Sivu 178/218
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 2.12.2010 8:47
Kirjoittaja pressa
pinpate kirjoitti: 112HB:n takaluukun kaasujouset päästivät luukun alas yllättäen
KLannataa jättää tallelle, sopivat konepellille. Vaikka kaasu ei jaksa takaluukkua pitää ylhäällä on konepelli vielä komeasti pystyssä... (Takaluukun korvaaviksi pumpuiksi käy pingorenault ja tojotan anjovis (en ole varma kirjoitusasusta) kingin pumput ei ole kalliita)
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 2.12.2010 9:23
Kirjoittaja pinpate
tinuri kirjoitti:Sama ilmiö kuin kaasuiskunvaimentimissa yleensä. Kaasut tulevat ulos ja silloinhan se "jousitusvoima" (kirjoitin noin kun en oikeaa sanaa nyt keksinyt.) vähenee. Itse en viitsisi noita mennä Deltaan kyselemään, sen verran myrskyinen oli viime vierailu siellä

Kun vielä on takuu voimassa - kannattaa kysyä!
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 2.12.2010 10:35
Kirjoittaja tinuri
No kannattaa varmasti. Itse en tosiaan mene enää Kuopion Deltaan ollenkaan. Huumoria ymmärrän minäkin, mutta suora suunsoitto ja pään aukominen saa miettimään että mitä varten tuonne edes menee. Auto vain yksinkertaisesti kieltäydyttiin ottamasta työn alle. Ja haukut päälle. Käskettiin painumaan hevon juttuun joten se siitä.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 3.12.2010 7:53
Kirjoittaja pinpate
Tervehdys!
Pressan antama vinkki takaluukun kaasujousien "uusiokäytösta"
konepellin jousina on hyvä muistaa. Katsotaan antaako Delta vanhat
minulle vai käykö kuten aikoinaan tuulilasin kaukalon; sitä en saanut
mukaani!
Tinurin kokemukset Deltasta ovat osoitus siitä miten yleisön palveluksessa
olevat voivat sahata poikki oksaa jolla istuvat. Omalle kohdalleni ei ole vastaavaa
sattunut Kuopion Deltassa, palvelu on ollut asiallista.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 3.12.2010 10:41
Kirjoittaja pinpate
Löysin mielenkiintoisen lainauksen joka alla lainauksena.
"Esim. yksi suurimmista kaasujousivalmistajista, Lesjöfors, kertoo taulukoidensa yhteydessä kaasujousien toiminnasta seuraavalla tavalla;
Korkein sallittu käyttölämpötila on +80C (kestää liikkumattomana +110C lämpötilaa korkeintaan tunnin). Alhaisin käyttölämpötila on -25C.
Annetut jousivoimat pätevät +20C lämpötilassa. Jousen voimaan vaikuttaa ympäristön lämpötila siten, että asteen lämpötilanvaihdos muuttaa jousivoimaa 0,34%. Näin ollen -25C pakkasessa jousella on 15,3% nimellisvoimaa alhaisempi voima."
Minun tapauksessani (-16) tuon mukaan nimellisvoiman alennus vain 12,4% . Kunnossa oleva jousi pitäisi noissa lämpötiloissa vielä
takaluukun ylhäällä.
Rakenteesta tietoa pdf-muodossa:
http://skf.manager.nu/publication_files/pdf/5507E.pdf
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 5.12.2010 11:46
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
2110-sarjan moottorin käyntilämpötilaa voi nostaa ja lämpiämistä nopeuttaa varsin yksinkertaisin keinoin.
Puskurissa olevat jäähdyttimen ilmanottoaukot voi lähes tukkia tavanomaisin yhden litran muovipulloin, kunhan Sinolit on ensin muuten käytetty. Pullo pysyy aukossa pelkällä kitkavoimalla, erityisesti jos korkkia kiertää hieman auki.
Moottorin alasuojapellissä olevat öljypohjan jäähdytysaukot voi tukkia samoin muovipakkauksen uusiokäytöllä. Tavanomaisesta neljän litran tuulilasipesuneste- tms. kannusta leikattu suurin sivu kiinnitetään nippusitein ilmanottosäleikön etureunaan ja työnnetään takareunastaan säleikön sisään.
SvS
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 19.12.2010 16:02
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Tuli 100.000 km täyteen edellisen nokka-akselien käyttöhihnan vaihdon jälkeen.
Hihna siisti, ei kiillottumaa selässä, ei murtuman alkuja hampaiden tyvessä, eikä muitakaan huolestuttavia merkkejä.
2112-moottori, siis 16-venttiilinen, 1.5-litrainen. Vesipumpulla ja ohjain- sekä säätörullalla takana 170 Mm.
Puun koputus ja osien vaihto kevätpuolella.
SvS
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 20.12.2010 9:35
Kirjoittaja ladamaster
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Tuli 100.000 km täyteen edellisen nokka-akselien käyttöhihnan vaihdon jälkeen.
Hihna siisti, ei kiillottumaa selässä, ei murtuman alkuja hampaiden tyvessä, eikä muitakaan huolestuttavia merkkejä.
2112-moottori, siis 16-venttiilinen, 1.5-litrainen. Vesipumpulla ja ohjain- sekä säätörullalla takana 170 Mm.
Puun koputus ja osien vaihto kevätpuolella.
SvS
Jaha; sitä on alettu hankkimaan jännitystä elämään. Entä jos se sittenkin hajoaa, vaikka näyttää ihan hyvältä? Vaikka merkit muuta näyttäisivätkin....
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 20.12.2010 16:44
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Ei tällaisesta jännityksen aiheuttajaksi ole. Ja jos hajoaa, korjataan, tai hankitaan uutta.
Veikkaisin kylmiltään, että 16-venttiilisen leveähihnainen konstruktio kestää hyvin, varsinkin kun moottori käy nykimättä ja tasaisesti. (Hihnan, niinkuin monen muunkin osan tappaa moottorin epätasainen käynti, siis palamis- tai sytytyskatkot. Toinen hihnan surma on liika kireys.)
Kapeahihnaisilla 8-venttiilisillä olen pitänyt 90.000 km:n vaihtoväliä, eikä mitään ongelmia ilmaantunut n. 400 Mm:n käyttöaikana.
Svs
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 20.12.2010 16:59
Kirjoittaja tinuri
Mitenkäs hirveä mitta ero noilla hihnoilla on?
Mutta toinen asia mikä on otettava huomioon on tietenkin hihnan ikä. Ladan kohdalla tehdas suositus taitaa olla 4 vuotta tai 60 tkm. Tosin kaikillahan on tiedossa näitä reilusti yli ajettuja hihnoja. Itsekkin tiedän yhden Hiacen jolla omistaja kurautti ajaa 200tkm. Eikä katkennut. Mutta ensimmäisen Hondan kohdalla meinasi käydä kylmät. En itse joutanut töiden takia hihnaa vaihtaa, joten annoin sen työn paikallisen korjaamon haltuun. Päivällä ehdin käydä katsomassa kyytien välissä miten homma etenee. Vanhaa hihnaa katsellessa säpsähdin kun huomasin, että siinä oli puoleen väliin yltävä viilto.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 20.12.2010 17:39
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
8-venttiilisessä on 19 mm leveä ja 16-venttiilisesssä muistaakseni 22 mm leveä hihna.
Tässä kuva 16-v-hihnasta:
Hatara muistikuvani on, että uusimmissa 16-venttiilisissä (Priorasta alkaen) ei hihnan määräaikaisvaihto enää olisi tarpeen.
SvS
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 24.12.2010 15:11
Kirjoittaja Jaska HKI
Nyt Jouluaattona Nettiautossa oli 9 Lada 112:aa myytävänä.Iältään 5-9 vuotiaita.Keskimäärin 78 113 km ajettuja.Enpä tiedä muuta merkkiä enkä mallia jotka näillä kilometreillä halutaan eroon.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 24.12.2010 16:18
Kirjoittaja tinuri
No elähän nyt Jaska. Joku on tainnu syödä ärrimurrin karkkia näin jouluna

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 24.12.2010 16:42
Kirjoittaja pressa
Jaska HKI kirjoitti:a.Enpä tiedä muuta merkkiä enkä mallia jotka näillä kilometreillä halutaan eroon.
http://www.nettiauto.com/audi/kaikki/?y ... ageTo=5000
Susia löytyy 2010vuosimallia alle 5000km ajettuna 46kpl!! Miksiköhän niistä halutaan eroon! Ilmeisesti hitlerin Kostotkin on huonoja, pitäisiköhän mennä julistamaan sanaa Audi foorumille..
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Lähetetty: 24.12.2010 18:40
Kirjoittaja pinpate
Käytiin viemässä kynttilöitä läheisten haudoille. Lämpötila ulkona -30 astetta
ja matkaa sivunsa 7 km.
Kyllähän talvi tietysti tapansa näyttää Ladallekin, sen huomasi hieman hitaammasta
moottorin ja sisätilan lämpenemisestä. Kuitenkaan matkanteko ei ollut mitenkään
epämiellyttävää.
Tuli pantua merkille että hautuumaan parkissa oli vain muutama auto toisin kuin
leudompina Jouluina. Pakkanen varmaan pelotti.
Niin, Rauhallista Joulua kaikille Ladisteille!