Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Eilen illalla huomasin pihaan tullessa, että onpa hassun näköinen valokuvio. No kuljettajan puoleisesta umpiosta oli lyhyen valon polttimo pimeänä. En viitsinyt enää lähteä huoltsikalla ostamaan polttimoita.
No tänä aamuna kävin sitten siellä pienoisparlamentin puheen kuuntelemassa ja ostin ne polttimot samalla. Kotiin vaihtamaan kun en viitsinyt siinä pihalla niitä ropata. Pihaan takaisin ja auto talliin.
Aloitin apukuskin puoleisesta polttimosta, jonka siis piti olla ehjä. Tai oli vielä kun pihaan tulin. Ei ollut? Lanka oli irronnut pohjasta ja heilui siellä polttimon sisällä. No uusi tilalle ja toiselle puolelle sama menettely. Tai melkein.
Tässähän on laitettu sellainen jännä imuputki sieltä ilmanputsarikotelon pohjasta. Ilmeisesti tällä on se tarkoitus että ottaa sisuksiinsa vain viileätä ilmaa. Mutta kun se saakelin tuubi on edessä! Eli irroitin kiinnitys pultin ja käänsin tätä kurttuputkea hieman syrjään. Ahdas tuo rakonen kyllä on mutta sain keploteltua umpion pohjassa olevan suoja kuvun pois tieltä. Ja sitten muistinkin. Se hemmetin liitin siinä polttimon pohjassa. Eli se on jostain kumman syytä ahdas. Viimeksikin sitä yritin venytellä ja virutella, mutta ei sitä käypäiseksi saanut. Mutta onneksi polttimon saa johtoineen pois umpiosta ja pystyy sitten vaikka kevyesti meisselillä kampeamalla irroittamaan sen liittimen. Uusi poltin umpioon takaisin, suoja kupu paikalleen ja imuputki omalle paikalleen.
Naurettavaa vain että jos pimeässä tämänkin olisin joutunut tekemään, ei siitä olisi tullut yhtään mitään. Tai ilman avaimia. Takavetoisissa on ainakin tilaa enemmän, Samaroista en mene vannomaan.
Samalla perus tarkastukset, nesteet, ilmanpaineet, muut polttimot. Vain pesuriin lisäsin Lasolia.
No tänä aamuna kävin sitten siellä pienoisparlamentin puheen kuuntelemassa ja ostin ne polttimot samalla. Kotiin vaihtamaan kun en viitsinyt siinä pihalla niitä ropata. Pihaan takaisin ja auto talliin.
Aloitin apukuskin puoleisesta polttimosta, jonka siis piti olla ehjä. Tai oli vielä kun pihaan tulin. Ei ollut? Lanka oli irronnut pohjasta ja heilui siellä polttimon sisällä. No uusi tilalle ja toiselle puolelle sama menettely. Tai melkein.
Tässähän on laitettu sellainen jännä imuputki sieltä ilmanputsarikotelon pohjasta. Ilmeisesti tällä on se tarkoitus että ottaa sisuksiinsa vain viileätä ilmaa. Mutta kun se saakelin tuubi on edessä! Eli irroitin kiinnitys pultin ja käänsin tätä kurttuputkea hieman syrjään. Ahdas tuo rakonen kyllä on mutta sain keploteltua umpion pohjassa olevan suoja kuvun pois tieltä. Ja sitten muistinkin. Se hemmetin liitin siinä polttimon pohjassa. Eli se on jostain kumman syytä ahdas. Viimeksikin sitä yritin venytellä ja virutella, mutta ei sitä käypäiseksi saanut. Mutta onneksi polttimon saa johtoineen pois umpiosta ja pystyy sitten vaikka kevyesti meisselillä kampeamalla irroittamaan sen liittimen. Uusi poltin umpioon takaisin, suoja kupu paikalleen ja imuputki omalle paikalleen.
Naurettavaa vain että jos pimeässä tämänkin olisin joutunut tekemään, ei siitä olisi tullut yhtään mitään. Tai ilman avaimia. Takavetoisissa on ainakin tilaa enemmän, Samaroista en mene vannomaan.
Samalla perus tarkastukset, nesteet, ilmanpaineet, muut polttimot. Vain pesuriin lisäsin Lasolia.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Omassa Latuskassa ei kyllä muistaakseni ole mitään esteitä siinä tiellä. Onko se putki sitten jokin jälkiasennettu viritys?
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tere!
Anteeksi tyhmyyteni, mutta kiinnostuin? Mikä imuputki, mikä tuubi, mikä pultti ja mikä kurttuputki?tinuri kirjoitti:Aloitin apukuskin puoleisesta polttimosta, jonka siis piti olla ehjä. Tai oli vielä kun pihaan tulin. Ei ollut? Lanka oli irronnut pohjasta ja heilui siellä polttimon sisällä. No uusi tilalle ja toiselle puolelle sama menettely. Tai melkein.
Tässähän on laitettu sellainen jännä imuputki sieltä ilmanputsarikotelon pohjasta. Ilmeisesti tällä on se tarkoitus että ottaa sisuksiinsa vain viileätä ilmaa. Mutta kun se saakelin tuubi on edessä! Eli irroitin kiinnitys pultin ja käänsin tätä kurttuputkea hieman syrjään. Ahdas tuo rakonen kyllä on mutta sain keploteltua umpion pohjassa olevan suoja kuvun pois tieltä.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Omassakin (1.5 8v) onnistuu polttimon vaihto ilman lisätöitä.
Njet problem, normal katastroof 

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Näitä imuputkia on kahdenlaisia.Vanhemmissa on etupuskurin takana ilmanotto,uudemmissa umpion takana.Putket ovat vaihtokelpoisia keskenään.Tämä uudempi versio ei hörppää vettä niin helposti kun ajaa veden peittämällä tiellä tai kadulla.
Samara 1.5 -03
Suzuki SX4 -13
Suzuki SX4 -13
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Eli ainakin minulla on tässä omassani nostettu se putki ylös. Isän ja KHJ-582 Ladoissa se putki kulkee siellä alempana. Voinhan minä siitä kuvankin ottaa jos osaan tuota kamera oikein käyttää. Saati sitten lisätä tänne huhutiedonkinttupolulle.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!
Ilmanoton putket ovat varaosakirjan sivuilla A301 ja A302.
SvS
Ilmanoton putket ovat varaosakirjan sivuilla A301 ja A302.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Terve!
Kirjoitin aiemmin puskurien ilma-aukkojen sekä öljypohjan jäähdytyksen tukkimisesta ns. köyhä patentti -keinoin.
Jatketaan samaa etusäleikön osalta:
Otetaan kananmunapakkaus, sopiva koko on 10 kpl. Ei ole väliä onko vapaata vaiko häkkikanaa. Pakkauksen värin voi valita auton väriin sopivaksi.
Irrotetaan pakkauksen kansiosa, joka leikataan tai revitään kolmeen osaan pituussuuntaisia reikälinjoja varten. Keskimmäinen osa sytykkeeksi. Laitimmaiset osat asetetaan säleikön ilma-aukkoihin.
Toimii.
SvS
Kirjoitin aiemmin puskurien ilma-aukkojen sekä öljypohjan jäähdytyksen tukkimisesta ns. köyhä patentti -keinoin.
Jatketaan samaa etusäleikön osalta:
Otetaan kananmunapakkaus, sopiva koko on 10 kpl. Ei ole väliä onko vapaata vaiko häkkikanaa. Pakkauksen värin voi valita auton väriin sopivaksi.
Irrotetaan pakkauksen kansiosa, joka leikataan tai revitään kolmeen osaan pituussuuntaisia reikälinjoja varten. Keskimmäinen osa sytykkeeksi. Laitimmaiset osat asetetaan säleikön ilma-aukkoihin.
Toimii.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Ei ole huhu kun on ihan asiaa. Uudemmassa (ainakin 2006 mallisessa) minulla oli ilmanottoputki nostettu ylös haitariputkella ihan tehtaalta asti. Ei horppaa vettä koneeseen niin helposti. Vanhemmassa (2001) mallissa ei ollut ylhäällä. Samoin 112 hb:ssa oli takaluukussa ilmanpoistoaukot takapuskurin rajalla (sellaiset kumiläpälliset), kannattaa katsoa ettei tuki niitä, niin pysyy talvella ikkunat hiukan paremmin sulana takanakin, jos pysyytinuri kirjoitti:Eli ainakin minulla on tässä omassani nostettu se putki ylös. Isän ja KHJ-582 Ladoissa se putki kulkee siellä alempana. Voinhan minä siitä kuvankin ottaa jos osaan tuota kamera oikein käyttää. Saati sitten lisätä tänne huhutiedonkinttupolulle.

" Taatusti kestää, kun on tehty ilman motivaatiota". Sanoi muinoin Konelan varaosamyyjä, kun osia häneltä ostin.
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Omasta 110/112:sta pientä tarinaa.
Auto vm:2002 1,5 8V tuli taloon vissiin heinäkuun puolivälissä 2010, mittarissa vaivaiset 64tkm silloin, korjattavaa löytyi heti jotain pikkuhommia. Keskuslukko toimimaton kaikista ovista (en edes tiennyt moista olevan) huomasin noitten olemassaolon kun aloitin kaiuttimen asennus etuoviin, irrallisia johtoja roikkui pahvien takana ja rupesin selvittelemään mihkä ne kuuluu.
Piuhat kiinni ja keskuslukko toimii, paitsi yksi takaovi joka oli täysin mykkä, pahvit pois ja eihän siellä ollut koko mottoria tallella, no Naco:n avustuksella sain uusi mottori ja kaikki pelaa.
Pakkasnestettä katosi tiuhaan tahtiin ja huomasin paisuntasäiliön olevan halki, eikun sekin uusiksi, takajarrut jumitti ja käsijarru samoin, jarrut auki ja puhdistus riitti korjaamaan tilannetta.
Moottori/vaihdelaatikko aivan öljyiset päältäpäin, pesu ja muutaman päivän ajo antoi viaksi vuotava venttiilikopan tiiviste, uusiksi siis sekin, samalla tarkistettiin venttiilivälykset jotka olivat täysin ok.
Pissapojan säiliö vuotaa jos täytetty yli puolenvälin (ei vielä korjattu, uusi laitetaan kunhan kerkiää)
Takaluukun kaasujouset täysin loppu, vaihdon tarpeessa nekin.
Auton käynnistysvaikeuksia kun ajettu 20-30km, saa startata 2-3 kertaa ennenkuin käynnistyy, oliskohan nyt sitten vaihdettava se sytytysmoduuli kans ?
Tällähetkellä autolla ajettu 68tkm, eli 4tkm tullut mittariin lisää puolen vuoden aikana, auto jätti tielle ja seisoo nyt odottamassa uutta kampiakselin asentotunnistinta, se kun näköjään sanoi sopimuksen irti.
Kaikkea pientää nämä Ladat näköjään teettää (onnistuinkohan saamaan yksi näistä kuuluisista maanantaikappaleista), omasta mielestä hyvä auto kummiskin, tiellä vauhti piisaa mun tarpeisiin ja melko hiljaistakin auton sisällä, vielä kun sais pari kuukautta ajaa ilman että jotain osaa tarttis vaihtaa niin hyvä tulis, onneksi osat ei hirveitä ole maksanut kun on tään forumin kautta kaikki löytynyt
Näin siis täälläpäin.
Terv: Wildy
Auto vm:2002 1,5 8V tuli taloon vissiin heinäkuun puolivälissä 2010, mittarissa vaivaiset 64tkm silloin, korjattavaa löytyi heti jotain pikkuhommia. Keskuslukko toimimaton kaikista ovista (en edes tiennyt moista olevan) huomasin noitten olemassaolon kun aloitin kaiuttimen asennus etuoviin, irrallisia johtoja roikkui pahvien takana ja rupesin selvittelemään mihkä ne kuuluu.
Piuhat kiinni ja keskuslukko toimii, paitsi yksi takaovi joka oli täysin mykkä, pahvit pois ja eihän siellä ollut koko mottoria tallella, no Naco:n avustuksella sain uusi mottori ja kaikki pelaa.
Pakkasnestettä katosi tiuhaan tahtiin ja huomasin paisuntasäiliön olevan halki, eikun sekin uusiksi, takajarrut jumitti ja käsijarru samoin, jarrut auki ja puhdistus riitti korjaamaan tilannetta.
Moottori/vaihdelaatikko aivan öljyiset päältäpäin, pesu ja muutaman päivän ajo antoi viaksi vuotava venttiilikopan tiiviste, uusiksi siis sekin, samalla tarkistettiin venttiilivälykset jotka olivat täysin ok.
Pissapojan säiliö vuotaa jos täytetty yli puolenvälin (ei vielä korjattu, uusi laitetaan kunhan kerkiää)
Takaluukun kaasujouset täysin loppu, vaihdon tarpeessa nekin.
Auton käynnistysvaikeuksia kun ajettu 20-30km, saa startata 2-3 kertaa ennenkuin käynnistyy, oliskohan nyt sitten vaihdettava se sytytysmoduuli kans ?
Tällähetkellä autolla ajettu 68tkm, eli 4tkm tullut mittariin lisää puolen vuoden aikana, auto jätti tielle ja seisoo nyt odottamassa uutta kampiakselin asentotunnistinta, se kun näköjään sanoi sopimuksen irti.
Kaikkea pientää nämä Ladat näköjään teettää (onnistuinkohan saamaan yksi näistä kuuluisista maanantaikappaleista), omasta mielestä hyvä auto kummiskin, tiellä vauhti piisaa mun tarpeisiin ja melko hiljaistakin auton sisällä, vielä kun sais pari kuukautta ajaa ilman että jotain osaa tarttis vaihtaa niin hyvä tulis, onneksi osat ei hirveitä ole maksanut kun on tään forumin kautta kaikki löytynyt

Näin siis täälläpäin.
Terv: Wildy
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
112 HB: Raskas takaluukku vaatii kunnon jouset. Alkuperäisien mittoja:Wildthorne kirjoitti:
..........................................
Takaluukun kaasujouset täysin loppu, vaihdon tarpeessa nekin.
.........................................
Vapaa pituus 450 mm
Puristuneena 275
Säiliö 22
Mäntä 20
Männän varsi 10
Osanumero 2112-8231010
Minulle vaihdettiin takuuseen Deltassa hieman aneemiset kaasujouset joiden
osanumero täsmäsi mutta mitat pituutta lukuunottamatta poikkesivat, Esim.:
Säiliö 18 mm
Männänvarsi 8 mm
Valmistaja SBR, Austria
Pelaavat jotenkin, mutta nosto alussa hieman raskas ja yläasentoon meno hidasta.
Sellaista kokemusta!

Jos kiinnostaa katso http://indgassprings.com/pages/tech_intro.html
Tuolta sivustolta löytyy "kaikki" tarpeellinen tieto kaasujousista, videoita, kaavoja yms.
tietysti englanniksi mutta onhan Google-kääntäjä.
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Takaluukun pumpuiksi voi hakea tarvikeliikkeestä king merkkisiä bingo renaultin tai tojota anjoviksen pumppuja...
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tänään tuli sitten kymppitonni tuollakin täyteen, nyt mittarissa 73300 ja rapiat. Eipä mitään ihmeellistä raportoitavaa, koko talvi on ajeltu sen kummemmitta ongelmitta, mitä nyt työnnetty lisää bensaa tankkiin, myös sitä pahamaineista E10 bensaa. Jostain syystä käsijarrun kanssa saa olla tarkkana, sillä on taipumus jäätyä päälle sopivissa olosuhteissa.allekirjoittanut viime toukokuun alussa kirjoitti:No joo... tuli sitten tännekin hankittua 110... tarkemmin 111, kun tuo euro alkoi käydä pieneksi.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Käsijarrua onkin syytä käyttää vaikkei olisi tarvettakaan. Tämä vähentää jäätymisongelmia vaikkei niitä ratkaisekaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Tuo on aivan totta, ja kyllä sitä on yritetty käyttääkin. Tässä vain tykkäävät kengät jäätyä rumpuun jostain syystä, kun muilla autoilla on ollut ennemminkin taipumusta siellä vaijerien kanittamisen puolella. Monesti kun pariksta lähtee kuuluu sellainen pieni kalaus vasta hetken päästä käsijarrun vapauttamisesta, kun kengätkin päättävät irrota rummun pinnasta. Kaipa sitä liukkailla tulee jarruteltua niin hissukseen, että takajarrut jäävät työttömiksi, eivätkä pääse kuivumaan kunnolla. Eipä vain Samaroissa ole moista ominaisuutta ollut, liekö alkuperäisen kitkamateriaalin ominaisuus sitten.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06