Sivu 180/218

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 26.1.2011 18:51
Kirjoittaja Sepi
Eikä ne ole pelkät jarrukengät, jotka siellä takana jäätyy, vaan myös jarrurummut jäätyvät reunoistaan kiinni. Ainakaan omassa autossa ei ole kyllä yhtään varaa laittaa käsijarrua päälle, pikku pakkasilla, pöpperoisellä tiellä ajon jälkeen. Vasara on pakollinen lisävaruste peräkontissa.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 27.1.2011 11:57
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Samarassa ja 110-sarjassa on täsmälleen samat takajarrut; kokemukseni mukaan osaavat ne Samarankin jarrut jäätyä ;).

Ero voisi löytyä vaikkapa ajo-oloista tai takajarrujen paineensäätimen säädöstä.

Jäätymisherkimmät jarrut ovat silloin, kun rumpujen sisäpinnalla on ruostetta, mikä tyypillisesti johtuu käytön puutteesta.

menestystä

SvS

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 29.1.2011 11:34
Kirjoittaja tinuri
Toinen ominaisuus joka aiheuttaa rummun jäätymisen, on se erittäin mukava olake. Eli siis kulumisen johdosta rumpuun tulee olake, ja välttämättä pöperö lumi ei pääse pois rummun sisältä. Yksinkertainen ratkaisu tähän ongelmaan on ajaa se olake pois vaikkapa paineilma vingulla tai vaikka rälläkällä. Tietty varovasti hyvät ihmiset.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 29.1.2011 11:38
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Mahdollista ongelmaa helpottaa myös rummun ulkosivun reunoilla olevien kahdeksan reiän puhdistaminen keväin syksyin pyöriä vaihdettaessa.

Kuva

(Kuvan nuolet osoittavat rummun ja navan kiinnitysruuveja).

svS

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 29.1.2011 21:04
Kirjoittaja Marko
Ja sen reunan hiomisen lisäks vois renkaanvaihossa irrottaa rummut ja pyyhkästä paineilmalla.Ei siitä kaks kertaa vuodes rumpujen irrotuksest pysyvää haittaa oo,ite olen vaa saanu rummut tarvittaes helpommin irti.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 29.1.2011 21:11
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ja rumpujen irrottaminen ei ole yleensäkään vaikeaa kun käyttää sopivaa halkoa, 2/4 pätkää tai mojovaa kumivasaraa. Hakataan vaan nätisti tarpeeksi kovaa ulkokehälle sisäänpäin tietenkin. Ja jo lähtevät.

Jäätyvätkö teillä myös Samaran käsijarrut? Tietysti nämä jäätymiset riippuvat siitä missä päin Suomea ajellaan ja millainen talvi on. Mutta eivätkös ne jäätyneet kengät aika helposti pamahda irti kun liikkeelle lähdetään?

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 29.1.2011 21:24
Kirjoittaja Marko
Joskus joo,mut joillakii voi olla vaijerinkuori rikki,sitte menee hetken aikaa.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 29.1.2011 21:48
Kirjoittaja 1500i
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Mutta eivätkös ne jäätyneet kengät aika helposti pamahda irti kun liikkeelle lähdetään?
Lähtee millon lähtee talvikelissä harvemmin kun ei ole pitoa. Kyllä se tarvitsee kopauttaa usemmiten irti.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Ja rumpujen irrottaminen ei ole yleensäkään vaikeaa kun käyttää sopivaa halkoa, 2/4 pätkää tai mojovaa kumivasaraa. Hakataan vaan nätisti tarpeeksi kovaa ulkokehälle sisäänpäin tietenkin.
Hakaamalla irrotetut rummut on tuossa varaosa autossa ja melkoset piparkakut kyllä ovat :lol:

Tuossa kuvassahan näkyy nuo ulosveto pultin reiät millä rummun saa irtoamaan nätisti. Se mahd. olakkeen poisto kuuluu rumpuun, kun rumpuun, kun sellanen on käsissä. Helpottaa seuraavalla kerralla irroitusta, kun ei kengät ahista siihen.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 29.1.2011 22:11
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kyllä nuo ulosvetopultit ovat SUOMEKSI ihan Haist.P.Vehkeet. On noilla koitettu ja varsinkin TakaPotkujen kanssa. Sinne ne solmuun menevät alumiinikieteisiin. Ei niitä jarrurumpuja saa rusinaksi vaikka mättää kuinka kun tietää mihin mättää. Ei niitä mätetä takakautta ulos vaan etukautta sisään. Sieltä takakautta niitä on ihan turha lähteä hakkaamaan, koska ne liepeet vaan pirstoutuvat. Siis sisään päin ulkokehää mätetään ja saahan sitä lyödä siihen keskemmällekin. Sisäänpäin lyöminen laitaan pakottaa toisen reunan liikkumaan ulospäin. Tätä kun tekee kiertäen kehää niin helposti lähtee.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 29.1.2011 22:41
Kirjoittaja Marko
Ja jos joutuu sisäpuolelt nuijimaa,auttaa tasanen puu,johon voi sitte nuijii millä haluaa.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 29.1.2011 22:51
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Korostan: Sisäpuolelta EI tarvitse nuijia. Se on yleisin virhe mitä näiden alumiinisten jarrurumpujen kanssa tehdään. Eihän siellä ole mitään kunnollista kohtaa mihin voimaa annetaan paitsi ne reunat jotka halkeavat lähes varmasti.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 31.1.2011 16:08
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Jarrurumpu lähtee irti myös ilman voimakeinoja.

Rummun ja navan välinen liitoskohta lämmitetään kuumailmapuhaltimella tai varovasti liekillä ja annetaan jäähtyä. Tarvittaessa homma toistetaan muutaman kerran. Laakerin lämpötilaa 120 °C ei ole syytä ylittää.

Lämpöliike murtaa navan ja rummun välisen sidoksen ja rumpu irtoaa kiltisti.

Asennettaessa sivellään liitoskohtaan ohuelti kuparitahnaa, niin irtoaa vastaisuudessa vaivatta.

menestystä

SvS

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 31.1.2011 18:23
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Tuttavan kokemuksia:

Auto 21113, m/2003, ajettu 70 Mm; sama pätee varmaan muihinkin.

Oireet:

- pyörittää käynnistysmoottorilla hyvin, ei käynnisty
- lähes kaikki varoitus- ja merkkivalot palavat, kun virta kytketään ja käynnistetään

Syy:

Akun miinusnavalta koriin menevän maajohtimen korinpuoleisen pään huono kosketus.

menestystä

SvS

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 1.2.2011 11:15
Kirjoittaja HavanaClub
Eilen olin ensimmäistä kertaa 110 kyydissä ja autoon mennessä huomasin voimakkaan pahan hajun auton sisällä. Sisusta haisee aivan pitkäksi aikaa lämpimään jätetyltä maitotölkiltä, seassa ehkä hieman jotain kontaktiliiman hajua myös. Käryääkö muilla samalla tavalla vai oliko yksilökohtainen juttu? :? Oli kuitenkin niin puhtaan näköinen sisältä ettei penkkien alla ainakaan ollut mitään kalanruotoja haisemassa.

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Lähetetty: 1.2.2011 15:40
Kirjoittaja 1500i
^Entäs verhoilut? Voi hyvinkin olla erikoisia hajuja jos maton aluset on märät... :roll: