken päästä. Eli öljy tulee öljynä putkeen, ja ehkä pääsee sieltä sitte joskus pois jollain keinoin. Ei tuhkaudu siksi koska ei koskaan palanut. Niin on tainnut käydä tästä kuvasarjasta löytyvässä kuvassakin, jossa putkesta on valunut mustaa öljyä: http://www.warreteam.com/g2010/2903_10.htm 13. kuva ylhäältä lukien. Jos öljyä tulee noin näkyvästi putken päästä, niin parempi kai olisi että olisi päässyt putkistosta ulos jo aiemmin. Vaikkapa pienen reiän kautta jo ensimmäisestä vaimentimesta.
On se niinkin, että silloin kun warren kone on kehitelty, on öljytkin ollut aika paljon heikompia. Sillä tätä pohdinkin, että ei sille koneelle kannattane liian hyvää öljyä tarjota, jos ei se siitä mitään ymmärrä. Puristussuhdekin on olematon, joten saako millään polteltua nykyöljyjä?
On se niinkin, että silloin kun warren kone on kehitelty, on öljytkin ollut aika paljon heikompia. Sillä tätä pohdinkin, että ei sille koneelle kannattane liian hyvää öljyä tarjota, jos ei se siitä mitään ymmärrä. Puristussuhdekin on olematon, joten saako millään polteltua nykyöljyjä?
Re: Wartburg
Tuli mieleen, että vietiinköhän tota 353 Warrea vasemmanpuoleisella ohjauksella DDR:stä muualle kuin Suomeen?
Wikipedian mukaan vientimaita olivat (oikeanpuolisella ohjauksella): Britannia, Kypros, Malta ja Etelä-Afrikka. Suomea ei ole edes mainittu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wartburg_353
edit: Saksalaisen wikipedian mukaan: Espanja, Portugali, Skandinavia-siellä lähinnä Tanska
, Belgia ja Kreikka.
http://de.wikipedia.org/wiki/Wartburg_3 ... .931988.29
Wikipedian mukaan vientimaita olivat (oikeanpuolisella ohjauksella): Britannia, Kypros, Malta ja Etelä-Afrikka. Suomea ei ole edes mainittu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Wartburg_353
edit: Saksalaisen wikipedian mukaan: Espanja, Portugali, Skandinavia-siellä lähinnä Tanska

http://de.wikipedia.org/wiki/Wartburg_3 ... .931988.29
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Wartburg
Olemme suunnitelleet keskustelufoorumia jo kesästä ja voimme sellaisen laittaa pystyyn jos haluukkuutta on. Tämä palsta on kyllä mukavan aktiinen ja asiantuntijoita näköjään riittää.E.P. kirjoitti:Merkkikerho voisi olla hyvä juttu. Ei sitä silti kannata ainakaan minun höyryämisen takia perustaa.Jokin keskustelupalsta warrelle voisi olla hyvä juttu. Jospa vaikka Warre-Team laittaisi pienen keskustelualueen sivuilleen koemielessä. Ilmoittaudun samantien vapaaehtoiseksi valvojaksi, kun on siitä hommasta vähän kokemustakin. No, onhan se itärauta kuitenkin. Vähän se hävettää täällä lada-palstalla warrea pohtia, mutta tämä palsta tuntuu olevan aika aktiivinen. Ja mulla on edelleen se Ladakin vaihtoehtona siellä taustalla, jos sopiva löytyy.

Re: Wartburg
Osaltani Warrekokemuksia, tosin kiltimmästä päästä.
OSA 1
Kun 13 vuotiaana kärysin kolmannen kerran mopolla ajosta ja sain luvatun selkäsaunan, ostin Ifan. Hatun nosto ukkovainaalle, kielloissaan oli hän unohtanut auton. Harva on jo pääni, vaan oisko se ollut modeliltaan F8. Lokasuojat, moottoripellit sunmuut metallia, samoin kait runko. Vaan paljon siinä rovissa oli myös puuta. Puun päällä jotakin vahamaista kangasta. Motti 2-sylinterinen kakstahti, tankki tuulilasin alla. Sen vapaakytkimen sai lukituksi pois päältä. Näin piti kuulemma tehdä syheröisellä hiekkatiellä, jos huisin lujaa halusi ohjata. En halunnut.
Ifan vaihdoin Pappatunturiin, saaden 3 pulloa 1 tähden Jaloviinaa (leikattua konjakkia ?) väliä. Viinat möin Lappajärven Halkosaaressa. Paljon väkeä,kun esiintyjänä Eino Grön. Trokausrahoilla ostin ripamankan, kylämme keskenkasvuisten ekan.
Aina muistan tämän mankan, kun tulee puhe "vanhoista hyvistä ajoista". Jesus, sen näköinen kloppi tarvii nykyään vaikkapa helikopterin, päästäkseen valikoimaan ketä saattelee.
Osa 2.
Veljeni (lihallinen, ei Herrassa) oli ennen INTtiin menoa ostanut (sämpylä)Warren. Pitihän sitä ulkoiluttaa. Ja kun rattijuoppous oli silloin vielä rangaistavaa, kuskin hugia riitti. Oli se aikanaan, lukuun ottamatta laatua, kähee peli. Monta seikkaa, jotka ihraniskaiset kapitalistit hoksasivat paljon myöhemmin. Osa ei ole huomanut vieläkään ?
Osa 3.
Ja nyt hävettää. Jälestin myymääni Mayfloveria, kun törmäsin farkkuWarreen, saippualootasellaiseen. En kaikkea, esimerkiksi vasarasirpittelyä omakseni tunnusta, mutta kymment viirit, kuolemansuudelma, sekä DDR-telifooni menee kyllä minun piikkiini, kuin myös ompelukonekeula. Siihen se puolustus, että halusin selvittää miten käy kone, kun se käy "kuin Singerin ompelukone" ? Yritän kuvat tähän jotenkin linkittää.
Warren vaihdoin Idän Ihmeissä laatikolliseen pirtua, natsilakkiin, pariin Rostovin Hitler-Mannerheim-herätyskelloon ja tuubaan. Näin ainakin minulle kerrottiin.

Osa 4. Olen saanut rehellisenä pitämältäni Mieheltä lupauksen, notta hän luopuu Warrestaan. Saatuani sitäpä en vaihda. Ainakaan Puna-armeijalta Raatteentielle jääneeseen Tuubaan.
OSA 1
Kun 13 vuotiaana kärysin kolmannen kerran mopolla ajosta ja sain luvatun selkäsaunan, ostin Ifan. Hatun nosto ukkovainaalle, kielloissaan oli hän unohtanut auton. Harva on jo pääni, vaan oisko se ollut modeliltaan F8. Lokasuojat, moottoripellit sunmuut metallia, samoin kait runko. Vaan paljon siinä rovissa oli myös puuta. Puun päällä jotakin vahamaista kangasta. Motti 2-sylinterinen kakstahti, tankki tuulilasin alla. Sen vapaakytkimen sai lukituksi pois päältä. Näin piti kuulemma tehdä syheröisellä hiekkatiellä, jos huisin lujaa halusi ohjata. En halunnut.
Ifan vaihdoin Pappatunturiin, saaden 3 pulloa 1 tähden Jaloviinaa (leikattua konjakkia ?) väliä. Viinat möin Lappajärven Halkosaaressa. Paljon väkeä,kun esiintyjänä Eino Grön. Trokausrahoilla ostin ripamankan, kylämme keskenkasvuisten ekan.
Aina muistan tämän mankan, kun tulee puhe "vanhoista hyvistä ajoista". Jesus, sen näköinen kloppi tarvii nykyään vaikkapa helikopterin, päästäkseen valikoimaan ketä saattelee.
Osa 2.
Veljeni (lihallinen, ei Herrassa) oli ennen INTtiin menoa ostanut (sämpylä)Warren. Pitihän sitä ulkoiluttaa. Ja kun rattijuoppous oli silloin vielä rangaistavaa, kuskin hugia riitti. Oli se aikanaan, lukuun ottamatta laatua, kähee peli. Monta seikkaa, jotka ihraniskaiset kapitalistit hoksasivat paljon myöhemmin. Osa ei ole huomanut vieläkään ?
Osa 3.
Ja nyt hävettää. Jälestin myymääni Mayfloveria, kun törmäsin farkkuWarreen, saippualootasellaiseen. En kaikkea, esimerkiksi vasarasirpittelyä omakseni tunnusta, mutta kymment viirit, kuolemansuudelma, sekä DDR-telifooni menee kyllä minun piikkiini, kuin myös ompelukonekeula. Siihen se puolustus, että halusin selvittää miten käy kone, kun se käy "kuin Singerin ompelukone" ? Yritän kuvat tähän jotenkin linkittää.
Warren vaihdoin Idän Ihmeissä laatikolliseen pirtua, natsilakkiin, pariin Rostovin Hitler-Mannerheim-herätyskelloon ja tuubaan. Näin ainakin minulle kerrottiin.



Osa 4. Olen saanut rehellisenä pitämältäni Mieheltä lupauksen, notta hän luopuu Warrestaan. Saatuani sitäpä en vaihda. Ainakaan Puna-armeijalta Raatteentielle jääneeseen Tuubaan.
Re: Wartburg
Unkarissakin, jos oikein tulkitsin, näkyy olevan hyväkuntoisia warreja vielä: http://cgi.ebay.de/Wartburg-353-Oldtime ... 43a297fcad Ei tuommoisia konehuone kuvassa näkyviä tukivarsia ole varmaankaan missään suomalaisessa autossa enää.
Re: Wartburg
Tuli vielä vähän tutkittua tuota Warren vientiä, niin fr.wikipedian mukaan länsimarkkinoiden päävientisatama oli Belgiassa -siellä niitä myös myytiin vuosien 1955-1991 välillä 19080 kpl.
353 Warrea myytiin tuon mukaan Britanniassa 20000kpl ja myös Kreikassa ollut suosittu auto.
Kiinnostava juttu tuossa oli, minkä mukaan Belgiassa oli myös Warrella oma kokoonpano Scaldian tyyliin maahantuoja François Pierreuxin toimesta, jossa Warrea parenneltiin ja nimettiin "President" malliksi.
http://translate.google.com/translate?h ... utomobile)
353 Warrea myytiin tuon mukaan Britanniassa 20000kpl ja myös Kreikassa ollut suosittu auto.
Kiinnostava juttu tuossa oli, minkä mukaan Belgiassa oli myös Warrella oma kokoonpano Scaldian tyyliin maahantuoja François Pierreuxin toimesta, jossa Warrea parenneltiin ja nimettiin "President" malliksi.
http://translate.google.com/translate?h ... utomobile)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Wartburg
Warren vastapaineista.
Kun ostamani Warpusen äänenvaimennin oli kuin pitsiä, luulin saavani melkoisen työmaan etsiä höpinäpönttö, jonka malli ja muoto olisivat 2-tahtiselle kelvolliset. Soitin entiselle esimiehelleni, joka oli nuoruudessaan ollut Warreasentaja. Lohdukseni hän usutti laittamaan sinne vaimentimen, joka ei ole alle 1,5 litraisesta(4-t), ja jonka putkien lähdöt ovat hollillaan. Väitti, etten takapuolituntumalla käyntiä ja kyytiä originaaliin verraten erottais. Hyvin 240 Volvon pönttö pelitti sen kolmisen tuhatta kilometriä, jonka ajoin. Kun en alkuperäistä päässyt kokemaan, en tuosta perstuntumasta tiedä.
Myöhemmin tavatessamme sanoi ex bossini vakio-Warren kyseessä ollen puhuttavan tehossa prosenteista, tai niiden osista, kun huolellisemmin vastapaineita haetaan. Jäi kyselemättä, että mites viilatussa vehkeessä.
Oulussa Kelhä-niminen kaveri aikoinaan viritteli Warpusia kulkeviksi. Semmoinen muistikuva jäi, ettei tehonsiirtopuoli oikein tahtonut kestää.
Kun ostamani Warpusen äänenvaimennin oli kuin pitsiä, luulin saavani melkoisen työmaan etsiä höpinäpönttö, jonka malli ja muoto olisivat 2-tahtiselle kelvolliset. Soitin entiselle esimiehelleni, joka oli nuoruudessaan ollut Warreasentaja. Lohdukseni hän usutti laittamaan sinne vaimentimen, joka ei ole alle 1,5 litraisesta(4-t), ja jonka putkien lähdöt ovat hollillaan. Väitti, etten takapuolituntumalla käyntiä ja kyytiä originaaliin verraten erottais. Hyvin 240 Volvon pönttö pelitti sen kolmisen tuhatta kilometriä, jonka ajoin. Kun en alkuperäistä päässyt kokemaan, en tuosta perstuntumasta tiedä.
Myöhemmin tavatessamme sanoi ex bossini vakio-Warren kyseessä ollen puhuttavan tehossa prosenteista, tai niiden osista, kun huolellisemmin vastapaineita haetaan. Jäi kyselemättä, että mites viilatussa vehkeessä.
Oulussa Kelhä-niminen kaveri aikoinaan viritteli Warpusia kulkeviksi. Semmoinen muistikuva jäi, ettei tehonsiirtopuoli oikein tahtonut kestää.
Re: Wartburg
Wartburg foorumi on AVATTU! Onkohan ekaan kertaa maamme historiassa? Kiitokset Ladaboardille heidän pitkästä pinnasta "väärämerkkiselle" keskustelulle.
http://www.warreteam.com/forum
Jos homma lähtee liikkeelle hyvin niin saitti saa jäädä linjoille tästä eteenpäin... Toivottavasti kaikki tämän palstan DDR-specialistit saapuvat myös Warrefoorumille! Willkommen!
http://www.warreteam.com/forum
Jos homma lähtee liikkeelle hyvin niin saitti saa jäädä linjoille tästä eteenpäin... Toivottavasti kaikki tämän palstan DDR-specialistit saapuvat myös Warrefoorumille! Willkommen!

Re: Wartburg
Jos DDR olisi vielä olemassa, olisivat sen maan foorumit varmasti juuri tuolla periaatteella toimivia. Ennen jäsenten kirjoitusten julkaisemista pitää stasin ne tarkastaa.
Ehkäpä asetukset vaativat vielä vähän rukkaamista. Jäädään odottelemaan.

Ehkäpä asetukset vaativat vielä vähän rukkaamista. Jäädään odottelemaan.

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Wartburg
Terve!
Lupasin aiemmin kirjoittaa 2T-öljyistä, tässä lupauksen lunastusta:
Öljyjen koostumuksesta:
2T-öljyt koostuvat - hieman yksinkertaistaen - neljästä komponentista
1) lisäaineet
2) paksu, siirappimainen perusöljy, joko synteettinen tai mineraaliöljy, ns. bright stock
3) ohut perusöljy
4) ohut, valopetrolin tyyppinen väliliuotin
Varsinaisen voitelutyön hoitavat 1) ja 2), joiden määrä ja laatu ovat ratkaisevia.
Komponentti 3) on ns. carrier oil, joka kuljettaa 1):n ja 2):n voitelukohteisiin.
Komponentti 4) varmistaa öljyn kylmäjuoksevuuden (pumppujärjestelmät) ja bensiiniin sekoittuvuuden {seosvoitelu}.
Käytännössä kaikki 2T-öljyt ovat ns. esiohennettuja, lukuunottamatta joitakin lähinnä kilpailukäyttöön tarkoitettuja erikoisöljyjä.
Koska komponentit 1} ja 2} hoitavat varsinaisen voitelun, ei komponentin 4) määrällä ole voitelun kannalta merkitystä, vaan 1}:n ja 2}:n osuus ratkaiseen.
Siten ei ns. esisekoitettuja öljyjä tarvitse käyttää yhtään enempää kuin suositeltu 2 %.
Tästä asiasta on valitettavasti eri ohjekirjoja ja huoltoasemien baareja myöten paljon virheellisiä luuloja, joista suurelta osin on aiheutunut Warren maine savupommina, vaikka kyse on käyttäjälähtöisestä ongelmasta.
menestystä
SvS
Lupasin aiemmin kirjoittaa 2T-öljyistä, tässä lupauksen lunastusta:
Öljyjen koostumuksesta:
2T-öljyt koostuvat - hieman yksinkertaistaen - neljästä komponentista
1) lisäaineet
2) paksu, siirappimainen perusöljy, joko synteettinen tai mineraaliöljy, ns. bright stock
3) ohut perusöljy
4) ohut, valopetrolin tyyppinen väliliuotin
Varsinaisen voitelutyön hoitavat 1) ja 2), joiden määrä ja laatu ovat ratkaisevia.
Komponentti 3) on ns. carrier oil, joka kuljettaa 1):n ja 2):n voitelukohteisiin.
Komponentti 4) varmistaa öljyn kylmäjuoksevuuden (pumppujärjestelmät) ja bensiiniin sekoittuvuuden {seosvoitelu}.
Käytännössä kaikki 2T-öljyt ovat ns. esiohennettuja, lukuunottamatta joitakin lähinnä kilpailukäyttöön tarkoitettuja erikoisöljyjä.
Koska komponentit 1} ja 2} hoitavat varsinaisen voitelun, ei komponentin 4) määrällä ole voitelun kannalta merkitystä, vaan 1}:n ja 2}:n osuus ratkaiseen.
Siten ei ns. esisekoitettuja öljyjä tarvitse käyttää yhtään enempää kuin suositeltu 2 %.
Tästä asiasta on valitettavasti eri ohjekirjoja ja huoltoasemien baareja myöten paljon virheellisiä luuloja, joista suurelta osin on aiheutunut Warren maine savupommina, vaikka kyse on käyttäjälähtöisestä ongelmasta.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Wartburg
Volkspolizei on kuullut kansaa ja asetuksia on muokattu!
Eli uusilla käyttäjillä on aluksi vain lukuasetukset päällä(???) ja kunnes ylläpitö on ne vahvistanut niin sitten kirjoitusoikeudet tulevat mukaan. Tämä vie noin päivän kun on muutakin tekemistä kuin notkua foorumilla.
(Jos täällä Ladaboardilla on joku guru joka osaa ton systeemin ohittaa PHP:llä niin laittakaa privaa: postmaster@warreteam.com. 2 päivää sitten ei tajuttu mitään koko PHP-systeemistä ja nyt homma on ylhäällä... )
Kaikille tähän mennessä liittyneillä on nyt "all that" oikeudet.
Osto / myynti / vaihto palsta on avattu ja kuten myös Gallup-alue --> Osallistukaa Galluppiin! Siellä se kansan totuus on.
Eli uusilla käyttäjillä on aluksi vain lukuasetukset päällä(???) ja kunnes ylläpitö on ne vahvistanut niin sitten kirjoitusoikeudet tulevat mukaan. Tämä vie noin päivän kun on muutakin tekemistä kuin notkua foorumilla.

Kaikille tähän mennessä liittyneillä on nyt "all that" oikeudet.
Osto / myynti / vaihto palsta on avattu ja kuten myös Gallup-alue --> Osallistukaa Galluppiin! Siellä se kansan totuus on.
Re: Wartburg
Nyt Warrefoorumin asetukset on saatu siihen muotoon, että uudetkin käyttäjät pääsevät heti kirjoittamaan. Gallup-alueella vieraidenkin on mahdollista äänestää omaa suosikkiaan = kaikki on kuin Unkarissa 1989!
Re: Wartburg
Mitenkähän herkkiä esim DDR käytetyt 2T öljyt olivat karstaamaan moottoria? Ei kai ne lännessäkään ennenaikaan kovin hääppöisiä olleet?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
- Vuosaaren Ladamies
- Viestit: 157
- Liittynyt: 31.5.2006 18:40
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Wartburg
Vuosaaren Ladamiehellä oli 70 - luvun lopulla ja 80 - luvulla kaksi Wartburgia. Tulihan niilläkin vissiin ajettua satatuhatta kilometriä yhteensä. Tilava ja lämmin auto talvella; varma käynnistymään, kun veti ryypyn päälle moottori sammui ). Vaihdevivusto meni usein " sijoiltaan "....
Lada 1200L ( 1987 )
Nissan Almera 1,4 LX ( 1996 )
Chevrolet Corvette Convertible 5,7 TPi V8 ( 1990 )
Nissan Almera 1,4 LX ( 1996 )
Chevrolet Corvette Convertible 5,7 TPi V8 ( 1990 )