VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
pressa
Viestit: 10544
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja pressa »

AI kirjoitti:Miinusnapa näkyy olevan kartion muotoinen ja paksunee alaspäin. Ihmeellistä...
kaikissa akuissa molemmat navat ovat hieman kartioita. Alaosa on aina paksumpi kuin yläosa, myös kengät ovat kartioita, olisiko mahdollisesti kenkä väärinpäin?
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Tuo kengän kartioisuus ja väärinpäin oleminen kävi itselläkin mielessä. Alkuperäisissä lyijykengissä ei moista koskaan ole vastaan tullut, eikä kyllä muissakaan kengissä. Pitää joku päivä kääntää kenkä ylösalaisin jos vaikka sopisi paikoileen paremmin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Aamulla oli 15 astetta pakkasta ja ensimmäisen kerran tänä talvena virittelin lohkolämmittimen johdon kiinni. Puolentoista tunnin päästä lähdin käynnistämään, noin kymmenen sekunnin pyörituksen jälkeen hörähti käymään mutta sammui, starttasin uudelleen ja taas hörähti ja sitten naks, naks, naks, naks... V-alkuisen sanan saattelemana lähdin käynnistämään combia ja lähdin reissuun sillä. Nyt puolen päivän aikaan kun oli pakkanen hellittänyt vaihdoin tulpat jos käynnistyisi vähemmällä pyörityksellä, edelliset olikin kirjanpidon (ja muistinkin) mukaan vaihdettu vajaa kolme vuotta sitten ja niillä on ajettu säätämättä n. 31.500 km. Ihan siistit olivat mutta silminnähden kärkiväli oli kasvanut, oli kai millin luokkaa, en mitannut vaan vertasin uusiin. Yhdessä tulpassa oli muutama hyttysenpaskan kokoinen karstahitunen. Sitten käänsin avaimesta ja tärähti heti käymään. Noi tulpat ostin jo samalla kun akunkin kolmisen viikkoa sitten mutta ei vaan saanut silloin vaihdettua. Samalla totesin että katkojan kärjilläkin on ajettu jo n. 25.000 km, ne ovat kuitenkin ihan siistin näköiset. Voisi nekin kai ennen ensi talvea vaihtaa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Sen verran hieno päivä oli että tuntui syntiseltä vain istua tässä koneen ääressä. Joten vaihdoin tuon talvella rikkimenneen takaoven sisäkahvan. Yksi ruuvi ei meinannut irrota millään, oli oikein kunnolla ruosteessa. Kyllähän se pihdeillä irtosi kun kahvanjämät rikkoi tieltä pois. Kanttilampun kahva ei tilalle tietenkään käynyt joten jouduin taas "lainaamaan" osan -74 Ladasta. Viime keväänä "lainasin" toisen puolen takaoven sisäkahvan tuohon 1970 Ladaan joten siinä ei sitten ole kumpaakaan takaoven sisäkahvaa. Vähän tiukanlaiseksi jäi tuo ulkokahva mutta sitä ei saa kunnolla rasvattua kuin oven purkamalla (ja irroittamalla sen vaivalla laitetun sisäkahvan). Täytyy seurata jos ei ala herkistymään niin keväämmällä voisi ottaa ja purkaa oven sisäverhoilun.

Ilmanputsarin käänsin kesäasentoon. Tuo kaaasutin pirulainen tuppaa nytkimään pahasti kaupassakäynnin jälkeen puolisen kilometriä kun se on talviasennossa lämpimillä ilmoilla. Ilmeisesti bensahöyryt haihtuu putsarin sisältä paremmin pois kun on kesäasennossa.

Ja kun avaimet kädessä oli niin käänsin vielä tuon akun miinuskengän toisin päin. Ja kas, paremminhan se siihen istui. Löytyi kengästä miinusmerkkikin kun sen oikein päin laittoi.

Kesärenkaita en tänä keväänä vaihdakaan, en vaihtanut viime kesänäkään mutta silloin oli syynä se että en ajanut koko autolla kesällä. Nyt tarkoitus oli kesä ajaa ja antaa 1970 Ladan huilia tallissa. Noilla allaolevilla kitkarenkailla (Nokian Q) on nyt seitsemän talvea ajettu ja meinasin kesällä ajella ne loppuun ja ensi talveksi hommata uudet talvirenkaat, piti muuten hommata jo viime talveksi mutta kun ei tullut kesällä ajettua loppuun. Sanoovat että nuo olisivat jopa vaaralliset kesärenkaina, jos siltä tuntuu ja vielä henki pihisee niin vaihdan sitten kesärenkaat alle. Kyllähän nuo selvästi lötkömmän tuntuiset ovat kuin kesärenkaat mutta siihen on talven aikana tottunut.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
markku
Viestit: 1098
Liittynyt: 31.3.2004 14:12
Paikkakunta: Neuvoton / Hamina

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja markku »

Mihin AI säästät 1970 ladaa ........ ota liikenteeseen vaan niin paikat (siis ladassa) ei jumiudu ja käyttöä vartenhan ladat on tehty sen minkä ne toimii !!!!!!!!!
Avatar
Marko
Viestit: 982
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja Marko »

joo,kannattaa niitä liikutella ja hyvinhän ne toimii.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

On toi katsastaminen nykyään sen verran kallista puuhaa ettei sellaiseen joka vuosi ole varaa. Toi nykyinen seisotus on siitä kelju että kun katsastusaika menee sinä aikana umpeen niin ladailu olisi sillä aloitettava ajamalla varatulle katsastusajalle, entisessä systeemissähän oli kuukausi ajoaikaa. Kesällä meinasin noita virolaisten virityksiä korjailla, en todellakaan kehtaa viedä näytille sitä tuollaisena vaikka Kotkassa se kelpasikin. Ja toiseksi tahtoo ajaa tuolla -71:llä kun noi typerät talvirajoitukset ovat taas poissa. Mutta ei tätä ole vielä kirkossa kuulutettu, saatanhan tuolla loppukesästä ajella, esim. Idän Ihmeisiin. Katsoo mitä kesä tuo tullessaan, yleensä ainakin puolet aiotuista hommista jää tekemättä...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Tänään tuli ensimmäisen kerran 1971-Ladalla ajettua työmatka. Toimi se siinäkin käytössä...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Tänään startti taas keljuili. Noin kaksikymmentä kertaa naks ja kun suora kadunpätkä oli niin työnsin käyntiin. Lähti vasta neljännellä ja pölläytti kunnon bensanhajut! Ei oikein tasaisella saa yksin työntäessä tarpeeksi vauhtia että käynnistyisi kunnolla kun on jonkin aikaa seisonut, startillakin saa jonkin sekunnin sahata. Lahden keskustaan vielä piti mennä ja ajoin varta vasten kauppakeskus Sykkeen parkkihalliin, siellä sisääntulorampilla on parkkiruudut joista on helppo työntää auto kellariin. Ja eihän se mitään startannut, kolme kertaa kokeilin ja naks. Sitten työnsin ramppia alas (hyppäsin itsekin kyytiin vaikka mielessä kävi että menköön yksinään) ja käynnistyi hyvin. Kotiin kun tulin niin kokeilin pihassa, kaksi kertaa naksahti ja kolmannella käynnistyi. Sammutin ja kokeilin uudestaan, taas toimii. Nyt kyllä pitää alkaa tuolle jotain tekemään, tänään ei kyllä jaksa kun on muutakin hommaa, huomiseksi on luvattu räntäsadetta mutta keskiviikkoon mennessä pitäisi taas saada Lada kuntoon kun on sille käyttöä. Mikähän piru tuota solenoidia oikein vaivaa? Naksahtaa kyllä äänekkäästi päälle mutta ei pyöritä aina starttia. Ja kaksi vuotta sitten vaihdoin koko startin ihan uuden, vuoden se toimi moitteetta, sen jälkeen on silloin tällöin naksunut, nyt viimeisen puoli vuotta välillä sitten enemmänkin. On niin pirun pahaan paikkaan koko starttikin lykätty ettei pääse ruuvimeisselin kanssakaan kytkemään virtaa startille suoraan ohi solenoidin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Se on tää nykylaatu ihan sutta. Enää ei tehdä osia kestämään, vaan nippa nappa pysymään toimivana takuuajan... :(
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Joo, noilla Viipurin osilla on kolmen kuukauden takuu. Toimihan se moitteetta nelinkertaisesti tuon ajan, että ihan hyvää laatua sen mukaan.

Katselin tuossa Motonetin sivustolta solenoidia, maksoiko jotain 21,90 ja jotain italiaanoa kai ovat. Täytynee sellainen hakea.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Sunnuntaina käytiin isommalla porukalla reissussa ja startti toimi ihan hyvin. Maanantaina lähdin yksin reissuun eikä tehnyt mieli ottaa riskiä että joutuu työntelyhommiin niin lähdin suosiolla combilla. Tänään sitten "aurinko paistoi oikeasta suunnasta" kuten tuolla toisessa topikissa mainittiin ja otin startin irti. Tilalle laitoin kahdesta rikkinäisestä kasatun ja kokeilin, naks, toisella kerralla pyöräytti. Kymmenisen kertaa kokeilin ja suunnilleen joka toisella kerralla naksahti ja joka toisella pyörähti. No, startti irti ja purkuosa tilalle, se sentään toimi. Sitten kasasin kaikki kamat takaisin ja laitoin pellin kiinni, hieman pelotti avainta kääntää mutta hyvin toimi. Hieman rahisevan oloinen ääni on tuossa startissa, saa nähdä kuinka kauan toimii. Täytyy Motonetista tuohon kaksi vuotta vanhaan starttiin se solenoidi käydä hakemassa ja vaihtaa niin on sitten varastartti kun tuo joskus taas hajoaa. Voisi jopa harkita tuollaisen tehdaskunnostetun ostamista varalle kun noi viipurin vehkeet eivät kovin pitkäikäisiä tunnu olevan. Eikä sellaisen hintakaan kovin paljon suurempi ole, tuo Viipurista tuotu maksoi 60 euroa ja oliko tuo tehdaskunnostettu jotain 74,90 kun vie rikkinäisen tilalle (ja niitähän tuolla riittää).
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Hyvin toimi startti koko työreissun. Kamala ääni siinä vaan on tuohon entiseen verrattuna.

Tänään tuli viisi vuotta täyteen siitä kun tuon 1971 Ladan sain rekisteröityä. Kilometrejä on kertynyt noin 48.700. Koneella on kilometrejä siten reilut 130.000 takanaan. Auton kilometreistä ei ole mitään tietoa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

15 astetta lämmintä ja mittarissa 130 niin nuo Nokian Q kitkarenkaat tuntuvat hieman huojakkailta alla, tuntee urat ja tuuli heiluttaa koko menopeliä. Aamulla oli kaksi astetta pakkasta ja mitään tuollaista huojakkuutta ei tuntunut. Pehmeneeköhän toi lamellien kumi kun ilma lämpenee? Saapas nähdä tuleeko näillä kesän läpi ajettua, mikäli huojakkuus vielä lisääntyy kun mittari lähestyy kahtakymmentä niin vaihdan kyllä kesärenkaat alle.

Lämpömittari näytti aamulla koko matkan Lahteen nollaa. Takaisin tullessa oli jo mittarin mukaan moottori lämmennyt.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Lada 1970 & 1971

Viesti Kirjoittaja AI »

Sama juttu tänään, aamulla muutama aste lämmintä ja noi Q:t toimi ihan hyvin. Takaisin tullessa kävin ensin huoltoasemalla tarkistamassa paineet (2,2 takana, 2,1 edessä). Lämpöä oli reilut 16-17 astetta ja selvästi lötkömmät ovat alla!

Myös lämpömittari teki saman, ei toiminut aaamulla mutta päivällä toimi.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Vastaa Viestiin